Kontrollrummet

Tips på billigt 5.1-system

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag skulle vilja göra några enklare surroundmixar och har därför kollat lite lätt på vad ett 5.1-system kostar. Det billigaste verkar ligga kring 10000 kr vilket känns lite mycket pengar för något jag i dagsläget inte behöver använda särskilt regelbundet.

Är det nån som kan tipsa om nåt billigt surroundsystem?
www.akoume.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hmm. jag har tänkt lite på detta jag med. Kunde man inte tänka sig att använda ett enkelt ljudkort med 5.1 och sedan använda sina vanliga monitorer som L/R, och sedan skaffa tre av de absolut billigaste aktiva monitorer man hittar till övrigt?

bara för att testa lixom?   

Tycker man det är kul så får man väl köpa på sig lite bättre gear :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag tro väl inte det ska behövas ett speciellt ljudkort annat än att man har tillräckligt med utgångar för monitorerna? Själv har jag stereo ut för vanliga stereomonitorer, därefter bör jag väl kunna använda de kvarvarande 6 utgångarna och helt enkelt routa rätt i DAW:en (i mitt fall Sonar 8 PE).

Det var mest lyssningen jag tänkte på. Man kanske kan testa ett billigt hemmabiopaket? Eller..?
www.akoume.com


Utloggad tsmalmbe

Finns det någon AC3-enkoderplugg? Min tanke var att köra ut soundet via mastern som 5.1 AC3 till S/PDIF och in i en vanlig hemmabiostärkare.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
AC3-enkoder? Sorry, jag är ny på området så jag vet inte vad det är (jag har sett det någon stans men jag kommer inte ihåg var).

Att koppla ljudkortets olika utgångar till de olika högtalarna - vore inte det en möjlighet? Jag kollade lite snabbt i Sonar hur det fungerar med routningen men det var inte riktigt like enkelt som jag trodde.

edit: i Sonar ställer man in vilka utgångar man vill ha till de olika surround-högtalarna under "Options"->"Project"-->"Surround"

Det var lite enklare med andra ord..
« Senast ändrad: 06.05.2009, 22:53:00 by Giannis »
www.akoume.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vet inte om du har sett det Giannis men du har ett PM. Det föreslagna systemet kopplas till ljudkortet i datorn om det klarar av 5.1 och det ser du om du kan välja när du trycker på Ljud i Kontrollpanelen. Kolla även på antalet utgångar bak på datorn.
Mvh Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag såg PM:et nu - jag återkommer!
www.akoume.com