Kontrollrummet

Dividend - Fractal

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
LÅTNAMN: Fractal
ARTIST/GRUPP: Per Rosqvist
GENRE: eklektisk (ihopsatt av 3 olika låtar från 2004-2005)
LÅTLÄNGD: 9:13
KOMPOSITÖR: Per Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: Mahan, var till stor hjälp, även om jag kanske int fixat allt du sade ;) Även LH hade fina iakttagelser ;)
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Tja, vad anses? (Denna version känns mer och mer färdig)

Hmm, ändringarna är så många att jag inte orkar räkna upp dem...  Den är 9 minuter nu trots en tempohöjning från 200 till 210.
Några nya teman. Tagit bort slask och trams.

Tack till Dåligt gehör för extensiv kommentar på ver6 och även till MrPhil...

« Senast ändrad: 02.07.2010, 09:34:34 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fy frallan så bra detta har blivit nu.

det finns en enda sak jag inte tycker är klockrent: pianot. Ljudet är lite sisådär på basen, och spelet blir för struttigt, framförallt på nån bluesaktig grunka.

men allt annat låter mtycket avvägt och snyggt spelat. (klickat)


Tycker den skall heta chineese fractal :D


återkomer om du vill med exakt vilka toner son blir fel i mina öron!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Visst, när som helst går bra.... (Att komma med kommentarer om vad som är strutsigt och grunkbluesigt  :blink:  :D

Brukar skriva ut dina bästa åsikter och klagomål på mina låtar så.... Feel welcome to typa ner dina tankar! ;)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ojoj, vilken njutning du har åstadkommit!

Lyssnar med lurar, fullständig konstertsalfeeling. :)
Betyder att verbet är i balans.

Några yttepytte detaljer, lite mera känsla i trummslagandet (3:36 o 4:23) och pianot (4:38) på sina ställen. OCh så stundom hörs ett knäpp när du "klipper" in instrument (typ 7:21) :rolleyes:

En grymt snygg helhet, lyssnat fyra ggr, btyder att jag slösat en halv timme av mitt liv på detta B), men det är värt lyssningen, varenda minut!

Lugnar både kropp o själ :)
Verkligt snyggt jobbat!

h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag har ju som sagt kommenterat låten tidigare, delar av den i alla fall.

Det är som vanligt väldigt bra, det jag inte gillar är timpani rollsen, som låter lite för "statiska".. Pianopartiet 3.56 är ju helt strålande. Det som är kul med dina låtar är att de är så förbannat inspirerande. Jag vill sitta framför en stor flygel och bara improvisera, sköna svepande melodier i allt sitt vemod. Vackert!!

Hoppas att de som lyssnar faktiskt försöker "promota" dina kompositioner! Det ultimata är ju fortfarande att få sätta notbladen i händerna på en fullt bestyckad orkester på något konserthus.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Skönt och avslappnande. Härlig känsla.

Samtidigt tycker jag den känns lite rörig ibland, svårt att sätta fingret på, först tyckte jag det var svårt att hitta det återkommande temat liksom men det kan vara bara jag som är rörig idag =). Skulle kanske vilja ha lite mer bestämdhet i vissa toner och partier.

Men ändock är det ett mycket fint stycke.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Snygg inledning på Fractal! Tänker På Howard Shores Sagan om ringen-score. Fast du har ju din egen stil.

Stundtals nog det finaste jag hört från dig; Samstämmighet, ljudbild och struktur!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
1up: Tack så mycket!

stajo: Jo, den är lite rörig på något ställe... Kan nämna att slutet skall ändras, har en notföljd som slår det mesta i skallen..
Men tack!

Light head: du har rätt om timpanerna.... KAnske sänkas i volym också? Angående operahuset i sydney så dröjer nog det ;)
Tackar!

Mahan: ojojoj, tackar så mycket. Nu får MrPhil (om du orkar) eller nån annan komma och säga något negativt om verket :D

Klippen är lite skumma där, men det är inte något som jag gjort.... Får fundera ut vad det är...

Återigen, tack väldans för era kommentarer!

mvh
Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Oj riktigt orkesterverk låter inte alls pjokigt må jag säga gillar det! :)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
mycket lovande början ... stavinski goes to with marko polo på spa......
sedabn blir utflyckten i trädgårdar o bergslandskap.... mycket pga pianot som såtter känslan strakt.kanske låtta lite på det o släppa in de andra lite mer... blir 5 olika bildvärldar för mig för din musik ger mig många sådana.. men skulle vilja vara i mer kaos mer fraktalt sänderfall o uppbyggnad d v s mer kaos mer strultur... :D
men man kan inte påeka på nått som är dåligt mer på saker som är för perfekta o planerade, 
hantverket är lysande ... o könslan finns där som bambun i ansiktet ,,
gott jobb per.../ynot
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
mycket lovande början ... stavinski goes to with marko polo på spa......
sedabn blir utflyckten i trädgårdar o bergslandskap.... mycket pga pianot som såtter känslan strakt.kanske låtta lite på det o släppa in de andra lite mer... blir 5 olika bildvärldar för mig för din musik ger mig många sådana.. men skulle vilja vara i mer kaos mer fraktalt sänderfall o uppbyggnad d v s mer kaos mer strultur... :D
men man kan inte påeka på nått som är dåligt mer på saker som är för perfekta o planerade, 
hantverket är lysande ... o könslan finns där som bambun i ansiktet ,,
gott jobb per.../ynot

Det där om pianot kan ligga nåt i. Jag skall som sagt göra om slutet.
5 olika bildvärldar? Gött, att kunna göra intryck  :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oj riktigt orkesterverk låter inte alls pjokigt må jag säga gillar det! :)

:) Tackar!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

Saknar: mera dynamik i pukslagen
Ogillar: cymbalerna, låter inte smidigt utan maskinellt

Annars: lyckad helhet

Jag skulle gärna göra ett samarbete nångång, om du alls får kix av verk som Atom Heart Mother (Pink Floyd).

http://en.wikipedia.org/wiki/Atom_Heart_Mother
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja du Per..
Ytterligare ett mycket vackert stycke.Denna hamnar i "special" mappen.Jag kan inte nedlåta mig till att gnälla på nåt.Ibland så ska man bara njuta av kompositionen,detta är ett sådant tillfälle.

Genialiskt, får bli mitt slutord.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Saknar: mera dynamik i pukslagen
Ogillar: cymbalerna, låter inte smidigt utan maskinellt

Får erkänna att jag lät gamla Edirol sköta percussionen i denna låt. Skall fixa det.

Citera
Annars: lyckad helhet

Jag skulle gärna göra ett samarbete nångång, om du alls får kix av verk som Atom Heart Mother (Pink Floyd).

http://en.wikipedia.org/wiki/Atom_Heart_Mother

Gillar Pink Floyd, men vet knappt några låtnamn. SKall kolla länken.. AARGH, partiet i detta land har gjort att man inte kan nå wikipedia  :(

En kinesisk vän, sa det att det var skönt att byta till Firefox så han kunde använda wikipedia och amerikanska google. Det räcker inte för mig att använda firefox. Så det är väl ett påbud från staten att ISP:erna skall fixa det, men HUR bryr de sig inte om.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja du Per..
Ytterligare ett mycket vackert stycke.Denna hamnar i "special" mappen.Jag kan inte nedlåta mig till att gnälla på nåt.Ibland så ska man bara njuta av kompositionen,detta är ett sådant tillfälle.

Genialiskt, får bli mitt slutord.

Mvh
Micael

Nu får nån komma och säga något negativt :)
Tack skall du ha Micael!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tsmalmbe

"Atom Heart Mother" is a six-part suite by progressive rock band Pink Floyd, composed by the whole band and Ron Geesin. It appeared on their Atom Heart Mother album in 1970, taking up a whole side of the record. It is Pink Floyd's longest un-split epic, clocking in at 23 minutes and 44 seconds, beating "Echoes" by 11 seconds, and the second longest Pink Floyd song ever recorded, after the nine parts of the suite "Shine On You Crazy Diamond". Some live concert versions have gone on for as long as a half hour.

According to Nick Mason, the drum and bass parts for the entire suite were recorded in one take, thus the wavering tempo in the song[1]. The only main argument regarding the song is at what time each part starts.
[edit] Father's Shout (0:00 - 5:25)

Opening with a low keyboard note, a brass section swoops in, creating a dramatic effect. The brass and drums play for a minute or two, before the music calms down into a cello and electric bass and organ solo. This is followed by a reverberating slide guitar solo.

[edit] Breast Milky (5:25 - 10:12)

Picking up directly after the last note of the guitar solo, this is a five-minute choir piece, backed by Wright's organ and Mason's drums.

[edit] Mother Fore (10:12 - 15:32)

A simple band jam session, somewhat similar to the one on "Echoes" and to The Dark Side of the Moon's "Any Colour You Like". This also contains the second, and much bluesier guitar solo, which quietens into an interesting chanting piece by the choir. Some of the chanting sounds distantly like "Tea, toast, coffee, yeah" and "Sa sa sa sa sa sausage rrrrrrrroast beef", possibly alluding to the album closer "Alan's Psychedelic Breakfast," though this is likely only a fanciful interpretation. The song then slowly builds to another brass and drums section.

[edit] Funky Dung (15:32 - 17:43)

The first of the two 'noise' pieces of the song, this is essentially a lot of high-pitched noises. A distorted voice (Alan Parsons, the recording engineer[citation needed]) says "Here is a loud announcement!" about 10 seconds before the next section starts. The basic melody of this particular section was a modification of a slightly earlier work from the band's Zabriskie Point sessions.

[edit] Mind Your Throats, Please (17:43 - 19:49)

This is another 'noise' piece, but uses various instruments fading in and out, many of which are recognizable from earlier in the suite. The same brass part that opens the piece is heard over this section, culminating with Parson's[citation needed] distorted voice shouting, "Silence in the studio!" before exploding into yet another brass and drums section, which then quietens into the next section. Also, this section features a Leslie speaker used on a piano, an effect that is also used in Echoes.

[edit] Remergence (19:49 - 23:43)

A reprise of the cello solo, followed by a double layered guitar section reminiscent of the first slide solo. This all leads into a climactic ending with everything playing, and the choir singing, ending with a very long note from the choir and brass.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Första minuten är bra och intressant. Dock lite obalans med väl starka pukor på åtminstone vissa ställen. Det blir ännu påtagligare när stråkarna börjar efter några pukslag - känns lite skumt och ofullgånget.

Pianot intruduceras och klarinett(?) som soloinstrument. Tycker det låter och börjar bra. Först känns de starka pukslagen som en intressant del men efter ett tag blir det mer så att man önskade att de hade avtigit. Kanske hade räckt med ett par stycken i början alternativt tagit ner dem i styrka markant efter de första slagen. Pianot låter bitvis (vissa fraser) lite stelt spelat. Tyvärr så är stråkarna väldigt diffusa. Saknar konturer vilket gör det svårt att uppfatta vad som händer där. Det bidrar också till en slags mer och mer grådaskig röra på strängfronten vilket ökar under klarinettdelen då spelet blir intensivare. Är det för mycket eller för dåliga reverb eller stråk(och horn)ljudens kvalitet? Jag anar att det skulle låta mycket mycket bättre med en riktig orkester här. Även klarinetten känns lite stel frasvis.

2:05 Även om det känns lite annorlunda och snart utvecklar sig till ett rätt intressant avsnitt så tycker jag att det finns ett problem här. Du har på något sätt hittills gjort tre avsnitt, men ändå har jag börjat uppleva det som lite av samma lunk hela tiden. Är det att det du frontar med ändras men att det bakomliggande mer bara kör på i sin trall? Jag är lite osäker. Kanske t.o.m. de konturlösa ljudet spelar in? Anyway här finns det intressanta kombinationer av fraser som avlöser varandra men jag saknar energi hos melodiinstrumenten. Det känns som att du låter slagverket få stå för den ingrediensen. Men det tycker jag inte räcker. På det hela så känns det för vekt och fjärran. Tror jag skulle uppleva det betydligt mer intressant om "kompet" stod tillbaka lite och leaden var fränare, mer vital och energisk.

3:55 Inget nytt under solen, samma lunk introduceras - varför  :mellow: 

5:00 Ok här händer det något. Synd att det brister så i stråkljudet. Särskilt i de låga registret har det ingen förmåga att engegera. Men idémässigt gillar jag att det blev lite fart och flykt ett tag. Pianot skulle behöva vara mer dynaiskt och även lite starkare under partiet.

Finalen upplever jag som rörig men antar att det är ljudet snarare än musiken i sig. Tycker du skulle låta de snabba stråkarna få vara mer framträdande och tona ner pukor.

Stycket har enligt min slagsida åt en enformig lunk som inte tillräckligt tillåts brytas av andra nödvändiga delar. Även om så sker för kortare perioder så är man snart tillbaka och det blir lite gäspigt. Mindre marschpukor, mer vitalitet, mer utvecklade och även på vissa ställen mer tempofyllda "bakgrunder"  tycker jag skulle vara receptet.

Jag klagar en del på en viss stelhet i spelet hos soloinstrumenten. Sen vet jag att du inte "spelar" in dem och antagligen inte jobbat livet ur dig för varje fras. Så mitt klagande är här mer en tro att med ett mer vitalt spel så skulle de låta fan så mycket bättre men att det också behövs om man skall låta stycket få nå sin topp.

Kritik så att det räcker?  ;)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Nu får MrPhil (om du orkar) eller nån annan komma och säga något negativt om verket :D
mvh
Per
Ja, om DU verkligen vill så visst orkar jag. :) Kan inte utlova endast sågning i förväg dock... ;)
Men det Dåligt Gehör konstruktivt skriver, pekar på ett par viktiga punkter, så där har du redan att betrakta ett tag. Även om förslag på lösningar skulle vara något annorlunda från mitt håll (jag gillar t ex att hitta ett återkommande tema) så är grundreaktionen ungefär densamma när det gäller livfullhet/stelhet/tydlighet/styrning.
Hur skulle ryggraden i verket låta om man strippade ner det o bara spelade det på piano? (jag menar inte att bara spela upp pianot solo) Vad är grundessensen o hur står den sig?
Sen är det oxå viktigt att veta om detta ska betraktas som en demo (om än färdig) eller som att det är helt färdigt? En demo för mig är trots allt "typ så här ska det låta".


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Första minuten är bra och intressant. Dock lite obalans med väl starka pukor på åtminstone vissa ställen. Det blir ännu påtagligare när stråkarna börjar efter några pukslag - känns lite skumt och ofullgånget.

Pianot intruduceras och klarinett(?) som soloinstrument. Tycker det låter och börjar bra. Först känns de starka pukslagen som en intressant del men efter ett tag blir det mer så att man önskade att de hade avtigit. Kanske hade räckt med ett par stycken i början alternativt tagit ner dem i styrka markant efter de första slagen. Pianot låter bitvis (vissa fraser) lite stelt spelat. Tyvärr så är stråkarna väldigt diffusa. Saknar konturer vilket gör det svårt att uppfatta vad som händer där. Det bidrar också till en slags mer och mer grådaskig röra på strängfronten vilket ökar under klarinettdelen då spelet blir intensivare. Är det för mycket eller för dåliga reverb eller stråk(och horn)ljudens kvalitet? Jag anar att det skulle låta mycket mycket bättre med en riktig orkester här. Även klarinetten känns lite stel frasvis.


2:25 Även om det känns lite annorlunda och snart utvecklar sig till ett rätt intressant avsnitt så tycker jag att det finns ett problem här. Du har på något sätt hittills gjort tre avsnitt, men ändå har jag börjat uppleva det som lite av samma lunk hela tiden. Är det att det du frontar med ändras men att det bakomliggande mer bara kör på i sin trall? Jag är lite osäker. Kanske t.o.m. de konturlösa ljudet spelar in? Anyway här finns det intressanta kombinationer av fraser som avlöser varandra men jag saknar energi hos melodiinstrumenten. Det känns som att du låter slagverket få stå för den ingrediensen. Men det tycker jag inte räcker. På det hela så känns det för vekt och fjärran. Tror jag skulle uppleva det betydligt mer intressant om "kompet" stod tillbaka lite och leaden var fränare, mer vital och energisk.

3:55 Inget nytt under solen, samma lunk introduceras - varför  :mellow: 

5:00 Ok här händer det något. Synd att det brister så i stråkljudet. Särskilt i de låga registret har det ingen förmåga att engegera. Men idémässigt gillar jag att det blev lite fart och flykt ett tag. Pianot skulle behöva vara mer dynaiskt och även lite starkare under partiet.

Finalen upplever jag som rörig men antar att det är ljudet snarare än musiken i sig. Tycker du skulle låta de snabba stråkarna få vara mer framträdande och tona ner pukor.

Stycket har enligt min slagsida åt en enformig lunk som inte tillräckligt tillåts brytas av andra nödvändiga delar. Även om så sker för kortare perioder så är man snart tillbaka och det blir lite gäspigt. Mindre marschpukor, mer vitalitet, mer utvecklade och även på vissa ställen mer tempofyllda "bakgrunder"  tycker jag skulle vara receptet.

Åsikter mottagna och utskrivna på papper..


Citera
Jag klagar en del på en viss stelhet i spelet hos soloinstrumenten. Sen vet jag att du inte "spelar" in dem och antagligen inte jobbat livet ur dig för varje fras. Så mitt klagande är här mer en tro att med ett mer vitalt spel så skulle de låta fan så mycket bättre men att det också behövs om man skall låta stycket få nå sin topp.

Kritik så att det räcker?  ;)

Jodå :) Vissa saker är ju sånt jag tänkte på när jag gjorde det, annat är nytt du kommer med. Tack för feedback, måste tagit några minuter att skriva allt! Tack hemskt mycket
« Senast ändrad: 23.04.2007, 22:55:45 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu får MrPhil (om du orkar) eller nån annan komma och säga något negativt om verket :D
mvh
Per
Ja, om DU verkligen vill så visst orkar jag. :) Kan inte utlova endast sågning i förväg dock... ;)
Men det Dåligt Gehör konstruktivt skriver, pekar på ett par viktiga punkter, så där har du redan att betrakta ett tag. Även om förslag på lösningar skulle vara något annorlunda från mitt håll (jag gillar t ex att hitta ett återkommande tema) så är grundreaktionen ungefär densamma när det gäller livfullhet/stelhet/tydlighet/styrning.
Hur skulle ryggraden i verket låta om man strippade ner det o bara spelade det på piano? (jag menar inte att bara spela upp pianot solo) Vad är grundessensen o hur står den sig?

Då hade man behövt göra ändringar. Vissa partier är så "röriga" att det hade LÅTIT rörigt även för mig om bara piano spelade. Är inte det ett vanligt problem? Lizst gjorde tolkningar för piano av Beethovens symfonier (jag har femman som noter här). Inte sjutton vill han att man skall spela varje instrument på sitt piano... Tolkningen hade blivit annorlunda om du eller jag gjort den, eller schostakovich/sjostakovitj dessutom..

Annars skall jag göra så gott jag kan vad gäller "livfullhet" och stelhet på verket.Grejen är att det inte ÄR färdigt, kom jag på efter jag postat det. Har ett slut som är bättre bl a, temposkiftningar på några ställen. Lunken gillar jag, men DåligtGehör, kan ha rätt att det blir enformigt efter ett tag. Etc...

Citera
Sen är det oxå viktigt att veta om detta ska betraktas som en demo (om än färdig) eller som att det är helt färdigt? En demo för mig är trots allt "typ så här ska det låta".

Tja, jag kan erkänna att mina demos brukar nå stadiet test12 innan de hamnar här. Denna hamnar här som test6, en liten konstig sak som jag funderat över, om inte vissa (små) saker är hastverk....

Tack för feedback.
« Senast ändrad: 23.04.2007, 23:01:30 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Vissa partier är så "röriga" att det hade LÅTIT rörigt även för mig om bara piano spelade. Är inte det ett vanligt problem? Lizst gjorde tolkningar för piano av Beethovens symfonier (jag har femman som noter här). Inte sjutton vill han att man skall spela varje instrument på sitt piano...

Tack för feedback.
Det jag menade var mer att testlyssna med enbart piano, för att höra 'ryggraden' i stycket s a s. Självklart ska det orkestreras upp sen igen, men då kanske du har fått en klarare syn på 'den röda tråden' än innan. Bara ett tips på hjälpmedel medan du arrar/komponerar. Lite grann som att när man mixar en vanlig pop/rocklåt kunna muta alla effekter o bara sololyssna på trummor, bas, gitarrer o leadsång.... typ.
Ibland upptäcker man att det är nåt annat man ska lyfta fram än det man först trott. Ibland bekräftar man bara vad man redan visste, o kan utgå från det.
Jobba på! ;)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det jag menade var mer att testlyssna med enbart piano, för att höra 'ryggraden' i stycket s a s. Självklart ska det orkestreras upp sen igen, men då kanske du har fått en klarare syn på 'den röda tråden' än innan. Bara ett tips på hjälpmedel medan du arrar/komponerar. Lite grann som att när man mixar en vanlig pop/rocklåt kunna muta alla effekter o bara sololyssna på trummor, bas, gitarrer o leadsång.... typ.
Ibland upptäcker man att det är nåt annat man ska lyfta fram än det man först trott. Ibland bekräftar man bara vad man redan visste, o kan utgå från det.
Jobba på! ;)

Det där är intressant. Vad kallas det? Jag sitter helt enkelt med slutna ögon, koncentrerad som en fjåne och toklyssnar om och om igen, tills jag vet vad som är viktigt eller vilka kombinationer som är viktigt att fortsätta på eller bygga ut.. Men ibland går int ens det, så ditt tips kan vara något att pröva på :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det där är intressant. Vad kallas det?
Hehe, ingen aning! :)
Men man hör lättare timing, o hur klangerna samverkar.
Med full orkester är det lätt att bli distraherad av ljuden o börja fundera på om det ska vara trumpet istället för oboe som ska spela en viss trudelutt. Man blandar ihop komponering med arr och orkestrering, när man kanske borde fokusera på en sak i taget ibland. Med pianot (eller vilket annat ljud som man själv vill ha för den delen, just piano är inget måste bara ljudet har attack o rena klanger o svarar på velocity) så hör man om trudelutten öht funkar, eller om den behöver ändras.
Låter det bra på ett välljudande piano, så kommer med största sannolikhet ditt stycke låta bra orkestrerat oxå.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
japp, så gör jag också ofta!  brukar ta ett elpiano...en fin flygelsampling brukar låta mäktigt oavsett vilken skitmelodi man matar den med :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag vet inte. Det stämmer nog som ni säger, men det är en del av processen för mig, (typ ett IQ-test) att hitta tråden/arna som leder rätt.....
Om nån fattar vad jag menar. Utmaningar är ju skoj, iofs är det nog mer tidsödande än MrPhils (iofs omständiga) förslag.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lyssning 1:

Pianot är jätteläckert!

Kommer lite rättframa tips på enkla grejer att fixa som ger mycket för helheten och njutningen:

1.53 minska nivån på chimesen

5.31 distortion? Kontrollera nivåerna

05:52 Sänk brass & stråkar mycket. Slipper öronen få en nivåchock. ;)



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo det har du rätt i ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oj riktigt orkesterverk låter inte alls pjokigt må jag säga gillar det! :)

Tack. Den är väl färdig nu, men vill titta igenom den en sista gång innan jag lägger upp test11-12 (detta är test9)

Tack för lyssning
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bumpar denna, som jag fick enormt mycket beröm för 2007 (när jag bodde i Kina)...

Har inte noterna kvar :( - vad det verkar - till stycket... Men bumpar iaf.
kanske finns nånstans på nåt bortglömd cdr så få gå igenom allt..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ha-ha!! Bumparnas herre!!
Man kan alltid lita att det kommer upp något 'med ett par år på nacken' då och då med herr Dividend som
långtidsbumpare. :lol:
Detta låter jätte bra och på 'riktigt' men lite för tungt för mig att hålla koncentrationen upp så länge
och med bara ena örat till musiken(jobbar)
Snyggt jobbat.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
The lord of bumps ;)

Kul att du tycker det låter jättebra! :) Fokus, ja den är ju 9½ minut lång nästan, så borde kanske höja tempot på vissa ställen, men projektet är borta med vinden vad det verkar :(

Försvann nog när jag flyttade hem till sverige, på nåt vis, men det finns en chans..

Tack för uppskattande ord uriah!
https://soundcloud.com/user7789882