Kontrollrummet

Bounce på porta

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Hejsan!

håller just på å köpa en tascam 424 kassettporta. Jag undrar om man kan "bounca" ihop alla fyra kanaler till två. Alltså säg att jag har två kanaler trummor, en kanal gitarr och en kanal sång, kan jag då "bounca" ihop detta till stereo på exempelvis kanal 3 och 4?

/Max


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hejsan!

håller just på å köpa en tascam 424 kassettporta. Jag undrar om man kan "bounca" ihop alla fyra kanaler till två. Alltså säg att jag har två kanaler trummor, en kanal gitarr och en kanal sång, kan jag då "bounca" ihop detta till stereo på exempelvis kanal 3 och 4?

/Max

Nej det går inte så som du beskriver här av den enkla anledning att man kan inte spela upp och spela in på ett spår samtidigt. Du måste alltså ha en kanal ledig för din bounce. Du kan alltså ta kanal 1,2 och 3 tre med inspelat material och bouncea ner på kanal 4 som e ledig. Vill du bouncea ner alla fyra kanalerna samtidigt till ett stereospår så måste göra detta till en annan enhet som t.ex en annan porta/kasettspelare eller dator, mp3 spelare osv

Micke


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du kan ju spela över sångspåret och göra om det allra sist, det är ju det man brukar behöva nöta mest på innan det låter hyfsat.
Med bara fyra spår kan det vara smart att först göra trummor och bas och bounca ner dem till en enda kanal. Sen tar du en kompgitarr på ett spår, en till gitarr med ett litet trivsamt solo på nästa, och sen sången på det sista. Då har du ganska stor möjlighet att påverka mixen efteråt så det blir lagom mycket av allt.
Om man bouncar vilt så det ligger många grejer på varje spår blir det svårare att mixa efteråt, plus att det brusar mer.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
OT
Köp en 8-kanalare så slipper du bounca så tidigt - av en händelse råkar jag ha en på hyllan  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
OT
Köp en 8-kanalare så slipper du bounca så tidigt - av en händelse råkar jag ha en på hyllan  :D
Håller med. Fyra spår är i minsta laget om man vill ha trumljud och basar och lite annat. Har man trummorna på ett spår retar man sig vid mixen att man inte kan höja tex enbart bastrumman lite. Med 8 spår blir det betydligt mer frihet.

Edit Pjaff: Jag skickade efter min 24-kanals Tascam 2488mkll från England, där kostade den bara ca 6,500 kr. Och då blir det 24-bitars digitalt superljud.
« Senast ändrad: 05.05.2009, 11:30:07 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Tackar för svar!
8 kanaler är inte aktuellt. Speciellt inte som jag redan har betalt för den här  :lol:
Jag kommer bara använda den som demomaskin, då jag har en hemmastudio me åttakanalsljudkort osc. jag gillar att va lite oldschool och köra kassettband, men dessutom råkar det vara en sån här maskin som john frusciante (en av mina gudar) spelade in sina två första skivor på. De skivorna är rätt så lökiga, men han använde iaf en sån här maskin! :P