Kontrollrummet

Blues-skryt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
De gillar oss på Electric blues radio som är en webradiostation för lite råare blues.
Mitt band Guitar 66 kom på plats nr 16 nu på lyssnarnas omröstningslista. Mitt andra band Dynamite Bluesband kom nåt på 40 plats. Det brukar vara typ 250 artister som snor runt där, minst en gång har vi legat etta före Johnny Winter, Jimi hendrix och Muddy Waters och de kända lirarna. Min egen låt "The Road" blev fyra en gång.
När man lyssnar där kan man klicka på antingen tummen upp eller tummen ner för en låt, det är så omröstningen går till, många ger alltså tummen upp för oss, ibland fler än för de tunga namnen.

Men inte fan ger det varken några spelningar, rubriker eller slantar i fickan. :huh: Varför hänger man sig inte?

http://www.electricbluesradio.com/playlist56.html

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Aettan

  • Gäst
Hur lyssnar man, verkar gå åt lite väl många musknäpp för att det ska hända nåt.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
bra jobbat !

men vilken blues känsla det har gett dig :D


Men inte fan ger det varken några spelningar, rubriker eller slantar i fickan. :huh: Varför hänger man sig inte?




https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hur lyssnar man, verkar gå åt lite väl många musknäpp för att det ska hända nåt.
Der är rätt så krångligt, tog lång tid innan jag fattade. Undrar om man inte måste bli member där först? Men gillar man blues är det kanon att lyssna på dem.  En gång när jag lyssnade där så hörde jag plötsligt mig själv sjunga direkt efter Muddy Waters eller nån. Det var en märklig känsla.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alltså Håkan Nilsson vet man ju vem det är men den där Muddy Waters vem är det?
Eko :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I bland deppar jag lite över faktumet att jag varit så skitkass på att sälja den musikaliska förmåga jag ändå har. Det sitter kanske lite grann i jantelagen, du ska inte tro att du är nåt. Och fult är det att sägha att man är bra på nåt, även om man inte sticker under stol att man är dålig på så mycket andra. Och framförallt, musik är ju inget riktigt jobb.
Nån som känner igen sig?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tell me about it..

Jag minns första "riktiga" rockbandet jag lirade i..Companiet..Där hade vi två medlemmar som verkligen kunde sälja in våran pryl..Det var spelningar överallt,pubar,bluesfestivaler,Tv4:a etc..
Pengarna rasslade in och vi köpte Mackie prylar för hela slanten,shit vilken rigg vi fick!
Jag har en teve inspelning där vi röjde med tre låtar,hur fanken får man över det till nån vettig fil för exempelvis youtube? Det ligger på ett vhs band nu - och svänger det,jo så in i helsicke.Allt för bra för att bara ligga och samla damm.Några hundra munspel har man väl lirat ihop till,men dom håller inte för evigt så det har passerat minus sidan för länge sedan..

Jag såg ett teve program om/med Roffe Wikström en gång,han sa att:"blues är för förlorarna",det ligger nog nåt i det..I blues träsket blir man inte rik,möjligen berömd,men inte förrän man är "dead buried and gone".

Varför spelar man då blues,ja det finns i själen så man har inga val.Det är bara att lira på.

Mike



Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
I bland deppar jag lite över faktumet att jag varit så skitkass på att sälja den musikaliska förmåga jag ändå har. Det sitter kanske lite grann i jantelagen, du ska inte tro att du är nåt. Och fult är det att sägha att man är bra på nåt, även om man inte sticker under stol att man är dålig på så mycket andra. Och framförallt, musik är ju inget riktigt jobb.
Nån som känner igen sig?

musik är ju inget riktigt jobb :D nu ska inte herr Nilsson vara deppig  ;)

tänk vilken underbar och berikande hobby vi ändå har
men visst lite mer deg vore inte fel  <_<
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
I bland deppar jag lite över faktumet att jag varit så skitkass på att sälja den musikaliska förmåga jag ändå har. Det sitter kanske lite grann i jantelagen, du ska inte tro att du är nåt. Och fult är det att sägha att man är bra på nåt, även om man inte sticker under stol att man är dålig på så mycket andra. Och framförallt, musik är ju inget riktigt jobb.
Nån som känner igen sig?

musik är ju inget riktigt jobb :D nu ska inte herr Nilsson vara deppig  ;)

tänk vilken underbar och berikande hobby vi ändå har
men visst lite mer deg vore inte fel  <_<

Ja, jag skulle aldrig vilja byta med nån, hur rik den fan än må vara!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
I bland deppar jag lite över faktumet att jag varit så skitkass på att sälja den musikaliska förmåga jag ändå har. Det sitter kanske lite grann i jantelagen, du ska inte tro att du är nåt. Och fult är det att sägha att man är bra på nåt, även om man inte sticker under stol att man är dålig på så mycket andra. Och framförallt, musik är ju inget riktigt jobb.
Nån som känner igen sig?

musik är ju inget riktigt jobb :D nu ska inte herr Nilsson vara deppig  ;)

tänk vilken underbar och berikande hobby vi ändå har



men visst lite mer deg vore inte fel  <_<


spelar inte så mycket blues men bakar i bland...


att leva är att dö


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
det är nog så att om man vill bli rik via sin egen musik så måste man komma med något nytt, orginellt och 'catchy'  som slår och blir populärt bland framförallt ungdomar, den grupp som spenderar pengar på musiken- blues är ju egentligen en och samma gamla låt fast i en miljon olika tappningar (tycker jag i alla fall  :wub: -nu kommer jag nog att få ordentligt på pälsen här i forumet av blues-folket, men det ska väl svida att sticka ut hakan antar jag.. :lol: )


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
ja nu j....... :lol:
och jag som trodde det här var en sida för dansbandsmuiker :ph34r:  :D

sorry OF
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Att inte blues säljer vet jag sen många år, det var ingen nyhet. Det jag tänker på är alla poplåtar jag skrivit som jag borde sålt bättre. Mitt band Guitar 66 spelade grunch många år innan Nirvana och andra "uppfann" den. Jag har spelat både punk, grunch och country.
Men att alla blueslåtar är samma låt? Det finns väl ingen annan musik där du kan utnyttja varend ton på gitarrens alla stränga som i blues? Det blir ju alltid annorlunda. Tiofallt dubbade kompgitarrer i poplåtar med EZ-drums är nog mindre uppfinningsrikt anser jag.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Att inte blues säljer vet jag sen många år, det var ingen nyhet. Det jag tänker på är alla poplåtar jag skrivit som jag borde sålt bättre. Mitt band Guitar 66 spelade grunch många år innan Nirvana och andra "uppfann" den. Jag har spelat både punk, grunch och country.
Men att alla blueslåtar är samma låt? Det finns väl ingen annan musik där du kan utnyttja varend ton på gitarrens alla stränga som i blues? Det blir ju alltid annorlunda. Tiofallt dubbade kompgitarrer i poplåtar med EZ-drums är nog mindre uppfinningsrikt anser jag.

Håller definitivt med dig dig här Håkan.Att all blues låter likadant - nä se det köper vi inte kon-trollet!
##########
Jizes,finns det nån musikstil som bygger på så enkla medel men kan spegla så mycket känslor som blues, inte i mina öron i vart fall.Det var en dj--la tur att man inte växte upp med plastsyntar som huvudkudde,vette fanken vad man hade diggat och lirat då?

Tur att musiksmaken är delad i vartfall,trist om alla skulle lira blues på KR - GOT YA!!
Det vore ju fanken underbart!!!
Men få är utvalda,syn(d)th att man inte är en av dom där plastlirarna   :)

Lite fetare sticka ut hakan än kontrollets - hit me synth nördar  :lol:

Mike


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Att all blues låter likadant - nä se det köper vi inte kon-trollet!

jag sa inte att all blues låter likadant - det finns makalöst stor variation inom bluesen  ( t.o.m Pink Floyd spelar ju i grunden blues..) - det jag menar är att det känns som om det längst bak finns en 'orginal-blues' som blev så populär att det gjorts tusen och åter tusen tolkningar av denna ur-blues och skapat en hel musikstil - bluesen, trots att grund-temat kommer från en å samma låt från nån gång för länge länge sen !
snacka om mega-hit !  :lol:
« Senast ändrad: 04.05.2009, 00:47:36 by Kon-Trollet »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Att all blues låter likadant - nä se det köper vi inte kon-trollet!

jag sa inte att all blues låter likadant - det finns makalöst stor variation inom bluesen - det jag menar är att det känns som om det längst bak finns en 'orginal-blues' som blev så populär att det gjorts tusen och åter tusen tolkningar av denna ur-blues och skapat en hel musikstil - bluesen, trots att grund-temat kommer från en å samma låt från nån gång för länge länge sen !
snacka om mega-hit !  :lol:

Hit  ha ha ha..Jag trodde först att du menade som låt,sen att du menade det som att hit me typ..Då flinade jag ännu mer  :D

Egentligen kommer all musik ur afrika trummans ursprungs vrål,det hörs ju tydligt i varenda låt - lyssna på baskaggen  i tekno,euro,rapp,jazz,blues,rock har jag glömt nån stil nu?
Fast i bluesen har man lyckats att hålla kvar ursprungskänslan,i alla andra stilar så finns det avarter på grund temat - men inte i bluesen.
Blues bygger på känsla och inte i ackordslära,det sist nämnda kan alla lära sig men att framföra blues med känsla,nix det kräver andra delar - typ själen.

Hit me - med en mega hit!

Faen,genialt låtnamn,sno nu inte detta! Skriver en text bums och sätter grunderna,thanx kon-trollet  :D

Mike


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Egentligen kommer all musik ur afrika trummans ursprungs vrål,det hörs ju tydligt i varenda låt - lyssna på baskaggen  i tekno,euro,rapp,jazz,blues,rock har jag glömt nån stil nu?

du glömde valsen  :D - tror inte den kommer ur afrikanska trummors ' ursprungsvrål ' - hihihi :lol:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Egentligen kommer all musik ur afrika trummans ursprungs vrål,det hörs ju tydligt i varenda låt - lyssna på baskaggen  i tekno,euro,rapp,jazz,blues,rock har jag glömt nån stil nu?

du glömde valsen  :D - tror inte den kommer ur afrikanska trummors ' ursprungsvrål ' - hihihi :lol:

Valsen..Ja där håller jag med.Det är djävulens uppfinning för att sätta krokben för giftaslystna män.Det är roligare att dricka bärs och spela poker med polarna än att lära sig dessa steg.Vägra vals på bröllop,är lika med fler äktenskap - så de så  :lol:

Mike


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jizes,finns det nån musikstil som bygger på så enkla medel men kan spegla så mycket känslor som blues, inte i mina öron i vart fall.
Mike
[/quote]
Hm. Jag vill nog påstå att blues är allt annat än enkel musik.
En låt som Hotel California med ganska många ackord i kan vilken trubadur som helst spela. Man kan dansbandshöja varje vers ett halvt tonsteg om man vill med så blir det skitmånga ackord. Men ställ upp 500 trubadurer och kolla hur många som kan spela blues? Blues och jazz är ju riktigt svår musik. All annan musik är ungefär som att mekaniskt spela Gubben Noak på blockflöjt, några extra toner kanske, det är allt. Skriv ner C, Am F G på ett papper, plus ett ev stick, sen är det klart.
Bluesen ger inga pengar, men den står över alla annan musik. B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
nu börjar det bli fånigt
snart är vi inne på äkta eller icke äkta blues
musik vilken som helst är ett sätt att utrycka sig på och det är igentligen ganska ointresant
vilken typ det är för det handlar mer om tycke och smak

man kan då fundera på varför det inte finns så mycket pengar i ny blues och jazz. för de som gillar den typen av musik är i regel i den äldre skaran med mer kapital än de unga
själv tror jag att det beror på att intresset har svalnatt och de köper något de vet vad de är istället för det nya
 
men det är bara en spekulation
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fånigt?
Är det svårare att veva 30 ackord uppskrivna i en viss ordning på ett papper än att spela blues?

Att med hjälp av musikprogram i datorer "göra" musik, det klarar nog en dresserad apa.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Fånigt?

Ja, fånigt. Som i gubbar som definerar sig själva som offer och att det var andra som inte förstod sig på bluesen. "rik blir man inte".

Håkan, du är väl klok nog att inse att ingen musik låter bra utan känsla.
detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Fånigt?
Är det svårare att veva 30 ackord uppskrivna i en viss ordning på ett papper än att spela blues?

Att med hjälp av musikprogram i datorer "göra" musik, det klarar nog en dresserad apa.

på fråga 1  ja
på fråga 2 vet inte får ta en livlina på det.
så jag frågar publiken på den. :lol:
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fånigt?
Är det svårare att veva 30 ackord uppskrivna i en viss ordning på ett papper än att spela blues?
Att med hjälp av musikprogram i datorer "göra" musik, det klarar nog en dresserad apa.

Den här tråden - vars ämne är intressant - innehåller en del smörja i fråga om ordval och attityd.
Det är få - kanske två (för att rimma) på KR som har den attityden.

Var vänlig...

Det mår vi alla bättre av.

Blues var det första jag försökte lära mig spela då jag var tretton år och började spela gitarr. Det är en sak att spela ackorden (kanske tre ackord eller fler) men en helt annan sak att ha en avspänd, skön attityd i spelet och framför allt i ordvalet i texterna. Även om själva formen för att "spela en blues" kan vara härligt enkel och på många sätt gemensam för musiker, kan den hela tiden växa till sig och förmedla något större.
« Senast ändrad: 04.05.2009, 21:10:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Håkan, snart kan du ju boasta din musik över riskradion! Jag tror du vinner omröstningen!  ;)
« Senast ändrad: 04.05.2009, 21:41:35 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fånigt?

Ja, fånigt. Som i gubbar som definerar sig själva som offer och att det var andra som inte förstod sig på bluesen. "rik blir man inte".

Håkan, du är väl klok nog att inse att ingen musik låter bra utan känsla.

Vem definierar sig själv som ett offer menar du?

Om någon trycker på demoknappen på en Casiokeyboard spelar det knappast nån roll vilken känsla den knapptryckande personen hade just då. Man kan ju låta ett tidur starta synten med.

Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håkan, snart kan du ju boasta din musik över riskradion! Jag tror du vinner omröstningen!  ;)
Ja det kanske går så illa att jag vinner. Här är det lika stort surr om mitt ev Sommarpratande som när jag 1985 helt plötsligt sprang Söderhamns-maran, 4,2 mil, den näst tyngsta i Sverige. Utan att ha sysslat med nån idrott alls innan det.
Vinner jag så ska jag spela några av mina låtar.

Edit: Apropå ingenting så tycker jag det är skittråkigt att spela enbart blues.
« Senast ändrad: 04.05.2009, 23:00:34 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Är det svårare att veva 30 ackord uppskrivna i en viss ordning på ett papper än att spela blues?

ja det är det  :D


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har du spelat vevlyra nån gång?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Aettan

  • Gäst
Fan håller ni på här mä nä lägg ner nu. Det här är äkta Blues skryt på riktigt
hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1335542&q=hi


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Fan håller ni på här mä nä lägg ner nu. Det här är äkta Blues skryt på riktigt
hi-fi URL:   http://www.soundclick.com/util/getplayer.m3u?id=1335542&q=hi


cool B) Blues skryt på riktigt            now we´re talking
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mjohojo..

Kollade in aettans bidrag till tråden,nice!

Kanske var det din grundtanke med tråden Håkan? Om inte så hit me..

Jag hakar på med denna:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=15895.0

Till Ola(guran) då..he he..

Mvh
Mike


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Nu börjar det likna nått i tråden!

Grymma bidrag från både Aettan (nu först fattade jag vilket gammalt nick som det rörde sig om) och Guran/Mike! Bra jobbat bägge två! Blues-skryt när det är som bäst!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gott rasp, fin ångest!
En sak hakade jag upp mig på, jag tyckte virvelslagen satt på fel ställe?
Jag ska försöka ladda in nåt gnissel från mig med bara jag hinner, det är mycket nu.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Vad tror ni om det här då?

Lyssna på den här munspels liraren..John Popper/Blues Travelers.

&feature=related

Faen,han är ju nästan omöjlig den där Popper  :D,se där skröt man lite minsann  :lol:,skämta ba boys - det där fixar inte många munspels lirare.

Nja,jag greppade ett F-spel och se minsann det gick  B)

Mike
« Senast ändrad: 06.05.2009, 16:13:33 by Harmonica mike »