Kontrollrummet

Hur lyssnar ni på musik?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Som producent av musik är det ju intressant att veta. Vilken apparatur använder ni när ni avnjuter musik och har ljudkvaliteten någon betydelse?

hägge


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Halvbillig stereo i vardagsrummet. Oftast med Spotify från dator numera. Ljud av underordnad betydelse så länger det låter ok. Musiken är viktigare än hifi-parametrar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnar rätt  mycket i studion.

Andra plats: datorhögtalare på  jobbet eller in-earlurar som låter rätt OK.

Bilen är nog tredje plats. Lyssnar i princip inte på musik på övriga ställen längre.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

För tillfället mest på jobbet med inbyggt ljudkort och ett par sennheiser. Bilen får andra plats - där blir det nuförtiden semialternativ radio. På sommaren är det utehögtalare på stugan som gäller - i mono, eler alltså en av två kanaler (inte ens mono).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
lyssnar med lurar eller i mina logitech thx data högtalare både 5.1 och 2.1   (jag rekomenderar)
och i bilen så klart men där har man inge dunder grejor i längre tyvärr den lusten och orken att installera har försvunnit ,,,, fast en sub i bilen vore ju gött oooh ha,,,,,,
mysko  :mellow: undrar om det var lust och ork som kom nnääää nu är det borta igen  :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Vid datorn med dåliga högtalare via en liten stereo från typ Siba. Kommer dock skaffa några Proson-golvhögtalare snart hoppas jag, så man får lite klarare ljudbild. Musik från Spotify.

Samt bilen, CD och crapiga högtalare utan någon bas. :D

Lever i lyx!   B)

Jag e inte så kinkig när det gäller ljudkvalité, musiken e viktigare. Så länge det inte e trasig kvalité typ lågupplöst wma, då sabbar det musikupplevelsen.
« Senast ändrad: 03.05.2009, 00:43:47 by Memphis »


Aettan

  • Gäst
Finns det en knapp så trycker jag på den och lyssnar när jag har lust typ  :D . Oftast blir det på min Lloyd Cole CD som råkar ligga i min bil CD sedan ett par månader tillbaka. Annars är det på er musik via mitt Saffire pro 10i/o och mina k240 hörlurar.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
I vardagsrummet via en Panasonic 5CD-changer som jag fick gratis 1991 när Carola vann melodifestivalen den har både radio, kassettdäck (2st) och en 5 växlad CD-spelare som inte riktigt hänger med längre alla CD med över 12 låtar har den svårt för. Orginal Panasonichögtalare.

I köket samma "HiFi"-anläggning (vippbrytare så att det kan låta i köket stereo eller mono) men via ett par mycket bättre högtalare som jag "lurade" till mig på Skärholmens loppmarknad 1997. Jag gick förbi en sån där stereolirare som körde upp musik på ett par tvåvägs Luxorhögtalare med superprestanda. Frågade vad han ville ha för hela anläggningen med högtalare jo 500:- ville han ha. Ok sa jag om jag bara vill ha HiFi-anläggnningen då vad skulle det kosta? Jo den skulle man få betala 400:- för. Ok sa jag då köper jag högtalarna för 100:- sa jag. Haha jag fick dom för 200:-

Jag är nog en av de få på KR som inte har PC-högtalare i musikrummet - jo jag har en sådan där 5.1 anläggning men det låter inge vidare. Så jag kör ut allt ljud via en liten mixer till en urgammal Sony stereo anläggning (också den har både radio och två kasettbandspelare) och ett par 2-vägs Skantic-högtalare. Som komplement har jag sedan en kort tid tillbaka en fristående CD-spelare för 340:- från Net-On-Net inkopplad till mixern. (helt ok ljud)

I badrummet en DENVER radio av det postmodernistiska slaget ser gammal ut men är ny. Hyfsat ljud faktiskt - fast det är väl mono antar jag.

I sovrummet den äldsta anläggningen med radio och kassettbandspelare samt ett par MP-högtalare från 70-talet men med ganska bra ljud.

I bilen en radio-CD som jag inte har en aning om vad det är för fabrikat på men det låter väl ok.

Jag tror att det allra viktigaste är högtalarna men i dessa dagar undrar jag en hel del över vad marknaden har att erbjuda vad beträffar HiFi-anläggningar som inte kostar skjortan. Har förgäves sökt nåt som innehåller både kassett och cd samt en manuell EQ något sådant tycks inte finnas?
Det är en stor anledning till att jag behåller min gamla Sony i musikrummet. Ibland måste jag knacka lite hårdhänt på den för att den ska återge stereosignalen rätt.

Om jag vill lyssna kritiskt på något så kör jag med mina HD465 lurar direkt från det externa ljudkortet och det är där jag mixar som oftast. Oh så har jag ett par nya men lite sämre Philipslurar till den bärbara datorn.

Ja en liten utläggning om hur jag har det med ljud hemma, diskmaskinen och tvättmaskinen låter en del också för att inte tala om kaffebryggaren som till och med signalerar närkaffet är klart .....

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ljudkvalitet är viktig för mig.
Vardagsrummet innehåller en Denon AVR3808 som driver ett par ADAM Classic Center (ungefär som en passiv S3A, i HiFi-utförande. Källa är en Philips CD-växlare eller en NAS - eller Internetradio (vid slasklyssning när ljudkvaliteten inte är så noga...).
De gånger jag lyssnar i lurar där, så är det Ultrasone Pro2500 eller Pro900.

Till datorns ljudkort sitter ett par bra datorhögtalare; Altec-Lansing ATP-3 - och källan är oftast NAS:en eller Spotify (Spotify mycket mer sällan numera...) när jag sitter och pillar med annat än musik.
Datorn är också studioburk, så mina ADAM P33A (och kommande S3X-V) tjänstgör förstås där också, liksom lurarna som jag nämnde innan.

I bilen har jag en medioker stereo, så den är inte särskilt kul. Har funderat på att byta ut den eftersom det nästan aldrig blir av att den är igång, eftersom ljudet från den är ganska kasst... Får väl se när och om det kan bli av...

MP3-spelare har jag ingen och har inte ens funderat på att skaffa. Mobilen kan spela upp musik, men det låter för j-t, så det får den aldrig göra... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
För mig förtar dålig utrustning bara effekten av musik, om det är extremt dålig utrustning eller hårt komprimerad källa. Ungefär som Memphis är inne på.

Sitter med hörlurar från koss, och 2 andra billiga referenslyssningar, bl a ett par högtalare från philips.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad musicpanda88

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Som producent av musik är det ju intressant att veta. Vilken apparatur använder ni när ni avnjuter musik och har ljudkvaliteten någon betydelse?

hägge

När jag lyssnar själv så blir det enbart genom hörlurar och mp3:n
När vi är flera så blir det genom Stereoljud, orkar inte med surround och diverse.. är inne på att allt var bättre förr så..  :D