Kontrollrummet

Omni stormembranare till virveln plus hela setet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Är det ingen som brukar spela in trummorna som följande: (Bonhamset med bara en hängpuka) Kaggemicken sätter man in i kaggen som vanligt. Sen det ovanliga, man tar en riktigt superbra omni stormembranare och sätter framifrån över kaggen så den hamnar mitt emellan hängpukan och golvpukan, samt ganska nära virveln, ca 5- 10 cm framför och i en höjd så att membranet "ser" både överskinnet och kanten på virveln. Så den här micken blir den huvudsakliga upptagaren av virvelljudet, ingen närmickning med tex sm57. Den här omnin får även som uppgift att avståndsmicka kaggen, pukorna, hihat o cymbaler.
Att micka riktigt nära med SM57 tycker jag inte om, det tar inte med alla toner i virveln, det här borde vara bättre.
Sen tänkte jag sätta en Röde NT2-A nånstans snett framför/ovan hihaten så den tar hihat, puka och krash. En likadan Röde så den "tittar" över golvpukornas skinn, något närmare den bakre golvisen eftersom den främre golvpukan går in även i virvelmicken.
PÅ detta vis kan jag få in ett bra trumsound på fyra kanaler, jag har bara möjlighet till 8 spårs samtidig inspelning, de andra blir sång, bas, gitarr och keyboard.

Är idén kass? Är det bara dessa gamla sura SM57 som gäller på virvel? Jag har en Sennheiser E906 till gitarren, den låter svinbra på virveln med, mkt bättre än SM57 tycker jag.

Vilken mick skulle jag välja till den här "mitt-i-setet-positionen"?
En Röde K2? Den är ju nåt extra att göra sångpålägg i också?

Berätta vad ni anser om hela idén och gärna kommentarer på mickar med brett och fett register som hinner med trancienterna från en galen trummis. Obs att det får inte gå åt mer än fyra kanaler till trummorna.

Hälsningar från Sommarprataraspiranten. B)
« Senast ändrad: 30.04.2009, 22:22:41 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Har använt C414 B-ULS (rundtagande) som "mittikit"mick med fina resultat, jag upplever dem som snabba mickar.
Om trumsetet står tajt så kan den fånga båda virvel, golvpuka och kagge med närhet i ljudet. Om man sedan spelar rätt och gillar soundet så kan man säkert klara sig med den och kanske en överhängsmick.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har använt C414 B-ULS (rundtagande) som "mittikit"mick med fina resultat, jag upplever dem som snabba mickar.
Om trumsetet står tajt så kan den fånga båda virvel, golvpuka och kagge med närhet i ljudet. Om man sedan spelar rätt och gillar soundet så kan man säkert klara sig med den och kanske en överhängsmick.
Uj uj, gogglade på den pris uppåt 10 papp? Inget för ett fattighjon som jag. Men smakar det så kostar det ju sa han som beställde dubbla korvar på mosbrickan.
Undrar om det finns någon mick som låter lika bra eller bättre än Röde NT2-A till samma pris?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Har använt C414 B-ULS (rundtagande) som "mittikit"mick med fina resultat, jag upplever dem som snabba mickar.
Om trumsetet står tajt så kan den fånga båda virvel, golvpuka och kagge med närhet i ljudet. Om man sedan spelar rätt och gillar soundet så kan man säkert klara sig med den och kanske en överhängsmick.
Uj uj, gogglade på den pris uppåt 10 papp? Inget för ett fattighjon som jag. Men smakar det så kostar det ju sa han som beställde dubbla korvar på mosbrickan.
Undrar om det finns någon mick som låter lika bra eller bättre än Röde NT2-A till samma pris?

B-ULS tillverkas inte längre, men går ibland att hitta beggad. Jag vet inte exakt vad de går för, men de verkar stiga i pris vad jag har sett.
Gjorde för några år sedan ett test på trumöverhäng med bland annat NT2-A, audio technica 4050 och C414 B-ULS.
Jag fick sedan köpa B-ULS paret till ett sällan skådat vrakpris :), plus lite mixjobb. De fungerar på allt och låter aldrig illa.
Om jag inte fått den möjligheten hade jag valt 4050, som lät mer fokuserad överlag än NT2-A och inte lika "kexig" i diskanten.
Testa en 4050, de lär gå att hitta beggade för liknande pris som NT2-A (ny).




Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag bytt bort lite gamla grejer på Musikbörsen så det är därjag har drygt 3000 till godo.

Mikrofoner är lika härligt som sprit, man vill bara ha mer och mer! :lol: :P :wacko:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat som bara den på Claes fantastiska sida, och jag tycker att det är bara de mickarna som kostar uppåt 10.000 kr som låter lika bra som Röde NT-2A. Röde NT1-A hittade jag inte nåt test på, lite synd. Men idag hittade jag en snubbe på Youtube, Passion kallar han sig som sjunger och spelar gitarr nåt rent fantastiskt vackert, han har enbart använt sig av en NT1-A plus andra enkla grejer står det beskrivet, och det låter ruggigt bra. Det finns många vackra låtar med Passion där, tex den här som man kan lyssna på med HQ-ljud:
&NR=1
Det finns andra låtar där han sjunger längre ifrån micken, och med mindre reverb, det låter asbra på alla sätten. Passion gör ju en enorm reklam för Röde. Här kör han torrt och utan damstrumpan:
&feature=related

Jag tänker i alla fall köpa två st NT1-A och använda de som sidomickar vid pukorna, i mitten vid virveln strax ovanför kaggen sätter jag den ena av de två NT2-A jag redan har. Jag var ju ute efter nåt att omnikoppla som mittmick, och jag såg väl inte skogen för alla trän, jag har ju redan två supermickar, de låter ju lika bra som Neumann tycker jag, har läst andra som tycker lika.
Så nu lutar det nog åt att jag kör EV ND686 på baskaggen, NT2-A som mittmick och två NT1-A som sidemickar. Lite tråkigt att köpa Röde igen, men va fan, jag tycker ju de låter så bra. Tystare än allt är ju NT1-An också.

Gör jag så här kan jag micka gitarrstärkaren på ett lyxigt sätt, jag sätter min Sennheiser E906 mot tyget och en NT2-A omni, eller 8-kopplad en meter ut. Jag kan ställa combon i ett dörhål med Sennheisern på insidan i samma rumm som trummorna, sen kan jag micka combon från baksidan med NT2-A och slippa trumslasket in i den.

Edit Pjaff: Att en NT2-A är likvärdig med en Neumann eller lika dyra mickar är ju att ta i... Men jag resonerar som så att ska jag få fram bättre ljud än det jag får med mina NT2-A då är nästa steg att köpa en riktigt dyr preamp. Och det får bli om några år i så fall. Med det jag har att spela in med nu hänger det mest på mickplacering och mixning hur det låter. Och framförallt, hur det spelas och sjungs! B)
« Senast ändrad: 04.05.2009, 00:12:28 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)