Sedan bör man ju ha lite kunskaper i notering också. Vissa typer av sväng måste ju per automatik bli trioler eller punkterade noter. Det går inte bara att kvantisera tex ett shuffle-beat rakt av på åttondelar då blir det en helt annan känsla. 
Nånting säger mig freddy inte brukar skapa shufflekomp?

Man kan ställa in kvantiseringen på trioler och punkterade noter också i editorn, om det behövs - åtminstone i Cubase, så det är inget problem...

När jag börjar med en låt så använder jag gärna GrooveAgent för att kunna börja med harmonierna snabbt. I vissa fall har GA-kompet fått ligga kvar med små förändringar i det sparade midispåret, men oftast ersätter jag det kompet helt med egenknackat, så GA använder jag oftast bara som en snabb hjälp att börja jobba med låten.
Jag gör som regel så, att jag knackar in trummorna med klaviaturen och ser till att spela dynamiskt så att det blir markeringar på rätt ställen. Då blir det också en naturlig variation i kompet. Om något anslag blir alldeles för starkt eller svagt, så korrigerar jag det så att det blir ungefär rätt.
Jag kör som regel både baskagge, virvel och hihat samtidigt, men låter spökslag på virveln och extra fnurror på hihaten vänta till editeringen.
Jag dödkvantiserar alltid trummorna, eftersom svänget ligger främst i dynamiken och inte i timingen. Om jag skulle låta alla timingfel som jag åstadkommer vara kvar, så skulle det bara låta fuktansvärt slarvigt och amatörmässigt...

Percussion kvantiserar jag inte lika hårt, utan låter det vara lite närmare hur jag har knackat in det.
Jag spelar oftast en hel vers eller refräng i taget, för att trumkompet inte ska repeteras för mycket och bli tråkigt på grund av den exakta repetitionen. Oftast gör jag små förändringar mellan verserna och mellan refrängerna också, så att trumkompet inte är helt identiskt i dem.
När det är dags för cymbaler och pukor, så kollar jag att de inte spelas ihop med fel trummor - och om det inte känns riktigt bra att ta bort ett hihatslag på något ställe, så brukar jag ersätta det med en shaker eller annat percussioninstrument, för att behålla samma driv (kanske petitesser ibland, eftersom de andra trummorna överröstar det till stor del, men jag hör det eller vet att det finns - så det får bli så i alla fall...

).