Kontrollrummet

Programera trummor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil

Hej

Ett problem när man sitter och spelar in trummor är att det ofta kan bli statiskt och livlöst...
Hur gör ni när ni "programerar" era trummor.
Jag använder Logic och AD drums, men det är kanske inte det viktigaste utan mer hur ni gör för att få till ett sväng.
Jag vet att det finns färdiga "loopar" men man vill ju fixa så att det låter bra...


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Sväng för mig, bygger på två faktorer, beroende på musik.
Timing och dynamik.
Jag, som trummis, anser mig själv vara bra på att programmera trummor. Jag kan definitivt kvantisera stenhårt, men jobba mycket med dynamiken, framför allt på hihat och virvel.
Dessutom, att hålla reda på hur många armar en trummis har är viktigt. Hihat, crash och virvel samtidigt är ganska svårt att genomföra, om man inte är Zaphod Beeblebrox.

T.ex, om man gör fills, se till att inte köra hihat samtidigt. Typ inte nån trummis i världen slår hihat och crash samtidigt.

Vill du ha hjälp kan du ju skrika till...:)
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


freddy

  • Gäst
Anslaget är viktigast. Utan varierande anslag/velocity så låter det statiskt och fejk. Jag tycker inte man ska försöka få saker lite otajta, för det låter bara fel i mina öron. Sikta på anslagen.

Jag börjar alltid med att spela in via keyboarden, då får jag en ganska stor variation i anslaget, det blir lite mer mänskligt. Sen kan man fylla på med lite fills efteråt om man inte fixar dom i farten.

Men om trummisen kör 16-delar i någon snabb BPM så kommer inte alla anslag vara i 120 styvt. Desto snabbare en trummis spelar ju lösare brukar anslagen bli. En annan sak som är viktig är betoningar, en trummis lirar kanske inte alla 8-delar på hihaten rakt, utan markerar vissa mer. Då får du en fetare groove. Spökslag (väldigt svaga slag som knappt hörs, ofta på virveln) är även det viktigt för känslan av sväng.

Så mitt tips är att försöka få in så mycket mänsklighet i det som möjligt. Spela trummorna på keyboarden, kvantisera och fixa. Lyft fram vissa anslag, ta bak andra. Det är ett jädra pill.


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Dessutom, att hålla reda på hur många armar en trummis har är viktigt. Hihat, crash och virvel samtidigt är ganska svårt att genomföra, om man inte är Zaphod Beeblebrox.

 :lol:
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Tack för svaren..

Eftersom jag själv spelar trummor så har jag koll på hur en trummis ska spela....
Det jag efterfrågar är hur ni gör för att programera trummor, hur ni jobbar.


freddy

  • Gäst
Tack för svaren..

Eftersom jag själv spelar trummor så har jag koll på hur en trummis ska spela....
Det jag efterfrågar är hur ni gör för att programera trummor, hur ni jobbar.


Alrighty, vet inte om det framgick.

1. Spelar på keyboard. Antingen allt på samma gång, hela kompet. Helst. Eller så kör jag kanske baskagge först (om det är komplexa grejer osv). Men jag vill alltid spela allt på keyboarden först. Annars blir det inte bra för mig.

2. Kvantiserar oftast rätt hårt. 8-delar eller 16-delar.

3. Spelar sedan övriga instrument EFTER trummorna, inte tvärtom. Har märkt att det blir mindre stelt då. Jag anpassar mitt gitarrsväng (eller vilket annat instrument man nu lägger på) efter den stadiga trumman. Jag har provat det omvända. Men det blir bara skit.

4. Sen när jag mixar brukar jag även se över vissa anslag och förstärka det som behövs i trummorna.


Steg 1 och 3 är ett måste för mig iaf. Annars blir det inte bra helt enkelt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Sedan bör man ju ha lite kunskaper i notering också. Vissa typer av sväng måste ju per automatik bli trioler eller punkterade noter. Det går inte bara att kvantisera tex ett shuffle-beat rakt av på åttondelar då blir det en helt annan känsla.  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag varvar färdiga midisekvenser från EZ drummer med spel på digitaltrumset. Jag tycker det är svårt att få till bra komp med ren programmering. Att spela från keyboard blir ännu sämre.

Brukar också försöka lägga trummorna tidigt i projektet, men det kan vara knepigt att lägga dem först.

Brukar kvantisera till 85% med några samples i "opåverkanszonen". 8 eller 16-delar eller tom 16T beror på låt och spelstil, går inte att säga generellt. Men aldrig kvantisera vid inspelning utan efteråt.

I slutändan brukar det bli mycket editering. Vissa slag bort, andra kommer till. Takter kopieras och flyttas runt...
DON'T PANIC


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Sedan bör man ju ha lite kunskaper i notering också. Vissa typer av sväng måste ju per automatik bli trioler eller punkterade noter. Det går inte bara att kvantisera tex ett shuffle-beat rakt av på åttondelar då blir det en helt annan känsla.  :)

Nånting säger mig freddy inte brukar skapa shufflekomp?  :rolleyes:  :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
När ni gör fills hur tänker ni då, har ni några mallar eller utgår ni i från huvvet hur ett fill låter?
Kanske konstiga frågor men jag vill hitta ett snabbare sätt att fixa till trummorna och hitta ett sätt som gör att det låter trummor...


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
När ni gör fills hur tänker ni då, har ni några mallar eller utgår ni i från huvvet hur ett fill låter?
Kanske konstiga frågor men jag vill hitta ett snabbare sätt att fixa till trummorna och hitta ett sätt som gör att det låter trummor...

Det där är inte så lätt som det verkar. Visst man kan följa något slags standardmall, men trummor är faktiskt ett instrument så det beror på trummisen hurdana fills det blir. Det är egentligen som att fråga "hur gör man ett gitarrsolo". Det beror på musikern bakom trummorna. Sedan fins det naturligtvis standardfills. Typ sextondelar som följer virvel ner till pukorna i en rocklåt osv.
Jag menar inte att låta dryg, men ibland är det som att det bara är att peta in några midifiler och så låter det vips bra. Möjligen tycker folk som inte spelar trummor att det fungerar men om man själv spelar så hör man oftast direkt om det är egenpåhittat/följer en standarmall. Och det var väl det du ville undvika? Jag tycker att du skall tänka trummorna som ett instrument mefd stora möjligheter att skapa något personligt och som du vill uttrycka med din musik.
En bra ide att börja med är väl att lyssna på någon trummis som du verkligen gillar och försöka kopiera det han gör.
 :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Man kan ju göra takter på olika sätt.
http://www.bestofgooglevideo.com/video.php?video=841
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


olofd

  • Gäst
man vill inte ha ett varierande anslag på Virrvel och Baskagge i pop och rockmusik.
där är det ofta variationer i highat och ride-spel plus bra kompression som får det att svänga

skulle bara påpeka det, så att folk inte programmerar olika anslag på virrvel och baskagge.
vilket låter sjukt oproffsigt. (Givetvis kan anslagen varieras i fillins)


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
man vill inte ha ett varierande anslag på Virrvel och Baskagge i pop och rockmusik.
där är det ofta variationer i highat och ride-spel plus bra kompression som får det att svänga

skulle bara påpeka det, så att folk inte programmerar olika anslag på virrvel och baskagge.
vilket låter sjukt oproffsigt. (Givetvis kan anslagen varieras i fillins)

bra tips!

Ezplayer som finns till Ezdrummer verkar ju smidig. Finns det någon sådan som är universal?


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tack för svaren..

Eftersom jag själv spelar trummor så har jag koll på hur en trummis ska spela....
Det jag efterfrågar är hur ni gör för att programera trummor, hur ni jobbar.


Om du själv spelar så kan en möjlighet vara (om du har medel) att skaffa ett digitaltrumset eller att trigga ett vanligt set,
då borde man väl kunna 'fånga' svänget?

Själv är jag lite för kass på trummor så jag får redigera det mesta efteråt om jag spelar in från mitt set :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Tack för svaren..

Eftersom jag själv spelar trummor så har jag koll på hur en trummis ska spela....
Det jag efterfrågar är hur ni gör för att programera trummor, hur ni jobbar.


Om du själv spelar så kan en möjlighet vara (om du har medel) att skaffa ett digitaltrumset eller att trigga ett vanligt set,
då borde man väl kunna 'fånga' svänget?

Själv är jag lite för kass på trummor så jag får redigera det mesta efteråt om jag spelar in från mitt set :)

Ja det kanske är det lättaste s(e)ättet.... :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Sedan bör man ju ha lite kunskaper i notering också. Vissa typer av sväng måste ju per automatik bli trioler eller punkterade noter. Det går inte bara att kvantisera tex ett shuffle-beat rakt av på åttondelar då blir det en helt annan känsla.  :)

Nånting säger mig freddy inte brukar skapa shufflekomp?  :rolleyes:  :)

Man kan ställa in kvantiseringen på trioler och punkterade noter också i editorn, om det behövs - åtminstone i Cubase, så det är inget problem... ;)


När jag börjar med en låt så använder jag gärna GrooveAgent för att kunna börja med harmonierna snabbt. I vissa fall har GA-kompet fått ligga kvar med små förändringar i det sparade midispåret, men oftast ersätter jag det kompet helt med egenknackat, så GA använder jag oftast bara som en snabb hjälp att börja jobba med låten.


Jag gör som regel så, att jag knackar in trummorna med klaviaturen och ser till att spela dynamiskt så att det blir markeringar på rätt ställen. Då blir det också en naturlig variation i kompet. Om något anslag blir alldeles för starkt eller svagt, så korrigerar jag det så att det blir ungefär rätt.
Jag kör som regel både baskagge, virvel och hihat samtidigt, men låter spökslag på virveln och extra fnurror på hihaten vänta till editeringen.
Jag dödkvantiserar alltid trummorna, eftersom svänget ligger främst i dynamiken och inte i timingen. Om jag skulle låta alla timingfel som jag åstadkommer vara kvar, så skulle det bara låta fuktansvärt slarvigt och amatörmässigt... ;)
Percussion kvantiserar jag inte lika hårt, utan låter det vara lite närmare hur jag har knackat in det.
Jag spelar oftast en hel vers eller refräng i taget, för att trumkompet inte ska repeteras för mycket och bli tråkigt på grund av den exakta repetitionen. Oftast gör jag små förändringar mellan verserna och mellan refrängerna också, så att trumkompet inte är helt identiskt i dem.
När det är dags för cymbaler och pukor, så kollar jag att de inte spelas ihop med fel trummor - och om det inte känns riktigt bra att ta bort ett hihatslag på något ställe, så brukar jag ersätta det med en shaker eller annat percussioninstrument, för att behålla samma driv (kanske petitesser ibland, eftersom de andra trummorna överröstar det till stor del, men jag hör det eller vet att det finns - så det får bli så i alla fall... :rolleyes:).
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


lnetzel

  • Gäst
Jag programerar allt, varesig det är TR-808 eller DFH... jag klickar in i editorn med musen.

För att få det att låta varierat lyssnar jag på "en vända" loopat för att se var det behöver ändras och sedan ändrar jag det i editorn.. med musen. Vare sig det är Velocity eller rythm... och sedan burkar det dyka upp ändrar efter att låten är färdig arrad och jag har ref-lyssnar i några dagar och jag börjar känan var flytet inte är "100%" och så klickar jag med musen igen:)

När det gäller blastbeats brukar jag ibland utgå från någon av de färdiggjorda takter som följer med DFH men det är sällan det får vara omodifierat.

Jag har spelat trummor i pop band och meckat med musik på datar sedan Cubase kom till Atari och jag föredrar att klicka med musen framför allt annat. Det tar sin tid men man har ju stenkoll på allt.

Jo... om det skall trioler eller lite swing (Det som kalls Shuffle ibland) brukar jag ändra kvantiserings ridden till dotted eller . i editorn för att ha ett bättre hum om var noterna skall ligga.
« Senast ändrad: 30.04.2009, 15:55:24 by lnetzel »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag känner igen mig i Claes och Inezels beskrivning av trummandet fast jag aldrig knackat några trummor på keyboardet. Fast det är praktiskt att ha det så man hittar ljuden lätt. Märkligt att alla ska ha sin egen drummap!

Sen ska man nog vara lite lagom slarvig så det inte blir samma velocity och exakt position på alla "slagen". Till en början tar jag gärna ett färdigt beat eller knackar in något enkelt för att komma igång. När arret börjar bli klart gör jag "Dissolve part" (Cubase) så jag får varje "trumma" på eget spår. Sen en liten "korstabulering" dvs klipper upp spåren för separerat för vers, stick o refräng. Då kan man tex ha rak takt i vesen och lite mer "driv på annat"!

Ett tips. Om man från början ställer dubbla takten så kan man kvantisera 128-delar!

/Jocke
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Jag känner igen mig i Claes och Inezels beskrivning av trummandet fast jag aldrig knackat några trummor på keyboardet. Fast det är praktiskt att ha det så man hittar ljuden lätt. Märkligt att alla ska ha sin egen drummap!

Sen ska man nog vara lite lagom slarvig så det inte blir samma velocity och exakt position på alla "slagen". Till en början tar jag gärna ett färdigt beat eller knackar in något enkelt för att komma igång. När arret börjar bli klart gör jag "Dissolve part" (Cubase) så jag får varje "trumma" på eget spår. Sen en liten "korstabulering" dvs klipper upp spåren för separerat för vers, stick o refräng. Då kan man tex ha rak takt i vesen och lite mer "driv på annat"!

Ett tips. Om man från början ställer dubbla takten så kan man kvantisera 128-delar!

/Jocke

Intressant!

Hur gör ni som jag, jobbar i logic


olofd

  • Gäst
Vi i logic kör "multitrack" och får ut varje trumma på en separat AUX ifrån sequensern


Utloggad ante

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 311
    • Visa profil
Vi i logic kör "multitrack" och får ut varje trumma på en separat AUX ifrån sequensern

Utveckla gärna...är ganska ny på logic...