Kontrollrummet

Problem med datorbygge

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Ni som är reggade på både studioforum och här får ursäkta för samma ämne, hoppas på fler svar så här!


Har som sagt lite problem med datorbygget.
Jag blev lite orolig under bygget eftersom jag typ fått uppfattningen att när man lägger in processor, minnen, grafikkost osv så ska det vara enkelt alltså "klick" å klart.
tex när man skulle lägga in processorn så fick man ta i lite med spaken för att få ner den. Jag vet att det är omöjligt att lägga processorn fel eftersom det finns pil och hål som hjälper hitta rätt men ändå så känner jag mig orolig att de e något som är fel!

Här kommer en lista på delarna:

Antec Performance One P182, Utan nätagg     
Intel Core i7 920 2.66GHz    
Gigabyte GA-EX58-UD5    
1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ    
Sparkle Geforce 9800GT 512MB Heatsink PCIe    
Windows Vista Home Premium SP1 64-bit Sv Single    
650W Corsair CMPSU-650TXEU    
Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
corsair 1600Mhz (3x2) 6Gb

Sedan råkade jag skruva fast moderkortet med fel skruvar jag använde dem med bricka på huvudet, sedan såg jag den lilla påsen där det stod Mb only (motherboard only) så jag bytte dem.

Sedan fick jag ta ut fläkten som låg längst ner vid nätaggregatet för att kunna få plats med nätagreggatet.
Och nu ligger det i stort sätt så. Jag har sladdarna kvar vilket också kommer vara ett helvete att få alla på plats känner jag!

Så min fråga till er är;
 Hur känsliga är alla dem här komponenterna, är det jag som är för petig eller gör det inget om man tar i lite?
Är ganska orolig nu eftersom det är ganska dyra grejer och jag vet inte fall jag "fuckat" processorn, moderkortet osv!

Tack på förhand!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ska bli spännande att följa denna tråd.
Jag tycker du är modig Cube.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Utan att vara alldeles för kunnig kan jag säga att jag själv har trott mig "ta i" alldeles för mycket - dock har allt fungerat ändå. Jag har också varit orolig, men som sagt, det har fungerat. PCI-kort och minnen "slinker" tydligen inte ned av sig självt - man får trycka lite.

Det var länge sedan jag monterade en processor i och för sig.
www.akoume.com


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil

Citera
Ska bli spännande att följa denna tråd.
Jag tycker du är modig Cube.
Eko
När jag tänker efter vad allt kostar så hade det lätt varit värt betala 500 kr å låta inet.se bygga ihop den men det lär man sig inte så mycket på!

Idag har jag inte samma uppfattning som i förrgår vad gäller bygga datorer kan jag säga iaf! hehe!

Sätta ihop alla komponetner är inte så svårt, utan det att koppla ihop sladdarna som känns mest svårt, och att man alltid har tankarna i bakhuvudet "har jag gjort rätt nu, detta känns fel" osv!
Och sen att det finns tusentals sladdar med underlättar inte precis hehe.. men man lär sig mycket!! :D


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Utan att vara alldeles för kunnig kan jag säga att jag själv har trott mig "ta i" alldeles för mycket - dock har allt fungerat ändå. Jag har också varit orolig, men som sagt, det har fungerat. PCI-kort och minnen "slinker" tydligen inte ned av sig självt - man får trycka lite.

Det var länge sedan jag monterade en processor i och för sig.

Det känns ändå lite bättre nu när man hör sånt faktiskt!

 :rolleyes:


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har också tagit i lite extra många gånger när jag meckat i datorn. Och inte haft sönder något.
När jag tryckte i minerna senast så kändes det som hela moderkortet skulle knäckas.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
vad kan hända om man inte kopplat in alla sladdar, säg att man glömt koppla in en sladd från nätaggregatet är det farligt? kan det bli kortslutningar osv?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det vanligaste man kanske kan glömma, tror jag är Aux power till moderkortet (4 eller 8-polig Molex-kontakt som brukar sitta i ovankanten av moderkortet).

Minnena brukar vara ganska tröga, men de måste tryckas i så att armarna på båda sidorna av socklarna, går ända in till minnesmodulen.

Beroende på hur instruktionerna och kabelkontakterna ser ut, så kan det vara knepigt att se hur LED-sladdarna ska kopplas på moderkortet, men det är helt ofarligt att koppla dem på fel håll; bara att vända dem så funkar det.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har byggt ihop mååååååånga burkar i alla storlekar till många. Om du glömmer att koppla in en kabel till moderkortet så blir det inga kortslutningar, däremot så kommer ju inte saker och ting funka som dom ska. I vissa kort så finns det bara en sockel till mainpower och då är det inga konstigheter, det går allt som oftast bara att sätt i kontakterna på ett sätt. I andra kort så är mainpower uppdelat på två socklar.  Men det framgår tydligt i manualen till moderkortet. Det som dock kan vara lite trixigt ibland är att koppla in HD lampa, Reset, Power etc "plupparna" För dom kan vara lite pilliga om det inte finns en lös sockel man sätter dom i först innan man trycker in dom i moderkortet. Det kan lätt bli att man sätter dom bak o fram, men det är inget farligt bara det att det den är kopplad till inte kommer funka, vänd på den så är problemet löst. Du ska inte heller vara speciellt rädd för att ta i, det kommer att behövas. Man måste se till så att alla extra kort sitter i ordenligt även minnena annars får dom ingen kontakt och kommer inte att funka. Jag har ibland tagit i så att det blivit ordentliga märken i händerna när jag ska få i PCI kort som ibland kan trilskas ordentligt. Viktigt är att se till att du är urladdad innan du stoppar fingrarna i burken. Framförallt minnen är känsliga mot statisk elektricitet. Jag har lyckats förstöra några stycken genom att slarva med att ladda ur mig.

Kör hårt, det kan bara bli fel  :D

Micke
« Senast ändrad: 30.04.2009, 11:51:54 by jonnerstone »


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Det vanligaste man kanske kan glömma, tror jag är Aux power till moderkortet (4 eller 8-polig Molex-kontakt som brukar sitta i ovankanten av moderkortet).

Citera
I vissa kort så finns det bara en sockel till mainpower och då är det inga konstigheter, det går allt som oftast bara att sätt i kontakterna på ett sätt. I andra kort så är mainpower uppdelat på två socklar.  Men det framgår tydligt i manualen till moderkortet

Ja, i manualen(moderkortet) står det att det ska vara två stycken sånna kablar en stor och en liten, den lilla som kallas 12v_2 (något sånt) hittar jag inte på nätaggregatets sladdar,
Så här ser den stora ut ungefär http://reprap.org/pub/Main/PCPowerSupply/atx-power-connector.jpg

Den lilla ser ut som den fast med 4 x 2 sånna här poler eller vad dem kallas! (det är den jag inte hittar)

Hoppas ni förstår för jag är inte så haj på sladdar å beteckningarna på dem!



olofd

  • Gäst
var inte orolig.
Man får ta i en del, särskilt när den där jävla fläkten skall dit.

Kom nu ihåg att köra OSX86 på denna dator då du köpt hårdvara som stödjer os x.
Inget jävla cubase på en sådan fin dator!


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Kom nu ihåg att köra OSX86 på denna dator då du köpt hårdvara som stödjer os x.
Inget jävla cubase på en sådan fin dator!

Lätt cubase 5 på den ;).

Ville kolla en grej till, fläkten som kommer i nätaggregatet ska den vara vänd uppåt eller neråt, är den vänd uppåt så är texten uppochnervänd så det känns som den ska vara vänd neråt, är den vänd neråt så tror jag att det kommer samlas mycket värme på den lilla ytan (ca 5 cm) som är mellan nätagg. och botten på chasit?


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Du behöver inte var orolig:) :P
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Nu har jag fixat allt :D

Datorn går sjukt bra.

Men eftersom jag kör vista 64-bit så visste jag att det skulle skita sig någonstans i installationerna!

1. Jag har hittat drivrutiner till mitt ljudkort maudio audiophile usb men efter isntallationen så hittar den typ inte drivrutiner.

Så  här ser det ut i enhetshanteraren!
[/url]


2. Jag kollade runt lite angående hypersonic 2 och jag hittar inga drivrutiner för vista 64-bit. På olika forum sa dom att det inte går med hypersonic 2 utan bara ettan?!?



Edit: Eftersom man inte ser bilden så finns länk :
http://forumbilder.se/show.asp?iid=49F92AB9

Någon som kan hjälpa mig med detta, vill sätta igång och testa datorn :/

Tack på förhand


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du testat att deleta den som är under Ljud, video och spelenheter och en av de som har under frågetecknet och starta om?

Nu ser det ut att vara två för många så det borde inte skada att testa...
« Senast ändrad: 01.05.2009, 13:13:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ja, jag har testat med att inaktivera den men det är fortfarande samma problem :( .,,



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
ja, jag har testat med att inaktivera den men det är fortfarande samma problem :( .,,

Är inaktivera enda alternativet? Jag undrar om det går att deleta (avinstallera) de två jag föreslår och sen starta om datorn. I WindowsXP är det vad jag skulle prova - inte bara inaktivera.

Har du dessutom en annan ledig USB-plats skadar det inte att under omstarten sätta den i ett annat USB-uttag.
« Senast ändrad: 01.05.2009, 22:24:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
r inaktivera enda alternativet? Jag undrar om det går att deleta (avinstallera) de två jag föreslår och sen starta om datorn. I WindowsXP är det vad jag skulle prova - inte bara inaktivera.

Har du dessutom en annan ledig USB-plats skadar det inte att under omstarten sätta den i ett annat USB-uttag.

jag har även testat avinstallera men fortfarande samma problem.

Idag lyckades jag installera ljudkortet och det var inga felmedelanden i enhetshanteraren men när jag skulle testa spela upp en låt bara för att testa så stod det att enheten antigen inte existerar, att den används av ett annat program eller att något är fel med det??

Så jag har faktiskt ingen aning mer vad man kan göra?

Kan det hjälpa å ta bort moderkortets ljudsystem i bios??


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Utan att kunna ett smack Cube - kan man inte ta en snikväg genom att uppdatera ljudkortets rivrutiner och kanske även Bios?
Dont trust me - I dont
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Utan att kunna ett smack Cube - kan man inte ta en snikväg genom att uppdatera ljudkortets rivrutiner och kanske även Bios?
Dont trust me - I dont
Eko

Jag har ju de senaste drivrutinerna för ljudkortet.. Hur uppdaterar man bios? hmm går de ens??

Mvh


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Cube: BIOS kan uppdateras, och uppdateringarna skall alltid finnas tillsammans med instruktion på tillverkaren av moderkortets hemsida.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bios - ja jag har gjort det.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Utan att kunna ett smack Cube - kan man inte ta en snikväg genom att uppdatera ljudkortets rivrutiner och kanske även Bios?
Dont trust me - I dont
Eko
Jag har ju de senaste drivrutinerna för ljudkortet.. Hur uppdaterar man bios? hmm går de ens??

Jag är tacksam att jag har gamla tröga grejer men som funkar. Du lever liksom i framtiden, före musiken blev till.  :blink:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Nu vet jag vad problemet är!

I drivrutinerna finns en icon "ma300dmn" tror jag det var och den lyckas inte installeras rätt.

Funderar på att ringa m-audio men dem har support i UK närmast, och det kostar 1pund i minuten,

Ville bara kolla med er för säkerhetsskull en sista gång?

Hela installationen går bra och det står ljudkortet har installerats korrekt och allt är bra men när jag spelar upp en låt så kommer det felmeddelande och att inget ljudkort existerar, finns det ingen som haft liknande problem med drivrutiner??


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Nu vet jag vad problemet är!

I drivrutinerna finns en icon "ma300dmn" tror jag det var och den lyckas inte installeras rätt.

Funderar på att ringa m-audio men dem har support i UK närmast, och det kostar 1pund i minuten,

Ville bara kolla med er för säkerhetsskull en sista gång?

Hela installationen går bra och det står ljudkortet har installerats korrekt och allt är bra men när jag spelar upp en låt så kommer det felmeddelande och att inget ljudkort existerar, finns det ingen som haft liknande problem med drivrutiner??

Detta ökar bara min rädsla för Vista. Tror ni att det skulle gått lättare med XP? Jag kommer nog köra Xp tills det nya windows släpps för alla verkar ha problem med vista.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu vet jag vad problemet är!

I drivrutinerna finns en icon "ma300dmn" tror jag det var och den lyckas inte installeras rätt.

Funderar på att ringa m-audio men dem har support i UK närmast, och det kostar 1pund i minuten,

Ville bara kolla med er för säkerhetsskull en sista gång?

Hela installationen går bra och det står ljudkortet har installerats korrekt och allt är bra men när jag spelar upp en låt så kommer det felmeddelande och att inget ljudkort existerar, finns det ingen som haft liknande problem med drivrutiner??
Har dom ingen chatsession på supporten då. Det tar en stund men det brukar funka bra.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Detta ökar bara min rädsla för Vista. Tror ni att det skulle gått lättare med XP? Jag kommer nog köra Xp tills det nya windows släpps för alla verkar ha problem med vista.

ja, i xp kunde jag köra ljudkortet utan problem, sen så tror jag inte hypersonic fungerar alls på vista! Jag funderar på att byta till xp tills nya windows kommer ut, detta är så sjukt jobbigt och irriterande.

Fattar inte när folk skriver att vista är bra hur dem får till det  :angry:

Citera
Har dom ingen chatsession på supporten då. Det tar en stund men det brukar funka bra.
Eko

jag får kolla upp det, såg att det fanns forum men kollade aldrig så mkt på det!



Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hur snabbt får du upp minnerna. Enligt moderkortet på dustins hemsida står det:
2000+/1333/1066/800 MHz

Men du har ju 1600, har du fått upp dem till det. Är det jobbigt att överklocka?


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Jag vet inte har typ inget installerat på den har knappt testat den något.

Har inte överklockat ännu ska se hur bra den jobbar utan de först.  ;)