EkoBra det håller jag med om

. Tycker det är svårt och sedan har jag en fundering sedan en tid tillbaka.
Här på forumet snackas det väldigt mycket om rum och hur viktigt det är att allt ligger i samma rum, i alla fall har jag uppfattat det så.
Om man spelar ute så spelar man ju i samma rum men sångaren har ju ofta lite extra reverb/delay på sången.
Hur går det då ihop att man säger att det låter mer naturligt/live om allt är i samma rum när det live kanske inte är det eller är det det ändå?
Någon får gärna förtydliga för mig.
zorrowSkönt för jag är ingen hejare på gitarr

. Nä det är mycket smak men det är kanske ändå lite lite torrt.
Det låter torrare i mina högtalare än i mina hörlurar. Tack för fina ord.
Bengan_gbg
Harmonika MikeTjena Mike, jo jag kände ju pressen, dax att komma ut med något

. Jo jag hör idag att lite mer reverb blir det och Moddelay har jag men lite till kanske.
Eller om man ökar reverbet kanske delayet blir tydligare? Att hon ligger lite ovanpå antar jag att jag får fixa till genom att förändra rummet för de andra instrument, mer reverb där(har inget).
Har läst att du ibland lägger ett reverb runt hela mixen, stämmer det och vad är fördelen med detta. Kommer delarna att sjunka ihop bättre då?
Absolut håller jag med om slutet och Åsa kommenterade det redan innan, hon har sjungit allt i en tagning så jag tror inte vi tar om den utan mer att jag kommer
lägga lite piano och någon lite stråke i ett par takter efter, ett litet outro helt enkelt.
Tack
astiJag tror att jag medvetet väljer att försöka hitta melodier som är mer följsamma än överraskande. På något sätt gillar jag mer musik som känns enkel och lätt
att hänga med i där jag som lyssnare mer bara lutar mig tillbaka, nu kan man ju luta sig tillbaka och lyssna på mer komplexa stycken också och tycka det är bra
men jag vill inte tänka så mycket när jag lyssnar

. Tror jag skall lägga lite svans eller något på dem för att förhoppningsvis få bort lite av midikänslan.
Slutet ja precis som jag nämnde ovan

Kul att du gillar!
MarruschkkaRoomworks kom med SX3 tror jag och jag kör fortfarande med SX2. Vågar inte röra det nu när det fungerar och har inte lärt mig allt här ännu he he.
Men visst ett schysst reverb hade varit kul. Mixen gick lite snabbt tror jag men samtidigt måste det ju finnas förbättringspotential tycker jag.
Blir lite låst när man sitter själv så det är bra att vädra lite vartåt det lutar.
Tack för komments.
AllaJag har fått många intressanta kommentarer och kommer att göra en ny mix i helgen när den har fått smälta in lite till. Ett nytt outro skall snickras ihop och reverb/delay skall kollas över.
Har själv funderat på om basen är lite mullrig?
Tack.