Kontrollrummet

stajo & åsa - life keeps following

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
LÅTNAMN: Life keeps following
ARTIST/GRUPP: stajo & åsa
GENRE: Ballad/pop
LÅTLÄNGD: 3:50
KOMPOSITÖR: stajo   
PRODUCENT: stajo
MEDVERKANDE:
Åsa - Sång, kör-arr
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Hej ett tag sedan jag la upp en låt. Här är en liten en.
Jag lägger den under färdiga för den skulle kunna vara färdig men alla tips är ju välkomna.
Åsa och jag har skickat mp3'er mellan oss och mixat och haft oss men jag skruvar gärna lite till :).
Är det något som fattas? Klarar vi oss utan gitarr o trummor?
« Senast ändrad: 02.05.2009, 20:31:06 by stajo »
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Underbar historia detta Stajo och ni klarar er bra utan trummor o gitarr - Åsa sjunger urfint (som vanligt) men här har vi ett litet problem anser jag. Din musik och hennes sång är helt ointegrerad det låter som om det är pålagt efteråt (vilket det ju i o f sig är) men ljudbilderna är helt olika. Fixa det och en tjusig ballad är skapad.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Gott eko.
Vet inte riktigt om jag förstår, kanske är det pianot som brottas melodimässigt för mycket med sångstämman? Eller menar du att rummet inte är samma?
Tack för snabbt svar
/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Oj va fint! Här saknas inga instrument. Gillar att det är rätt så avskalat. Åsa sjunger fantastiskt och stämmorna sitter som gjutna. Jag tycker att sången ligger bra i mixen i och med att det är en ballad där sången sticker ut lite (lite ovanpå). Övriga instrument är ju inte så diskantiga. La märke till att den är ganska "torr" men jag tycker inte det gör något. Det är nog bara fråga om tycke och smak kring mixar. Vackert och väl framfört!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gott eko.
Vet inte riktigt om jag förstår, kanske är det pianot som brottas melodimässigt för mycket med sångstämman? Eller menar du att rummet inte är samma?
Tack för snabbt svar
/S
Jepp rummet är inte detsamma
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Fint som snus!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Staffan.

Kul att du fått igång musik apparaten igen.Härligt bidrag av Åsa här,kanon!
Pianot grymt lirat,mycket vacker sak detta..

Åsa ligger för nära och lite för högt i ljudbilden.Sänk henne en par db och lägg ett reverb så hon kommer lite längre bak,testa en liten delay svans också - men liten...Då har ni en rysare,för detta är riktigt bra!
Hon ligger lite ovanpå låten typ det Eko påpekade.

Slutet lite rumphugget..Snyggt om Åsa hade bromsat in och sjungit:"ment tooo beeeee" för att avsluta med ett långt beeee på grund ackordet,gärna med lite wailande/vibrato..Typ,ja du hajar säkert Åsa hur jag menar,liite standard slut alltså.

Då har ni den.

Mike


asti

  • Gäst
Fin låt som inte överraskar, men är behaglig att lyssna på. Jättesnygg sång och piano! Stråkarna är ibland lite snabbt utklingande, vilket ger midikänsla och basen är lite stel, tycker jag. Men helheten låter bra! Kanske kan man lägga lite mer reverb på sången, som någon tyckte.....? Är lite osäker där...
Slutet är lite abrupt - det känns som det fattas något där!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hej :D

Jag håller med Asti till viss del, mer reverb på stråkar och sång..och som HM var inne på..en delay-svans..en liten då ;) Jag håller på i nybörjarmix-skola själv jag..men jag har just upptäckt Roomworks reverb..hur skönt som helst att lägga in på både musik samt sång..men jag är ju lite freak på såna effekter, skall erkännas ;)

Lite abrupt slut kanske, men annars: fint sjunget Åsa, Stajo: du är så duktig på ballader och ditt piano är så snyggt :P

Det här kommer bli jättebra, men är klart njutbart nu oxå ;)

Snyggt jobbat av er!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Eko
Bra det håller jag med om :). Tycker det är svårt och sedan har jag en fundering sedan en tid tillbaka.
Här på forumet snackas det väldigt mycket om rum och hur viktigt det är att allt ligger i samma rum, i alla fall har jag uppfattat det så.
Om man spelar ute så spelar man ju i samma rum men sångaren har ju ofta lite extra reverb/delay på sången.
Hur går det då ihop att man säger att det låter mer naturligt/live om allt är i samma rum när det live kanske inte är det eller är det det ändå?
Någon får gärna förtydliga för mig.

zorrow
Skönt för jag är ingen hejare på gitarr :). Nä det är mycket smak men det är kanske ändå lite lite torrt.
Det låter torrare i mina högtalare än i mina hörlurar. Tack för fina ord.

Bengan_gbg

:)

Harmonika Mike
Tjena Mike, jo jag kände ju pressen, dax att komma ut med något ;). Jo jag hör idag att lite mer reverb blir det och Moddelay har jag men lite till kanske.
Eller om man ökar reverbet kanske delayet blir tydligare? Att hon ligger lite ovanpå antar jag att jag får fixa till genom att förändra rummet för de andra instrument, mer reverb där(har inget).
Har läst att du ibland lägger ett reverb runt hela mixen, stämmer det och vad är fördelen med detta. Kommer delarna att sjunka ihop bättre då?
Absolut håller jag med om slutet och Åsa kommenterade det redan innan, hon har sjungit allt i en tagning så jag tror inte vi tar om den utan mer att jag kommer
lägga lite piano och någon lite stråke i ett par takter efter, ett litet outro helt enkelt.
Tack :)

asti

Jag tror att jag medvetet väljer att försöka hitta melodier som är mer följsamma än överraskande. På något sätt gillar jag mer musik som känns enkel och lätt
att hänga med i där jag som lyssnare mer bara lutar mig tillbaka, nu kan man ju luta sig tillbaka och lyssna på mer komplexa stycken också och tycka det är bra
men jag vill inte tänka så mycket när jag lyssnar :). Tror jag skall lägga lite svans eller något på dem för att förhoppningsvis få bort lite av midikänslan.
Slutet ja precis som jag nämnde ovan :)
Kul att du gillar!

Marruschkka

Roomworks kom med SX3 tror jag och jag kör fortfarande med SX2. Vågar inte röra det nu när det fungerar och har inte lärt mig allt här ännu he he.
Men visst ett schysst reverb hade varit kul. Mixen gick lite snabbt tror jag men samtidigt måste det ju finnas förbättringspotential tycker jag.
Blir lite låst när man sitter själv så det är bra att vädra lite vartåt det lutar.
Tack för komments.


Alla

Jag har fått många intressanta kommentarer och kommer att göra en ny mix i helgen när den har fått smälta in lite till. Ett nytt outro skall snickras ihop och reverb/delay skall kollas över.
Har själv funderat på om basen är lite mullrig?
Tack.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Kul med många kommentarer redan!
Bra sådana också, vi bollade som sagt rätt många mp3-or igår kväll. Trötta öron på slutet  :D
Men vi är helt överrens om vad som ska donas med, bland annat som sagt mixen på sången, lite svans och kanske lite mer reverb, det började med rätt mkt och minskades ner eftersom - blev lite i underkant då hör man såhär dagen efter. Sången på slutet förblir som det är, men Hmikes förslag skulle helt klart funka jättebra där. Men eftersom sången är inspelad i en tagning så blir det inge bra att ta om bara det partiet, blir nog svårt att få det att låta som om det är sjunget vid samma tillfälle. Brukar vara så iaf. Avstånd till micken, dagsform osv.. Stajo ska fixa lite annat slut så blir det så bra så  :)
Svårt att sjunga verserna var det, jag var nära att ge upp där ett tag  :blink:
Men jag är jättenöjd med låten som den blev, riktigt känslosam låt.. enkel fin melodi, fint spelat och en text som berör tycker jag. Både vemodig och hoppfull..

Kul att vara med!!!!

Tack för fina ord!  ^_^
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt att höra Stajos omisskännliga musik igen med stark refräng och en ärlig, lätt melankolisk ton. Lite som att få ett brev från en gammal vän man inte hört något ifrån på ett tag. Ett kärt återhörande med andra ord. Melodiskt saknar jag absolut ingenting. Detta är rent artisteri och inget känns påklistrat eller som effektsökeri. Arrmässigt imponerar som alltid piano och stråkar. Åsa förvaltar detta bra och sång med melodi flyter på, på ett självklart sätt. Några små teknikiska grejor kan påpekas: orgeln vid 01:04 spelar i mina öron lite konstiga kvinter, "indianmusik" sa man förr i tiden, alltså efter nån pentaskala som inte för mig känns rätt iaf. Orgeltonerna klipps av lite underligt som om något midifel gör att de inte klingar ut korrekt. Likaså börjar stråkljudet abrupt vid 01:40. Hör några andra toner som klipper på iknande sätt. Jag är också lite kluven till det abrupta slutet. Småsaker! Jättefint annars!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det allt högtid när stajo alltför sällan lägger upp en låt. Finns en sån naturlighet i musiken. Kan tyckas enkel och naiv, men det är gjort med mycket kärlek och omsorg. Mannen är en mästare på att arrangera, framförallt piano och stråkar. Sen finns det väl lite att fixa som andra påpekat redan. Slutet på en låt är viktigt för mig. Slarvar man där känns det som om upphovsmannen är osäker.
Åsa framför låten med stor känsla.

Är lite oense med stajo när han tycker att man inte ska behöva tänka så mycket när man lyssnar på låtar. Sjunger man t. ex. en lång e-ton i ett f ackord, eller ett långt fiss i ett g-dur ackord kanske man tänker till lite. Men efter en andra lyssning (om man gillar låten som sådan) vet man att det man tyckte lät lite avit nu känns naturligt, eftersom man vet om det, och kan slappna av. En låt ska hålla för många lyssningar. Det är väl min musikteoretiska åsikt.
Och så det här med det sk rummet. Det ska låta som om man spelar i samma rum. Avser man där hur det låter live bara? För min del vill ja att det ska låta som i en studio eftersom jag inte spelar live. Ofta spelar trummisen i ett eget litet rum med egen akustik, medan dom andra musikanterna i ett annat rum. Det kan ju inte låta lika vad gäller rumsljud. Visserligen kan man lägga på ett gemensamt reverb på allt men det tar ändå inte bort grundljudet från rummen.
« Senast ändrad: 30.04.2009, 18:07:31 by Tokai »


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Härligt att höra Stajos omisskännliga musik igen med stark refräng och en ärlig, lätt melankolisk ton. Lite som att få ett brev från en gammal vän man inte hört något ifrån på ett tag. Ett kärt återhörande med andra ord. Melodiskt saknar jag absolut ingenting. Detta är rent artisteri och inget känns påklistrat eller som effektsökeri. Arrmässigt imponerar som alltid piano och stråkar. Åsa förvaltar detta bra och sång med melodi flyter på, på ett självklart sätt. Några små teknikiska grejor kan påpekas: orgeln vid 01:04 spelar i mina öron lite konstiga kvinter, "indianmusik" sa man förr i tiden, alltså efter nån pentaskala som inte för mig känns rätt iaf. Orgeltonerna klipps av lite underligt som om något midifel gör att de inte klingar ut korrekt. Likaså börjar stråkljudet abrupt vid 01:40. Hör några andra toner som klipper på iknande sätt. Jag är också lite kluven till det abrupta slutet. Småsaker! Jättefint annars!   
Det värmer verkligen att läsa dina ord :). Jo du har hittat en detalj med orgeln som stämmer, jag fick inte till skalan riktigt eller jag trodde jag fått det till slut men sedan några lyssningar efteråt så kändes det inte rätt men sedan glömde jag bort det lite eller kanske har jag vant mig. Kan vara att jag någonstans råkat flytta någon ton omedvetet som blivit kvar. Skall såklart försöka rätta till det :). Det är något klickljud i anslaget av orgelljudet, jag tycker ju annars om själva ljudet, kanske kan man få bort det på något sätt, skall undersökas. Som sagt slutet skall fixas jepp!
Tackar hjärtligt för kommentarerna.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Sätt för fasen inga trummor på det här va ni än gör. Det låter urbra utan!
En dag kanske jag kan spela så på piano! Sjunga blir lite svårt för jag är en kille:D
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Kul med många kommentarer redan!
Bra sådana också, vi bollade som sagt rätt många mp3-or igår kväll. Trötta öron på slutet  :D
Men vi är helt överrens om vad som ska donas med, bland annat som sagt mixen på sången, lite svans och kanske lite mer reverb, det började med rätt mkt och minskades ner eftersom - blev lite i underkant då hör man såhär dagen efter. Sången på slutet förblir som det är, men Hmikes förslag skulle helt klart funka jättebra där. Men eftersom sången är inspelad i en tagning så blir det inge bra att ta om bara det partiet, blir nog svårt att få det att låta som om det är sjunget vid samma tillfälle. Brukar vara så iaf. Avstånd till micken, dagsform osv.. Stajo ska fixa lite annat slut så blir det så bra så  :)
Svårt att sjunga verserna var det, jag var nära att ge upp där ett tag  :blink:
Men jag är jättenöjd med låten som den blev, riktigt känslosam låt.. enkel fin melodi, fint spelat och en text som berör tycker jag. Både vemodig och hoppfull..

Kul att vara med!!!!

Tack för fina ord!  ^_^

Är alltid lika roligt att jobba med dig. Sedan uppfyller du ju alltid mina förväntningar och lite till. Får till de känslor som var tanken i låten.
Tack för bra samarbete och hoppas på fler
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Det allt högtid när stajo alltför sällan lägger upp en låt. Finns en sån naturlighet i musiken. Kan tyckas enkel och naiv, men det är gjort med mycket kärlek och omsorg. Mannen är en mästare på att arrangera, framförallt piano och stråkar. Sen finns det väl lite att fixa som andra påpekat redan. Slutet på en låt är viktigt för mig. Slarvar man där känns det som om upphovsmannen är osäker.
Åsa framför låten med stor känsla.

Är lite oense med stajo när han tycker att man inte ska behöva tänka så mycket när man lyssnar på låtar. Sjunger man t. ex. en lång e-ton i ett f ackord, eller ett långt fiss i ett g-dur ackord kanske man tänker till lite. Men efter en andra lyssning (om man gillar låten som sådan) vet man att det man tyckte lät lite avit nu känns naturligt, eftersom man vet om det, och kan slappna av. En låt ska hålla för många lyssningar. Det är väl min musikteoretiska åsikt.
Och så det här med det sk rummet. Det ska låta som om man spelar i samma rum. Avser man där hur det låter live bara? För min del vill ja att det ska låta som i en studio eftersom jag inte spelar live. Ofta spelar trummisen i ett eget litet rum med egen akustik, medan dom andra musikanterna i ett annat rum. Det kan ju inte låta lika vad gäller rumsljud. Visserligen kan man lägga på ett gemensamt reverb på allt men det tar ändå inte bort grundljudet från rummen.
Hehe  :wub: tack Staffan.

Det är helt ok att du är lite oense med mig för jag är väl inte helt säker på att jag är helt ense med mig själv alltid. Det blir alltid så fyrkantigt när man skriver något. Man får inte alltid fram nyanserna så att säga. Ibland kan det vara bra att hårddra en åsikt för då reagerar folk och man får en annan åsikt förtydligad för sig. Visst är det som du skriver också men jag ville förtydliga att flytet är väldigt viktigt i mitt låtskrivande sedan kan kanske en låt få flytet efter några lyssningar. Vidare är flyt inte detsamma för två personer etc... alltså vad som är naturligt för mig är naturligtvis inte alltid naturligt för någon annan med kanske tex en helt annan kulturell bakgrund.

Bra synpunkt på rummet, ett godtagbart sätt jag kan tänka på när jag mixar så jag inte blir alldeles förvirrad. Någon mer som har något att tillägga i denna frågan?
Tack för bra kommentarer!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Sätt för fasen inga trummor på det här va ni än gör. Det låter urbra utan!
En dag kanske jag kan spela så på piano! Sjunga blir lite svårt för jag är en kille:D

:)

Jag har utvecklat mitt pianospelande mycket genom att spela låtarna i pop-böckerna(finns med populära låtar från 70-talet och framåt till idag). Att improvisera mot en given melodistämma med endast angivna ackord är väldigt nyttigt. Jag började med att försöka variera ackordet med vänsterhanden så mycket som möjligt medan jag spelade melodistämman med höger hand. Efterhand försökte jag även lägga till ackordtoner med höger hand samtidigt som jag spelade melodin. Numera spelar jag bara piano när jag spelar in... vilket ju gör att man tappat en hel del men lite sitter tydligen kvar :).
Det är bara att spela och drömma sig bort.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
väldigt fint. Låter ju stajo om det.. Lite disney också, stör mig inte på olika reverb, men å andra sidan är jag döv för sånt.

Tycker Åsa bär upp hela låten bra.

Snyggt spelat piano också ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Aettan

  • Gäst
Häftigt! Det som jag gillar med dina kärleksballader det är att dom är på riktigt, hjärtat formligen svider när man lyssnar. I just den här så lyckas Åsa förmedla den känslan på ett förträffligt sätt, dvs en perfekt kombination uppstår. Nån eller ett par sura toner på orgeln men det lägger man knappt märke till. Undrar just om det inte skulle funka riktigt jäkla bra med bara piano kanske, typ lämna ännu mer plats och allt öppet för den här riktigt känslosamma och inlevelsefulla sånginsatsen.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Vacker sång och piano, värmer i hjärtat mycket skön låt! :D


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ballader har i mina öron ofta ett problem med att de blir för svulstiga eller så lika alla andra ballader man hört
Då är det kul att få höra denna, som lyser som ett vackert undantag.
Innerlig, ärlig med sin egen melodik.
Pianot är ju en höjdare liksom Åsas sång
Även stråkarna sitter fint
Mycket bra!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Vladimir

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Har inte mycket nytt att komma med. Kanske lite mindre reverb på pianot och med automation försöka få mer dynamik i låten. Lite reverb på sången och avslutning som andra redan anmmärkt, annars låten är kanon.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Fint pianospel! men synthstråkarna går bort helt för mig. Behagligt när sången kommer in och den ligger naturligt i bljudbilden, strofen "something..." låter dock offkey... Låtens andra del blir lite tråkig, efter 1:40 borde det hända nåt mer för att hålla intresset uppe. Kan visserligen tycka att låten är lite "fegt" mixat om man kan säga så, det händer lixom inget som sticker ut... Sången låter bra, men har ett ganska oinspirerande sound om man får uttrycka sig så.

Slutet känns väl inte helt roligt heller ;) Då låten slutar abrupt.

Stämmorna är jättesnygga, påminner lite om The Cranberries...

Om ni ska jobba vidare med låten, den är ju vacker och så, så tycker jag ni borde våga lite mer i mixen. Sen om det handlar om att jobba med delay, eller skita ner ljudbilden lite vet jag inte. Men det var min spontana tanke.

mvh Jon
« Senast ändrad: 02.05.2009, 13:37:59 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Dividend

disney :), var länge sedan jag såg någon film ... fast mycket möjligt man inspireras. Reverb ja hm jo det är svårt,
man försöker ju så gott man kan med de hjälpmedel man har och lite bättre skall det kunna blir.
Kul att du gillar.

Aettan

Bara äkta vara här ;). Kanske bara piano ja men det är så kul att sitta och improvisera med stråkar så de följer automagiskt med...
I breaket är det bara piano så håll tillgodo :).
tack!

SYNTH


Tack :).

cykeln

Jag följer väl ingen mall det bara blir, fast nu ljög jag för jag tror många av mina låtar följer samma struktur, en del går snabbare men de flesta långsammare :).
Tack för kommentarer.

Vladimir


Pianot tror jag har lite mycket pedal på, därför reverbet eller delayet eller vad det nu blir. Tycker om delay på piano :), smaken är ju som...
Skall jobba med reverben imorgon.
Jag är så glad att folk orkar lyssna!

Yllet

Skönt med någon som är riktigt kritisk ;). Jag tycker faktiskt inte synthsstråkarna är så farliga, de är bättre än många andra synthstråkar jag hört
men så klart inte alls i klass med äkta vara. De abrupta stoppen i ljuden som kommer ibland är väl det som gör mest illa saker med låten.
1.40 där är ju andra versen, jag har lagt på lite mer grejor jämfört med första men ja kanske inte tillräckligt mycket variation ändå? Sedan kommer ju breaket som
melodimässigt är helt annorlunda men visst mixen är ju inte så spännande utan mer rakt på. Det är mer meningen att det skall vara vackert men vackert kan väl vara roligt också kanske.
Fast vill nog att den skall vemodig och hoppfull för att citera Åsas kommentar och de tycker jag nog den är?
Men sångljudet hade jag så gärna velat kunna få fram samma sound som du brukar fixa till... de reverb som jag använder gör ljudet mer runt liksom... skulle vilja ha lite mer åt sågformat.

Tänkte också på Cranberries efter Åsa lagt stämmorna.
Tack för bra kommentarer.



jag har lagt upp en version med ett slut på. Imorgon blir det mest mixning och se om jag kan få bort lite klippljud i vissa anslag från orgeln samt skall utreda indiantonernas vara eller icke vara :).
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hör inte att du har lagt mer reverb på Åsa men jag känner att alltihop har gift ihop sig på ett bra sätt - mycket passande slut också - för mig är denna helt klar har laddat ner den.
Tack ska ni ha för en riktigt bra låt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

disney :), var länge sedan jag såg någon film ... fast mycket möjligt man inspireras.

Ja, det var inte negativt menat :) Kom och tänka på vissa låtar som "alltid" finns med i de där filmerna. Den smäktande kärleksballaden ungefär..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
 ^_^ värmande läsning, härligt att ni tycker om låten och tack för berömmet! Värmer lite extra denna gång eftersom låten var svår, sen ser jag att den känslan jag hade gick fram och det känns skönt.
Mycket bra mixtips också, offkey på something..? ja kanske aningens aningen, skarpt öra där! Först kände jag att nej- han har fel :D sen har jag testsjungit här med min kraxiga hals och kanske det är lite lite ändå.. men det är inget jag reagerat på och ingen annan heller så det får nog vara tror jag. Blir värre att sätta hela sången igen, jag får bjuda på den där  ;)

Härligt låt är det och stajo - slutet är verkligen jättefint, perfekt!

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eftersom jag är en så känslig individ, sparar jag ner denna nu när Åsa klargjort om sången. :D

Denna skall jag lyssna på ofta :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Det saknas inga instrument i alla fall. Mycket snygg ljudbild.
Bra sång och snyggt piano. Gillar hammond orgeln...mkt snygg. Pianoljudet låter dock lite för mkt klink emellanåt...låter lite billigt lixom.  :P
Bra starka melodier...gillas och bra arr...det blir lixom aldrig tråkigt och det är ju bra. ;)
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Lyssnat på "ny" verren då..Ja nu har ni den tycker jag.Åsa smälter in bra i låtens atmosfär.Tidigare stack hennes röst ut lite utanför prodden,men nu låter det mycket snyggt.
Slutet bra också,givetvis ännu snyggare om Åsa hade varit med där också men nånstans måste man ju ge sig.

Skall jag komma med några egna funderingar nu då låten är klar..Törs jag det?
Tempot är något för högt,hörs när Åsa drar in luft,det blir lite forcerat till nästa fras..Absolut inga fel i dina prylar Åsa,men en tempo sänkning hade gjort låten och din prestation rättvisa.För du är riktigt bra här..Sen tror jag på en del där du improviserar och vailar med på ett piano solo nånstans mitt i låten där du verkligen hade bjudit på ditt register.Nu kan låten kännas lite slätstruken,jag observerar att det är mina funderingar och kan tas med en nypa salt..Men hur hade det låtit?
Jag menar alltså sång/wail/vibrato från djupet av din själ till Staffans piano,jag har gåshud vid blotta tanken.Orkar ni en sväng till på denna,testa mina ide´r..Lek med tanken att låten går 10-15 bpm saktare,och du tar i från tårna och frambringar den känsla som genomsyrar alstret i ett snyggt wailande/vibrato röst solande mot pianot..

Bra nu,kan det göras ännu bättre? Jag tror det,men jag vet inte som sagt...


######################

Reverb,denna helvetes uppfinning   :D

Egentligen är det inte så knepigt.Det hela handlar om storleken på lokalen/arenan.Många vill ha sin sång(eller andras) nära,inget fel med det.Men det låter jättekonstigt i en komplett ljudbild om resten av bandet lirar på "Ullevi"..Vill man ha sången riktigt nära utan märkbar reverb effekt,då bör man lägga bandet i något sånär samma rum.Så resonerar jag.Mina första studio inspelade låtar lider av felaktigt reverberande.Munspelet/sången kan låta som om det är inspelat på månen och en del av bandet lirar i källaren och resten står på ullevi..Inte så kul att lyssna på nu då mixkunskaperna har utvecklats en del.

Check lista då jag spelar in:
Lirar ju mest ackegura till mina alster,samt piano,hammond(B4:a),elbas,munspel och cajon eller ez trummorna.Allt reverb på pluggarna går bort under inspelnings skedet.
Ett reverb på mastern för att skapa en scen för sången och hela bandet.Sen panorerar jag ut de olika delarna och förflyttar de enskilda instrumenten i djup led med små reverb pålägg där det behövs.Sällan lägger jag mer på lead sången.I de fall jag har kör med,så försöker jag frammana en känsla av att kören står runt mig,eller bakom leadsångaren för att höras lite via hans mick och det konstgjorda rummet jag skapat för hela bandet.Således ett eget reverb för kören..Inte alltid att jag lyckas,men det är så jag tänker.
Reverb är en bra effekt som kan göra underverk för en låt,men man kan också förstöra hela alstret via ett felaktigt skruvande.Värst låter kaffeburks reverben.."ryser"..

Såg att du hade funderingar kring live lirande och reverb..När man ljudcheckar ett rockband,som jag har lång erfarenhet av då som sångare - så stämmer man alltid av mot lokalen man lirar i.Ingen inställning blir den andra lik då olika lokaler har olika sound..För att inte tala om hur en fullsatt lokal förändrar akustik och klang,åkt på många obehagliga överraskningar/erfarenheter av sånt efter att ha gjort en perfekt ljudcheck.Sen när folket har anlänt och giget sparkat igång så har man kastat sig över mixerbordet och panik rättat till eller förvärrat ett bra grundljud.Det är inte för oskull det finns ljudtekniker,men alla har inte råd med en sån på sina spelningar  :D
En skicklig ljudtekniker fixar det mesta,fast ibland vill man strypa dom då man inte hör sig själv,men det hör till rockenroll myten  :lol:
Jag vet att "Hound dog Taylor" sköt sin basist..undrar om basisten hade ansvaret över mixerbordet?

 :D

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ja, finfint. Kul att du e tebax stajo :)

tycker melodin faktiskt blir krystad ibland, det är lite för kort paus mellan slutord strof N och startord strof N+1 vilket gör att det känns lite rumphugget.  Någon offkey kanske, men det gör inget tycker jag, jag tycker i så fall att krystigheten känns lite värre.  Hmikes ideer kanske kan vara något? lite långsammare?


Fin lyssning var det iaf :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Eko

Nä tror inte att jag la mer reverb på Åsa fast jag råkade skruva på fel reverb först så jag vet inte om jag fick tillbaka det ursprungliga igen...
Däremot la jag till reverb på violinen och cellon samt lite lite på hela låten, förmodligen är det detta som gift ihop att :).
Kul att du sparar den, kommer nog lite småfix på en del klickljud jag tidigare nämnt så småningom.
Tack

Dividend

Haha nä jag tog det verkligen inte negativt, många av de melodierna är mycket starka och precis i linje med vad jag eftersträvar. Så tvärtom :).

Åsa

Skönt att höra att slutet gick hem :).


djonas

Jo det blir nog lite hårda anslag ibland också hm... fast nåväl :).
Fast lite seg kan den nog bli efter några rundor va ;).

Emulator

Tebax och tebax, jag smyger faktiskt här ibland ju... fast visst har inte lagt upp något på länge nä.
Jag hör vad du säger och kan förstå att du tycker så men jag tycker inte så ;), tycker det är bra flyt. Kanske jag skulle filat på några textrader lite till?
Långsammare, nix, har testat det och då blev den verkligen seg ... fast det är ju vad jag tycker och i det här fallet också Åsa...
Gott
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tjenare.

Lyssnat på "ny" verren då..Ja nu har ni den tycker jag.Åsa smälter in bra i låtens atmosfär.Tidigare stack hennes röst ut lite utanför prodden,men nu låter det mycket snyggt.
Slutet bra också,givetvis ännu snyggare om Åsa hade varit med där också men nånstans måste man ju ge sig.

Skall jag komma med några egna funderingar nu då låten är klar..Törs jag det?
Tempot är något för högt,hörs när Åsa drar in luft,det blir lite forcerat till nästa fras..Absolut inga fel i dina prylar Åsa,men en tempo sänkning hade gjort låten och din prestation rättvisa.För du är riktigt bra här..Sen tror jag på en del där du improviserar och vailar med på ett piano solo nånstans mitt i låten där du verkligen hade bjudit på ditt register.Nu kan låten kännas lite slätstruken,jag observerar att det är mina funderingar och kan tas med en nypa salt..Men hur hade det låtit?
Jag menar alltså sång/wail/vibrato från djupet av din själ till Staffans piano,jag har gåshud vid blotta tanken.Orkar ni en sväng till på denna,testa mina ide´r..Lek med tanken att låten går 10-15 bpm saktare,och du tar i från tårna och frambringar den känsla som genomsyrar alstret i ett snyggt wailande/vibrato röst solande mot pianot..

Bra nu,kan det göras ännu bättre? Jag tror det,men jag vet inte som sagt...


######################

Reverb,denna helvetes uppfinning   :D

Egentligen är det inte så knepigt.Det hela handlar om storleken på lokalen/arenan.Många vill ha sin sång(eller andras) nära,inget fel med det.Men det låter jättekonstigt i en komplett ljudbild om resten av bandet lirar på "Ullevi"..Vill man ha sången riktigt nära utan märkbar reverb effekt,då bör man lägga bandet i något sånär samma rum.Så resonerar jag.Mina första studio inspelade låtar lider av felaktigt reverberande.Munspelet/sången kan låta som om det är inspelat på månen och en del av bandet lirar i källaren och resten står på ullevi..Inte så kul att lyssna på nu då mixkunskaperna har utvecklats en del.

Check lista då jag spelar in:
Lirar ju mest ackegura till mina alster,samt piano,hammond(B4:a),elbas,munspel och cajon eller ez trummorna.Allt reverb på pluggarna går bort under inspelnings skedet.
Ett reverb på mastern för att skapa en scen för sången och hela bandet.Sen panorerar jag ut de olika delarna och förflyttar de enskilda instrumenten i djup led med små reverb pålägg där det behövs.Sällan lägger jag mer på lead sången.I de fall jag har kör med,så försöker jag frammana en känsla av att kören står runt mig,eller bakom leadsångaren för att höras lite via hans mick och det konstgjorda rummet jag skapat för hela bandet.Således ett eget reverb för kören..Inte alltid att jag lyckas,men det är så jag tänker.
Reverb är en bra effekt som kan göra underverk för en låt,men man kan också förstöra hela alstret via ett felaktigt skruvande.Värst låter kaffeburks reverben.."ryser"..

Såg att du hade funderingar kring live lirande och reverb..När man ljudcheckar ett rockband,som jag har lång erfarenhet av då som sångare - så stämmer man alltid av mot lokalen man lirar i.Ingen inställning blir den andra lik då olika lokaler har olika sound..För att inte tala om hur en fullsatt lokal förändrar akustik och klang,åkt på många obehagliga överraskningar/erfarenheter av sånt efter att ha gjort en perfekt ljudcheck.Sen när folket har anlänt och giget sparkat igång så har man kastat sig över mixerbordet och panik rättat till eller förvärrat ett bra grundljud.Det är inte för oskull det finns ljudtekniker,men alla har inte råd med en sån på sina spelningar  :D
En skicklig ljudtekniker fixar det mesta,fast ibland vill man strypa dom då man inte hör sig själv,men det hör till rockenroll myten  :lol:
Jag vet att "Hound dog Taylor" sköt sin basist..undrar om basisten hade ansvaret över mixerbordet?

 :D

Mvh
Micael

Tjena

Tror nog det är den längsta kommentaren jag fått någonsin ;). Kul med en analys tack.

Nämnde i förra kommentaren att jag lagt till reverb på stringen men försökte i princip behålla
samma på Åsa. Jag gillar lite torra upplägg, jag vill ha det riktigt nära om det går. Sedan lite lite mer reverb över hela låten och
detta tycks ha fått ihop allt på ett bättre sätt. Visst kunde Åsa vara med på slutet men någonstans måste man ju sluta pilla, sedan
hade det ju varit en annan sak om vi fysiskt hade befunnit oss i samma studio och lekt lite med sång och piano.

Tempot ja, mja vi började faktiskt i en något långsammare version, tror det var bortåt 6 bpm långsammare. Vi tyckte båda att det blev
alldeles för släpigt och nästan segt faktiskt. Sedan vill jag låta vara osagt hur det skulle bli om man gjorde en rejäl sänkning av takten,
och det får vi nog aldrig reda på ;). Om jag känner mig rätt så kommer det säkerligen komma någon mer ballad framöver och på den skulle man kunna
testa ditt recept men denna får nog ligga nu, jag känner mig väldigt tillfreds med resultatet själv :). (ja förutom lite klick som sagt...)

Reverb och rum ja, bra att någon uppmärksammade mitt upprop om att få synpunkter att hänga upp mina tankar kring.
Jaha du börjar med ett reverb på allt och sedan på det andra. Tvärtom vilken ordning som jag brukar göra det i. Skall testa den varianten.
Jag brukar vilja ha kören dubbad så jag kan panorera ut den runt leaden samt lite lite större rum på den. 

Som sagt tack för din tid och intresse.
Hoppas man kan ge tillbaks någon gång också.

Gott
Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Många lyssningar och kommentarer blev det, va kul!
Lyssnar igen nu efter att ha legat däckad i feber och gud vet allt.
Mixen av sången känns bra, nära och lagom med reverb.
Ville bara kommentera tempot på låten jag med. Som Stajo säger, orginalet är ju långsammare och det var på tok för svårsjunget för mig... och sömnigt  :D Att sjunga då och hålla energin, känslan och intresset hos den som lyssnar hade inte jag klarat. Tro mig, jag provade, det var ingen trevlig lyssning haha! Det kanske är refrängen ni upplever som lite stressad? Jag tycker det funkar ändå, med den känslan som är. Att inandningar hörs är mer naturligt tycker jag.

Stajo, det är en av dina bättre låtar det här tycker jag, texten säger mycket.
Glad att jag fick sjunga den!


http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs