Kontrollrummet

It is time - Färdig nu kanske?? Nya versionen först i tråden!! 2009-06-14

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Edit: Tog nu bort de två tidigare versionerna och lade in den nya först i tråden för enkelhetens skull.
        Hörde att arpeggiosynthen i reffen låg tokhögt i volym, så jag bytte ut mot en ny version med nedmixad volym.
        passade på att lägga till lite visk också.   Nästa vecka blir det sång!!  TJOHOO!!

        Har även lekt lite lätt med side-chaining, fixat lite mer stereo effekter samt rythm grejer som kommer in i refrängen.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tjenna,

Håller på att trixa och försöka lära mig att göra lite annat än vad man brukar.
Har därför slagit mig på att försöka göra en dance-låt.

Ljudet försvinner ibland på vissa kanaler, vilket kommer av ngt problem som jag inte löst ännu och frågan ligger öppen under "snabba svar", så just det behöver ni inte kommentera.  ;)

Annars tar jag jättegärna emot alla tips och idéer ni kan tänkas komma med.
« Senast ändrad: 04.01.2010, 15:27:19 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej Kornis det måste vara nåt generalfel det går liksom inte att lyssna på detta. Jag hoppas och tror att det inte är avsiktligt?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Ajaj...var det så illa dåligt?   :(
Eller menar du att det inte går att spela den? Funkar för mig.

Det skall på annan sång sedan och andrastämman skall jag sjunga in rätt, plus lite snyggare inledning och slut.
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu sparade jag ner den och lyssnade och då lät det bra - riktigt bra. Vem sjunger? Tycker hon ska upp lite annars fullt dansös (skall ej utläsas som ETT ord)
På KR-spelaren får jag hela tiden två spruckna högtalare och en massa fasförskjutningar och oändligt massa glitchar - hela tiden - har jag aldrig varit med om faktiskt.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det här är inte vad jag brukar lyssna på - vet inte ens vad Dance-låt är
men gillar refrängen - bra!
och sången kommer mer till sin rätt där - i versen är den lite för svag
Upp med sången generellt och "feta" till den (hur man nu gör det)
Kul att du provar nya marker!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
"Puh", vad skönt!
Jag tyckte själv att det ändå lät ganska ok så här långt, så jag blev inte så lite snopen när jag fick en kommentar att det var helt olyssningsbart.

Vad det gäller att feta till sång kan jag nog lika lite som du tyvärr. Det blir till att experimentera och experimentera...

Nya marker ja. Det var mycket roligare än jag trodde att göra sån här musik faktiskt.   :)


/ Andréas
« Senast ändrad: 26.04.2009, 21:06:18 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Sorry Eko, glömde ju att svara på din fråga.

Det är en kompis lillsyrra som jag fick övertalat att sjunga in den.
Hon har riktigt skön röst, fast just den här typen av musik är egentligen inte riktigt hennes grej (enl. henne själv).

Me, Myself & I


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
spelaren suger lite bitcrussher på alltihop skall ladda ner o lyssna ... kanske värt o kolla upp dock.

återkommer
tony
att leva är att dö


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Mysko...sprakar i spelaren för mig med när jag kör den direkt här i tråden nu?
Det gör inte så annars dock.   Kanske skall ta bort den och lägga in den igen för att se om det hjälper...
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mysko...sprakar i spelaren för mig med när jag kör den direkt här i tråden nu?
Det gör inte så annars dock.   Kanske skall ta bort den och lägga in den igen för att se om det hjälper...
Ja gör det jag fick samma effekt på min andra dator -så något måste vara fel med uppladdningen till KR.
Hälsa din syrras kompis att hon sjunger riktigt bra och att det här stuket också passar får man väl säga då utan att ha hört vad hon egentligen vill sjunga.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oh shit vad illa det låter om spelaren :blink:

Laddade hem via länk, och då låter det bra. Prova ladda upp en ny variant?

Bra refräng! Snygg ljudbild också tycker jag. Kanske kunde hända lite småplock här o var, lite krydda, men det funkar ju så här också.

Sången låter bra. Några toner "mellan andra toner" som jag tycker småsurar lite. Riktigt lite, men det blir desto mer synd när det låter så bra i övrigt.

Kanske kan öppna i melodyne och titta hur det ligger på pitch?


Nu kommer refrängen igen. Riktigt bra ! Sången kanske kan dubbas för lite mer bacon?  Sen kan ett tips vara att försöka spika tonerna direkt istället för att glida in på dem.

Men, det är bara petitesser. Låter överlag sketabra.


Kul att du testar lite olika! Extra kul att det låter så här bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


lnetzel

  • Gäst
Knastrar i spelaren för mig, men inte om jag laddar ned.


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Lite tam för att vara en dance-låt. Saknar ett riktigt klimax på synthen som flytter ut i en skön upprepning av temat med en ny instrumentalisering. Lite mer "euforiskt klös" är vad jag söker. Annars skön stämning.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Lite tam för att vara en dance-låt. Saknar ett riktigt klimax på synthen som flytter ut i en skön upprepning av temat med en ny instrumentalisering. Lite mer "euforiskt klös" är vad jag söker. Annars skön stämning.

OK.  Menar du att du vill ha mer variation på själva ljuden och mer ös så?
Eller skall själva låtuppbyggnaden ändras?
Me, Myself & I


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Din låt börjar tamt först och främst. Nå't introaktigt som man vill upp och dansa till är ju effektivt. Efter det kan själva låten börja lite sparsamt som jag tycker din gör. Men det måste flyta på som känslan när man inte trampar på sin 18-växlade cyckel men den rullar fram lätt och ledigt ändå i god fart. Det som saknas är kanske lite stroboskåpiskaktiga ljud om du vet vad jag menar (svårt att förklara, dj:n kör en ton på skivspelaren vars kanal han stänger av och på rätt hastigt) Det är effektfullt för den "euforiska" känslan. Andra alternativet är att vara lite mer som den tidiga housemusiken som lunkar på lite skönt melodiskt. Men din låt är ju inte direkt tidig house så det alternativet skulle bli en radikal förändring. Bättre kan jag inte förklara


freddy

  • Gäst
Det låter konstigt på många vis tycker jag.

Basen(?) tror jag det är, den knäpper fult. Riktigt störande, låter som det är digitala knäpp i takt hela tiden.

Det låter inte som att madam sjunger i rätt läge, skulle behöva höjas en bra bit tycker jag. Så hon låter lite engagerad :D

Klockspelet låter riktigt konstigt i denna genre med, iaf det här torra glockenspiel-ljudet. Blöt upp det mer om du måste ha det, försök annars att hitta något liknande ljud som inte låter lika tamt.

Det positiva i det hela är att det ligger en bra låt i grunden och att hon verkar ha rösten. Men det känns som att det inte kommer till sin rätt i denna version.

Jobba på!
« Senast ändrad: 27.04.2009, 20:24:22 by freddy »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Håller med Freddy om klockspelet. Låter helcorny i denna stilen tycker jag.

Kanske är "hoppla-hihaten" lite småfånig också. Kanske ett mer traditionellt dance/house-beat skulle lyfta ytterligare. Alltså mindre fokus på virveltrumma och istället ett delay-sväng på ett rakt åttondelskomp på hihat. Varannan öppen varannan stängd med tempodelay.

Bra låt!!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Tre mycket bra kommentarer i rad! Man tackar :)

BOW35:
Jo nu är jag med på vad du menar. Det skall till mer ljud på detta och din "stroboskop" beskrivning var klockren! Får fila på det. Både intro och slut skall fixas till på låten, men det blir det sista jag gör tror jag. Vill få till allt det andra först.

FREDDY:
Nej det är inte basen som knäpper faktiskt. Det är en experiment-grej som jag råkat missa att muta när jag bouncade ner låten. Skarpa öron! 

WERNBORG:   (och Freddy)Och jag som tyckte att just klockspelet var så skönt!!  :(   Skilde sig från de andra låtar av denna typ som jag lyssnat på och blev lite eget. Men jag kanske är helt ute och cyklar?
Men du menar inte att man skall ta bort virveln helt eller?

Tack för riktigt bra kommentarer!
Me, Myself & I


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jamen visst. För att vara ett första försök med en mer dansgolvsinpirerad låt så är det mer än okej. Jag håller också med ang klockspelet, det limmar inte riktigt med resten av låten. Melodin är bra men prova byt ljud till ett lite mer aggresivt ljud, det blir lite "mesigt" nu om man säger så. Slutet var väl inte så kul heller, ett ordentligt outro hade gjort susen.

Micke
« Senast ändrad: 28.04.2009, 12:00:25 by jonnerstone »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Edit: Nu har jag laddat om filen igen och förhoppningsvis skall den funka bättre nu. Låter ok för mig, men det gjorde den ju sist också så ni får hojta till om det fortfarande blir konstigt ljud i KR-spelaren.


Samma fel fortfarande hos mig.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Edit: Nu har jag laddat om filen igen och förhoppningsvis skall den funka bättre nu. Låter ok för mig, men det gjorde den ju sist också så ni får hojta till om det fortfarande blir konstigt ljud i KR-spelaren.


Samma fel fortfarande hos mig.
Eko

Himla mysko alltså! Vad kan det vara som gör att det blir så? Om det är fel på uppladdningen borde det ju rimligtvis låtta kass även för mig, eller?  Testade att lyssna på jobbet också i kassa högtalare, men det verkar ok även där. Fattar nada?    :(
Me, Myself & I


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Saknar diskant och skulle både vilja höra hi-haten och höra att den spelar dubbelt så snabbt för att få driv i låten. Heter det att den borde spela 16-delar? Kanske Bow var inne på det då han skrev att låten är lite tam?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
En skön låt men något tam behöver mer fläkt med rytmen, nu känns det något återhållet! :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
DEt är nåt fel här tror jag. På din fil, tror det är 44.1khz som gäller i kr-spelaren. Inte 48...

Men jag kan ha fel. Låter helmysko här. Först trodde jag bara du var innovativ... ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Laddar ner filen, för ordentlig lyssning.

Edit: Låter bra nedladdad. Och den är 48kHz, vilket nog är det som strular med spelaren. Bra låt! Tycker det är en bra ansats...

Tycker nog att beatet kunde varit mer färgat vad gäller sitt uttryck, kanske tyngre bassdrum eller nåt, och klockspelet spelas med nåt annat ljud.

« Senast ändrad: 01.05.2009, 22:07:32 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Edit:  Bytt ut den korta snutten mot "fullängdsversion" nu.  Huvuddragen klara, men fortfarande lite pill kvar plus att sången skall till.


OK. Nu har jag äntligen haft tid att sitta med musik igen och testade nu under kvällen att skissa på ett lite annat upplägg vad gäller ljud och så. Har även ökat tempot i låten en hel del, då jag tyckte att den kändes lite seg med de långa tonerna.

Nu är detta utan sång ännu så länge, men det är just den instrumentala biten som jag vill få tycke på.
Är den tidigare versionen bättre kanske, eller är jag på rätt spår här?

Jag behöver hjälp från er som kan det här, nybörjare inom genren som man är.   :)
« Senast ändrad: 14.06.2009, 22:52:51 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Helskön version denna gång utan nedladdningsproblem - måste uttrycka att det känns som en helt ny låt det här. Tycker att du har fångat genren storstilat - lite för kort kunde jag uppleva den som. Ska det till sång också? ja i så fall något ännu mer spännande att se fram emot.
Bra jobbat Kornis
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Sitter och lyssnar... Diggar skarpt. Basen och dunket som låten börjar med är i 2unlimited-stuk. Sen blir det lite "seriösare" influenser. Låten bygger väldigt bra upp till 65 tycker jag. Vet inte vad jag ska kritisera. Kanske basen är lite väl trasig eller är det bara mina lurar? Bloppljuden som kommer in på 22 ungefär skulle kunna vara lite högre. Tycker sången skulle passa bra att komma in nå'n gång på 65 för att fortsätta bygga låten.

Häftigt, tycker du går en bra dancelåt!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Sorry, glömde skriva att detta inte var hela låten.  Orkade inte fortsätta längre vid 1-tiden inatt, men det skall till sång på denna sedan, samma som förra versionen och den skall bli dryga 3:20 lång.   Det kommer mera!  Ville bara höra om jag var på rätt spår innan jag lade ner ännu mer jobb på den.   ;)

Tack för kommentarerna!
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Andreas.

Inte min påse detta så nåt konstruktivt kan jag inte bidra med.Däremot svänger det friskt,klart bättre ljudbild i 2:an..På med sången och låtom oss dansa  :)
Kul att du testar andra genre,sånt utvecklar också.Bra tryck i denna.

Mvh
Micael


Avslappnad

  • Gäst
Diggade! :) Snygg röst som för fram låten på ett dansmässigt sätt. Kanske inte de vanliga ljuden på en dansproduktion men det fungerar. Möjligen tycker jag att tempot borde vara 10 bpm högre för att funka riktigt bra. Känns lite mellantempo mellan långsamt och cheyk... ;)



Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Diggade! :) Snygg röst som för fram låten på ett dansmässigt sätt. Kanske inte de vanliga ljuden på en dansproduktion men det fungerar. Möjligen tycker jag att tempot borde vara 10 bpm högre för att funka riktigt bra. Känns lite mellantempo mellan långsamt och cheyk... ;)



Jag tror att du missade den nya versionen på sida två i tråden?
Den har högre tempo, annan ljudbild, men är utan sång för tillfället....  Bara ett test än så länge.

/ Andréas
Me, Myself & I


Avslappnad

  • Gäst

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
OK. Nu har jag lagt in "fullängdsversionen" på sida 2 i tråden.

Det skall till ett snyggare slut och jag är inte riktigt på det klara med hur bryggan där jag går uppåt i noterna skall låta riktigt än, men i stora hela så börjar det kännas hyffsat nära eller?
Sången skall givetvis till sedan, men hon har inte haft tid ännu att komma förbi och sjunga, så jag får hålla mig en stund till... :(

/ Andréas
Me, Myself & I


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Lyssnar inte på sån här musik, men i mina öron låter det kalas. Behaglig ljudbild och bra tryck.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby