Kontrollrummet

Ljudet försvinner slumpvis på olika audiospår?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Känns ungefär som att datorn inte "hinner med" att spela upp ljudet, så att det blir tyst ngn sekund ibland på olika ljudspår.
Ingen belastning direkt på processorn och det är max 10-talet ljudspår som spelas samtidigt.

Kommer slumpvis och på olika spår. Hörs dock inten brist i kvaliteten på ljudet typ knaster och sådant, utan det blir helt enkelt bara tyst.
Allt ljud försvinner inte samtidigt så att det blir helt tyst utan det är separata spår varje gång.

Någon som har någon aning om vad det kan vara och vad man kan göra för att åtgärda det?
Ljudexempel...   http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=17075.0

Skall tillägga att jag precis gjort en fullständig ominstallation av datorn, där jag tom var tvungen att formatera hrddisken för att få bort problemet jag hade tidigare med mina ASIO rutiner.


/ Andréas
« Senast ändrad: 26.04.2009, 15:59:16 by Kornstad »
Me, Myself & I


lnetzel

  • Gäst
I den tråd du länker till låter det ju helt ok... får inte i hop det med att ljud försvinner för det är inget som saknas där.. eller?

Själv har jag hört detta fenomen ibland när jag spelar upp i Cubase men aldrig efter att jag har renderat till wave eller mp3. Jag tror det kommer från att datorn har för mycket för sig tillfälligt. Antingen har CPUn mycket att göra eller så kanske datorn inte hinner med att läsa från HDn vid mycket audiospår? Men det är bara gissningar!

Är det mycket spår i den låten du hör det i?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det hände mig en gång när jag körde med Voxengo-plugg efter en viss demotid (någon månad?) så tystnade ljuden typ vart femtonde sekund. Det kanske kan vara nåt sånt?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Inetzel:  Där låten stannar upp och sången kommer in svagt "it's so, it's so, it's so..." hörs det väldigt tydligt. 42 på KR-spelaren.
Men du hör det tydligt redan vid 11 på KR-spelaren. Det är padsen som försvinner vid båda tillfällena.
Det är inte särskilt många wav-spår sm går just nu.  Har kört betydligt fler innan ominstallationen, utan att det hackat det minsta.

Eko: Det knäppa är ju att jag inte använder några effekter alls på exempelvis pads-spåret nu. Det är en färdig, nedbouncad wav-fil som är helt ren. Det hade varit en ett bra och enkelt fel annars.  Men tack för tipset!
Me, Myself & I


lnetzel

  • Gäst
Aha, nu hörde jag. Det låter ju lite lurigt faktiskt. Aldrig stött på det på det viset. Jag tvivlar på att det är någon typ av "demo" trassel eftersom det oftast brukar bli helt tyst eller har störnigsljud plus att det du skrev (olika spår slumpartat utan Effecter och pluggar) motsäger det också.

En sak som jag tycker låter lite misstäntk är att du får det på ett rent audio språ och dessutom var tvungen att formatera om hårddisken för att bli av med tidigare ASIO problem... kan det vara så att din Hårddisk börjar bli knackig? Kör lite Checkdisk (eller verktyg från tillverkaren av hårddisken) för att kolla upp att den mår bra.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
DRLOOP:  48khz/24 bitar, men det har aldrig varit problem tidigare. Körde 96khz innan jag visste bättre och även det funkade fint.

INETZEL: Bra tanke! Skall ta och köra det när jag kommer hem så får vi se. Jag har visserligen inte projekten och audiofilerna på samma disk som den jag formatterade om och har nuendo på, men det kan ju ändå vara en trolig orsak. Meddelar ikväll vad jag får för "besked".

Me, Myself & I


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Jag upplever samma problem om jag kör många audiospår och har lyckats komma fram till att det är HDn som inte orkar med genom att problemen slutar om jag flyttar projektet till en anna HD. Gissar på att du har något sådant problem fast det verkar konstigt när du kör så pass få spår men jag föreslår att du flyttar projektet till en extern HD å prövar om det blir bättre.

/Oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u



Utloggad hultegard

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Jag kan få så där oxå med bara 2 spår till o med. med ett hammerfall ljudkort 9662 eller va de heter.

Det finns som sagt aldrig med på renderingen till wav filer. Och de kommer aldrig på samma ställe


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Har testat att spara projektet på en annan disk, men det gör ingen skillnad?
Det konstiga är ju att det inte var så innan omformatteringen. Borde ju blivit snabbare nu när man rensat disken och gjort om från början..... :(
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
ÄNTLIGEN!!!

Köpte nytt grafikkort då det gamla pajat och installerade om ännu en gång och då försvann problemet??
Blev även mycket bättre prestanda i Nuendo och datorn klarade plötsligt mer än dubbelt så många pluggar mot tidigare.

Tack för många bra tips dock!
Bra att veta om liknande problem dyker upp ngn annan gång.   :)

/ Andréas
Me, Myself & I