Kontrollrummet

mixuz --'solo'

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
   

LÅTNAMN: solo
ARTIST/GRUPP: mixuz
GENRE: tja
LÅTLÄNGD: 0.45
Musik: mixuz
Text: -

INSPELNINGSÅR: våren 2009
FORMAT: mp3



« Senast ändrad: 11.05.2009, 12:27:16 by mixuz »
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


olofd

  • Gäst
varför la du upp det här?

Du måste ju höra själv att det låter illa och surrar och brummar.
Gitarrspelet tänker jag inte bedömma då detta är ett ljudproduktionsforum i mina ögon.

ta inte illa upp, det är väl fint plinkat..
men knappast något du lagt ner tid och arbete på.
låter det som iaf
« Senast ändrad: 23.04.2009, 23:04:32 by olofd »


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
oki.. jag tog bort det...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
hmmmm, jag hann ju inte lyssna innan du tog bort det så det är svårt att uttala sig.
Tycker dock inte att du skall behöva känna att du skall plocka bort det endast för att en person här på forumet slänger ur sig en onödigt hård kommentar.

Vet inte vilken nivå du ligger på idag, men även om man så är helt grön på området måste man vara välkommen att lägga upp det man gjort och kunna få kommentarer och tips för att ha en chans att bli bättre.

 ;)


/ Andréas
Me, Myself & I


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
hmmmm, jag hann ju inte lyssna innan du tog bort det så det är svårt att uttala sig.
Tycker dock inte att du skall behöva känna att du skall plocka bort det endast för att en person här på forumet slänger ur sig en onödigt hård kommentar.

Vet inte vilken nivå du ligger på idag, men även om man så är helt grön på området måste man vara välkommen att lägga upp det man gjort och kunna få kommentarer och tips för att ha en chans att bli bättre.

 ;)


/ Andréas

Skriver under på Andreas inlägg.

Upp med alstret igen,det är olika nivåer på prestationerna här och det gör forumet levande.Kanske nån av oss kan tipsa dig om hur du får inspelningen "bättre"..Svårt att säga nåt då vi/jag/fler inte hann lyssna,detta är inte på något sätt ett elitforum.Här har vi kul och kommenterar varandras alster.Det som låter bra i någons öra kan låta bedrövligt i någon annans,ömsom ris ömsom ros med andra ord.

Upp me´en igen  :)

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jafanken, upp med det igen :) Även om det kanske låter genomrafsat?


Och det kanske bara var något du ville ha specifik kommentar på, kanske just hur det är spelat? Skriv också vad du vill ha kommentarer på. Även om tyngdpunkten ligger på produktioner i bedömning, så tycker jag helt klart att man kan be om råd/tips/tyckande/ryggdunkar för instrument-trakterande eller om en låt är "bra".

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
zolo, zolo, zolo, zolo ........
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Oki.. jag gjorde ett nytt försök med mitt zolo    ;)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja men visst det finns ju nåt där absolut. Träna mot en metronom så sitter den så småningom inte alls dum snyggt med flachoretten.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Fint. Gillar att den är lite oberäknerlig i sin gemak.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Helt rätt att lägga upp den igen.
Forumet är för alla, såväl adel, präster, borgare å bönner  - eller hemmapulare, bortapulare, noviser eller proffsmusiker :blink:

Jag har till å från oxå prob med brus i mina inspelningar. Lite fylligare ljud å mera taktfast så blir ditt plink fint - kanske rent av 2 gitarrer som sufflerar varandra?

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Härligt!!

Behövs det mycket mer än en gitarr egentligen?
Säger som Eko, att du kunde träna in det mot en metronom så att du får lite bättre flyt i spelet.

Nu vet jag inte vad du har för mic och så, men ett tips är att ha mjuka kläder på sig och en fast stol eller pall för att undvika knäpp,knarr, fras och liknande. Fast det kanske du redan tycker är självklart. Jag vet dock att jag själv inte riktigt insåg hur mycket det faktiskt gör i början när jag spelade in gura, så jag nämner det iaf.   ;)

Kan du kanske få micen något närmre så du slipper vrida på så mycket, kan det spara dig en hel del brus och andra oönskade ljud.

Tycker sista tonen var lite överflödig dock. Var ett snyggt slut på den ljusare tonen innan.
Skitkul att du lade upp den igen. Det finns många riktigt schyssta personer här på forumet som kommer med väldigt bra tips, så man lär sig nytt hela tiden.   Kämpa vidare med denna nu!

/ Andréas
Me, Myself & I


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Tack för kommentarer o tips...  :)  Ska öva lite mer på låten..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Själv tycker jag ju att bruset, harklingen och gungandet på stolen var rätt charmigt.
Tänkte genast på Kent - Sverige där dom snackar lite i början och det faktiskt brusar lite!
Sen kanske du behöver lite träning eller metronom för att få det att flyta på lite:)

Lyssna på den 3 gånger faktiskt!
« Senast ändrad: 28.04.2009, 18:45:54 by Lyxvarianten »
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Tack för dina synpunkter  :)   Jag ska prova FL Studio istället..    Det kanske brusar mindre då...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag gillar att det låter brusigt och low-fi, ger en mycket mer intressant ljudbild.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jag måste ställa en fråga..   Kan det ha betydelse vilken mjukvara man använder ?  För bruset, alltså?  Om jag bytar från MixCraft4 till FL Studio?
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Nog är det mindre sus nu, iaf...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag kan inte lyssna på jobbet, men det är ju ändå intressant att veta vad du har ändrat när du spelade in nu.
Skall lyssna senare.
Me, Myself & I


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Håller med det behövs mer flyt känns också som du kommer av ibland så det är bara jobba vidare
till slut sitter det! :)
Jag tror du olofd behöver lära dej lite ödmjukhet även du gör fel så var inte för hård, det
inte blodigt allvar vi är ju bra olika på saker. ;)


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
synth..   kul att du är uppmuntrande  :)  jag är ju inte julian bream  :P   men ju mer jag spelar in desto mer förstår
jag hur viktigt det är att rytmen är ok.  att det sitter rytmiskt
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Nu ska jag försöka mig på några visa ord: Det är frihet som räknas, må så vara att vägen dit är att sitta och traggla och nöta med att allt ska bli enligt skolboken.  :D


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
jo, det är vist   :)  men traggla lite får man nog  :P
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Ja sökandet efter frihet är en återkommande process. Den tar nog aldrig helt slut.
« Senast ändrad: 16.05.2009, 10:30:35 by bow35 »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker det är ett rart litet gitarrstycke. En skön melodi-idé som en proffskompositör skulle kunna göra till ett underbart ledmotiv i en teveserie...  :rolleyes:

Men det är ju inte det det är frågan om. Här är vi, en blandning av amatörer och proffs som spelar och spelar in för att vi gillar musikens värld. Det är bra!

Jag tror inte det spelar nån roll för bruset om det spelas in i det ena eller andra programmet men kanske finns nån automatisk volymnivåjustering aktiv (i det ena programmet med inte det andra kanske)? Det låter som ljudet komprimeras vid anslag på gitarren och då man hör ett tystare parti verkar inspelningsnivån öka och man hör mer brus...

Öva öva öva och försök få ett flyt på stycket, det är bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
tack för dina ord..  :) det här du säger om nivåreglering på volymen..  jag använder compression..  kanske man inte ska göra..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om du kan ställa in inspelningsnivån (innan du spelar in) så att signalen in i datorn inte är för stark, då behöver du kanske inte en kompressor. Och om du använder kompressorn kanske du kan ställa in den så att den inte arbetar så hårt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Gitarrspelet tänker jag inte bedömma då detta är ett ljudproduktionsforum i mina ögon.

Där var du nog lite fel ute OlofD? - efter att ha hängt här ett år drygt så uppfattar i alla fall jag detta forumet som mer än ett för 'produktion', allt från nybörjare, amatörer till erfarna proffs (tror jag?) blandas här och vill ha ha råd/inspiration etc om allt från ditt till datt,
i all fall personer som brinner (mer eller mindre antar jag) för sin hobby/yrke.

Dock, din fråga är berättigad - "varför lade du upp det här?" - ingen info till varför och vad som önskas återkopplas, så till viss del är ditt ifrågasättande berättigat  (om än 'hårt' - jag hade också blivit stött och plockat bort direkt)..

Så alltså, ett misstag (om man nu inte gör det avsiktligt ;) ) man kan göra är att inte tillfoga tillräckligt med information till sitt inlägg, vad vill man ha återkoppling på? Vilken nivå anser man sig själv ligga på osv?

Till 'solot', jag åller med föregående om att det är 'rart' och skulle kunna låte bra helfint med bättre tajming och bättre ljudkvalitet, om man nu inte vill ha lite "rumsljud" liksom :)


Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
flabb--  tack för ditt sansade inlägg...  är det en gibson les paul du spelar på på bilden?
en sån har jag alltid önskat mig  :P
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
flabb--  tack för ditt sansade inlägg...  är det en gibson les paul du spelar på på bilden?
en sån har jag alltid önskat mig  :P

Haha, det är inte jag, det är Zappa, dags byta Avatar :)
Nej, jag tillhör annars Fendergänget, mycket bättre :P
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531