Två saker
Borde testa en annan melodi som alternativ till denna melodisväng, en lugnare melodi (alltså färre toner).
Att samma melodi upprepar sig på flöjtljud, gitarr eller elpiano får mig att tänka på att det är lätt och går snabbt att skapa en melodi i midi på det sättet. Då jag gör så själv kan jag sen ha svårt att hitta andra melodi-idéer eftersom denna melodi redan fastnat i mitt medvetande.
Känner du igen det eller tar du illa upp att jag kommenterar den så? Jag vet inte heller om det är en färdig demo eller om du fortfarande håller på att ändra i den...
Sen skulle jag vilja att de sista tonerna som repeteras i melodin skulle utebli i flera av svängarna. Jag kan inte förklara så bra men försöker så här; Om grundmelodisvängen (som jag tänker på) pågår i åtta sekunder, skulle jag föredra att du provar att ta bort melodi-delen i de sista två sekunderna. Om du gör det ibland efter något viss mönster blir det inte lika repetitivt.
Ja, sen kan jag också kommentera att jag gillar melodin och ditt sätt att skapa stämning.
Tror på den här - passar till exempel som en återkommande melodi i en TV-serie.
Du har säkert helt rätt i att det blir lite "tjatigt" om melodin upprepas för mycket. Jag har däremot inte kopierat midi-sekvenser mellan olika instrument, utan spelat in varje instrument för sig.
För samma instrument händer väl att man av bekvämlighet återanvänder midisekvenser som man tycker blev bra.
Tar absolut inte illa upp! Finns inget här att ta illa upp för! Man vill ju helst få ärliga kommentarer, men visst är det extra roligt när någon gillar det man gör!
Jag har tänkt göra en del förändringar, bl.a. vad gäller trummorna. Ska nog också försöka korta ner den och kanske få till lite mer variationer.
Jag tror jag förstår vad du menar med att ta bort "sista tonerna" i vissa av verserna, det ingår i "variationsdelen", som jag ska se över.
Kul att du ändå hittat något du gillar i låten!

Ingen har kommenterat titeln "Summons", som betyder stämningsansökan, men det kanske bara är jag själv som tyckte det var lite fyndigt?

Tack för lyssning och kommentar!
/Asti