Kontrollrummet

Asti - Du är min syster (f.d. Summons)

gäst · 51 · 6906

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Kunde inte låta bli att göra ett försök med sång till denna. Texten har jag skrivit till min syster, som är svårt sjuk och som jag tänker på hela tiden. Hoppas det inte blev för sentimentalt, men orden får plötsligt en annan betydelse nu känns det som. Det blev t.o.m. smärta/hjärta!
Låten är något nedkortad och trummorna innehåller lite färre fills.
Skulle jag behållt den instrumentala versionen?

Låtnamn: Du är min syster
Artist: Asti
Genre: Singer/songwriter
Låtlängd: 5:37
Kompositör: Asti
Producent: Asti
Ev medverkande: -
Inspelningsår: 2009
Format: mp3

Text:

Du är min syster

Ge mig mod att möta frågan i din blick
Varför livet är så hårt och alla motgångar du fick
Vill så gärna hjälpa dig - bara jag förmår
för det finns så mycket kvar, det tror jag du förstår

Du har hållit mig förmer än vad jag är
Jag har kännt mig otillräcklig fast du ingenting begär
Jag får så dåligt samvete inför alla frågor
Vad ska jag göra mer för att lindra dina plågor

Du är min syster och du känner mig så väl
Fast vi träffas ganska sällan är vi två av samma själ
En svår tid är framför dig - prövningar och smärta
och jag hoppas du har styrkan och viljan i ditt hjärta

Ända tills det är över
vill jag va´den hjälp och stöd som du behöver
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:55:41 by asti »


freddy

  • Gäst
Ja, detta gillar iaf jag. Alltid tyckt att du har haft en fin tydlig ton i gitarrspelet.

Enkla melodier som jag tycker funkar alldeles utmärkt.

Gillar oerhört mycket när basen får kliva fram och nästan ta över lite i sån här musik. Den var på väg några gånger. Skulle gärna se den få mer utrymme och frispel.

Runt 240 (enligt flashspelaren) så händer det saker. Det kommer in en orgel och elgitarr tror jag. Ljudbilden blir grötig och det känns som dessa instrument ligger för högt i mixen, trummorna försvinner i bakgrunden upplever jag det som.

Kanske är även trummisen en aning överspelande med sina fills. Men det är ballt med lite fills också. Stör mig mer på att det är samma fills som återkommer, som en tydlig loop liksom. Försök hitta lite små variationer iaf, för att få en mer levande känsla.

Det är väl detaljer allt. Det här tycker jag om, kan även se att det skulle kunna finnas plats för stråk, kanske en cello i detta.

Härligt!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Fint stycke detta.

Jag skriver under på Freddys kommentar,han sammanfattade det bra.Sen undrar jag om inte kantslag eller jazz trummor med vispar och cymbaler skulle passa bättre än virvel lir samt alla dessa fills?
Trum fillsen känns omotiverade i allt det snygga och vackra..möjligen skifta till virvel lir på elguran.

Annars bra,mixen helt ok förutom det Freddy nämnde,basen "oooar" dock lite överlag.

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil


Låten är helt ok. Jag gillar dock inte... Äh Altl är väl redan sagt som jag skulle kunna komma på.. Mer därtill förmodligen..

Värdelös kommentar, men ibland blir det så :)

Helt klart värd att få ordnign på!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Halloj,
Denna för iväg tanken, den funkar och bäst funkar den nog till någonting mer, tex ett bildspel, en film eller en tankestund med sig själv. Du är fantastiskt duktig med gitarren och det räcker långt, lite enformig kanske, men som sagt om den presenteras ihop med något annat så gör det inget alls. Dock blir man lite störd av den lite brötiga elgitarren som kommer in mot slutet. För min del hade jag kunnat önska tex en gnolande, ordlöls melodi istället.  ;)
Plinkar på en låt...


asti

  • Gäst
Ja, detta gillar iaf jag. Alltid tyckt att du har haft en fin tydlig ton i gitarrspelet.

Enkla melodier som jag tycker funkar alldeles utmärkt.

Gillar oerhört mycket när basen får kliva fram och nästan ta över lite i sån här musik. Den var på väg några gånger. Skulle gärna se den få mer utrymme och frispel.

Runt 240 (enligt flashspelaren) så händer det saker. Det kommer in en orgel och elgitarr tror jag. Ljudbilden blir grötig och det känns som dessa instrument ligger för högt i mixen, trummorna försvinner i bakgrunden upplever jag det som.

Kanske är även trummisen en aning överspelande med sina fills. Men det är ballt med lite fills också. Stör mig mer på att det är samma fills som återkommer, som en tydlig loop liksom. Försök hitta lite små variationer iaf, för att få en mer levande känsla.

Det är väl detaljer allt. Det här tycker jag om, kan även se att det skulle kunna finnas plats för stråk, kanske en cello i detta.

Härligt!
"Runt 240" - menar du första eller andra gången elgitarrerna kommer in? Jag är medveten om att ljudbilden är lite "grötig", men vet att jag hade svårt att få till mixen.
Tack för bra synpunkter och kul att du hittar något positivt i det här!
/Asti


asti

  • Gäst
Tjenare.

Fint stycke detta.

Jag skriver under på Freddys kommentar,han sammanfattade det bra.Sen undrar jag om inte kantslag eller jazz trummor med vispar och cymbaler skulle passa bättre än virvel lir samt alla dessa fills?
Trum fillsen känns omotiverade i allt det snygga och vackra..möjligen skifta till virvel lir på elguran.

Annars bra,mixen helt ok förutom det Freddy nämnde,basen "oooar" dock lite överlag.

Mvh
Micael
Ja, kanske skulle ha "softare" trummor innan elgitarrerna...?
Vad menar du med att basen "oooar"? Hela natten?  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst


Låten är helt ok. Jag gillar dock inte... Äh Altl är väl redan sagt som jag skulle kunna komma på.. Mer därtill förmodligen..

Värdelös kommentar, men ibland blir det så :)

Helt klart värd att få ordnign på!



Kul att du tycker låten är OK! Tack för en värdelös kommentar!  :D
/Asti


asti

  • Gäst
Halloj,
Denna för iväg tanken, den funkar och bäst funkar den nog till någonting mer, tex ett bildspel, en film eller en tankestund med sig själv. Du är fantastiskt duktig med gitarren och det räcker långt, lite enformig kanske, men som sagt om den presenteras ihop med något annat så gör det inget alls. Dock blir man lite störd av den lite brötiga elgitarren som kommer in mot slutet. För min del hade jag kunnat önska tex en gnolande, ordlöls melodi istället.  ;)

Det är ju tänkt som en "stämningslåt", därav titeln!  :) Intressant med en gnolande melodi på slutet, men jag hade väl mer tänkt det som ett "crescendo" med lite "bombastiska" gitarrer och en orgel med fullt leslie! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Fina harmonier som jag hade önskat lite mer variation av. Ibland tappar jag melodistämman i början då kompet "kamouflerar".
Arrmässigt annars snyggt och schyssta instrumentval och trumlir.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Fina harmonier som jag hade önskat lite mer variation av. Ibland tappar jag melodistämman i början då kompet "kamouflerar".
Arrmässigt annars snyggt och schyssta instrumentval och trumlir.

Jo, den är lite enformig! Får kolla det där med att melodistämman dränks av kompet!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Jag har inte detaljlyssnat denna, så jag kan tyvärr inte ge dig så mycket konstruktivt just nu...kan iaf säga att det låter riktigt vackert det här. Är du säker på att du ska lämna den här utan sång sen? Låter som att det kunde bli bra med din sång på den här ändå. 6 minuter instrumentalt kan funka ibland och det händer ju saker på den här, men jag tror att den skulle kunna bli hur bra som helst med sång också!

Tusen tack!

https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


asti

  • Gäst
Tjena!

Jag har inte detaljlyssnat denna, så jag kan tyvärr inte ge dig så mycket konstruktivt just nu...kan iaf säga att det låter riktigt vackert det här. Är du säker på att du ska lämna den här utan sång sen? Låter som att det kunde bli bra med din sång på den här ändå. 6 minuter instrumentalt kan funka ibland och det händer ju saker på den här, men jag tror att den skulle kunna bli hur bra som helst med sång också!

Tusen tack!



Jag har inte haft någon tanke på att lägga sång på denna utan jag gjorde den utifrån idén att ett gemensamt tema skulle byggas utifrån olika instrumentsammansättningar som varierar i intensitet. Helst skulle den förmedla en viss stämning, kanske lite suggestiv och drömsk....
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 393
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tror också på sång här. Ett repetivt tema är inte lika känsligt med en tilltalande text och det har du ju inga problem med. Tänker i övrigt t ex på en låt som Desolation Row.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jag tror också på sång här. Ett repetivt tema är inte lika känsligt med en tilltalande text och det har du ju inga problem med. Tänker i övrigt t ex på en låt som Desolation Row.
Tror inte jag har tid och ork just nu att skriva text och lägga på sång! Kanske senare. Ska lyssna på Desolation Row! Tack för tipset!
/Asti


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

freddy

  • Gäst
se signatur

"se freddy jag tycker nästan alltid som han duktig fan"

HAHA!  :lol:


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gillar verkligen dom här kufiska ackorden. Och det är en bra melodi som håller. När trummorna kommer in blir det helt fel. Men efter låtens slut förstår jag tanken: att bygga upp låten med fler instrumet. Nu tycker jag att trummorna spelar för mycket fills. Om jag fått bestämma skulle trummorna bara spela halvtakt låten igenom - med bara små fills här och där. Kan tycka att det låter rätt mycket Pink Floyd (70-tal)



Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fint tema och fina gitarrer/ljud i början
Temat är så pass bra att man klarar att höra det ett antal gånger utan att man tröttnar. Det behöver inte trummorna - som jag tycker härjar lite för mycket.
Tror jag förstår tanken att bygga upp ett enkelt stillsamt tema till något massiv och kraftfullt
men tycker att det skulle vara bättre att det räcker med att använda den orgel som finns, och den elgura som kliver in vid 272 mer
Även denna är lite filmisk, fransk - dragspel?  :D
Tycker det är en instrumental låt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Fint tema och fina gitarrer/ljud i början
Temat är så pass bra att man klarar att höra det ett antal gånger utan att man tröttnar. Det behöver inte trummorna - som jag tycker härjar lite för mycket.
Tror jag förstår tanken att bygga upp ett enkelt stillsamt tema till något massiv och kraftfullt
men tycker att det skulle vara bättre att det räcker med att använda den orgel som finns, och den elgura som kliver in vid 272 mer
Även denna är lite filmisk, fransk - dragspel?  :D
Tycker det är en instrumental låt

"Tycker det är en instrumental låt" - tack! Orkar inte skriva text och lägga på sång! Den är gjord som instrumentallåt!
Funderar dock på att korta ner den, att ta bort första flöjtpartiet och kanske första delen med elgitarrerna.
Annars kan det bli lite enformigt med samma tema tror jag.
Tänker göra om trummorna - det är samstämmiga kommentarer där.
Filmisk? Den är tänkt att skapa stämning i alla fall- därav titeln!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Gillar verkligen dom här kufiska ackorden. Och det är en bra melodi som håller. När trummorna kommer in blir det helt fel. Men efter låtens slut förstår jag tanken: att bygga upp låten med fler instrumet. Nu tycker jag att trummorna spelar för mycket fills. Om jag fått bestämma skulle trummorna bara spela halvtakt låten igenom - med bara små fills här och där. Kan tycka att det låter rätt mycket Pink Floyd (70-tal)

Känner mig verkligen smickrad om det låter det minsta likt Pink Floyd! Var helt tagen av deras Dark side of the moon och Wish you were here! Ska som sagt göra om trummorna. "kufiska ackord" - det är kul att experimentera med harmonier!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Wow Asti - denna är underbar. Påminner starkt om något från 70- eller 80-talet men kan inte komma på vad. Det hndlar om både harmonierna men framförallt spelmelodien. Kan det vara Magna Charta jag tänker på hm...
Helskön i alla fall.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Wow Asti - denna är underbar. Påminner starkt om något från 70- eller 80-talet men kan inte komma på vad. Det hndlar om både harmonierna men framförallt spelmelodien. Kan det vara Magna Charta jag tänker på hm...
Helskön i alla fall.

Eko
Blev ju tvungen att kolla upp grabbarna och nån form av verksamhet finns tydligen kvar de har en myspace sida http://www.myspace.com/magnacharta lyssna på låten Old Coat - det var inte den jag tänkte på men ganska lik känsla måste jag säga.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Wow Asti - denna är underbar. Påminner starkt om något från 70- eller 80-talet men kan inte komma på vad. Det hndlar om både harmonierna men framförallt spelmelodien. Kan det vara Magna Charta jag tänker på hm...
Helskön i alla fall.

Eko

Vad kul att du gillar den! Har inte hunnit jobba så mycket med den ännu - tänkte ändra trummorna en del bl.a! Någon ville ha sång, men jag den får förbli instrumental.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Wow Asti - denna är underbar. Påminner starkt om något från 70- eller 80-talet men kan inte komma på vad. Det hndlar om både harmonierna men framförallt spelmelodien. Kan det vara Magna Charta jag tänker på hm...
Helskön i alla fall.

Eko
Blev ju tvungen att kolla upp grabbarna och nån form av verksamhet finns tydligen kvar de har en myspace sida http://www.myspace.com/magnacharta lyssna på låten Old Coat - det var inte den jag tänkte på men ganska lik känsla måste jag säga.
Eko

Det ska jag göra - tack för tipset!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Två saker
Borde testa en annan melodi som alternativ till denna melodisväng, en lugnare melodi (alltså färre toner).
Att samma melodi upprepar sig på flöjtljud, gitarr eller elpiano får mig att tänka på att det är lätt och går snabbt att skapa en melodi i midi på det sättet. Då jag gör så själv kan jag sen ha svårt att hitta andra melodi-idéer eftersom denna melodi redan fastnat i mitt medvetande.

Känner du igen det eller tar du illa upp att jag kommenterar den så? Jag vet inte heller om det är en färdig demo eller om du fortfarande håller på att ändra i den...

Sen skulle jag vilja att de sista tonerna som repeteras i melodin skulle utebli i flera av svängarna. Jag kan inte förklara så bra men försöker så här; Om grundmelodisvängen (som jag tänker på) pågår i åtta sekunder, skulle jag föredra att du provar att ta bort melodi-delen i de sista två sekunderna. Om du gör det ibland efter något viss mönster blir det inte lika repetitivt.

Ja, sen kan jag också kommentera att jag gillar melodin och ditt sätt att skapa stämning.  :wub:
Tror på den här - passar till exempel som en återkommande melodi i en TV-serie.
« Senast ändrad: 28.04.2009, 13:16:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Två saker
Borde testa en annan melodi som alternativ till denna melodisväng, en lugnare melodi (alltså färre toner).
Att samma melodi upprepar sig på flöjtljud, gitarr eller elpiano får mig att tänka på att det är lätt och går snabbt att skapa en melodi i midi på det sättet. Då jag gör så själv kan jag sen ha svårt att hitta andra melodi-idéer eftersom denna melodi redan fastnat i mitt medvetande.

Känner du igen det eller tar du illa upp att jag kommenterar den så? Jag vet inte heller om det är en färdig demo eller om du fortfarande håller på att ändra i den...

Sen skulle jag vilja att de sista tonerna som repeteras i melodin skulle utebli i flera av svängarna. Jag kan inte förklara så bra men försöker så här; Om grundmelodisvängen (som jag tänker på) pågår i åtta sekunder, skulle jag föredra att du provar att ta bort melodi-delen i de sista två sekunderna. Om du gör det ibland efter något viss mönster blir det inte lika repetitivt.

Ja, sen kan jag också kommentera att jag gillar melodin och ditt sätt att skapa stämning.  :wub:
Tror på den här - passar till exempel som en återkommande melodi i en TV-serie.
Du har säkert helt rätt i att det blir lite "tjatigt" om melodin upprepas för mycket. Jag har däremot inte kopierat midi-sekvenser mellan olika instrument, utan spelat in varje instrument för sig.
För samma instrument händer väl att man av bekvämlighet återanvänder midisekvenser som man tycker blev bra. :rolleyes:
Tar absolut inte illa upp! Finns inget här att ta illa upp för! Man vill ju helst få ärliga kommentarer, men visst är det extra roligt när någon gillar det man gör!
Jag har tänkt göra en del förändringar, bl.a. vad gäller trummorna. Ska nog också försöka korta ner den och kanske få till lite mer variationer.
Jag tror jag förstår vad du menar med att ta bort "sista tonerna" i vissa av verserna, det ingår i "variationsdelen", som jag ska se över.
Kul att du ändå hittat något du gillar i låten!  :)
Ingen har kommenterat titeln "Summons", som betyder stämningsansökan, men det kanske bara är jag själv som tyckte det var lite fyndigt?  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti



Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Tycker det är en mycket fin melodi. Det jag speciellt tänkte på var hur fint gitarr ljud du får fram. Mycket varm och behagligt att lyssna på. Det är något med sångreverbet som gör att den inte riktigt sjunker in i låten.
Det är riktig tydlig historia du berättar och det funkar bra.
Väldigt fina instrumentalpartin.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det blev en helt annan innebörd nu med sång om din syster. Jobbigt förstår jag att det är och det fömedlas bra med denna  - slutorden känns som dom bankas in kanske lite hårt alltså men ska det beskriva frustration så funkar det förstås.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lite för depptung låt för mig just nu... Men det verkar bli ett gott resultat av det hela iaf :)

Låter bra!
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Tycker det är en mycket fin melodi. Det jag speciellt tänkte på var hur fint gitarr ljud du får fram. Mycket varm och behagligt att lyssna på. Det är något med sångreverbet som gör att den inte riktigt sjunker in i låten.
Det är riktig tydlig historia du berättar och det funkar bra.
Väldigt fina instrumentalpartin.
Roligt att du gillar melodi och instrumentaldelen! Verkar som att du är lite tveksam till sången, kanske bara reverbet...?
Tack för lyssning och synpunkter!
/Asti


asti

  • Gäst
Ja det blev en helt annan innebörd nu med sång om din syster. Jobbigt förstår jag att det är och det fömedlas bra med denna  - slutorden känns som dom bankas in kanske lite hårt alltså men ska det beskriva frustration så funkar det förstås.
Eko
Sången tyckte jag inte kunde följa det instrumentala temat, det hade blivit för enformigt.
Jag har grunnat en hel del över texten och ville egentligen inte skriva om min systers sjukdom, men jag kunde inte få till något annat. Allt annat kändes banalt och oviktigt.
Men jag vill naturligtvis att slutorden ska uppfattas positivt, inte enbart frustration, utan att det kommer att gå bra och att man vill hjälpa till med vad man kan.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti