Kontrollrummet

Min dator håller på att klappa ihop!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Har en gammal p4  3,4ghz som börjar bli alltmer sliten.
Förra helgen tog det mig två dagar innan jag lyckades få skiten att starta, funkade sedan klanderfritt under veckan men igår tog det stopp.

Hade ett projekt igång i Nuendo och av misstag stängde jag av ljudkortet. Av ngn anledning sade datorn inte ifrån och jag tryckte igång det igen i hopp om att det skulle fungera, då jag ännu inte rört ngt i Nuendo efter att jag råkade stänga av.

Kortet gick igång och fortfarande inga protester från datorn, men när jag tryckte på play.......
Då sade den ifrån minsan och bytte glatt över till standard asio-rutinerna istället för motu rutinerna.

Provade att starta om datorn för att allt skulle laddas om igen, men när jag försöker byta till Motu-rutinerna stöter Nuendo på ett oväntat fel och man måste stänga av. Ominstallerade förs ljudkortet, startade om och testade. Ingen skillnad.
Installerade sedan om Nuendo, startade om och testade men ingen skillnad. Det går helt enkelt inte att byta till Motu's asio hur jag än gör.

Alla andra funkar dock. Soundblasterkortets asio funkar fint, full duplex, funkar fint osv. Men det är ju inget jag kan använda för musiken!!!
Hjälp!! Vad kan jag göra???     :(


/ Andréas
Me, Myself & I


freddy

  • Gäst
Är det bara i det projektet? Eller går det inte att byta alls?


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Både och fast på olika vis...

Försöker jag byta med projektet öppnat står processorn och tuggar på 50% och Nuendo svarar inte. Fastnar där på ngt vis.

Om jag inte öppnar ngt projekt utan försöker byta när det är "tomt", får jag felmeddelandet istället.
Me, Myself & I


Utloggad tsmalmbe

Tid att installera om Windows, och inte installera en tusans massa andra program än Nuendo på den?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Aettan

  • Gäst
Tror inte det är något fel på datorn, möjligtvis att det handlar om en ominstallation och att för säkerhets skull ha ett musik os på en separat HD som inte får komma i kontakt med nätet. Efter att jag gått över till att nästan enbart köra mac på min PC så har jag väldigt lite av den här typen av problem iom att mac verkar ha bra koll på virusläget. Nuendo är det inte en Cubase variant, borde ju funka med mac oxå i så fall. Kanske kan vara nåt?


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Mmmm, kanske en ominstallation av windows kan hjälpa. Det var dock inte så länge sedan jag gjorde det och det är ju så innih****e tråkigt!!

Datorn är dock helt klart på g att ge upp.
Även när den är helt ominstallerad och "tom" tar det typ 10minuter att starta den. När man startar program händer ingenting i typ tretti sekunder innan den börjar att jobba. Jag har fått jättefina typ "streckkoder" över hela bilden som smetas ut när man exempelvis scrollar framåt i ett projekt. Av och till så går det inte att starta den, kör ett par pluggar  (ETT par) och lite effekter på det så börjar det tugga och så nu det här sista.

Man får väl sälja sig på gatan och köpa en ny helt enkelt.....    :)
....eller så börjar vi med en ominstallation...igen.
Me, Myself & I


freddy

  • Gäst
Det kommer kännas som en ny dator när du installerat om. Var noga med att du tar rätt drivrutiner.


Utloggad Plinky

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Jag tycker att du ska försöka med att återställa systemet, genom att välja det senaste datum då din dator var ok.
Detta gör du genom att välja:

Program / Tillbehör / Systemverktyg / Systemåterställning.

I fliken Systemåterställning kan du välja ett datum då din dator senast fungerade.

... Jag använder detta ganska ofta själv då ju alla vet att Windows ibland får för sig att enligt eget tycke ändra sina inställningar..  ;)
Du slipper att göra en helt ny ominstallation - och du spar massor med tid...
Plinky


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag har tyvärr inaktiverat systemåterställningen i den configurationen för att spara kraft.
Datorn hänger inte riktigt med i det som jag vill göra och trots att jag gjort allt som kan vara möjligt för att spara prestanda till musiken, måste jag hela tiden frysa pluggar och hålla på för att den skall orka med.

Håller på att installera om nu så får vi se om det hjälper.
Återkommer så snart jag fått in allting igen.   "puh"    dags för 39:e omstarten typ....
Me, Myself & I


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Yippee! Äntligen igång igen! MEN.....nu har jag ett annat problem istället.
Lägger det i en ny trås så att det är tydligare vad den handlar om.

Tack för hjälpen!
Me, Myself & I