Kontrollrummet

Uppdaterat Cubase - alltid lika irriterande

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Brukar ha den ovanan att uppdatera Cubase varje gång en ny version släpps. Men varje gång ser programmet annorlunda ut och funktioner man vant sej vid går ej att hitta eller fungerar inte som man vant sej vid och i ren frustration struntar man i uppdateringen och fortsätter använda den gamla versionen, vilket resulterat i att jag endast nyttjat varannan version fast jag betalt för varje! Har just installerat Cubase 5 och testat timewarpfunktionen. I SX3 går man in i sampleeditorn och klickar på ikonen med en klocka och sen sen är det bara att stretcha inne i audiofilen om man vill tighta till ett gitarrkomp exempelvis. Hur gör man i Cubase 5? Har sökt i manualen men blir inte klokare.


Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Ett lite sent svar måhända, men jag har för mig att det förklaras ingående i någon av tutorialvideosarna som finns här: http://www.steinberg.net/en/products/musicproduction/cubase5_product/cubase5_media.html#c26399

Minns tyvärr inte vilken del det är i, men jag tror att det är i del 4 eller 8.1, men i vilket fall kan det vara nyttigt att kolla igenom allihop ändå, alltid är det något man missat!

Säg till om du ändå inte blir klok på det så ska jag försöka förklara :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Tack Bobbski för ditt intresse i frågan! Till slut lyckades jag hitta hur man går tillväga. Det tog lite tid men det är alltid lika irriterande när saker inte fungerar som man är van vid. Det är väl en av orsakerna att man också aldrig eller sällan byter till andra likartade/konkurrerande program när man en gång kört in sej på ett. Det tog bra lång tid innan jag av olika anledningar gick över till PC från Mac tex.


Utloggad Bobbski

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
Att gå över från mac till PC låter som något få gör, heh.
Men visst är det svårt att gå över till något nytt när man kört in sig på ett spår, jag kände mig kreativt handlingsförlamad när jag gick från Logic till Cubase men nu skulle jag inte kunna tänka mig något annat. Man är allt bra enkelspårig :)