Kontrollrummet

Beatles då... vad har ni för relation till dem?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Utan Beatles inget Monkees som sagt. Monkees skapades som Beatleskopia av smarta tv-producenter i USA. Jag gillade också Monkees. I'm a believer som skrevs av Neil Diamond är en riktig höjdare.
Ska försöka ge mer musikteoretsika bakgrunder till varför Beatles är unika DG. Bra lista du presenterade där man ändå bl a saknar Beach Boys.
 
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Att Beatles låg i täten för popens utveckling på 60-talet torde vara ostridigt. Att påstå något annat är tyder på dålig historisk insikt. Visst, de finns alltid de som ifrågasätter historiska fakta, men var man med eller har satt sig in i vad som hände på 60-talet, så finns det ingen annan tolkning.

Det man kan diskutera är hur stor påverkan popens utveckling på 60-talet i sin tur har på dagens musik.

Beatles storhet bygger inte på skicklighet att traktera instrument. Jag tycker inte man stöter på den typen av argument särskilt ofta heller. Däremot hävdas (med all rätt enligt mig) att de kunde använda instrument på sätt som de aldrig använts förut, och hitta instrument som aldrig använts förut i popmusik. Här kommer den femte medlemmen/pundaren George Martin in, som bidrog med tre viktiga pusselbitar, introduktionen till klassisk musik/arr, realiseringen av tekniska önskemål och projektledningen.

Tag Strawberry fields forever som exempel. Instrumenteringen är förutom bas, gitarr trummor de mer ovanliga inslagen mellotron, baklängescymbaler och Swarmandel, en sorts indisk cittra. Fyra trumpeter och tre celli.

Förutom instrumenteringen så är låten intressant då den ju är ett collage av två versioner som från början hade olika tempo och tonart.

Det finns så väldigt mycket intressant att hitta i just inspelningarna och teknikens utveckling under denna tid, men det är ju inte specifikt Beatles utan snarare Abbey Road. Fast å andra sidan, hur mycket hade den studion utvecklats om dessa fyra pundare med misslyckade melodier inte ständigt krävt att teknikerna skulle göra underverk?

Penny Laine är ett annat exempel på hur man formligen maxade studion. Se förteckningen över ingående instrument:

John Lennon: two pianos, rhythm guitar, congas and harmony vocals.
Paul McCartney: bass, three pianos, lead and harmony vocals, recorder.
George Harrison: lead guitar, firebell and background vocals.
Ringo Starr: drums and percussion.
George Martin: piano.
David Mason: piccolo trumpet solo.
Other session musicians played wind, brass and stringed instruments

Vid denna tid hade man ännu bara 4 kanaler. När kanalerna tog slut fick man göra nermix till en annan 4-kanalare. Med denna låt fick man göra om proceduren 3 gånger till för att få nya spår. Och hur låter då resultatet rent tekniskt? Sämre än dagens inspelningar - nej inte mycket. Jämfört med annat från denna tid? Utklassar det mesta. Tycker jag och ett par andra likasinnade.






DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Klart att beatlarna haft enorm påverkan. MÅnga bra låtar gjordes,  bra inspelningeteknik, och helt nya grepp, tex. sampling med rullbandare till baklängescymbaler.

Personligen känner jag att man lyfter fram beatlarna som något fantastiskt, och samtidigt fnyser åt all utveckling som varit senare, ta tex. synthmusiken.

Depeche mode har gjort enormt mycket för musiken, men jag får ofta känslan att hängivna beatlesälskare avfärdar dem som tekniskt mambo jambo. (tack plus)



Man skall vara skicklig på att göra det som just nu är hett eftertraktat. Beatles med produktionerna var glödhett på sin tid. Hade någon annan hunnit före kanske låtarna, hur bra de än är, inte alls haft samma genomslagskraft.


Jag har lyssnat massvis på beatles genom åren, men jag tycker inte att det är speciellt mycket detaljer i musiken/produktionen. Inte om man jämför med den musik jag vanligtvis lyssnar på.


För mig är bealtes mer ett fenomen, en produkt av tiden & att vara först med något, än ett gäng som skrev superbra låtar :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
När man summerar det andra årtusendet så kommer Bach och The Beatles vara det som representerar musiken.
27 list ettor. Och då är inte ens strawberry fields forever,while my guitar weeps,norwegian wood och here comes the sun inte ens med bland deras list ettor.  De är i en helt egen division och kommer att analyseras och njutas av i säkert tusen år.
För mig är det ett av mina älsta musikminnen är the beatles med ob-la-di ob-la-da även om jag inte fattade att det var The Beatles.  Och alla som någon gång har lärt sig spela ett instrument kommer säkert ihåg när de lärde sig spela sin första beatles låt det brukar vara en av de första "riktiga" man spelar. Låtarna duger till en nybörjare och de duger till en symfoni orkester.
The Beatles är inte mitt nummer ETT favoritband idag och har kanske heller aldrig varit. Men inget annat band har varit på
toplistan hela livet och jag tror inte att de kommer att bli petade där i från heller.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bara en sak jag missade lite: När man snackar placeringar på listor etc, så är det lite som när amerikaner har VM i sporter som endast utövas i USA, och man sedan ger titeln värdsmästare till den som vann.

JAg tror att det är svårjämförbart. Ta nån monsterhit från 1986 och jämför med hur många spelningar de fått första året, två året...etc, och ställ i relation till hur stort utbudet är.

Äh. vet inte riktigt vart jag ville komma med detta :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
När man summerar det andra årtusendet så kommer Bach och The Beatles vara det som representerar musiken.
27 list ettor. Och då är inte ens strawberry fields forever,while my guitar weeps,norwegian wood och here comes the sun inte ens med bland deras list ettor.  De är i en helt egen division och kommer att analyseras och njutas av i säkert tusen år.
För mig är det ett av mina älsta musikminnen är the beatles med ob-la-di ob-la-da även om jag inte fattade att det var The Beatles.  Och alla som någon gång har lärt sig spela ett instrument kommer säkert ihåg när de lärde sig spela sin första beatles låt det brukar vara en av de första "riktiga" man spelar. Låtarna duger till en nybörjare och de duger till en symfoni orkester.
The Beatles är inte mitt nummer ETT favoritband idag och har kanske heller aldrig varit. Men inget annat band har varit på
toplistan hela livet och jag tror inte att de kommer att bli petade där i från heller.
Nu har man ju just gjort det kollat vilka tio låtar som är mest spelade. På listan hamnade ingen Beatleslåt däremot Abbas The Dancing Queen på 7 plats om jag inte inns fel och Procol Harums A Whiter shade of pale på första plats det handlar om UK offentliga platser mest spelade låtar.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


DåligtGehör

  • Gäst
Om tusen år kommer de de tre B:en att fortleva och representera all god kultur.

Bach, Beatles och Backman Turner Overdrive. Alla övriga är inte mycket att ha.



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Som några här antyder helt riktigt, så handlar det om att ha koll på sin musikhistoria, allt annat är trams, man är dessutom ingen fanatiker bara för att man framhåller Beatles som den grundpelare inom popmusiken utan vilken dagens musik inte hade varit vad den är, detta ÄR obestridligt och handlar inte om att någon annan kunnat gjort det etc, det är ett konstlat och möjligen internetskadat synsätt att tro att allt och alla går att ersättas och dessutom urholkar det individens och gruppens betydelse!

Jag kan verkligen förstå de som av någon anledning upplever Beatles som något pådyvlagt dammigt/träigt/mossigt gammalt skit, alla har rätt till sin åsikt och smak vilken i sig ofta bottnar ur upplevelser och betingning ofta från skolåldern och ungdomstiden etc, möjligen har en del av de yngre haft någon musiklärare som totalt snöat in på Beatlarna i sin undervisning...jag har själv stött på dessa åsikter då jag vikarierat som mussemajje både på 90 och 2000-talet, dock körde jag en musikhistoria för eleverna som omfattade allt ifrån 50 till 90-tal, dagens musik är dom redan så förstörda med så man måste få dom att fatta grejen på något vis, det ena har gett det andra osv men det är ju basic shit...

Särdragen då, visst fasen har George Martin en superstor betydelse i sammanhanget, vidare har bandkemin en lika stor roll, att just så pass antagonistiska killar som John och Paul kunde sitta och snickra ihop vad som erkänts som världens bästa låtar och som sannolikt, likt Bach kommer att genljuda i tusende år, till skillnad mot Nirvana/Ace of Base/Madonna/Måns Zelmerlöv osv osv.

Det som på den tiden gällde var antingen Stones eller Beatles har jag alltid fått höra från dom/er som var tonåringar då det gällde, det bara var så, Stones var lite tuffare bla bla men faktum är att dom fan inte kunde lira på sina instrument i början, man kan också höra åsikter från 50-talisterna som att Beatles var för mesar/icke rockers etc etc, finns ju som alltid olika läger, redan då tyckte flertalet äldre också att den nya musiken var skitkass och höll stenhårt på Gene Vincent/Elvis/Jonny Kidd etc...
Innan dom tyckte farfars generation att vad som utspelade sig och exploderade på 50-talet var ren jävla idioti för missanpassade skinnjackor och kriminella/luder etc som borde skjutas, Swing var det som gällde und so weiter...men inget har någonsin kunnat existera eller uppstå utan det som kommit före, och där har faktiskt Beatles viktiga särdrag hur mycket man än försöker att kämpa emot emotionellt!!!

Tekniken ja, 4-kanals bandare var en lyx och gav upphov till div. häftiga experiment som resulterade i revolutionerande LP´s jämfört med vad som tidigare producerats, ALLT detta MÅSTE man ta i beaktande och om inte tokdigga, åtminstone vörda och respektera för sakens och innovationens skull, vad vore ni alla hempulare utan detta tror ni, tacka således Les Paul för multibandaren minsann*

För att klämma in en sista tänkvärd åsikt om Beach Boys, som jag också älskar (post-surfperioden såklart, då Brian Wilson sitter kvar i studion medans bandet är på turne någonstans i världen) denna musik har även den sina genialiska och tidslöst ödemässigt vackra drag av enormt stora mått som aldrig kan underskattas, beakta dock Brians ständiga sneglande på Beatles och tävlingsandan som han led av, dom visste alla att dom var epokgörande och med den pressen ville han som bekant göra eposet NR.1=Smile, men det tog väl ca 37 år eller nåt innan den slutligen släpptes från hans barm och är nu ett annat kapitel som absolut bör ses på DVD!

För övrigt; The Monkees, blaaah-vomit, rent löjeväckande plast i jämförelse...

 ;)

« Senast ändrad: 17.04.2009, 02:12:48 by Mr Artrock »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lysande analys igen Rattlet! Kul att du ingående beskriver tillkomsten av Penny Lane och Strawberry Fields som man nog får tillskriva George Martin att den blev så makalös som den blev. På Anthology II finns en version av stråkspåret, en mycket fascinerande lyssning. En ganska kul historia kring Penny Lane är ju att Paul McCartney sjöng hur han ville ha trumpetsolot för den femte beatlen Geogre Martin. Han skrev ned stämman snabbt på noter och presenterade den för Englands skickligaste konserttrumpetare David Mason som protesterade mot att en av tonerna var skriven alldeles för högt men till slut satte han den ändå.
Vad jag tror gör att den yngre generationen ställer sig frågande inför Beatles storhet är att man inte vet att de var först med så mycket, allt från banbrytande harmonier till baklängesgitarrer och -cymbaler, psykodelia, conceptalbums, främmande instrument, österländska influenser, you name it. Sen måste ju varje generation revoltera mot sina föräldrar och lyssnar de på Beatles så... :rolleyes:
 

Snygg avatar DG!
« Senast ändrad: 17.04.2009, 02:29:28 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Exakt, men först betyder inte alltid bäst :) Finns ju rätt många exempel på både musik, teknologi, uppfinningar, politiska system eller vad det nu må vara, där den som utävade något först inte va bäst på det.

Dessutom får man ju faktiskt tycka att musiken inte är bra, trots att man inser hur stor betydelse de haft :) 


https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Exakt, men först betyder inte alltid bäst :) Finns ju rätt många exempel på både musik, teknologi, uppfinningar, politiska system eller vad det nu må vara, där den som utävade något först inte va bäst på det.

Dessutom får man ju faktiskt tycka att musiken inte är bra, trots att man inser hur stor betydelse de haft :) 

Precis, så är det! Det mesta brukar t.o.m. förfinas med tiden :)

Sen tycker jag det är intressant att vissa selektiva delar av musikhistorien ska man ha koll på enligt vissa individer, det brukar vara exakt dom delarna av musikhistorien dessa personer uppskattar väldigt mycket. Vilket otroligt sammanträffande va?  :lol:

Dessa personer kan förstås lika mycket och väl ingående om dödsmetallens ursprung eller jazzens histora. Annars får dom nog sluta peka och säga "lär dig din musikhistoria".  :rolleyes:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Dessutom får man ju faktiskt tycka att musiken inte är bra, trots att man inser hur stor betydelse de haft :) 


Absolut! Hoppas inte jag har givit andra signaler. Men man får räkna med mothugg särskilt om man skriver "ett gäng pundare med misslyckade melodier".  :o :lol:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
freddyboy
Citera
Sen tycker jag det är intressant att vissa selektiva delar av musikhistorien ska man ha koll på enligt vissa individer, det brukar vara exakt dom delarna av musikhistorien dessa personer uppskattar väldigt mycket. Vilket otroligt sammanträffande va?  laugh

Dessa personer kan förstås lika mycket och väl ingående om dödsmetallens ursprung eller jazzens histora. Annars får dom nog sluta peka och säga "lär dig din musikhistoria".  Roll Eyes

På a) svarar jag förstås att det givetvis inte handlar om selektiva delar av musikhistorien, läser man mina inlägg så pekar jag på hur allt hänger ihop, nu råkar det vara så att egghuvuds tråd som du postar i med dina lågbegåvade uttalanden handlar, om just the Beatles och inte om någon satans Norsk eller Argentinsk deathmetal pajasgrupp  :lol:
dom härstammar för övrigt från Robert Johnson och Memphis Minnie om du nu inte hade full koll...

På b) svarar jag: lär dig din musikhistoria gosse, käfta sedan när du vet vad du snackar om, headbanging tex uppstod för första gången 1969 till Led Zeppelin...
Du tar detta personligt, det märks, du har inte speciellt stora preferenser vilket sannolikt är dina föräldrars och din uppväxts fel...jag vet en väldan massa kids runt 20 som hajjar storheten med BÅDE det bästa av idag OCH igår, som Beatles obestridliga plats i historien för de verkligt musikintresserade/kunniga...

 ;)
« Senast ändrad: 17.04.2009, 02:52:28 by Mr Artrock »


freddy

  • Gäst
freddyboy
Citera
Sen tycker jag det är intressant att vissa selektiva delar av musikhistorien ska man ha koll på enligt vissa individer, det brukar vara exakt dom delarna av musikhistorien dessa personer uppskattar väldigt mycket. Vilket otroligt sammanträffande va?  laugh

Dessa personer kan förstås lika mycket och väl ingående om dödsmetallens ursprung eller jazzens histora. Annars får dom nog sluta peka och säga "lär dig din musikhistoria".  Roll Eyes

På a) svarar jag förstås att det givetvis inte handlar om selektiva delar av musikhistorien, läser man mina inlägg så pekar jag på hur allt hänger ihop, nu råkar det vara så att egghuvuds tråd som du postar i med dina lågbegåvade uttalanden handlar, om just the Beatles och inte om någon satans Norsk eller Argentinsk deathmetal pajasgrupp  :lol:
dom härstammar för övrigt från Robert Johnson och Memphis Minnie om du nu inte hade full koll...

På b) svarar jag: lär dig din musikhistoria gosse, käfta sedan när du vet vad du snackar om, headbanging tex uppstod för första gången 1969 till Led Zeppelin...
Du tar detta personligt, det märks, du har inte speciellt stora preferenser vilket sannolikt är dina föräldrars och din uppväxts fel...jag vet en väldan massa kids runt 20 som hajjar storheten med BÅDE det bästa av idag OCH igår, som Beatles obestridliga plats i historien för de verkligt musikintresserade/kunniga...

 ;)

Undra vem som tar det personligt?

Varför alla personliga påhopp? patetiskt...


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ja gissa, se dig om i vrede som filmen hette, eller som jag skulle vilja säga, se dig själv i spegeln och säg, jag är alltid neutral mot Mr Artrock...försök distansiera dig lite gosse!!!

 :lol:


DåligtGehör

  • Gäst
Jag för min del, med liberalismens envisa individperspektiv som stöd, hävdar att jag mycket väl kan mena att Monkees var före Beatles. Ja så ser jag det.


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Sen tycker jag det är intressant att vissa selektiva delar av musikhistorien ska man ha koll på enligt vissa individer, det brukar vara exakt dom delarna av musikhistorien dessa personer uppskattar väldigt mycket.

Utveckling är sällan linjär, och vad gäller popmusikens utveckling har den skett i vissa språng. Utvecklingen under perioden 65-69 anser jag vara den mest intensiva som funnits. 1967 anser jag är en höjdpunkt som aldrig har överträffats, och att utvecklingen blev som den blev står i huvudsak Beatles/George Martin/Geoff Emerick för. Det är alltid intressant att forska i skeden där utvecklingen har varit intensiv, och jag tycker den följer vissa mönster, oavsett om man snöar in på bilar, språkhistoria, måleri eller jaktflygplan. Vissa faser är intressanta, andra är återvändsgränder eller transportsträckor till nästa fas.

Synthpop och dödsmetal kan man alltid diskutera om det är paranteser eller kvanthopp. Det som ligger nära i tiden brukar dock få lite väl mycket fokus. Tiden utvisar vad som är odödligt eller inte. När jag var liten slogs jag med klasskamraterna huruvida Kiss' "Love gun" var en bättre skiva än sgt Pepper. Jag var ensam förspråkare för den senare. Hur är det idag?

Ska ha koll... Tja, man ska väl ha koll på vissa saker inom musikhistorien om man vill anse sig någorlunda allmänbildad. Skall man fungera ihop med andra musiker krävs nog lite mer ändå då man ofta pratar i associationer och referenser.

Men visst är det väl också så, att man tycker att alla borde inse det man själv har insett. Det tog mig många år att förstå att alla inte kommer att få samma upplevelse av Beatles musik som jag fick.  :mellow:
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Beatles ja,dom har även haft påverkan på mig - men på ett annat sätt.

Mina två äldre bröder gillade beatlarna och hade en sån där gammal rull bandare med olika band och låtar.Denna utrustning var HELIG.Jag och minst brorsan  fick under inga villkor använda apparaturen.På dessa band så fanns det några låtar med Otis Reddning,Marvin Gaye etc..Jag var helsåld på det.Så fort jag kom hem från skolan,tidigare än store brorsorna,så var jag där och pillade och spolade.Letade upp det jag tyckte om,fick nån timme då och då.Mest fick jag sitta utanför deras rum och lyssna,ingen fick komma in då dom hade sina "sessioner" med sina kompisar.Sen började dom med brudarna,och då var det riktigt kört.Jag ser det som att dom stängde ute mig från hela Beatles eran,med lite ironi då..Kanske därför jag aldrig fastnade för Liverpool killarna..
En dag var det lynchstämning.Jag hade med lite hjälp från minst brorsan kapat några av taperna.Vidare så hade vi spelat över långa delar av deras heliga värld då rullbandaren hade en mikrofon.
Fy för den lede vilket liv det blev.Då insåg föräldrarna att vi mindre grabbar också ville lyssna på musik,så vi fick en egen bandare.Hade det inte varit för lillbrorsan så kanske jag också blivit en "beatlare",han trasslade till alla banden.Mycket frustrerande med små brorsor  :D

När jag började sjuan så byggde jag ett par högtalare modell större i slöjden.Med lite hjälp av läraren så blev dom inte så tokiga.Elektroniken tog jag från gamla radioapparater.Tre diskant/mellan högtalare i varje låda.Jag fick det att fungera och diggade vilt till Motown/blues svänget.Hur lät högtalarna frågar sig säkert vän av ordning,bedrövligt - men jag hade byggt dom själv och fick spela det jag tyckte om.Beatlarna i den riggen hade nog setts som helgerån bland de frälsta Liverpool anhängarna här,men som genom ett under klarade dom sig - och jag med  :D

Det finns väl inga sanningar om vad som har påverkat musik historien mest?
Utan afrika,inga trummor,ingen blues..?
Om jag skall vara trångsynt så säger jag Robert Johnson,Son house,Hound dog Taylor med flera.Varje tidsepok har sina hjältar.I bluesen har vi en del av svaret.
Vissa aspekter har nog färgat musik historien hårdare än annat..Marvin Gayes pappa sköt sin son..Hound dog Taylor sköt sin basist,och en tredje sköt Lennon,nån annan sköt en rappare.
Och jag sköter mig själv och försöker inte pracka på nån annan mina sanningar.Det blir lite "pojkrums diskussioner" om vilka som är störst/först/bäst/sålt mest.Ungefär det jag hörde utanför storebrorsornas rum,nu kommer jag ännu längre bort från dom  :lol:

Lite annorlunda upplevelse av beatlarna som sagt.Jag är född 57 så jag hörde larmet från Liverpool tidigt.Skall vi snacka känsla,så vinner soul/blues över beatlarna så det så..hi hi

Mitt bidrag till tråden,klipp till mig nu  :)

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Men visst är det väl också så, att man tycker att alla borde inse det man själv har insett. Det tog mig många år att förstå att alla inte kommer att få samma upplevelse av Beatles musik som jag fick.  :mellow:

Så är det. Vi har alla vårt eget lilla "beatles" :)

Tack för ett vettig och sakligt svar Rattle, jag vet inte om det framgick riktigt hur jag menar. Svårt att formulera det. Men jag försöker:

Jag inser självklart Beatles del i historieböckerna, man bör självklart känna till detta band och vad dom gjort. Det är en del av allmänbildningen. Däremot så kan det få stanna där om man inte är intresserad, alla har sitt hjärta på olika ställen. Alla har sitt egna "beatles" som man kan alla detaljer kring och massa kuriosa. Beroende på vad man gillar och vad man tycker är intressant.

Det naiva kommer in när någon försöker påtvinga någon annan denna kunskap, utöver vad som kan anses vara allmänbildning. Det var lite min poäng. Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag svårt att förstå sådana personer. Dom som ägnar sig åt någon form av predikan. ;) 

Som någon sa tidigare så är mycket kopplat till ålder och generation. Även om det finns undantag så klart.

Alla som är musikintresserade har nog sitt egna "beatles" som dom kan oerhört mycket detaljer om. Vilket band eller stil det rör sig om handlar om tycke och smak. Man måste liksom inse detta.



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Men visst är det väl också så, att man tycker att alla borde inse det man själv har insett. Det tog mig många år att förstå att alla inte kommer att få samma upplevelse av Beatles musik som jag fick.  :mellow:

Så är det. Vi har alla vårt eget lilla "beatles" :)

Tack för ett vettig och sakligt svar Rattle, jag vet inte om det framgick riktigt hur jag menar. Svårt att formulera det. Men jag försöker:

Jag inser självklart Beatles del i historieböckerna, man bör självklart känna till detta band och vad dom gjort. Det är en del av allmänbildningen. Däremot så kan det få stanna där om man inte är intresserad, alla har sitt hjärta på olika ställen. Alla har sitt egna "beatles" som man kan alla detaljer kring och massa kuriosa. Beroende på vad man gillar och vad man tycker är intressant.

Det naiva kommer in när någon försöker påtvinga någon annan denna kunskap, utöver vad som kan anses vara allmänbildning. Det var lite min poäng. Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag svårt att förstå sådana personer. Dom som ägnar sig åt någon form av predikan. ;) 

Som någon sa tidigare så är mycket kopplat till ålder och generation. Även om det finns undantag så klart.

Alla som är musikintresserade har nog sitt egna "beatles" som dom kan oerhört mycket detaljer om. Vilket band eller stil det rör sig om handlar om tycke och smak. Man måste liksom inse detta.



WORD Freddy.

Mike


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Självklart, känsla är ju vad man vill gå på, ibland som i Beatles Brittiska välartade white boys pionjärpopkänsla with a twist, ibland passar Percy Sledge eller Aretha Franklin så mycket bättre bara för att nämna de mest kända (-många bra på Stax oxå), finns alltid ett gäng mindre kända till rent obskyra artister som gjort dunderlåtar med feeling som går utanpå det mesta-i alla kategorier, denna tråd handlar om Beatles men för vissa yngre kanske vi som vurmar för Beatles uppfattas som mossiga, dock så är det faktiskt så att åtminstone jag lyssnar mer på annan 60-tals pop och rock samt framförallt 70 och i vissa fall 80-tals musik då den inte är trist och platt som i 90% av fallen, fanns vissa guldkorn som tur är, 90-talet passerade utan några större överraskningar, fanns någon akt hit och dit men inget direkt innovativt överhuvudtaget...


Avslappnad

  • Gäst
Ålder, hävdar jag har väldigt lite med musiksmak att göra. Däremot så har den väldigt mycket med  exponering att göra. Jag tror, rätta mig om jag har fel, att de som är födda på mitten av åttitalet och senare har en mycket större andel hiphop och "modern" rap som inslag bland sina favoriter jämfört med oss som är födda på 50-60 talen. Därmed inte sagt att medelålders människar ogillar denna genre.

Själv är jag uppfödd på Tom Jones tack vare (pga?) syrran som lyssnade mycket på det och Berthold Brechts tolvskillingopera. Beatles kom in i mitt liv när jag fick en Greatest Hits på Vinyl som 9-10 åring.

Det var på den tiden sportradion spelade 90% Klaus Wunderlich och varje dag klockan 15 spelades dagens marsch på p3. ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Efter att ha läst igenom hela tråden så måste jag krypa till korset då jag förstår vad Liverpool hjältarna har betytt för några av er...

Jag har spelat: Let it be,och Lennons Working class hero live ett otal gånger.Lite bluesigare version av den sist nämnda dock med förhoppning om att bli förlåten av skaparen till det verket..
Sen gillar jag Birthday,inte säker dock på om det är en beatles låt - men där svänger det grymt!

Man är aldrig för gammal för att erkänna - några guldkorn fanns det trots allt  :D

Mike


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det är jättekul att se att musik väcker så mycket starka känlsor. Kul med lite tjafsande och jag är glad åt att tråden inte brustit över i personangrepp  :rolleyes:. Låt oss hålla det på en civiliserad nivå.  :)

Har ålder med musik att göra? Hmm svårt att säga. Musik kan ju ibland vara svår att slita ut ur sin kontext. Jag pratade lite med mina arbetskollegor och de som var gamla nog att ha varit med när det hände beskrev lyrisk hur de kände sig direkt tilltalade av Beatles musik. Det fanns liksom inget annat som talade med dem på det viset.  Den känslan kan nog vara svår att få.

Min egen första musikliska upplevelse var när jag hörde Spotnicks första gången Tror att det var Sailor’s Hornpipe. Jag kan ha varit fyra ungefär men minns fortfarande att jag hoppade omkring i vardagsrummet som en tokig och krävde av min mamma att hon skulle spela den om och om igen tills jag var alldeles utpumpad.
kanske är det därför jag spelar gitarr?  :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ålder, hävdar jag har väldigt lite med musiksmak att göra. Däremot så har den väldigt mycket med  exponering att göra. Jag tror, rätta mig om jag har fel, att de som är födda på mitten av åttitalet och senare har en mycket större andel hiphop och "modern" rap som inslag bland sina favoriter jämfört med oss som är födda på 50-60 talen.

Absolut! Exponering under tidiga år betyder enormt mycket. Det är därför dagens ungdomar gillar sådant som Crazy Frog, Boten Anna och annat som är totalt meningslöst skräp enligt oss som "vet bättre"... :rolleyes: :D
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


freddy

  • Gäst
Det är jättekul att se att musik väcker så mycket starka känlsor. Kul med lite tjafsande och jag är glad åt att tråden inte brustit över i personangrepp  :rolleyes:. Låt oss hålla det på en civiliserad nivå.  :)

:) Personangreppen fortsatte i PM-form istället kan jag säga, men jag orkar inte bry mig. :blink: Nåja..

Har ålder med musik att göra? Hmm svårt att säga. Musik kan ju ibland vara svår att slita ut ur sin kontext. Jag pratade lite med mina arbetskollegor och de som var gamla nog att ha varit med när det hände beskrev lyrisk hur de kände sig direkt tilltalade av Beatles musik. Det fanns liksom inget annat som talade med dem på det viset.  Den känslan kan nog vara svår att få.

Delvis måste det väl vara så ändå. Se till vad folk födda i olika årtionden lyssnar på, nog kan man ana ett mönster ändå? Om man tittar på någon form av majoritet.



freddy

  • Gäst
Ålder, hävdar jag har väldigt lite med musiksmak att göra. Däremot så har den väldigt mycket med  exponering att göra. Jag tror, rätta mig om jag har fel, att de som är födda på mitten av åttitalet och senare har en mycket större andel hiphop och "modern" rap som inslag bland sina favoriter jämfört med oss som är födda på 50-60 talen.

Absolut! Exponering under tidiga år betyder enormt mycket. Det är därför dagens ungdomar gillar sådant som Crazy Frog, Boten Anna och annat som är totalt meningslöst skräp enligt oss som "vet bättre"... :rolleyes: :D

Haha, bästa exemplen med  :lol:

Exponeringen är väl knuten till åldern mer eller mindre?   


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tror det handlar om något mer än exponering. Jag blev exponerad för en massa storbandsjazz (från farsan), opera (från morsan) och Spotnicks  :P (från brorsan). Inget av detta är något jag lyssnar på idag, förutom att jag gillar Glenn Miller. För att vara lite krass tror jag det handlar om den musik man sexuellt mognar till som kommer att betyda något. Det måste också kännas "eget" så till vida att musiken blir nästan en del av ens identitet och då kan man inte mitt i en frigörelseprocess anamma föräldrarnas musik det vore harakiri. Jag hade en vidsynt pianolärarinna som lät mig spela beatleslåtar i läxa. Tillförde en extra dimension att själv spela deras låtar. 
F ö tycker jag Freddys "alla har sitt eget Beatles" sammanfattar mycket bra.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vilka otroligt bra inlägg här!
Beatles är för mig en musikalisk grammatik, en slags grundlag vad gäller pop. Beatles definierar popmusik, som jag ser det. Vi uppfostras musikaliskt på olika sätt i olika tider. Min musikaliska uppfostran råkar vara Beatles. Men det fanns många andra bra band på den tiden, andra band som inspirerade minst lika mycket: The Kinks, The Who, Loovin´Spoonful, The Zombies, osv. Hade jag fötts på 70-talet hade kanske Bowie varit min ledstjärna.
Håller med Dåligt Gehör vad gäller svängig musik. Beatles dansar man inte till, man lyssnar. Ska man dansa så är det svart musik från den tiden som gäller: James Brown, Aretha Franklin, osv.
Att kalla Beatles för medelmåttiga, oskickliga musiker är helt galet anser jag. Skicklighet kan vara på olika sätt. Ringo Starr var (är) en skicklig trummis genom att vara musikaliskt lyhörd och följsam, medan t.ex Keith Moon var var duktig på ett annat, mer driven tekniskt. Who´s trummis skulle inte ha kunnat fungera i the Beatles, och tvärtom.
Paul McCartneys basspel är i klass för sig, dessutom var han vass på elgura också. Lyssna på sticket i Taxman!
Lyssnar faktiskt inte mycket beatlarna - det mesta sitter i huvudet. Men har på senare tid börjat uppskatta dom tidigare plattorna. Visserligen mycket covers men det finns otrolig spelglädje, sen ljudtekniskt låter nästan bättre än dom senare skivorna, ex. the White album låter inte bra tycker jag. Min favorit är Revolver. Gitarrspelet på And your bird can sing är rätt coolt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag hoppas ingen tar illa vid sig om jag uttryckt mig kategoriskt och koncist mot lille freddy, tyckte dock han behövde sig en liten dänga efter att dels genom sina försök igårkväll att verka gullig genom div. smileys etc runt sina beska ord som han uttryckt särdeles icke koncist dock med direkt riktad verkan mot mig eftersom han väljer att ständigt feltolka vad jag skriver trots min övertydlighet in absurdum osv osv och dels genom att han "höll med" eller hurrade på någon stolle om att Beatles var pundare etc. Lång lång mening ha ha...

Återigen och för att förhoppningsvis sedan kunna gå vidare i konstruktiv anda utan att behöva svara på dina ständigt selekterade feltolkningar freddy; det är ingen här som försöker pådyvla dig eller någon annan några "sanningar" eller dogmatiska progromer, läs innantill istället!

Vad gäller exponering i unga år så både kan det och samtidigt behöver det inte alls stämma från fall till fall, som jag sa, lots of kids runt 20 idag som upptäckt Beatles m.m. och i dom fallen handlar det helt klart om begåvade och hungriga sökare kan man väl sammanfatta det hela med.
Jag lyssnade mycket på Genesis/Supertramp/Manfred Mann etc men ingen av dessa klarar jag i av idag (förutom väldigt få låtar) utan förundras över vilken kass smak jag hade då, men det var den tidens pubertala utveckling eller nåt, samtidigt med all klassisk musik man blev iproppad förstås, fast den stannar ju kvar  i hjärtat för evigt naturligtvis, speciellt Bach/Mozart och Chopin´s trevliga pianostycken.
Har själv en 12-årig dotter som skulle kunna sägas vara helt förlorad rent musikaliskt men det är liksom hennes val och inget jag kan eller vill förändra trots mina försök till att uppfostra en rock´n roll tjej, nej här är det bara en massa ny skit för småkids som gäller vilket har sin naturliga förklaring då hon bor mer hos sin mor som tittar på kanal 3 och 5 till 99% och umgås med andra småkids=tjejer som har sina små perspektiv helstyrda av dagens reklam & MTV-kultur!

Inget är statiskt/allt är föränderligt som tur är annars vore det aptrist, Beatles har sin stora stora betydelsfulla plats rent historiskt om inget annat, såsom rattlesnake så riktigt säger ang. dessa högintressanta intensiva utvecklingsfaser på alla plan här i världen, dom var ju en dörröppnare utan like som alla samtida faktiskt refererade till på ett eller annat sätt, att sedan allt exploderade ytterligare runt 66-67 osv i sprakande kavalkader och alla dessa psykedeliska och/eller hårda riktningar låg självklart i tiden och i den nödvändiga utvecklingen som på ett plan var förutbestämd som allt annat!!!

Allt detta sägs enbart som konstateranden och är inget man måste älska, det handlar heller inte om vem som är bäst eller om listor eller om någonting annat mätbart, som vissa här väljer att tro utan det är en tid och känsla som var helt unik och som aldrig kommer tillbaka förutom då vinylen snurrar på tallriken vild sparsmakade tillfällen då man vill ut och resa igen...

 ;)
« Senast ändrad: 17.04.2009, 12:32:43 by Mr Artrock »


Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Att var och en har sitt lilla Beatles är väl rätt klart men det är inte det samma som att "mitt lilla Beatles" har varit lika inflytelserikt i musikhistorien som The Beatles.
Själv är jag inte uppväxt med Beatles. Mer Elvis och hög exponeringa av dansband. Ogillar rätt mycket av dansbandsmusiken men gillar en del och gillar Elvis. Beatles "upptäckte" jag senare även om jag hört dom tidigare. Gillar även klassisk musik och det kan jag inte komma ihåg att mina föräldrar någonsin spelade.

Ett av mina senare "Beatles" är My Chemical Romance och Green Day. Född på 60-talet uppväxt på 70-80 talet och ogillar enformiga trummaskiner som folk pratar till . . . Kiss tyckte jag inte om förrän sent 80-tal . . . så det kan bli.

Så uppväxt/exponering är en del, medfödd läggning en del, men även senare exponering tillkommer. Började fuska på gitarr igen för några år sedan och har jag märkt att min musiksmak drar sig mer mot gitarrbaserad musik igen.  Nu har grabben hemma börjat spela "System of a Down", juste ös!

Musik är underbart!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Född 70. Lyssnade mycket på Beatles mellan 77-80 ungefär. Ingång via den röda och den blå samlingsskivorna. Det blev dock aldrig något speciell med Beatles gentemot annat jag lyssnade på vid den tiden. Tex. Kiss, The Police, Abba. Blandad så det förslår alltså.

När jag senare kom upp i tonåren så lyssnade jag i stort sett uteslutande på Rush, Yes, Saga och Marillion under fem års tid. Mellan 15 och 20 års ålder. Detta sitter djupt rotat i mig även idag även om jag inte lyssnar på den musiken till vardags idag så är det där hjärtat finns kvar. Jag håller alltså med Equality om att det man sexuellt mognar till följer med som ett slags husgudar genom livet.

Lägger ingen värdering i huruvida Beatles betytt mer eller mindre än andra artister för något annan än mig. Och för mig har dom inte betydd något speciellt. Favorit-Beatle får bli McCartney. Lennons magi dog när han blev solo och tog med sig Yoko upp på scenen. Herregud vilket fiasko. Även om Rockn Roll är en cool platta.

Hur var det med Ringo förresten. Var det Paul eller någon annan som arrade trumspelet åt honom, med tanke på hur extremt säreget hans spel kan vara, eller fixade han det själv?



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hur var det med Ringo förresten. Var det Paul eller någon annan som arrade trumspelet åt honom, med tanke på hur extremt säreget hans spel kan vara, eller fixade han det själv?

Vad jag har lyckats läsa mig till så är det en av myterna, att det egentligen var Paul som spelade trummor. Men enligt dem själva så var faktiskt Ringo en begåvad trummis. Det är väl först i efterhand om han fått någon cred för det han gjorde.  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hur var det med Ringo förresten. Var det Paul eller någon annan som arrade trumspelet åt honom, med tanke på hur extremt säreget hans spel kan vara, eller fixade han det själv?

Vad jag har lyckats läsa mig till så är det en av myterna, att det egentligen var Paul som spelade trummor. Men enligt dem själva så var faktiskt Ringo en begåvad trummis. Det är väl först i efterhand om han fått någon cred för det han gjorde.  :)
Ringo spelade alla trummor, förutom två låtar på vita dubbeln "Back in the USSR" och "Why don't we do it on the road" då Paul tog över efter Ringos tillfälliga korta avhopp. Men jag kan tänka mig att Paul gärna var med och petade vad gäller arrangemangen. Undrar om inte Paul var förste Mupptrixaren förresten? Han spelar ju alla instrument själv på why don't we do..." och ett år senare på sitt soloalbum. Finns det någon tidigare Mupptrixare än så? Les Paul räknar jag bort då han ej spelade trummor och lät frun sjunga.  :rolleyes:
DON'T PANIC