Kontrollrummet

Beatles då... vad har ni för relation till dem?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skrev i fel tråd för fan!

Men DG då,inte behöver du låta så arg  :P

Skriv BUMP,det funkar också  :D

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag tyckte "I saw here standing there" var en riktigt platt låt. Förstår inte alls varför den skulle vara bra. Kanske kan den göra någon lite glad, ungefär som delar av dagens radiomusik, ytligt liksom.

Kul att folk pratar om genier och sedan kommer en tramslåt som denna upp :D

Det där är ju rätt intressant
Freddy tycker att ISHST är en riktigt platt låt - och jag tycker den är jättebra  :D - Vem har rätt?
Freddy förstår inte alls varför den skulle vara bra - och jag förstår inte varför den skulle vara platt - t.o.m riktigt platt  :huh: - Vem har rätt?
Inte bara kanske att den kan den göra någon glad - den gör mej riktigt glad (=känsla)  :wub:
Jag upplever den inte alls som ytlig - ja, om inte känslor ska räknas som ytliga förstås  <_<

...en tramslåt som denna ... Då undrar jag vem, med vilken rätt och på vilka grunder någon kan hävda att en låt är en tramslåt?  :huh:
Det måste väl vara någon som sitter inne med den objektiva sanningen om vad som är bra musik?     ;) :D
och denne någon vet då alltså bättre än mej vad som är bra? Och tycker jag inte som denne så måste jag alltså ha dålig smak, inte ha förmågan att höra vad som är platt, och inte veta bättre?
Eller...?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tyckte "I saw here standing there" var en riktigt platt låt. Förstår inte alls varför den skulle vara bra. Kanske kan den göra någon lite glad, ungefär som delar av dagens radiomusik, ytligt liksom.

Kul att folk pratar om genier och sedan kommer en tramslåt som denna upp :D

Det där är ju rätt intressant
Freddy tycker att ISHST är en riktigt platt låt - och jag tycker den är jättebra  :D - Vem har rätt?
Freddy förstår inte alls varför den skulle vara bra - och jag förstår inte varför den skulle vara platt - t.o.m riktigt platt  :huh: - Vem har rätt?
Inte bara kanske att den kan den göra någon glad - den gör mej riktigt glad (=känsla)  :wub:
Jag upplever den inte alls som ytlig - ja, om inte känslor ska räknas som ytliga förstås  <_<

...en tramslåt som denna ... Då undrar jag vem, med vilken rätt och på vilka grunder någon kan hävda att en låt är en tramslåt?  :huh:
Det måste väl vara någon som sitter inne med den objektiva sanningen om vad som är bra musik?     ;) :D
och denne någon vet då alltså bättre än mej vad som är bra? Och tycker jag inte som denne så måste jag alltså ha dålig smak, inte ha förmågan att höra vad som är platt, och inte veta bättre?
Eller...?


Det vet väl vi alla att freddy alltid har rätt i låtsammanhang? :lol:   Jag håller i detta fallet helt med honom om låten, den känns lite banal och...ja, kanske tramslåtaktig. (finns massvis med andra ord man kunde valt som är mindre nedlåtande kanske, men inte nu ;) )

Problemet tror jag är följande, och varför jag la ner min verksamhet ett tag i dylika debatter:

Person A säger något om att beatles är genier, och tar ett par exempel på deras storhet.
Person B håller inte med alls
Person C håller med A, och skriver något om att en annan artist är banal och trist, förutsägbar, slätstruken.
Person B säger då "om den andra ärtisten är så banal, så är beatles precis lika tråkiga" och frösöker stödja detta med lite liknelser.

A o B dividerar med C om detta en stund, när person D kommer in, citerar "B" och frågar hur denne kan vara så trångsynt.

Häri ligger problemet. Det B skrev kan gott och väl vara en allegori, helt riktat som ett motexempel.

Problemet blir fyra sidor senare, när det citeras ur sitt sammanhang.



Sedan är det nog i princip omöjligt. Man försöker hitta starkare o starkare argument, och till sist så trampar man på någons tår, utan att mena något illa. Man försökte ju bara förtydliga?

Att försöka analysera objektivt vad som gör att en låt har "det" är nog omöjligt. Det går att hitta en låt som har samma ackord, i princip samma arr, och snarlik melodi, som inte alls funkar.
Själv brukar jag alltid klanka ner på tex. Gessle. jag har massvis med argument varför hans musik är kass, texterna skitdåliga, och så vidare. Men allt utgår ju ifrån vad jag tycker.

Jag förstår precis vad Freddan är ute o far efter: Någon geniförklarar tex beatles, med massvis av argument om mollsubversiva tokparallaxer, ny teknik, udda basgångar och vad det nu kan vara, samtidigt som denne någon uttalar sig negativt/nedlåtande om andra band, som för en oinsatt inte alls är "sämre" än beatles.

Om man själv skriver samma sak om beatles så blir det ofta att de var först eller något tillbaka. Det blir inte riktigt en diskussion på samma plan. Jag har känt så ofta, man bemöter argument tekniskt/harmonimässigt, och det sl utar ibland bara med "jamen du förstår inte om du inte var med när det begav sig". Så då jämför man ju två olika fenomen.

Jag har gott om exempel på artister som jag högaktar, men andra finner rent skräp. Och ibland får jag nog ta till "jamen fattar du inte hur coolt detta var 1986, det va ju helt nytt"


Så...tycke och smak är ledorden. Sedan kan folk vara duktiga musiker, låtskrivare, textmakare, affärsmän, talentmanagers eller vad man nu vill -inte ens det verkar det ju vara så enkelt att enas om.



Svammelinlägg, men det är möjligt att det kom något vettigt ur allt :wacko:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

[/quote]


Jag förstår precis vad Freddan är ute o far efter: Någon geniförklarar tex beatles, med massvis av argument om mollsubversiva tokparallaxer, ny teknik, udda basgångar och vad det nu kan vara, samtidigt som denne någon uttalar sig negativt/nedlåtande om andra band, som för en oinsatt inte alls är "sämre" än beatles.

[/quote]

Vadå jag har väl inte sagt nåt nedlåtande om andra band? Sen vet jag inte om jag geniförklarat Beatles heller, möjligen en hel del av deras kompositioner.
Hur tar man för övrigt en Mollsubversiv Tokparallax :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ah just så här ja :D  ingen sa något om vem som sa något ?  :lol:

Mollsubversiv Tokparallax är nog en så kallad kamouflagegris.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Svammelinlägg, men det är möjligt att det kom något vettigt ur allt :wacko:
Du har helt rätt. Det går inte att ha en diskussion om man inte kan angripa den andres utgångspunkt. Möjligtvis kan man ställa frågor och klargöra den andres vinkel, men det blir inte mycket till disskusion då.

Klart beatles gjorde bra låtar ibland. :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Freddy och Eko
Tack för era förklaringar på min fråga om C:et i ISHST!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Leder denna typ av diskussion någon vart egentligen? Att förklara varför "min" smak är rätt och självklar men "din" finns inga hållbara argument för. Hur mycket jag än förklarar för min bror varför köttbullar är godare än falukorv skakar han bara på huvet. :huh: Dessutom gällde ju frågan kort och gott - vad har ni för relation till Beatles :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
När svininfluensan kommer då skall jag lyssna på Monkees.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det vet väl vi alla att freddy alltid har rätt i låtsammanhang? :lol:   Jag håller i detta fallet helt med honom om låten, den känns lite banal och...ja, kanske tramslåtaktig. (finns massvis med andra ord man kunde valt som är mindre nedlåtande kanske, men inte nu ;) )

Problemet tror jag är följande, och varför jag la ner min verksamhet ett tag i dylika debatter:

Person A säger något om att beatles är genier, och tar ett par exempel på deras storhet.
Person B håller inte med alls
Person C håller med A, och skriver något om att en annan artist är banal och trist, förutsägbar, slätstruken.
Person B säger då "om den andra ärtisten är så banal, så är beatles precis lika tråkiga" och frösöker stödja detta med lite liknelser.

A o B dividerar med C om detta en stund, när person D kommer in, citerar "B" och frågar hur denne kan vara så trångsynt.
Häri ligger problemet. Det B skrev kan gott och väl vara en allegori, helt riktat som ett motexempel.
Problemet blir fyra sidor senare, när det citeras ur sitt sammanhang.

Sedan är det nog i princip omöjligt. Man försöker hitta starkare o starkare argument, och till sist så trampar man på någons tår, utan att mena något illa. Man försökte ju bara förtydliga?

Att försöka analysera objektivt vad som gör att en låt har "det" är nog omöjligt. Det går att hitta en låt som har samma ackord, i princip samma arr, och snarlik melodi, som inte alls funkar.
Själv brukar jag alltid klanka ner på tex. Gessle. jag har massvis med argument varför hans musik är kass, texterna skitdåliga, och så vidare. Men allt utgår ju ifrån vad jag tycker.

Jag förstår precis vad Freddan är ute o far efter: Någon geniförklarar tex beatles, med massvis av argument om mollsubversiva tokparallaxer, ny teknik, udda basgångar och vad det nu kan vara, samtidigt som denne någon uttalar sig negativt/nedlåtande om andra band, som för en oinsatt inte alls är "sämre" än beatles.

Om man själv skriver samma sak om beatles så blir det ofta att de var först eller något tillbaka. Det blir inte riktigt en diskussion på samma plan. Jag har känt så ofta, man bemöter argument tekniskt/harmonimässigt, och det sl utar ibland bara med "jamen du förstår inte om du inte var med när det begav sig". Så då jämför man ju två olika fenomen.

Jag har gott om exempel på artister som jag högaktar, men andra finner rent skräp. Och ibland får jag nog ta till "jamen fattar du inte hur coolt detta var 1986, det va ju helt nytt"

Så...tycke och smak är ledorden. Sedan kan folk vara duktiga musiker, låtskrivare, textmakare, affärsmän, talentmanagers eller vad man nu vill -inte ens det verkar det ju vara så enkelt att enas om.

Svammelinlägg, men det är möjligt att det kom något vettigt ur allt :wacko:

Många bra tankar där tycker jag.
Jag tror att när man diskuterar vad som är bra eller dålig musik bör man klargöra om man menar objektivt bra/dåligt eller subjektivt bra/dåligt.

Objektivt skulle då vara att man menar att det är i stort sett en vetenskaplig sanning, att det går att belägga med overdersägliga bevis, att det i princip går att mäta vad som är bra och hur pass bra det är.
Subjektivt är det man, av olika skäl, bakgrund, känslor, upplevelser mm, tycker.
Jag tycker du är tydlig när du skriver
"....Men allt utgår ju ifrån vad jag tycker."

Om man vill hävda att en viss musik är objektivt bra/dålig - Uttalanden som .. Den här musiken är dålig/platt. tycker jag man måste belägga detta med bevis. Det  kan vara lite spännande att försöka ta fram detta. Skulle det kunna vara musikteoretiska fakta eller annat ?- vet dock inte vad. Personligen tror jag inte att det är möjligt men som sagt lite spännande att försöka hitta. Håller alltså med dej när du skriver .."Att försöka analysera objektivt vad som gör att en låt har "det" är nog omöjligt.."

Om man däremot säger att man tycker att en viss musik är bra /dålig blir det en annan diskussion - också den spännande. Vad är det som gör att två personer kan tycka så olika om ett musikstycke? Dikskuterar man på den nivån måste man först eränna att ingen av har mer rätt än någon annan - alltså det finns ingen som besitter en finare smak än någon annan.v Som du skriver .."Så...tycke och smak är ledorden."
Då kommer man in på förklaringar som betydelsen av den musik man hörde när man växte upp - men då kommer frågan varför var det just den musiken som slog an då - vad i mej gör att jag gillar viss musik och inte annan.

Om man sen pratar om genier så är frågan igen - är geni något objektivt och vetenskaplig sanning om personen i fråga eller är det en uppleveles vi har av någon? Var Einstein ett geni (absolut sanning) eller upplever vi (i alla fall några av oss) att han var det. Om det är det senare kan ju några uppleva att Beatles var genier eller att deras musik var genialisk.
Dvs att det man  upplever som riktig djävla bra tycker man är genialiskt.

När det gäller Beatles så tog jag ISHST därför att jag tycker den är så bra trots att den inte tillhör mina Beatles-favoriter.  Frågan är - Varför - vad i mej - gör att jag tycker att så många av Beatles låtar är så bra?
Eller för att vända på det hela - vad i mej gör att jag tycker att mycket Hårdrock är så tråkig, att dansbandsmusik låter jönsig, att Hip-hop får mej att stänga av radion, att jag snudd på får allergiska utslag av synth-musik osv...

"Beauty lies in the eye of the beholder"



Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


DåligtGehör

  • Gäst
Jag tror inte att man försöker påstå att musik är objektivt bra eller dålig. Jag tror inte heller på att man enbart kan hänvisa till tycke och smak, som något nästan oantasteligt och djupt personligt, bortom varje försök till förståelse och samtal. Nog finns det inom musik liksom inom kokkonsten mer eller mindre utvecklat skapande och smak. Visst kan det bli överlastat och tillkrånglat, men även för ordinärt och trivialt.

Tycker att man kan använda ord som platt när man pratar om ljudbild i en mix, ett musikstyckes karaktär eller hur ett band eller musiker spelar. Inte så att det betyder exakt samma sak för varje person i varje tid och ögonblick, men vi har en någorlunda gemensam bild av vad ett sådant ord står för. Därmed sätter det igång en process om man nu är villig att försöka se på ett annat sätt än vad man hittills gjort. Men man kan oftast fördjupa vad man menar med ett begrepp och det kan oftast behövas.

Risken finns naturligtvis att ens upplevelser förändras och det vill man nog många gånger inte. Man vill inte höra att ens favoriter har några svagheter. Särskilt inte om man ägnat dem lång tid av sitt liv och är (relativt) lycklig med dem.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är bara konst helt enkelt.. :)

Saker kan vara olika bra i olika tider och genrer. Men det som slutligen gäller är vad en individ (t ex du) känner när du lyssnar på ett alster.
(Vare sig du är bildad i den s k genren eller ej)

Min slutsats. Tack DG :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tror inte att man försöker påstå att musik är objektivt bra eller dålig. Jag tror inte heller på att man enbart kan hänvisa till tycke och smak, som något nästan oantasteligt och djupt personligt, bortom varje försök till förståelse och samtal. Nog finns det inom musik liksom inom kokkonsten mer eller mindre utvecklat skapande och smak. Visst kan det bli överlastat och tillkrånglat, men även för ordinärt och trivialt.

Tycker att man kan använda ord som platt när man pratar om ljudbild i en mix, ett musikstyckes karaktär eller hur ett band eller musiker spelar. Inte så att det betyder exakt samma sak för varje person i varje tid och ögonblick, men vi har en någorlunda gemensam bild av vad ett sådant ord står för. Därmed sätter det igång en process om man nu är villig att försöka se på ett annat sätt än vad man hittills gjort. Men man kan oftast fördjupa vad man menar med ett begrepp och det kan oftast behövas.

Risken finns naturligtvis att ens upplevelser förändras och det vill man nog många gånger inte. Man vill inte höra att ens favoriter har några svagheter. Särskilt inte om man ägnat dem lång tid av sitt liv och är (relativt) lycklig med dem.

Håller med. Det som däremot ofta framkommer, är nån slags snobbism att det är sämre för att det är banalt. Köttbullar och potatis är ju basmat, skitenkelt, och ofta väldigt gott i all sin enkelhet :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jag tror inte att man försöker påstå att musik är objektivt bra eller dålig. Jag tror inte heller på att man enbart kan hänvisa till tycke och smak, som något nästan oantasteligt och djupt personligt, bortom varje försök till förståelse och samtal. Nog finns det inom musik liksom inom kokkonsten mer eller mindre utvecklat skapande och smak. Visst kan det bli överlastat och tillkrånglat, men även för ordinärt och trivialt.

Tycker att man kan använda ord som platt när man pratar om ljudbild i en mix, ett musikstyckes karaktär eller hur ett band eller musiker spelar. Inte så att det betyder exakt samma sak för varje person i varje tid och ögonblick, men vi har en någorlunda gemensam bild av vad ett sådant ord står för. Därmed sätter det igång en process om man nu är villig att försöka se på ett annat sätt än vad man hittills gjort. Men man kan oftast fördjupa vad man menar med ett begrepp och det kan oftast behövas.

Risken finns naturligtvis att ens upplevelser förändras och det vill man nog många gånger inte. Man vill inte höra att ens favoriter har några svagheter. Särskilt inte om man ägnat dem lång tid av sitt liv och är (relativt) lycklig med dem.

Tycke och smak, är förstås personligt, men jag tycker inte att det är bortom varje försök till förståelse och samtal - tvärtom det är väl verkligen interessant och utvecklande att försöka förstå (om man nu vill det förstås) vad det är som gör att vi har olika tycke och smark om ex musik.

Ja visst kan man utveckla musik och musikskapande och sin smak. Man kan gå från tre ackord till fem, man kan utveckla sitt skrivande från kopiering av befintliga texter till  något som inte skrivits förut men som ändå skapar genklang, man kan lära sig uppskatta mer "avancerad" musik/mat som man först inte gillade.  Man kan lära sig urskilja nyanser i de olika malt-wiskyna som finns på Ilsay. (Det var Beatles som fick mej att lyssna på klassisk musik.) Men jag tror samtidigt att man måste skilja på skapandeprocessen/de aktiviter vi gör för att producera/göra musik och lyssnarens upplevelse av resultatet.  Den enklaste produktion med de vanligaste råvaror kan bli en njutning i åhörarens öron medan vår mest avancerade produktion/melodi/text upplevs som platt och tråkigt.

Det är kanske vi som håller på med musik, försöker skriva, spela in som lyssnar på tekniken, produktionen, processen lika mycket som resultatet - låten i sin nakenhet - medan den "vanlige lyssnaren" inte hör det alls.

När det gäller ordet platt kan det ha minst två innebörder - en beskrivande "objektiv" och en värderande "subjektiv". Avser man det första är det en hjälp att förändra, menar man det andra känner man sig tillplattad. Sen kan det vara så att det man avser (ex beskrivande) inte uppfattas på det sättet av mottagaren.

Huruvida man har förmåga att se brister hos sina favoriter beror kanske på hur fanatisk man är. Det finns ju dom som på allvar menar att AIK är världens bästa fotbollslag. Jag tror det är någon djup biologisk och mänsklig mekanism som spelar in här.  :D

ursäkta svamladet - men på ett ungefär
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
He he. Intressant hur en tråd som ställer frågan hur ens förhållande till beatles är har förvandlats till en debatt om tycke och smak. Thats why I love KR, att hålla sig till ämnet är för mesar  :lol: 


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
On topic:

Jo tack, jättebra! Det har fasen i mig hållt längre än ett äktenskap och ett särboförhållande. Kärlek vid första öronkastet redan på 60-talet. Måste väl vara ett gott betyg?   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag kommer ihåg när de skulle vara med på TV första gången, vi pratade om det i skolan på dan. Låten var nog "She loves you".

På den tiden gick en historia om att Ringo Starr och The Who´s Pete Townshend tävlade om vem som hade störst näsa.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad musicpanda88

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
Personligen så har jag alltid varit mer för Beach Boys men man måste ju erkänna att vissa låtar som Beatles har gjort har varit goa Norwegian Wood tex.  ^_^


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
He he. Intressant hur en tråd som ställer frågan hur ens förhållande till beatles är har förvandlats till en debatt om tycke och smak. Thats why I love KR, att hålla sig till ämnet är för mesar  :lol: 

folk har ju sagt sitt om tycke och smak. Sedan kommer frågor och begäran om analys. nog är det on topic. :)


« Senast ändrad: 05.05.2009, 00:14:21 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
He he. Intressant hur en tråd som ställer frågan hur ens förhållande till beatles är har förvandlats till en debatt om tycke och smak. Thats why I love KR, att hålla sig till ämnet är för mesar  :lol: 

folk har ju sagt sitt om tycke och smak. Sedan kommer frågor och begäran om analys. nog är det on topic. :)





 ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Leder denna typ av diskussion någon vart egentligen? Att förklara varför "min" smak är rätt och självklar men "din" finns inga hållbara argument för. Hur mycket jag än förklarar för min bror varför köttbullar är godare än falukorv skakar han bara på huvet. :huh: Dessutom gällde ju frågan kort och gott - vad har ni för relation till Beatles :)

Relationen till Beatles handlar mycket om att man levde med deras framgångar deras åsikter om världen de fick t.ex. medalj av drottningen 1965 och John återlämnade sin medalj i protest mot Vietnamkriget och situationen i Biafra 1969 (tror jag)  De gjorde många låtar som direkt inverkade på hela ungdomsklimatet inte minst All You Need Is Love, Revolution nr 9 m.fl. Yokos och Johns berömda Love In på ett Parishotell fick hela världens medier att bevaka dem. USA´s ledare var märkbart förbannade på sådana här tilltag.

Det finns många som är helt övertygade om att Paul McCartney dog i en bilolycka 9 november 1966 och ersattes med William Campell (även känd som Billy Shears). Det finns gott om ledtrådar i olika låtar som spelas baklänges, i olika konvulut och textrader One and One and One is three t.ex.

Pennylane sägs vara den första låten som den nya Paul sjöng - och den har jag aldrig riktigt gillat :blink:

Relationen till Beatles går över flera plan så att säga.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Det där med mytologin är intressant. Mötley Crue skrev om det i "The Dirt". Hur ett band skfitade från att vara stjärnor till superstjärnor. Antingen klarar man det eller så krossas man av framgången. De jämförde med band som Guns and roses och menade att de hade inte klarat av övergången till superstjärnor.

Plötsligt var det inte längre musiken som var i centrum utan Tommy Lees kärleksliv och skandalerna och allt det andra som tog över. Det känns lite som att Beatles var ett sådant band. Lite som Elvis också kanske. Myten blir till sist ett musikaliskt ok därför att det inte längre bara är den som är intressant. Beatles klarade väl sig själva hyfsat med tanke på att de försökte framhärda i att vara ganska "enkla" och jordnära killar (?) medans Elvis började skjuta sönder teveapparater och uppträda i paljettdräkter.   :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
I Beatles fall tror jag att framgången blev anledningen till den nästan totala metamorfos som de genomgick. Visst, drogerna och lättnaden att slippa turneér var väl också bidragande. Jämför Beatles '67 och Beatles 63'. En skillnad på 4 år, men de är nästan helt andra människor. Bättre på vissa sätt, sämre på andra, men definitivt annorlunda. När de gastar "she loves you, yeah yeah yeah" i slutet på "All you need is love", som en känga åt sig själva, så får jag varje gång tankeställaren vad otroligt mycket som hänt under så kort tid.

För mig är Beatles 63 och Beatles 67 helt olika grupper, och det stör mig nästan att slå ihop dem till en tråd. "Det låter som Beatles" är en kommentar som jag har blivit irriterad på många gånger. "Jaha, vilka Beatles", tänker jag då. Idag är jag (kanske lite) klokare och inser att alla inte hör de nyanskillnader som jag hör i deras utveckling.

Jag gillar visserligen alla årsmodeller av Beatles, men jag känner olika mycket för dem. Till skillnad mot många andra grupper sker utvecklingen i allt snabbare takt, tills de splittras.

Skall jag rangordna dem blir det 67,69,66,68,65,64 och 63. 62 och 70 hoppar jag över då det inte gjordes några album de åren.


Plötsligt var det inte längre musiken som var i centrum utan Tommy Lees kärleksliv och skandalerna och allt det andra som tog över. Det känns lite som att Beatles var ett sådant band.

På vilket sätt tycker du att "det andra" tog över? Jag tycker att de försökte (och lyckades) bli kvitt stora delar av delar av det runtomkring för att fokusera på det de tyckte var det väsentliga - studion.
DON'T PANIC


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Plötsligt var det inte längre musiken som var i centrum utan Tommy Lees kärleksliv och skandalerna och allt det andra som tog över. Det känns lite som att Beatles var ett sådant band.

På vilket sätt tycker du att "det andra" tog över? Jag tycker att de försökte (och lyckades) bli kvitt stora delar av delar av det runtomkring för att fokusera på det de tyckte var det väsentliga - studion.

Njaee jag tycker nog att bandet Beatles klarade sig bättre än många andra.
T e x Elvis då... eller har t e x Mötley gjort något som går att lyssna på efter dr Feelgood? (är å andra sidan inget mötleyfan så det kanske var orättvist)

Vet inte om rätt förklaring är att de som sagt fortsatte att vara hyfsat vanliga killar. Det måste vara lätt att tappa fotfästet och börja odla sina excesser om man är multimillionär och dyrkad.
Jag tror samtidigt att mytlogin på sätt och vis talar emot dem. Beatles går liksom inte att bedöma utan det kulturella godset och medias vinklingar av deras liv. Musiken får inte tala för sig själv. Eller?  :)