Kontrollrummet

Erfarenheter från M-Audio Oxygen 2 och Cubase

gäst · 7 · 2146

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Avslappnad

  • Gäst
Lurar på att köpa en Midiklaviatur av litet format och har fastnat lite för M-Audios Oxygen 2. Undrar därför om någon har erfarenhet av denna i kombination med Cubase (SX1-3, 4-5)?


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Har det klaviaturet hemma, och jag kan väl bara säga att det gör sitt jobb. Har aldrig krånglat eller så. Har dock aldrig provat knapparna "play, record" osv i Cubase. Men jag känner att det börjar bli lite för litet för mig, hade velat ha minst 48 tangenter.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har också ett oxygen2 minsta modellen. Skön känsla i tangenterna men själva pjäsen är lite klumpig, kunde ha varit tunnare.
Om man bara kommer ihåg att stoppa in USB-sladden innan man startar Cubase är det inga problem... Funkar bra tillsammans med Cubase SE1 och 4 essential. Har inte fått play-knapparna att fungera trots en del meckande. Saknar after-touch också, vilket kunde vara bra att ha.
DON'T PANIC


Avslappnad

  • Gäst
OK, tack grabbar! Verkar ändå vara ett vettigt alternativ. Aftertouchen borde kunna mappas mot någon knapparna misstänker jag. Dock har jag märkt att jag inte använder den funktionen särskilt mycket ändå.

Ska se om plonkan tillåter detta inköp nu eller senare. Kom precis hem med en giraffslip med tillhörande dammsugare...


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Jag har ett Oxygen jag med fast Oxygen 61.
Men, jag har testat fler olika.
Det som jag mest är nöjd med hittills är ett från CME (som nu inte längre lever efter total slakt).

Kan bara skriva under på att m-audio gör sitt jobb, men inte mer än så.
Jag tycker m-audio i det stora känns så jävla plastigt när det gäller klaviatur.
http://web.me.com/julle128


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Är det någon som har fått transportknapparna att funka på denna tingest? I reklamen skryts det om vad förträfflig denna funktion är.

Jag mailade supporten för rätt länge sedan:

Hej,

Jag har införskaffat en M-audio Oxygen 8v2. Jag hittar ingenstans i manualen, på m-audios hemsida eller någon annanstans på nätet hur jag får transportknapparna på keyboardet att styra Cubase. Är ju en tämligen vanlig plattform för hobbymusiker, så jag torde inte vara den första som undrar.



Och svaret jag fick var:

Du behöver en XML fil som importeras till devices i Cubase.
 
Det finns inga färdiga sådana, och det är mycket enklare att använda ”Midi Learn” functionen i Cubase. (beror lite på vilken version av Cubase det handlar om)
Men läs i Cubase manualen om Midi-Learn.
 
Tack / Pär Ekberg



Ett synnerligen effektivt svar. Efter det orkar man inte fråga något mera.  :mellow:

Så man undrar om det öht är möjligt... :unsure:





 

 
DON'T PANIC


Avslappnad

  • Gäst
Försökte mig på att använda denna funktion och utan att skämmas, jag klarade inte av det. Så jag struntar i den funktionen just nu. Försökt även tanka ner en påstått fungerande .xml-fil från nätet utan att lyckas...  :(