Kontrollrummet

equality - Välkommen Hem

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Välkommen hem
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: country?
LÅTLÄNGD: 03:21
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
MEDVERKANDE: Åsa på kör och i sista verren (090915) Harmonika Mike på munspel. Tack också till A1:an för utmärkt hjälp med basarret på "andra halvan"!
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Satt med en låt som drog åt country och såg då att Studioforumet hade en festival i denna genre. Jag begick festivaldebut med denna låt. Nu gick det inget vidare men kul var det! Tonarten är lite för hög för min röst och egentligen skulle jag behövt "blåsa på" lite mer för att nå de översta tonerna. Jag tycker dessutom något saknas i arret men kan inte riktigt sätta fingret på vad. Kanske mer piano? elgura? Steel guitar hade varit kul!
Åsa fick bättre mix på körerna än vad jag lyckades med. Kan du skicka hela mixen?


Text:

Du har dumpat all dum oro
Du ledsnat på ditt larm
Själve fan han flög och for och
Tog med sig gammal harm

Välkommen hem
Välkommen hem
Nu när skatan bättrar på sitt tak så
Vill jag ropa dig tillbaks

Du tillhör dom som diskas
Och alltid tagit golv
Du har väsnats när det skall viskas
Men vad spelar det nu för roll

Välkommen hem
Välkommen hem
När snödropparna bugar i rad
Då är det dags att vända blad

Det ringde in från frukostrast
Ja jag minns det som igår
Någon undra varför isen brast
När vi följde dina spår

Du har snackat strunt med ingen
Du har trallat fram små troll
Du har snurrat runt i bingen
Fastän klockan slagit tolv

Du har boxat luft i ringen
Men slickat färdigt dina sår
Du tog räkning för rallarsvingen
Men vaknade upp när det blev vår

Välkommen hem
Välkommen hem
Du stack för allt för länge sen
Så välkommen hem

090906: Ny sång, ny kör, nytt piano, trummor allting (nästan). Vore kul att höra om det var till det bättre?
090915: Ny mix och Harmonica Mike på munspel.

 
« Senast ändrad: 15.09.2009, 01:04:20 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena EQ!

Tjena EQ!

Låter kalas!...du får till en speciell stämning i dina låtar som tilltalar!....Sticket, runt 117-119 ( i spelaren ) om jag inte mins fel, ligger någon harmoni som sticker ut lite..vet inte, kan vara jag som hör fel..men reagerade lite...Annars helt färdig..snyggt! /C


asti

  • Gäst
Skön låt i sann Magnell-anda! Jättesnygga gitarrer och ståbas! Tycker trummorna är på lite för mycket, kunde varit lite lugnare och mer nedtonade.
Den härliga kören i slutet tycker jag kunde kommit in tidigare, kanske redan i andra refrängen. Sången känns lite ansträngd på sina ställen och hade kanske mått bra av att ligga några tonsteg lägre....? Hur som helst, en låt man vill höra fler gånger med fina harmonier, som är ditt kännemärke!
Hade jag varit bättre på steel-guitar hade jag gärna erbjudit mina tjänster när det lugnat ner sig på hemmafronten! Ha det gott!
/Asti


Avslappnad

  • Gäst
Denna rock, förlåt visade verkligen vägen! :)
Tycker att du är en sann mästare i denna genre. Toksnyggt när körerna kom in. Köper detta rakt av, j*kligt snyggt! :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra låt med skön instrumentering.

Oväntat komp när trummorna kommer in. Jag vaggades in i nån balladkänsla som raskt togs ur mig.

Olikt Clemens tycker jag sticket är starkaste delen av låten som gärna hade fått återkomma mer.

Du skulle nog behövt sjunga ut ordentligt ja för att låta mer övertygande tror jag.

Finfina körer av Åsa. Som borde kommer in lite tidigare i låten kanske?


"Ropa dig tillbaks" - en favoritfras?  :D

Bra jobbat! / S


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Hej där! Kul att vara med på ett hörn, jag tycker mycket om den här låten! Sa till dig att jag fick lite triple & touchvibbar av den  :)  Refrängen sätter sig direkt, och är jättefin, ja hela låten är jättefin för den delen.

Jag ska fixa en fil med kören åt dig!

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jaaaaaaaaaaaaaaa EQ i hemmaringen igen :D
Mästaren är golvad men EQ är uppe långt innan tio.

Förfärligt snyggt och trivsamt håller naturligtvis med Asti och andra att Åsa borde in lite tidigare. Passa på och kör om i någon lägre tonart kanske å andra sidan så var du inte sååååå ansträngd på rösten så att du inte skulle fixa det tycker jag.

Jag hörde ingenting som saknades.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Åh, vad vårglad man blir! En låt i sann Eq-anda! Möjligen som du själv redan är medveten om att din röst låter aningen ansträngd, och om Åsas kör kommer in tidigare som tidigare nämnts, så blir det jättefint!
Plinkar på en låt...


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Clemens: Tjena, tjena! Kul att du hör en viss stämning. Hade lite problem med sångmelodin på sticket och det kanske hörs?
Finns en lugnare instrumentalversion av denna också ochkanske skulle läggas upp och där låter sticket bättre tycker jag.
asti: Kul att detta gillas i det stora hela. Skulle kanske sänkt den något men praktiskt med någon av de "stora" tonarterna som i detta fall G-dur. Vore jättekul om du ville lägga på lite lapsteel. Tror abslut att du skulle få till det. Hoppas det lugnar ner sig för dig. Lite upp-och-ner här också.
Wernborg: Ja, jäddrar... :P och vilket minne Du har! Man får ju inte riskera att bli tjatig.  :rolleyes: :D Kul att du gillar sticket. (Jag får nog fixa till den där instrumentalaren ändå där sticket kommer bäst till sin rätt.) Jag har också en annan sångversion men där blir det nästan för gapigt. Ja, ja jag kanske skall trixa lite till om nån orkar lyssna. Tidigare körer låter också vettigt.
Åsa: Hej, hej! Triple and touch var (är?) bra grupp men de är bara två nu va? Schysst med din mix på kören och kanske kan man be dig så här offentligt om en kör på andra refrängen också? Det blev ju lite tight med dead line till festivalen när vi körde första vändan. Tusen tack för dina snygga insater, fick nackhåren i en annan riktning och det kan jag aldrig framkalla själv.  :D
Eko:  :D Glad att du inte räknar ut mig än fast det känns extra trögt att att komma på fötterna nu efter ett kraschat förhållande. Kul att du tycker låten funkar och kanske skulle satsa på en annan vokalist (-issa).
Avslappnad: Vilket schysst nick! Välkommen he.. hit! Vet i fasen vilken genre den hör till egentligen. Tydligen inte så mycket country då.  :lol:
Jag har en massa osjungen blues annars. Tack för uppmuntrande kommentarer. Ska lyssna på dina prylar också. Ha det gott!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Åh, vad vårglad man blir! En låt i sann Eq-anda! Möjligen som du själv redan är medveten om att din röst låter aningen ansträngd, och om Åsas kör kommer in tidigare som tidigare nämnts, så blir det jättefint!

Oj du hann posta innan mitt förra inlägg. Tack så jättemycket! Gjorde mig glad. Bra tips! Noteras.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Ja den här fick jag lite förhandslyssning på..Den har växt sen dess i positiv bemärkelse.Dessvärre glömde jag bort att rösta på den..Gillar låten,det finns en lätt country anstrykning,men mera av ett Equality/vis arr i botten.Med det sagt så menar jag att din säregenhet kommer fram.Egna låtar och ett underfundigt arr som sitter gjutet.Finns inget att såga på här,Åsas körer höjer alstret,mer av den varan.

Snyggt jobbat.

Mvh
Micael


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Bra låt med skön instrumentering.

Oväntat komp när trummorna kommer in. Jag vaggades in i nån balladkänsla som raskt togs ur mig.

Olikt Clemens tycker jag sticket är starkaste delen av låten som gärna hade fått återkomma mer.

Du skulle nog behövt sjunga ut ordentligt ja för att låta mer övertygande tror jag.

Finfina körer av Åsa. Som borde kommer in lite tidigare i låten kanske?


"Ropa dig tillbaks" - en favoritfras?  :D

Bra jobbat! / S


Ahh..missförstånd  :) Tycker sticket är kalas..men låter som en harmoni ligger lite fel?..krockar med något på ett ställe?..eller... :rolleyes:

Edit: var ju tvungen att kolla igen runt 120 i spelaren
Ähh..småsak.. :rolleyes:
« Senast ändrad: 16.04.2009, 12:02:02 by Clemens »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Fin låt med personlig sång. Någon nämner att sången är lite ansträngd. Första versen låter lite skum på vissa ord, tycker du håller lite för länge på "haaarm". Men här:

"Du tillhör dom som diskas
Och alltid tagit golv
Du har väsnats när det skall viskas
Men vad spelar det nu för roll"

blir det plötsligt perfekt!

Är det inte ståbasen som är ute och cyklar aningen på sticket vid 01:56 och två sekunder framåt? Petitesser... Skitbra skrivet, spelat, sjunget och inspelat. Man ska inte peta för mycket och länge.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Harmonica mike: Tack Micke! Roligt att du köper den rakt av och tycker det är säreget även om jag tycker det finns mycket av Ola Magnell i denna.
Clemens: Jag får titta på detta igen. Tack för klargörande!
Håkan Nilsson: Bra att du inte hittar några större fel. "Harm" kan vara lite långt. Min röst har en tendens att låta hård på långa vokaler och inte bara hårda sådana. Bra att du nämner basen där. Ska koilla. Tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hallå equality
skön låt,gillar åxo den otippade takten på trummorna
jag stödjer dig i din tanke om att det skulle kunna vara mer piano,eller alltså
lite mer volym på det piano som är..gillar att du är på graänsen med rösten
det ger lite nerv åt det hela

snygg låt & skönt med åsas körer på slutet
/Larsson
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Man känner igen dina gitarrer. Du spelar dom riktigt bra.
Tycker rösten låter bra när den ligger så högt som den gör.
Trummorna - bra eller inte, lite kluven där...hmm...
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


asti

  • Gäst
Har lyssnat lite mer på låten nu - den är riktigt bra! Den växer efter några lyssningar och refrängen sitter verkligen fint. Tycker bara att kören ska in lite tidigare, den är superfin! Du får till ett kanonljud på gitarrerna! Hur gör du? Har du inbyggd mik i gitarren och spelar in både line:at och via extern mik?
Har inte längre något att anmärka på din sång utom möjligen något lite i sticket. Trummorna tycker jag nog fortfarande skulle "lugnas ner" en aning, så att de harmonierar mer med kontrabasens spel. Dom "rör till" det i övrigt så fina arrangemanget en aning. Men detta är småsaker - låten är kanon!
/Asti


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Vackert! Du skriver bra! Ja, det känns nog lite Ola Magnell över den här och det gillar jag. Får hålla med en del av dem andra om att sången ibland låter lite ansträngd och att Åsa borde få mer plats i låten. Annars är det riktigt bra!

Tack ska du ha!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Larsson: Tack som tusan! Skönt att du ointe kräver så svåra förändringar mer än dra upp ljudet på pianot dessutom.  :P :)
martinm: Trummorna är kanske i intensivaste laget. Har fått förslag om halvtakt på dom... Kul att du gillar't i övrigt. Annars väldigt nära att jag plockade av dig basen. Sitter fortfarande med mina samplingar...
asti: Schysst med andrakommentar! Övertalning pågår att Åsa skall sjunga tidigare. Hoppas inte det blir så svårt...  :rolleyes: Gitarren är till vä inspelad i stereo, till höger inspelad i mono. Tycker aldrig det låter bra att dubbeltracka utan bättre att helt enkelt spela in samma komp igen. Tror det blev lite för hårt kvantiserat, i början iaf.  :huh: Tror nog trummorna får vara, åtminstone några månader.
Leif: Det är jag som skall tacka för lyssning och kritik! Vissa ändringar på g som sagt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Larsson: Tack som tusan! Skönt att du ointe kräver så svåra förändringar mer än dra upp ljudet på pianot dessutom.  :P :)
martinm: Trummorna är kanske i intensivaste laget. Har fått förslag om halvtakt på dom... Kul att du gillar't i övrigt. Annars väldigt nära att jag plockade av dig basen. Sitter fortfarande med mina samplingar...
asti: Schysst med andrakommentar! Övertalning pågår att Åsa skall sjunga tidigare. Hoppas inte det blir så svårt...  :rolleyes: Gitarren är till vä inspelad i stereo, till höger inspelad i mono. Tycker aldrig det låter bra att dubbeltracka utan bättre att helt enkelt spela in samma komp igen. Tror det blev lite för hårt kvantiserat, i början iaf.  :huh: Tror nog trummorna får vara, åtminstone några månader.
Leif: Det är jag som skall tacka för lyssning och kritik! Vissa ändringar på g som sagt.
Har du gitarr med inbyggd mik eller använder du bara externa mikrofoner och vilken/vilka mikrofoner i så fall? Jag har för mig att du på något ställe hade en kommentar om inspelning av akustisk gitarr med både inbyggd och extern mik.....? En annan sak - använder du plektrum på de här inspelningarna eller enbart fingrarna? Vad har du förresten för akgitarr? Många frågor blir det!  :)
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul med frågor! Måste gå och titta... Yamaha FG 410E, westernmodell. Använder mig inte av den inbyggda piezomicken men har testat det också tidigare. Blir ganska bra om man mixar med riktig mick 30/70 eller nåt. Hittar inget exempel nu men kan skicka kanske?
Jag har två Röde K2-mickar till gitarren vanligtvis. Lite knepigt om man inte sätter gitarrspåret i några få tagningar eftersom stereobilden lätt rubbas om man inte behåller positionen till mickarna intakt. Ganska kritiskt. Jag kan inte spela med plektrum så det får bli med fingrarna.  :(
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
GIvetvis så har man en välljudande o brerörande låt framför sig men riktigt bra text o komp.. för eq is in the sadel again...

vet inte om det är mina öron eller vad för jag har tyck att sången ligger högt på flera låtar så ta det med en nypa salt ,,,men
skulle gärna höra att sången kom mer i låten annars är allt fin fint..

tony
att leva är att dö


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det första som slår mig är slutet med kören. Varför finns inte det genom hela låten? Låten slutar när det är som bäst.Men det har här alla redan påpekat.
Ståbasen är svår att hantera - kompression kan hjälpa för ståbasen är naturligt ojämn i attacken.
Jag läser att du har Röde K2 mikar. Har du dom till sången? För jag tycker sångljudet inte motsvarar vad den miken kan prestera. Nu låter det lite burkigt och tunt.Har du gjort nåt med sångljudet i mixen?
Jag läste lite hastigt att Åsa är med. Hoppsan! Vardå? Ja i slutet förstås. Som sagt slutet... Nämen så kan du inte slösa på begåvningar. Kanske sjöng hon in bara slutet - mer pålägg från henne! (om det finns inspelat)
Jag gillar dina texter. Inte bra trams utan nåt med innehåll. Varför man inte skriver på svenska är konstigt. Det är ju det språk man behärskar. Kanske för att det känns för utelämnande - om det är personliga texter?


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte läst några comments.

Man känner igen din gitarr. Lyssnar inte på texten så här första gången. Arret låter bra, där kom nån karibbisk trumsektion. Bra sjunget.

Solot är country så det stänker om det... :)

Schysst lirat Eq!
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Du fick inte några pinnar av mig i festivalen tror jag.

Men som jag sa där, så är låten bra, det var temat på festivalen som ställde till det. ;)

Sången behöver bli lite mer övertygande, överlag är den bra. Men på vissa ställen.

Jag tycker denna är värd att jobba på, så gör det. Kören känns för blöt i nuläget med. Passar inte in i resten av låten tycker jag. Men det kanske är torrbolls-relaterat? ;)

Bra låt och text.




Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lyssnar !

Snygga gitarrer i vanlig ordning, riktigt bra inspelat tycker jag! Att kalla detta för country tycker jag är att vara elak mot låten ;) Gillar verkligen tonspråket och hela arret, utom trummor.

Lite mer övertygande sång kunde behövas på några ställen helt klart, men det är jobbit när det är för högt :D

Kören känner även jag ligger lite...i en annan värld (låt? ) :D VEt inte om det är effekter eller vad det kan vara. Jag tror nog att det kunde funkat bättre med unison kör på sin leadstämma?


En riktigt bra låt som lider lite av sin countrytrumkostym. Fatta vilken lundellrökare det kunde bli med *aningens* rockkrydda? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
ynot: Jo visst är man i sadeln igen men inte ens det hjälpte i countryfestivalen.  :P Kan tänka mig lite svagare sång också.
Thnx Tony!
Tokai: Man skall alltid sluta när man är som bäst!  ;) Nemen visst, jag kan absolut tänka mig mer körer. Det blev lite bråttom när jag frågade Åsa till deadline. Hon är väldigt effektiv och levererade till sticket också men jag fick inte till det riktigt, möjligen den där nämnda bastonen som spökar harmonimässigt. Så därför blev det bara kör på sista refrängen. Jag har frågat Åsa igen och det kommer mera...  :) Konstigt att min sång låter tunn och burkig. Måste bero på min röst då och inte mickarna eftersom det bara är en försiktig kompression och reverb som effekter. Skriver man alltför utelämnande texter kan det vara bra att vara anonym på internet och uppträda med enbart signatur/"nick" så att inte grannar, arbetskamrater, m fl pekar ut en...  B) Jag vill definitivt höra Tokai på svenska!
Dividend: "Karribisk"!? Definitivt inte country då? Ante mig! OK, solot, tack! Kul att det uppskattas. Tack Divid!
freddy: Jo jag röstade inte heller på dem som inte lät country. Var ju trots allt det festivalen handlade om.
Jag har en gapigare sångversion och funderar på den i ett alt take. Åsa har en bättre kör-mix än mig. Vi kör med den och
drar låten ytterligare några varv. Tack för jättebra synpunkter som alltid Freddy!
Emulator: Ska trummorna ner i halvtakt alltså? Kul att du kan höra en potential i detta trots ett mjäkigt arr som referens.
Vore jättekul om du vill försöka. Och du, du får gärna vara elak mot låten!  :D
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Aettan

  • Gäst
Tja mannen låter lika bra som alltid men dock mycket lägre här på kontrollrummet än hemma hos mig av någon anledning. Oxå när jag laddar hem och jämför med eget som jag har ute på nätet.

Såg du din dagens ros i gårdagens tidning.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tja mannen låter lika bra som alltid men dock mycket lägre här på kontrollrummet än hemma hos mig av någon anledning. Oxå när jag laddar hem och jämför med eget som jag har ute på nätet.

Såg du din dagens ros i gårdagens tidning.

Thanks mannen! Det där med nivåerna förstår jag inte heller.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Inleds med ditt signum – gitarrspelet
och så kontran – snyggt
Fina piano-fills
Magnellsk känsla över sång, text och låt som helhet
Fint stick och påföljande solo
När trummorna går på tycker jag det är med något för hög volym
men det där lufsande train-spelet passar annars bra till låten
Hör inte så mycket country i denna (sorry missade rösta på det andra forumet  :()
Tycker inte att kören riktigt kommer till sin rätt - vet inte vad det är dock
Emu kanske är inne på rätt spår - även med med rockkrydde-receptet
Annar s-bra  (förstås)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Då ska vi se vad gubben hittat på.

Fint och stämningsfull. Men här får man skruva upp volymen, du kan gott kräma på med en 3-4 db på mastern ;) Inte för att vinna loudness-kriget, men för att låten ska ligga jämt med andra låtar.

Mixen är ju lysande, öppen och fin ljudbild. Allt får plats. Det ända jag egentligen reagerade på sådär spontant var att kontran försvann lite när trummorna tittade in. På det hela taget skulle jag nog vilja lyfta fram basljudet lite mer.

Fin text...

Oj förresten, jag gillar inte Åsas körgrej, det låter som nån reklamfilm för Ajax, dessutom ligger den onaurligt i mixen :) Den låter mycket mer processad än den övriga mixen (som känns naturlig och dynamisk)

Tack för mig.

/Jon
« Senast ändrad: 19.04.2009, 17:58:34 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Jon! Bra att du tycker man kan kräma på lite till. Jag tycker det är ett vågspel varje gång!  :unsure: Kul att du tycker låten funkar i övrigt. Ska kika på kontranivån där efter trummorna. Har för mig att jag höjde något ändå...  :D
"Reklam för Ajax"  :P Alla kan ju inte tycka lika om allt. Själv älskar jag Åsas kör men jag lyckades sabba ljudet något, det är jag medveten om. Åsa har en bättre mix som är på G. Tack igen för bra feedb och tips!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Jag lyssnade en gång till på låten och det är egentligen bara kören som känns konstig i mixen. Men den är på G som jag förstår det. Det var någon annan som föreslog att kören skulle ligga under din sång istället för som ett svar, om jag inte minns fel. Tror det skulle bli bättre och mindre "ajax". ;)

Alltså att kören ger rymd och djup till refrängen istället för att svara dig. Det tror jag på iaf. :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Här visar du återigen din storhet som kompositör/textmakare och arret är hur bra som helst, precist utan att vara för mycket eller för litet utan allt kompletterar varann snyggt. Och när så trummet kommer in ett stycke in skruvas drivet upp ännu ett snäpp. Det enda som är synd är att tonarten är något för hög för att sången ska kännas riktigt bekväm, men att pitcha upp solosång brukar inte ge acceptabelt resultat. Däremot pitcha ner ett gitarrkomp brukar funka utan att det låter konstigt om man vill sänka tonarten :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
freddy: Hade ingen aning om att svarskörer för tankarna till Ajax!  :o :P Jag gillar ju det...  :)
91:an Jätttekul att du tycker att komposition och text funkar. Svårt att pitcha om nu, tycker inte det brukar bli bra i Sonar. Thanks mate!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves