Kontrollrummet

Harmonica Mike - På väg mot örebro

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:På väg mot örebro
Artist:H-mike
Kompositör/Text:Hm
Ev,medverkande:Nope,jag på bas,nylon gura,B4:a,övertonsflöjt,munspel,piano,cajon och lite EZ
Tillverkningsår:2009
Format:mp3
Bästföredatum:Strax före vår fisket..Havsöringen..
Genre:Harmonica mike way


Hej.

Lirade lite idag.Körde en ez visp loop som jag la cajonen mot.Lekte lite med ljudbilden som ni hör..
Behöll ez loopen och pannade den mot cajonen.Likadant med munspelet/övertonsflöjten.Slängde på lite piano,tanken är mer sång där och ett litet avstick från grundtakten/ackorden.

Den stora frågan då,vad skall bort/dit i det här,kan man göra som jag har gjort - grötar det,kaka på kaka etc..eller bryter jag ny mark här med min vågade mix?
Går allt fram?

Såga på boys and girls!

Jo just det,pianot ja.Slafsigt lirat,ont om tid,går alltid att snyga till som avslutningssolo efter mer sång och ett stick..

Mvh
Micael


Avslappnad

  • Gäst
Hoppsan!  :o Foten började stampa takten när räknaren stod på 3. :D

Lite skum rytm trots att det funkar. Vet inte om du gillar liknelsen men Roffe Wikström dök upp i minnet. Flöjtspelet sitter kalas, misstänker att det är kopparrörsvarianten?

Fick en idé och det är att det börjar med en ambient dimma för att sedan glida över till stompet.

Lite småpill och framförallt lite längre sedan är det klart! :)
« Senast ändrad: 15.04.2009, 15:54:35 by Avslappnad »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Blev en God-morgon-blues för mej
även jag tänkte RW
Annorlunda, lite stötig rytm
Lyssnar på jobbet - låter lite bumligt
Pianot svämmar väl över lite - men det ska ju ändras, kortas elelr flyttas
B4an och munspelet läckert
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Rimma på Blues -> Öreblues  :lol:

Kul med instrumenteringen. Jag gillar att höra din cajon och flöjten tycker jag du hanterar galant.
Jag kommer att tänka på ordet multiinstrumentatlist då jag hör dig på den här inspelningen.

Jobba vidare med mer text, som kan rättfärdiga nöjet att spela alla instrument
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Några koments nice!

JT:
Roffe W ja,du är inte den förste som hör liknelser i min röst med honom..Undrar hur han skulle låta som baryton..?  :D
Övertonsflöjten,japp koppar röret.Den smala varianten 13mm utan hål,A-stämd.Den flöjten låter bäst av alla jag gjort.Törs inte börja borra i den - huga! Lirade på det traditionella viset med fingret som täpper till i öppningen..Det blir lite mer blueskänsla då man nästan kan böja tonen lite..
Ambient dimma som inledning,varför inte? Jag snyggar till låten och skrålar lite till så har du fritt fram.Bara råmixat detta så det finns lite att putsa på,så även liret.

Killen på HD:n då:

Japp lite "god" morgon blues är aldrig fel.Mixen är "lite" stökig,mycket cajon bummel - handflatan som symboliserar baskaggen är nog så häftig.Skära lite botten där så....Det fixar sig liksom övrigt lir.Munspelet sitter med en tagning,det är de andra instrumenten som alltid bråkar med mig.Huvudet vill liksom andra prylar än vad fingrarna vill.. :ph34r: :D

MaxB:

Cajonen ja,jo jag lirade in hela sträckan mot ez vispkompet.Lyssnar man separat så sliter det rätt mycket i takten.Men som helhet så funkar det bra,mer träning och lite variation på fillsen så skall det gå med trä lådan också.Lite häftigt "bummel" från cajonen,lyfte spåret i basen.En aning för mycket hör jag nu..Suttit och vevat rätt mycket på lådan,så det tar sig.Bra blir det väl aldrig men kanske bättre,kul är det i vart fall och det är det viktigaste.Koncentrerade mig så hårt på att få det tight så dynamiken gick förlorad.Tanken med cajon liret var några av slagen som "spökslag".Funderar på att köpa ett par riktiga vispar,och ett par klubbor för att testa på lådan...
Multiinstrumentalist,ja det är ju mycket som låter på denna - hela arsenalen  :D,fast jag har en trumf kvar - trombon och mungiga  :D
Litet helsicke att träna på flera instrument som är så olika,man blir lite splittrad.Men skam den som ger sig..

#####################

Stort tack till er alla tre för kommentarer på min låtskiss.Får väl utveckla detta till ett komplett alster,nog så mycket jam/replokals känsla nu..

Mvh
Micael


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra. Du närmar dig Roffe med stormsteg. :D Lite sån småkul text som han har plus artikulationen.. Schysst piano där... Svänger rätt bra.

Men pianot och mellotronen (?) i sampspel lovar gott. Sen tog det slut :)

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Gillar detta.. Kan riktigt känna lukten av mahogneybardisken och de cigarrinrökta barväggarna..
 ;)
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Snygg instrumentering och alla bitar borde vara kvar Däremot så tycker jag att det blir lite för mycket av det goda på en gång. Jag skulle nog valt att göra fler sångverser och låta instrumenten solo inemellan. Som det är nu så blir det välidigt lite låt och väldigt mycket snygga solo. Behåll allt, men sprid ut det istället  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Svänger, ja vilket sväng! Skitbra. Gillar pianot mucho, lite Riders on the storm (Doors)-feeling.
Kanon Micke!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Är på väg ner för gatan och jag har ingen bror - hörde jag först :D
Finns dock gott om bröder i Örebro ...
Höjde volymen lite och hörde vad du sjöng

RW hörde jag direkt kanske inte så konstigt samma inlevelse och känsla - bra trixat att få i hop alla percussions på det där sättet. Klart det är lite bumligt men det är ju en Cajoon. Det ingen sagt något om får väl jag påpeka då och det är att gitarren låter mindre bra plötsligt efter 57 på KR-spelaren ingen bra synk eller vad det är men det stör mig lite.

Annars skön feeling som med lite text och längre kan bli hur bra som helst. Ser fram emot nästa mix.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mera kommentarer - hel nice!

Dividend:
Ja denna Roffe ja  :D,får nog bryta av ordentligt och ta till falsetten för att minska Roffe feelingen på sången,inget ont om Roffe han kan det här med blues  :)
Mellotronen är Hammond pluggen B4:a..Fast det kanske hade varit coolt med en mellotron..Kul att du gillade pianot,men jag kommer nog att städa ordentligt i det liret.

Egget:
Jo det finns delar som inte är så pjåkiga i det här.Men det måste till nåt annat också,mer sång - givet.Samt ett stick av något slag,skall fundera ut nåt så får vi se.Jag trodde att pianot skulle få stor stryk då det är rätt hafsigt lirat,iofs så bad jag om ursäkt för det i trådhuvudet.Kanske behåller delar av det då och snyggar till det lite.Funderar på att köra lite walkin´bass på piano partiet,det kan bli rätt fräckt.Fillsen på cajon lådan är största problemet,hitar inget vettigt förutom det jag har här..mer träning..hå hå ja ja..Däremot tyckte jag munspelet och övertonsflöjten kombinerade/kompletterade varandra bra..Det solot är ju inte så långt heller..Ett mega piano och mer sång,samt ett stick får bli receptet.

Hogge:
Jo du gillar biror förstår jag  :P :lol:,det gör jag med fast inte när jag lirar..Hmmm,jo det har hänt,preskriberat gurselov.Skall snygga till denna lite mixmässigt och lirmässigt så får den gå till historien..

Equality:

Kul att du gillar det Micke.Pianot var jag ruskigt skeptisk tillJag har uppenbara problem att få till pianot så det blir snyggt och bluesigt,för det mesta så trampar jag gasen i botten.Det döljer lite av felspelet,ungefär som jag gör med munspelet :D skämtar lite där.
Mycket glad över att du gillar det,men en liten justering får det bli till nästa version av låten.Måste klura ut ett stick och lite text,så har jag den snart..Halvtempo kanske..hmmm..

##############

Stort tack till er alla för kommentarer,det glädjer mig mycket.Bra tips också!

Mvh
Micael


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Riktigt mysigt. Tjockt och fett komp, najsig känsla.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Är på väg ner för gatan och jag har ingen bror - hörde jag först :D
Finns dock gott om bröder i Örebro ...
Höjde volymen lite och hörde vad du sjöng

RW hörde jag direkt kanske inte så konstigt samma inlevelse och känsla - bra trixat att få i hop alla percussions på det där sättet. Klart det är lite bumligt men det är ju en Cajoon. Det ingen sagt något om får väl jag påpeka då och det är att gitarren låter mindre bra plötsligt efter 57 på KR-spelaren ingen bra synk eller vad det är men det stör mig lite.

Annars skön feeling som med lite text och längre kan bli hur bra som helst. Ser fram emot nästa mix.
Eko

Hi hi,ja det är ju bara ett utkast på sången/texten än så länge..Anammar nog det där om en "bror",det kommer att sitta gjutet i den övriga texten.Vi får slåss om upphovsrätts delarna sedan,en kvarts procent eller nåt  :lol:
Guran då:Jo jag la hela kompet på acke guran rakt av..tappade lite fokus mot slutet.Fixar det till nästa verre,eller tar in en gitarrist,det är enklare.
När jag skriver låtar så försöker jag fånga första känslan,utan teknikaliteter och ekvillibrism lir.Iofs flippar jag lite på pianot här,men det ordnar sig.Ett annorlunda/avbrytande stick efter munspelet,samt mer sång och "piano mordet" i en dynamik fälla tillsammans med walkin´bass som avslutning- så har jag den.
Måste fixa cajon bumlet också..

Thanx för comment man.

Mvh
Mike


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Shit. Trodde du skulle flytta när jag läste trådrubriken...  :lol:

Hör också "jag har ingen bror" ... haha.

Lite Bo Kapsers över stuket i låten och även lite John Lee Hooker med udda perioder i verserna. Eller är det rytmen som lurar mig. Jag lyssnar på rätt låg volym i datorhögtalare så det kanske skojar med mig.

Kommer bli fin-fint detta. Ett tips ang. flöjten: Du har fin ton i den, men ibland blir det lite hejsan-hoppsan i skalorna där det fattas toner. Jag tror det skulle bli coolare om du inte försökte spela så mycket melodier, utan mer fokusera på att lägga "linjer" bara. Lite fräcka Björn J-son Lindh anslag också hade varit coolt. Du vet såna där "frrrrrrrrttt".  :lol:

Följer fortsättningen....


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Shit. Trodde du skulle flytta när jag läste trådrubriken...  :lol:

Hör också "jag har ingen bror" ... haha.

Lite Bo Kapsers över stuket i låten och även lite John Lee Hooker med udda perioder i verserna. Eller är det rytmen som lurar mig. Jag lyssnar på rätt låg volym i datorhögtalare så det kanske skojar med mig.

Kommer bli fin-fint detta. Ett tips ang. flöjten: Du har fin ton i den, men ibland blir det lite hejsan-hoppsan i skalorna där det fattas toner. Jag tror det skulle bli coolare om du inte försökte spela så mycket melodier, utan mer fokusera på att lägga "linjer" bara. Lite fräcka Björn J-son Lindh anslag också hade varit coolt. Du vet såna där "frrrrrrrrttt".  :lol:

Följer fortsättningen....

Hi hi,ja man kan nog tolka låtnamnet  så också.. :D
Sen var det där med brorsan,ingen dålig ide´av Eko då låten kommer att handla om en kille som är ensam och har valt den mörka sidan av livet.Droger,elände och isolerad ensamhet,dock självvald.Så det blir ingen glad låt av detta..

Flöjten då:Ja denna är ett koppar rör utan hål,A-stämd.Tonerna i den har mycket riktigt "hål" i skalorna.Nackdelen med den är att en A-stämd flöjt blir rätt lång,100 cm cirkus.Vet inte om det påverkar tonerna,men den surar om jag försöker kliva upp på övre oktaven.Det har jag inte märkt med de andra.Lite marigare att lira också då man använder fingret som dämpare,så det mesta beror nog på mig.
Nåväl,jag skall se om det går att klura ut nåt vettigare på nästa verre.Kul att du gillar det Stefan,lite "mickel" med cajonen också sound och lir mässigt..Får jag inte ihop det så kör jag klipp och klistra,det funkar alltid.

Björn J:son Lind hajade jag inte,bor han i örebro?  :P :lol:

Tack för kommentaren.

mvh
Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bor Björn J:son Lind i Örebro hahaha  :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Har inte läst tidigare inlägg, så här kan det komma upprepningar...tycker att detta låter riktigt bra! Får 60-70-talsvibbar. Låter som att alla instrument får en härlig och snygg plats i låten...gillar det skarpt! Vill gärna höra mer av detta! Jobba vidare! :)

Tack ska du ha!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Detta funkar ju hur bra som helst i mitt tycke. Mycket härligt gung i låten och det är svårt att låta bli att ryckas med (varför i hela friden man nu skulle vilja det...).

Det enda som jag inte riktigt är med på är pianot faktiskt. Jag som annars ÄLSKAR piano. Men här skulle jag dock velat byta ut det och istället låtit orgeln rocka loss med exakt samma spel som det pianot kör nu. Tror det hade blivit helgrymt!!   


/ Andréas
Me, Myself & I


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Skriver under på Kornstads kommentar. Gillar även jag allt, men tycker pianot blir lite...malplacerat i sitt spelsätt?  Vräk på med orgeln på massa toner, och kör lite mer bluelsigt ackordsspel med små små utfyllnadsfigurer på pianot, tror jag.


Verkligen skitläckert! bra!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mera kommentarer - härligt boys!

Markus Broberg:
Kul att du gillade det.Jag har lite mer ide´r på denna,så fort jag får tid så skall jag på den igen,,

Eko:
Jo jag tror att björne bor Örebro,åtminstone har han en brorsa där  :D

Leif:
Kul att du tittade in.Det blir mer på denna vad det lider.Massor av ide´r på en fortsättning ligger och mognar till..Mera acke lir tror jag på,några fills här och där mot sången som skall komma.Sen får det bli en uppstädning i pianot,eller kanske B4.a istället som mega avslutning.

Kornstad:
Jo pianot ja..Jag vill kunna spela blues på piano men det blir inte så..Alltid hamnar jag i gränslandet mellan jazz,blues och full rulle.Helt klart lättare med orgeln,då behöver man inte tänka på dynamiken när man lirar,mera långa linjer och så.Får se hur jag gör med det.Om jag inte hittar ett fungerande pianolir,så kör jag på orgeln.Kul att du gillar det så här långt.

Mr T då:
Jo pianot,ja det är ett helsicke att lira piano blues med känsla.Jag fixar inte det.Beställde en pianoblues kurs i fjol vinter för att lära mig lite grunder.Men det går liksom inte..Fingrarna och det jag hör i huvudet är inte riktigt överens..Men jag skall ge pianot en chans till.Eventuellt så kan det funka bättre med mitt spelsätt om jag snyggar till det lite och kör mot en walkin´ bas..
Orgeln är annars inget dåligt förslag som Kornstad kom med,lite lättare för mig med den..lite annat spelsätt med långa dragningar och svävande toner.Det passar mig bättre..Kul att du gillar det.Inte så märkvärdig låt egentligen,lite traditionell tretaktare.Men med de ingredienser jag kokat ihop kan det bli en annorlunda röjare.Jag donar vidare.

###########################

Tack till er alla för kommentarer.

Bra tips av Kornstad om orgeln istf piano,det måste testas.

Mvh
Micael






Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
väldas kreativ grepp på ämnet tycker jag. gillar glidningarna i rytm o indelning.
ta ett elpiano med lite dist o tremlo som får leka men orgel
me like

tony
att leva är att dö


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Tjena H m
Ja det här svänger gött
för att det ska ge full pott i mina öron, ge lead instrummentena var o en sin tid i låten för att senare konkurera om utrymmet.
blir lite för mycket allt på en gång nu

oj nu låter man som en  :D              örebroare  gnäll gnäll gnäll


ser med spänning på vad detta bliva. :)   

blues on.
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
New comments,nice!

Tony:
El piano,jo det vore fräckt men jag har inget :) Kul att du gillar det.
Det blir en sväng till på denna..Mer sång bland annat..

Guran:

Okej,jag får dela upp "godbitarna".Tyckte munspelet och flöjten var rätt fräckt ihop..Gnällbältet
Hi hi.. :D
Jag skall ge denna lite mer tid så får vi se vad som kommer ut..

###############

Tack till er båda för kommentarer.

Mvh
Micael