Kontrollrummet

Live on the Run

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Hallå!

Blir inte så mkt låtar med tanke på jobb och vanligt leverne men under senaste veckorna har jag iaf knåpat ihop en låt med "Zorrow" känd från annat forum. Lite rockigare än vanligt kanske.

Det här är vad som fanns i påskägget:

EDIT: Down for remix & maintenance....

EDIT2: Omgjort - men fan vet om det blev bättre....

Live on the Run

Enjoy!

« Senast ändrad: 17.04.2009, 23:10:02 by Bengan_gbg »
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Men höj! Här går inte att sluta stampa takten.. Skön låt. Personligen hade jag kanske önskat mig lite "skitigare" sång.. Men som sagt - mysig låt.
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
trevligt att det finns lite påskgodis kvar  :)
Låten känns okej, men jag tycker mixen och ljudbilden var väldigt platt och tråkig. Kompressade trummor och poddiga gitarrmattor som låter helt stereoseparerade. Sången torr och lite för långt bak.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det var en gång en bluesrockare och en metallrockare som möttes och så rymde dom tillsammans och levde lyckliga i alla sina dar :D
Juste låt Bengan och det är väl enda sättet att få höra ljusdistade guror i dina låtar kan jag tro. Resultatet som låt är bra men jag håller nog med Egg om att det förmodligen kan mixas bättre framförallt din/era sångröster försvinner en hel del bakom rumlet och det är synd men även utan rösterna så blir det platt liksom som Egget skrev - hur man ska lösa upp makramen har jag inte en aning om men jag tror ni kan få till det bättre - mer intressant. Den vanliga klyshan: det är låten värd!
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Brukar alltid fantisera om hur  låten jag lyssnar på skulle funka på scen med PA och allt..och den här skulle ju bli en höjdare live! grymma gitarrer och bra sång... hörde väl ett par missar i inspelningen men wtf...kalas! :)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Det är inte lätt när sången upplevs för hög på ett forum och för låg på ett annat. Själv lutar jag åt "för hög"...

Hogge: I know...men det är en begränsning jag har - inte speciellt skitig röst alltså! Tack!

Egget: Torrt är nog en sanning med modifikation....rätt så mkt reverb o delay på sången faktiskt. Trummorna kanske jag släpper upp lite, gitarrerna får du nog leva med att det är simulatorburkar. POD vetefan dock...möjligtvis på solot...

Eko: Njä det är nog betydligt mer metall i mig än du anar...liras en hel del med hårddist..."intressant" vet jag inte heller hur jag skulle få det....arret är liksom klart. Skulle vara några fler räkor då i så fall...och lite rensning i outrot....

Clemens: Sådär brukar jag resonera med...det är låten som är viktigast!  (och jo det är allt några missar...och en lat producent..)
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Gillar verkligen riffen och även det "enkla" solot med lite judas-sound.

Håller med tidigare talare om att sången upplevs torr. Tänker mig reverb ala 80-tal på detta.
Trummorna tar ner låten ganska mycket för min del. Känns inte som att man spelar "med" i låten utan mer som man sitter och kompar "till" låten. Ger inte riktigt det där gunget/öset som det borde kunna.

/ Andréas
Me, Myself & I


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Kornstad: Hmm...ja som sagt - får lura på sången och reverbet - föredrar ju delay i mängd själv....och menar du verkligen att det finns trummisar som spelar MED i låtarna!?  :D
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag vet... taskig beskrivning....men jag kom inte på hur jag skulle förklara känslan riktigt annars.
Hoppas inte trummisen tog alltför illa vid sig.... :(

Skön låt är det iallafall.    B)
Me, Myself & I


Avslappnad

  • Gäst
Gillar! :) God Benganstil med ett schysst inslag av den lite mörkare Zorrow. :)



Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Kornstad - hajar vad du menar även om det nog kommer bli liknande trumslagarer även efter ommix och  smygpill :)

Avslappnad: Jo - men jag tror det är jag som spelar de mörkare inslagen med ;) Z spelar basen, några fill i verserna och helvetessolot :)

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
när har underhållsfolket gjort sitt då? man blir ju nyfiken :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Emu: Nu kanske?!??


Live on the Run

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jafan! bra, riktigt bra ös!

Sången ligger för mycket "in your face" upplever jag det som.

GRYMMA kompgitarrer, bra arrat, och bra soloslingor. Det senare sololjudet är oerhört..lixom, energifyllt, bra, ösigt.

Jag skulle ha skitat till sången ytterligare med lite vintagewarmer eller kanske nån overdrive, och sänkt.

Bra backing vocals oxo.


snygga gitarrer. Tål att sägas igen!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Emu: Anade att det skulle dra lite åt "för hög sång"..det drog iväg i slutet och jag har som vanligt en tendens att ha lite bråttom med sånt här.
Är balansen mellan lead/kör ok? Balansen mellan instrumenten i övrigt?
 
Ska se om jag har ngt i lådan som jag kan skita till saker (som sången) med..kul att du gillar låten och gurorna - och all heder hatten av till Zorrow för gitarrsolo och baslir!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tycker balansen i ävrigt lät riktigt bra. inte lysnat i monitorer dock, men låter det bra i denna brukar det vara bra :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Håller med föregående om att sången är för torr och för nära. Lite tveksam till uttrycket i sången. Liksom lite för lite attityd. Tror liksom Emu att en lätt distorderad dito skulle hjälpa upp slutresultatet. Det brukar hjälpa att sjunga med disten påslagen i realtid också så att man hör slutresultatet direkt. Gitarrerna spelar väldigt mysiga riff, men jag tycker dom är för tunna i soundet. Mer kropp och trä på nåt sätt. Kornstad tyckte det lät Judas Priest och jag kan hålla med. Liiiiite tajtare ljudbild så kunde den platsat på Sin after sin.  :D

Bra jobbat.


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Ok..en rev 05 då...(hinner ju göra några mellan som man inte presenterar med...)

Live on the Run

Mer reverb, lägre volym och dist på sången....de tunna gitarrerna har jag inte gjort ngt åt. Tror de får vara. Klippte bort lite konstigheter med men det är nog inte överdrivet tight nu heller ;)

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vete tusan hur du har betett dig men det här är helt perfekt mixning allt går fram som ett snälltåg och du har fått med dynamiken hur tjusigt som helst. Fantastiskt bra nu!!
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Ja min ribba sitter högt. Jag lyssnade nämligen på några gamla Accetplåtar igår. Och Dirkschnider är ju jävligt ösig i rösten. Men tycker att denna lite mer laidbackrösten + kör funkar den också på sitt sätt. Gurorna är klockrena. Håller med Kornstad att det inte låter som om trummorna och resten av gänget spelar ihop hela tiden.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra bra, men fortfarande för hög nivå på ledsången tycker jag. Drar jag på ordentligt i lurarna blir det lite jobbigt. Mot slutet av låten inte lika mycket som i början.

Solot är förresten störtskönt.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
tror att man får tillfälle att skriva tvärtom mot man annars gör sänk sången o mer reverb ... så att det blir samma rum som trummorna så blir detta riktigt bra.

skit bra låt o lir

tony
att leva är att dö


freddy

  • Gäst
Skriver på vad dom andra säger angående sången!

Resten funkar fint. Bra drag!


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tycker samma som tidigare.. Grym låt.. Helt suverän och maxad kör, men sången hade behövt skita ner sig lite.. Låter lite för mycket kyrkokör i mina öron... Sorry. Jag vill inte klaga, men den är helt enkelt alldeles för snäll för låten...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Eko: Backade helt enkelt på några kompressorer, lite volym och tog allt i fler steg...men jag får ju bakläxa ändå på volymen ;) Tack.

Bow: Ok, tack.

Ynot: ok, thanks!

Freddy: Säger till dig som till Bow o Ynot! :)

Hogge: Alla är ju inte utrustade med samma pipa som dig ;) Vi kan ju säga såhär: Hade jag hittat dig på forumet tidigar så hade jag skickat en förfrågan :) ...eller...du är fortfarande välkommen förstås!! :) Dra mig en rad om du är intresserad....
 

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Lägger inga mix komments nu då jag sitter vid fel lyssning..Konstaterar bara att det svänger gott.
En liten kommentar,i mina plastlurar(Modell EPA) är sången lite låg..Och väldigt torr..

I´ll be back

Mike


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Sitter iofs med hörsnäckor nu, men man hör nästan inte trummorna.
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Mike: Jag får tydligen kruta i ordentligt med reverbet - ev hinner jag ngn kväll i veckan.....men jag tror ALLA andra är överens om att sången är för hög ;)

Lyxvarianten: Nja, jag tror inte jag kommer höja trummorna. Möjligt de kommer fram mer om jag sänker sången en centiliter.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Avslappnad

  • Gäst
Jo nu så! Sången ligger ju Bengan-torr, du brukar inte överanvända reverb direkt. :) Ett förslag är dock att blöta upp sången i refrängen så det blir lite maffigare och lite mer kontrast mot versen. ;)



Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Af Slappnad: Nä jag föredrar ju delay....men visst - ska man få det "80-talstidstypiskt" så ska det ju misshandlas rejält med reverbet. Skulle tro att jag håller samma stuk i vers/ref dock.

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Ok - undrar ju om ngn hör ngn skillnad nu såklart...


Live on the Run
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om jag gissar rätt så har du lagt på en liten fasförskjutning av leaden och reverberat lite och sänkt ett snäpp. Det låter i alla fall bra och musik och röst har blivit mer enhetliga.
Har jag fel så har jag fel - bra låter det i alla fall.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Reverb o sänkning. Inga fasförskjutningar....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Detta är vad vi i Orsa kallar Hårdrock
Snygg ljudbild - feta guror
Trummorna kanske lite "tunna" i förhållande
Bra refräng!
Kanske att sången skulle upp något - det är gurorna som regerar
gott mos!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Cykeln: Tackar! Det är ju snudd på omöjligt att få alla nöjda inklusive mig själv - den behövs kanske lite fix på trummorna men nu får det vara med den här låten en stund tror jag och knåp av nya djärva chansoner istället!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se