Det är nog ganska bra att lära sig hur en kompressor fungerar, även om man inte använder den så ofta.
Om du lär dig mer om hur det fungerar så kanske du dessutom kommer använda den mer.
Kompression behöver inte betyda platt och odynamiskt. Det kan tillföra mycket mer än att bara kontrollera dynamiken.
För mig är kompression en oumbärlig sound-skapare, till och med en inspirationskälla när det gäller att producera och även ibland skriva låtar. Kompressorer kan låta väldigt olika. Man kan lära sig en del och komma på nya saker genom att spela "in i en kompressor" tex med gitarr, bas syntar och pianon.
Istället för att kanske spela in en okomprimerad signal som låter "rätt" i sin ensamhet men sedan får svårt att hitta en plats i låten så kan man spela in med kompressor och höra precis hur det kommer platsa i mixen.
Det kanske märks att jag gillar att jobba med kompressorer, men det behöver inte betyda att min musik är platt och livlös

Jaja, poängen var väl att man bör lära sig kompression om man håller på med inspelning och att det knappast (i mitt tycke) är nåt man kan "skippa" bara för att man håller på med akustisk musik.