Kontrollrummet

Spela in el gitarr

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tjenare!

Har några frågor som jag behöver svar på!


När man spelar in dist gitarr,
1. Är det ok att blanda flera olika dist ljud?

2. Är det ok att blanda stereo och mono och hur många spår kan man ha egentligen, vart går gränsen?

3. Kan man få lite mix tips eller bra sidor på internet som beskriver det utförligt osv? 

vet att allt är en smaksak men för att komma in i inspelning snabbare behöver jag lite "grund"vägledning känner jag.

Tack på förhand!!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Computer music har just nu ett specialnummer med inspelning gitarr. Kan vara värt köpa. Det är vanligt att man blandar med olika förstärkare och när man dubbar att de alla har lite olika ljud. Hur mycket man dubbar beror på hur man vill att det ska låta. Inte ovanligt med3-4 på varje sida.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Vladimir

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
länkar
http://www.tweakheadz.com/guitarists_guide_to_recording.htm
http://emusician.com/tutorials/emusic_recording_electric_guitar/
http://www.soundonsound.com/sos/aug01/articles/recacgtr0801.asp


DåligtGehör

  • Gäst
... Det är vanligt att man blandar med olika förstärkare och när man dubbar att de alla har lite olika ljud. Hur mycket man dubbar beror på hur man vill att det ska låta. Inte ovanligt med3-4 på varje sida.

Jag är skeptisk. Jag tror det blir bättre med en gitarr. En jazzgitarr!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
... Det är vanligt att man blandar med olika förstärkare och när man dubbar att de alla har lite olika ljud. Hur mycket man dubbar beror på hur man vill att det ska låta. Inte ovanligt med3-4 på varje sida.

Jag är skeptisk. Jag tror det blir bättre med en gitarr. En jazzgitarr!
Håller med om att en gitarr ofta är bättre än åtta. Men nästan alla skriver det som en självklarhet att dubba en massa gånger. Jag för min del anser att det ofta är en kass metod. Det stjäl utrymme från de fantastiska instrumenten bas och trummor.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
... Det är vanligt att man blandar med olika förstärkare och när man dubbar att de alla har lite olika ljud. Hur mycket man dubbar beror på hur man vill att det ska låta. Inte ovanligt med3-4 på varje sida.

Jag är skeptisk. Jag tror det blir bättre med en gitarr. En jazzgitarr!
Håller med om att en gitarr ofta är bättre än åtta. Men nästan alla skriver det som en självklarhet att dubba en massa gånger. Jag för min del anser att det ofta är en kass metod. Det stjäl utrymme från de fantastiska instrumenten bas och trummor.

Det beror på vad man är ute efter. Personligen så dubbar jag. Att det skulle stjäla utrymme från basen och trummorna håller jag inte med om. Det beror helt och hållet på den som mixar.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Jag är ganska emot att dubba så länge det inte handlar om metal, men även där tycker jag man kan vara sparsam med dubbandet.
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Att dubba eller inte dubba - För mig handlar det bara om tycke å smak. Den som mixar bestämmer sedan kvalitén på alla instrument å dess ljud.
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Hur gör ni era inspelningar då?

själv kör jag med Gibson Bfg eller fender strata in i bossgt8 och sedan in i datorn.

Skriv gärna hur ni gör!!  :D
Mvh


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tja, själv linar jag med. Enda alternativet så..in i ljudkortet och med Amplitube och cabimpulser. Deras egna låter lite för plastiga för att användas. Dags de uppdaterar dem.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmm
Jag kör via en förstärkardel, till ett externt ljudkort, vidare till datorn - funkar OK.

Ha´t
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hur gör ni era inspelningar då?

själv kör jag med Gibson Bfg eller fender strata in i bossgt8 och sedan in i datorn.

Skriv gärna hur ni gör!!  :D
Mvh
Jag kör dist, högtalarsimulering och vissa pedaler som jag vill ha tidigt i kedjan i pod xt, kör in balanserat in i externt ljudkort. Alltid utan delay och reverb.

Efteråt lägger jag på delay och reverb, kanske någon stereobreddare. Anledningen är att vid mixningen ha större möjlighet hur blött det ska låta, och sen få det mer homogent sound (använder samma reverb på stor del av projektet via send).



Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Hur fungerar guitar rig 3 egentligen?

Är det något ni rekommenderar eller räcker det för mig med min bossgt8??



Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Det räcker gott och väl med gt8:an.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det räcker gott och väl med gt8:an.
Jag kör med GT6 ibland och jag tycker den är lite tunn. Kanske är 8an bättre.

Det du vinner på att köra guitarrig är att signalen spelas in obehandlad vilket gör att du kan förändra grundljudet i efterhand.

När jag inte kör med GT6 så använder jag Guitarsuite som är gratis förstärkaremulering som låter helt ok. Till det effekter från Kjaerhus classic. (Också gratis.) Brukar blir rätt bra faktiskt.

Också reverb med Verbiage.

« Senast ändrad: 14.04.2009, 23:18:09 by Wernborg »


Utloggad tsmalmbe

jcm900->dämpad låda->d112+sm57->art tps->rocktron enhancer/hush->art dual levellar->ljudkort


kedjan kan variera förstås
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


lnetzel

  • Gäst
Jag kör clean gitarr signal till stereo eller monospår och sedan slänger jag på all jordens Dist effecter jag kan hitta (gärna Amplitube). Fördelen med att spela in clean och lägga effekter sedan är att man kan klippa upp inspelningen utan att det låter klippt, mycket bra om man är kass på att spela.

Nu kör ju jag Industri/Metal och dubbar självklart... och fördel nummer två med att spela in clean är att man kan ta spåret kopiera och lägga annan dist effekt på. Det ger en helt annan typ av "dubbing" eftersom det är exakt samma inspelning...

Men självklart är det bästa om du testar själv och ser var du gillar... det är du som skall vara nöjd!

Mina tester med min gitarr och mitt ljudkrot samt att försöka sätta andra prylar emellan (DI-box, rörförstärkare mm) för att man "skall" det har inte givit mig någonting. Jag har gitarren direkt lajnat till mitt Delta 1010 kort och har inga problem med involym.

 

« Senast ändrad: 15.04.2009, 09:34:24 by lnetzel »


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
kul å se hur ni spelar in!!  :D

Citera
Men självklart är det bästa om du testar själv och ser var du gillar... det är du som skall vara nöjd!

Jo det är sant, men om man inte vet hur man ska göra i vissa lägen då kanske det är bra med lite info om hur andra gör så man kan testa det och se själv hur det låter osv :)

Har du några bra tips på distpluggar, jag tycker inte om cubase egna ( kör med se 3), men jag har ozone trash :).


lnetzel

  • Gäst
Ja, det är ju inte så många som är gratis tyvärr men jag har testat en del av de kommerciella och jag har helt klart fastnat för Native Instruments Guitar Rig 3. (http://www.native-instruments.com/index.php?id=guitarrig3se&ftu=9e1918e4c52e44b)
Den har lättillgäling "stäm" sektion också och det gillar jag eftersom jag stämmer ned till D och hamrar på strängarna och behöver stämma om ganska ofta. Skönt att slippa ha fler saker öppna. Dessutom får man med ett pedal bord (men det kanske finns någon mjukvaruversion som är billigare utan kanske, vet inte)

Annars finns Amplitube (http://www.ikmultimedia.com/amplitube/features/) från IK Multimedia. Den är helt ok.

Eller Rock Amp (http://www.producerloops.com/download-nomad-factory-rock-amp-legends.html) från Nomad Factory. Den saknade tyngre sound tycker jag men jag orkade inte skruva själv utan flippade bara igenom lite presets när jag testade den.

Och så har ju Waves sin GTR3 (http://www.wavesgtr.com/html/product_gtr3.html) men den har jag inte haft tillfälle att testa, men den har fått bra betyg webben över.

Har du 2500 kronor över rekomenderar jag Guitar Rig 3 men jag tror också att GTR3 skall vara en värdig konkurent.
« Senast ändrad: 15.04.2009, 14:06:09 by lnetzel »


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil

lnetzel

  • Gäst
Ja, ok, jag hittade bara snabbt en sida som tog 299 dollars för en "Software Edition"... tänkte att det var runt 2500 svenska.

Guitar Rig 3 tar en del CPU, ja. Lägg upp 5 spår med varsin insert plus en reverb och kanske en kompressor samtidigt ihop med EZ drums så börjar jag märka av det på min Core 2 Duo med 2 GB RAM.

...Fast å andra sidan kör min PC Check Disk på C: partitionen varje gång jag startar upp datorn så det kan ju ha med annat att göra också


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
kul å se hur ni spelar in!!  :D

Citera
Men självklart är det bästa om du testar själv och ser var du gillar... det är du som skall vara nöjd!

Jo det är sant, men om man inte vet hur man ska göra i vissa lägen då kanske det är bra med lite info om hur andra gör så man kan testa det och se själv hur det låter osv :)

Har du några bra tips på distpluggar, jag tycker inte om cubase egna ( kör med se 3), men jag har ozone trash :).

Den här testade jag idag och den är gratis och den lät riktigt bra  :): http://sites.google.com/site/nickcrowlab/ Men du behöver ett impulsreverb och cabimpulser. Men båda finns gratis på nätet.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Spelar ni utan gitarrförstärkare allihop? Det låter ruskigt tycker jag. Att spela elgitarr genom en bra rörförstärkare är ju bland det underbaraste som finns. Hur man kan avstå det? Jag påstår inte att line6 och dataprogram skulle vara sämre, men jag fattar det inte. Hu!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag förstår din rysning Håkan - kan dela den, men det ena utesluter inte det andra. Oftast lajnar jag in guran till min dator via förstärkardelen på stärkaren, men ibland mickar jag stärkaren. Att micka har dock sina begränsningar i ett hyreshus, typ grannar ;)

ha´t
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Citera
Men du behöver ett impulsreverb och cabimpulser. Men båda finns gratis på nätet.

vad är skillnaden på impulsereverb och vanligt reverb??
Vad är cabimpulser för något och varför behöver jag det??


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Citera
Men du behöver ett impulsreverb och cabimpulser. Men båda finns gratis på nätet.

vad är skillnaden på impulsereverb och vanligt reverb??
Vad är cabimpulser för något och varför behöver jag det??

Jaha okej, tog för givet att i stort sett alla vet vad det är. Impulsreverb, eller convolutionreverb som det heter på engelska. Det är reverb som inte har några egna ljud utan du laddar dem med wavfiler. Precis som en sampler som inte har egna ljud utan de laddar de med filer. Dessa filer är från t ex studiorum, större och dyrare reverb som i stort sett ingen har här har råd med. T ex ett bra och gratis impulsreverb är SIR1 som du kan hämta här: http://www.knufinke.de/sir/sir1.html. Det följer med några bra impulser till den. När det gäller ampsim så har du t ex den här som är gratis: http://sites.google.com/site/nickcrowlab/ Den är bra men har inget kabinett och gratis cabimpulser. Gratis cabimpulser finns det gott om på nätet. Vissa gratis och vissa som inte är det. De bästa, enligt mig, är http://recabi.net/site/ Det är bara regga sig där och du får vissa gratis. Men varför cabimpulser till till program såsom GT3 eller Amplitube, för att nämna några? Svaret är att deras cabs inte har hängt med i utveckligen. De låter plastiga. Och det är något man vill undvika. Dock tycker jag Amplitube Fender, som släppts nyligen, håller tillräcklig bra kvalitet att inga impulser till dem behövs.
« Senast ändrad: 16.04.2009, 00:49:37 by Odrörir »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


DåligtGehör

  • Gäst
Odrörir, menar du med cabimpulser att ersätta "högtalardelen" och behålla de andra delarna i kedjan i en ampsimulator? Men om så, hu göra med effkterna som ligger sist? Använda andra externa eller fattar jag fel.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Odrörir, menar du med cabimpulser att ersätta "högtalardelen" och behålla de andra delarna i kedjan i en ampsimulator? Men om så, hu göra med effkterna som ligger sist? Använda andra externa eller fattar jag fel.

Japp du har fattat det helt rätt. Cabimpulser ersätter ampsimens egna cab. Det gör ingen skillnad med effekterna som ligger sist. Blir inget konstigt eller så om du undrar över det. Allt låter som vanligt. Bara att du har bytt ut cab. Personligen använder jag alltid externa effekter men det är som sagt var en smaksak vilket man föredrar.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Gratis cabimpulser finns det gott om på nätet. Vissa gratis och vissa som inte är det. De bästa, enligt mig, är http://recabi.net/site/ Det är bara regga sig där och du får vissa gratis.

Menar du att signa upp för demon ( http://recabi.net/site/trybuy/ ) eller på forumet?


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Citera
Gratis cabimpulser finns det gott om på nätet. Vissa gratis och vissa som inte är det. De bästa, enligt mig, är http://recabi.net/site/ Det är bara regga sig där och du får vissa gratis.

Menar du att signa upp för demon ( http://recabi.net/site/trybuy/ ) eller på forumet?
För demon.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad HMP

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 93
    • Visa profil
Tjena.
Tänkte precis starta en ny tråd om detta, men så hittade jag denna tråd.

Vi ska precis till att börja producera vår debutalbum...
Har funderat lite på det här med att spela in gitarr.

Har under alla år använt Amplitube1, amplutube 2 o nu senast Amplitube Metal, dessa funkar grymt bra och låter bra.
Nu tänkte jag ta detta ett steg längre.

Jag sitter på en fet gitarrigg i form av en ENGL savage 120 med laney 8x12"a, men eftersom vi spelar i hemma är det inte så bra att använda denna monsterrigg för att micka upp.

Tänkte då göra såhär: vi spelar in gitarrerna hemma med tex amplitube. Man sparar ju de rena signalerna.

När alla gitarrer är inspelade lägger man dem på en kanal efter varandra, drar till replokalen, kollar in datorn till ENGL-riggen och mickar upp denna med 2 mickar (närmick och rumsmick). Sen trycker man på play på och spelar in det förstärkta distljudet från riggen. 
Det kommer ju ta en stund, men då kan man gå o ta en pizza medans detta spelas in, eller låta den stå på över natten :)

Jag har aldrig provat detta, men vad säger ni om detta? rent teoretiskt ser jag inga begränsningar....

Ok att man kanske tappar liiite kvalitet iom alla omsamplingar, men jag har svårt artt tänka mig att det skulle gör så mycket...

Sorry om jag snor tråden, men detta är ju en vidareutvekcling på trådskaparens fråga..

Det man inte vet den dagen man dör, det får man aldrig veta...!


Utloggad tsmalmbe

metoden heter re-amp. Du behöver en 'inverterad' DI-box för att kunna köra in ljudet i stärkarens gitarringång. Men det blir nog bra bara du mästrar tekniken.

sen mickar du upp med två olika mickar, och är noggrann med fasen (eller hoppas att mixaren har bra öron och phasebug).

det finns en diy-tråd om reampning här också.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Kritisk till Re-amp.
Funkar lysande som effekt till ngt som redan är bra.
Men hur du spelar är så beroende av hur det låter.
Känslan i fingrarna svarar mot vad du hör och vad som händer i stärkaren vilket ger ditt sound.

På frågan om att dubba eller inte.
Allt beror på vad du är ute efter.
OM du vill ha ett svinfläskigt dödsmetall vrål måste du dubba minst en gång.
Kan köra maskinstereo och fasvända ena kanalen och sen köra en monodubb i mitten. Det blir fett - och tight.

Ska man ha ett punkigare sound är det bättre att tänka två gitarrister som kör lite olika saker.
Sen är det bara öronen som avgör. Behöver soundet lite mer diskant?
Vässa inte mer diskant. Testa att oktavdubba kompet det kan ge effekten du är ute efter.
Eller dubba ditt tjocka humbucker sound med en skränig tele.
Stone Temple Pilots har en akustisk gitarr som ger strängljud utanpå de feta gitarrerna i Plush.

Allt beror på vad det är du vill åt som sagt. Det finns inga rätt och fel.

För mickning.
Jag tycker personligen att en sm57 i konen på en 4x12 (utan rumsmik) ger det fetaste soundet.
Gör så här. Vrid på max dist och max volym utan inpluggat instrument så det brusar. Sätt på dig lurar och testa alla högtalarna. Där det brusar mest och låter minst "rumligt" finns det optimala soundet i den högtalaren. Testa det är verkligen skillnad mellan högtalarna. Blir det för bright för din smak vinkla micken 45 grader mot högtalaren.
Jo då vrid ner sen! Enda anledningen till hög slutstegsvolym är om man har rörsteg.
Annars spela med den volym du trivs med.

Det viktigaste är ändå ett performance från dig som musiker.
Tycker du att det låter bra spelar du bra och då blir soundet bra!
Men oavsett hur bra ett sound är kan det aldrig rädda ett risigt spel.
Men ett bra performance övertrumfar alltid ett dåligt sound.

Tycker jag...
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad Blader

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Själv kör jag en ytterstHobbyaktig lösning. Laney LG20R (skall bytas ut)>SM57>M-audio Fast Track Pro>Adobe Audition

Inget mer, och det låter ändå ok tycker jag. :)


Utloggad zauron_87

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 146
  • jag
    • Visa profil
    • http://www.myspace.com/aggregate666
Jag mickar upp min 5150 peavy o det var nån här som skrev maxa disten o kör men det tycker jag dock inte stämmer  :rolleyes:

Om du ska få ett fet jävla metal sound om det är det man vill ha så äre bättre att snåla på disten det ger betydligt tyngre ljud som resultat när allt ligger på plats..

Jag har knappt disten på 3