Patchbays
Vad jag har funderat på om jag skulle ha alla kablar fast från en enhet till nästa eller om jag skulle använda en patchbay. Naturligtvis så kan man ju ha det "fast" via patchbays också men det går ju så mycket mer kabel då. Å andra sidan så är man ju så mycket mer flexibel med patchbay så valet var svårt...
Hur som helst så bestämde jag mig för att köra på patchbays rakt genom. Av praktiska skäl så valde jag att gå på TRS patchbays istället för Bantam och jag har en XLR sedan tidigare som jag främst har för att koppla in mikrofoner till pre-amps. Vill inte gärna patcha mikrofonsignaler med 48v i en TRS patchbay av förklarliga skäl

Har också passat på att byta ut väldigt stora delar av kablaget i studion och valt att gå på multikablar så den ena patchbayen fick bli en ADC med punch blocks och den andra en TRS-TRS.

Ett av två Excelark med kopplingarna för patchbayen. Jag ville ha allt fullt normaliserat och eftersom den ena patchbayen är av punch block typ så är ju kablarna fast i den sen så det är ju inte så enkelt att koppla om. Jag har med andra ord funderat om ett par gånger innan jag satte fast kablarna.

Första multikabeln på plats!

Alla kablar på plats i patchbayen. Hoppas allt är rätt monterat nu...

En annan multikabel till TRS patchbayen. Här en TRS till XLRM och XLRF kabel som ska gå till inserteffekter.

Alla patchbays på plats i racket. ADC patchbayen är färdigmonterad och de andra redo för lite kabel. De är enklare att montera på plats.
Jag har bytt ut nästan all kabel i studion i och med detta så nu är det i nästan bara Mogami, Sommer, van Damme och Klotz kabel rakt genom. Har nog någon Hosa TS kabel till någon synth också men i racket är det bara ovan nämnda kablar.
Nu ska nästa patchbay fyllas och sedan ska allt testas. Spännande!