När vi ändå är inne på färgers inverkan på psyket: Grönt har man ju i tex. flygplans displayer och som operationsklädsel för att lugna. Lila hade jag ingen aning om att det skulle vara lugnande, jag trodde tvärt om att man blev lite orolig av det.
intressant 
Jag minns nog fel färg. Kan det ha varit rosa kanske? Får väl googla lite.
Eko
För ett tjugotal år sedan fick en grupp forskare i USA för sig att den skära färgen har en lugnande effekt på människan. De lät därför måla ett fängelse för unga interner i just den färgen. Och mycket riktigt - fångarna blev lugnare.
Forskningsrönen spreds över världen. Fängelser i Australien, Europa och andra världsdelar blev snabbt förvandlade till grisskära drömmar.
Några månader senare följde forskarna upp den nya färgsättningen av ungdomsfängelset i USA. Det visade sig att de unga internerna då var lika stressade och aggressiva som tidigare.
- Det var inte färgen i sig som hade påverkat dem, utan snarare det faktum att man snyggat upp och gjort det trevligt på anstalten. Ansiktslyftningen av fängelset hade dock bara haft en positiv inverkan under en kort tid, säger Rikard Küller.
Eko (Ännu en illusion fattigare)