Kontrollrummet

phobos - 21b

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
LÅTNAMN: 21b
ARTIST/GRUPP: Phobos
GENRE: pop/rock
LÅTLÄNGD: 3.49
KOMPOSITÖR: Mitt gamla band Phobos och jag Emil Östman
PRODUCENT: Emil Östman
EV. MEDVERKANDE: Peo Robling på ett par gitarr-figurer
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: 196 kbit/s VBRmp3

Testade lite grejer för Studio och Fuzz häromveckan och spelade då in en väldigt gammal låt. Tycker att det är roligare att spela in låtar när jag testar än att bara hålla på och peta på grejerna men för att inte snöa in på arrande och annat så brukar det oftast vara enklast att spela in låtar som man redan kan istället för att komponera nytt. Därför dammade jag av den här gamla låten som jag skrev för 7 år sen (var 17 då). Ganska banal låt och väldigt banal text  :D, (jag var bara 17 som sagt, skrev den dessutom på skoj på fyllan), den behöver ni inte anmärka på haha. Eftersom det var för att testa prylar så har jag inte lagt ner min själ direkt i den här inspelningen.

Är väl kanske inte helt klar med mixning och annat men jag lägger den här ändå, ganska klar är den ändå. Ris eller ros?
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:35:53 by tsmalmbe »
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lyssnar..
Intro nice and clean...marchtrumman lite hård, 0:51 gitarrlirandet täcker sången lite otäckt. 1:10 snygga gitarrsound, stora o breda. Sången funkar fint, härlig chorus med fina stämmor. Gitarrerna kunde vara aningen "tyngre". Solot blir lite bakom. Härligt lidelsfull sångröst 2:58 fast ganska när sprickning.
Fint ordentlig Rockending!

Verry nais, laikit :)


h.  Johan

EDIT: menar inte Rockendingdong... utan  fin Rock ending :)
« Senast ändrad: 19.04.2007, 22:51:49 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Ja gitarrerna domierar väl mycket (men det var väl dem du skulle testa?). Jag hör t.ex. inte texten så den behöver du inte oroa dig för.

Bra intro!

Låten är inte dum alls  :)  dra ner lite på vissa väl dominanta gitarrer och upp med sången så. Kanske även blanda in någon annan färg?

Bra trumljud och spel!



Utloggad tsmalmbe

Sångmixen väldigt illa jämfört med resten. Det tar ganska länge för låten att byggas upp, men det är värt det. Stereobilden är väldigt snygg, utan att bli alltför störande i lurar. jag tycker det här är en bra låt. Tyvärr saknar den nånting specifikt för att bli en riktig hit. Nu är den ett kliniskt mycket bra utförande.

Kanske om du fixar sångmixen att det räddar allting?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker gitarrerna ligger ganska perfekt i volym. Det är ju mycket en gitarrlåt detta. Får lite känningar av gamla Television på vissa ställen
Har för mig att du lirar på en Variax?
Introt är som nån Shadowslåt, inget fel med det :)
Bra ös i solot och refrängen därefter! :) :)
Sången är personlig på gott och ont. Det goda är att den är uttrycksfull, det onda (oj!) är att den är lite svajig emellanåt.
Som låt betraktat har jag nog glömt den ganska snart, men man vet aldrig - imorgon poppar den upp och man undrar va fan är det där? :D


Burnin Sven

  • Gäst
Börjar lite väl vacklande men sen då jäklar då händer det saker så att låten i sig är kort sagt skitbra så är det bara. Det finns ingen anledning att ursäkta sig för det här. Det kommer in nåt som nästan känns som ett antisolo lite undergroundaktigt det vet i hundan om det behövs. Snyggare i så fall om det verkligen markeras på nåt sätt eller skippas dom andra gurorna utom då i inledningen är helrätt och räcker gott och väl. Kul att få lyssna.
Göran


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
DåligtGehör: Jepp, helt riktigt, en gitarr och en förstärkare var vad jag skulle testa.

tsmalmbe: Vad är det du inte gillar med sångmixen? Hur tycker du jag ska ändra den?

Tokai: Gitarren som används är Fenders nya Stratocaster VG som är lite av deras svar på Variaxen. På solot använde dock min kamrat Peo min Gibson ES-135. Angående sången så gillar jag när det känns lite mer "spontant" om man kan utrycka sig så, men det är ju lite av en ballansgång.

Burnin Sven: Tackar så mycket! Själv gillar jag nog introt i låten bäst, speciellt lead-gitarren innan första versen.

Tack för allas åsikter, tummar upp för er!

Vad tycker folk om trummixningen? Är inte helt grön men känner att det är nåt som jag behöver träna mer på.

 
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Någon mer som har lust att tycka till lite?
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det clena gitarrljudet (det första man hör) låter väldigt likt min pod xt med en humbucker.

Skulle vara kul att veta hur nära jag är för mina öron är inte intränade än, beskriv gärna signalkedjan.

Musiken är svårkommenterad, måste lyssna några gånger först. Sången påminner lite vagt om nån Radiohead låt.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Det clena gitarrljudet (det första man hör) låter väldigt likt min pod xt med en humbucker.

Skulle vara kul att veta hur nära jag är för mina öron är inte intränade än, beskriv gärna signalkedjan.

Musiken är svårkommenterad, måste lyssna några gånger först. Sången påminner lite vagt om nån Radiohead låt.

Fender Stratocaster VG (i läget med två modulerade humbuckers)---->Fender Princeton Recording-Amp---->Presonus Firebox
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Det clena gitarrljudet (det första man hör) låter väldigt likt min pod xt med en humbucker.

Skulle vara kul att veta hur nära jag är för mina öron är inte intränade än, beskriv gärna signalkedjan.

Musiken är svårkommenterad, måste lyssna några gånger först. Sången påminner lite vagt om nån Radiohead låt.

Fender Stratocaster VG (i läget med två modulerade humbuckers)---->Fender Princeton Recording-Amp---->Presonus Firebox

Att du spelar på VG hade jag aldrig gissat på.
I någon diskussion om Line6 så fick jag intrycket att du kör på riktiga gitarrmodeller isället för emulerade :P

Har du en stor gitarrsamling?


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Det clena gitarrljudet (det första man hör) låter väldigt likt min pod xt med en humbucker.

Skulle vara kul att veta hur nära jag är för mina öron är inte intränade än, beskriv gärna signalkedjan.

Musiken är svårkommenterad, måste lyssna några gånger först. Sången påminner lite vagt om nån Radiohead låt.

Fender Stratocaster VG (i läget med två modulerade humbuckers)---->Fender Princeton Recording-Amp---->Presonus Firebox

Att du spelar på VG hade jag aldrig gissat på.
I någon diskussion om Line6 så fick jag intrycket att du kör på riktiga gitarrmodeller isället för emulerade :P

Har du en stor gitarrsamling?

Jag har en rätt bra hög med gitarrer, men som tidigare sagts i tråden så spelade jag in den här låten för att ha lite roligare medan jag testade ovan nämnda gitarr och förstärkare för Fuzz respektive Studio  ;).
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Det är typ sån här musik som jag gillar att ha på i bakrunden när man pysslar med ngt annat. Gillar det mycket, det är lättlyssnat och stjäl inte alltför mycket av min koncentration från vad annat jag har för mig. Det är dock inte en låt som jag går och nynnar på någon timme senare.

Gillar soundet i helhet. Du frågade om trummorna. Jag tycker att de låter precis som jag skulle önskat det. Det enda som jag reagerar på och som nämnts tidigare är att sången borde upp lite, sen är det klart!
Me, Myself & I


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lysnar då. Låten segar lixom igång, vilket är synd på en sån rar pärla. "hur ska en svensk lyssnare kunna lyssna på kvalitätsmusik när introt är sånt dära tekniskt mabomjumbo  som hindrar konsumenten att ta del av det fina efter?" /sverker


Sången kan nog slipas på, men du har ett bra uttryck och bra "sound" i sången tycker jag.

snygga gitarregrejjor och ren och fin produktion annars!!!

skulle vara kul att höra hur det blev om du la ner din själv idenna .)
https://soundcloud.com/secondary-protocol