Forum > Demolåtar
Cykeln David R Marre - Värdshuset (v2, 09-04-19)
cykeln:
LÅTNAMN: Värdshuset
ARTIST/GRUPP: Stefan Olsson
GENRE: Visa
LÅTLÄNGD: 8.04
Musik: Stefan Olsson
Text: Erik Axel Karlfeldt
EV. MEDVERKANDE: Marre kör och slutwail, David Roennlund fiol
INSPELNINGSÅR: våren 2009
FORMAT: mp3
Här kommer nr 4 i EAK-projektet
Tanken var att, till denna mustiga text, försöka skriva något som låter som, eller med en känsla av Dylan och Stones . Ville ha kören ungefär som den på Stones Sympathy for the Devil och fiolen som den på Dylans Hurricane. Tycker att Marre hittat precis den kör jag ville ha och David just den fiol med lite Zigenar-svaj jag var ute efter. Tack så hemskt mycket att ni ville vara med och ge denna visa must och märg!
Version 2 - 09-04-19 - Tack för alla förslag till förbättringar och korrigeringar. Har skruvat och trixat enligt förslagen från främst mahan, rattlesnake och emulator - vet dock inte om jag lyckats uppnå det ni påpekar.
http://www.box.net/shared/gd875fvq01
Texten/Dikten, ur diktsamlingen Flora och Pomona, 1906, finns här
http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=eakdikt&page=0202
freddy:
Okej..
Verserna är så många som dom är antar jag. Det känns annars alldeles för långt detta stycke. Jag märker att du bjuder på variation genom att fylla på med instrument med tiden, men det räcker ändå inte för mig. Det blir alldeles för tradigt. Dock har jag inga förslag på lösning heller, det är nog som det är i detta fall :)
Antar att du inte vill beskära antalet verser?
Annars tycker jag helheten var schyst. Byggs upp snyggt. Men halva låten hade räckt för min del.
Bra jobbat samtliga.
SYNTH:
Vår nya Cornelis Vreeswijk jag gillar låten en riktigt go skön låt! :D
Avslappnad:
Jäsiken, det blev riktigt smarrigt! :)
Snyggt jobbat alla tre, lagom balans, lite hyss och mums. :)
Eddi:
8:04 - jag fasar ska jag trycka på den gröna knappen. På den tiden var ju en sådan här dikt dåtidens motsvarighet till Dallas etc. Det fanns just inte så mycket annat som pockade på uppmärksamheten i de halvmörka finrummen upplysta av stearinljus och en o annan karbidlampförsedd veranda. De som kunde läsa dikter var högt uppskattade och de som både diktade och tonsatte var alla festers medelpunkt.
Här tycker jag att Stefan tar med sig det arvet från forna dagar och såväl tolkar som tonsätter denna dikt på ett bra sätt. Arret byggs på eftersom och det blir aldrig några tråkiga 8 minuter - Stones och Dylan är inget jag direkt saknar när Marre kommer in med sin helt egna röst på det här braiga sättet och tutar igång kören, Davids fiol passar bra men jag skulle kunna tänka mig fler utsvävningar, ljudet håller fint. Både percussion och gitarr smälter in på ett härligt sätt.
:D :D :D :D :) från Huddinge
Eko
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida