Jag klarar att surfa, men inte mycket mer. Har nyss lärt mig rippa till mp3 från cd, det har jag funderat på ända sen mp3 kom! Surfar och skriver gör jag alldeles för mycket, fast egentligen inte, det är så mycket info man få om allt, och nu är det ganska nytt med inspelning för mig.
Jag har suttit och lyssnat ni bra länge på cdskivor jag kört in i Revoxen och lyssnat både före och efter tejpen. Jag har kört med 20 år gamla Maxell XL1 tror jag de heter, och det är absolut inget snack, ljudet blir bättre på tejpen. Det är tydligare än vad jag trodde. Det första man hör är på cymbalerna, de sänks inte i volym, de blir faktiskt anings starkare, men ändå mjukare på nåt vis. Sen hör man tydligt på sången också, och basen blir trevligare med. Jag lyssnade även nu på Merl Haggard-cdn, bara nåt år gammal, med mestadels akustiska instrument och visptrummor. Det är ju knepigt. Nu är det förstås inte möjligt för mig att göra inspelningar av Nashvillekvalitet, men hur 17 kan tejpen förbättra den cd som jag tycker har allra bäst ljud av al skivor jag hört?
Den ena VU-n viftar inget, men de har även en röd lampa som blinkar svagt vi peakarna, den funkar på bägge. Jag kan inte se ett dugg att tonhuvudena är slitna.
Ljudet i hörlursutgången är nåt otrolig behagligt, det kanske färgar, men nåt så snuggt hörlursdjud har jag aldrig hört förr, och då kan man ändå inte ställa bas o diskant, det gör jag alltid lite grann annars när jag lyssnar i hörlurar. Alltså inte vid inspelning o mix, utan lyssning för njutnings skull.
Den har en bra omkopplare som nuförtiden inte finns på hemstereogrejor: Man kan ställa den i stereo eller reverse, eller i mono. Bra när man placerar mickar och i förväg testar stereobilder och monokompatiblitet som det står i manualen jag fick med. Med fel placering av stereomickar låter det väl helt fult om man kör mono? Merl Haggard lät perfekt även i mono, lite tråkigare bara. Sen kan man köra enbart left eller rigth också, i bägge lurarna alltså, då är det lätt att kolla att volymen är samma på bägge kanalrena, och att inte ljudbilden skiljer sig alldeles för mycket. jag inbillar mig ett tejpen softar till en allt för hård panorering, man kan nog ta ut svängarna mer med rattarna utan att det blir pingpong.
Inget svaj alls, spolning och stopp åt bägge hållen går helt perfekt. Säljaren var en typisk superpedant med allt i sitt hus, hans säkert svindyra spansk gitarrer stod exakt uppställda med tyg virat runt halva kroppen, som nån sorts exakt ritual. Han spelade också upp en rulle med en klassiskt stycke han själv spelat in, jag höll på att skita på mig, han var svinsäker. hade det inte varit för att han verkade så skicklig o pedantisk hade jag nog gett fan i bandaren om jag inte fått pruta pga VU-metern. Men han hade nog fått den såld för 4000 ändå om en vecka eller så. Hellre en glapp Vu än dålig diskant på ena kanalen eller bromsfel mm.
Räkneverket stod också still.... Är det en rem som driver det? Jag trodde den var helt remlös. (När man byter hastighet hör man hur motorn ändrar varv, det finns ingen växellåda som på tex Sonyn jag hade förr.
Jag känner mig skitglad. Sen får det vara placeboeffekt eller på riktigt det där med ljudet, jag är nöjd i alla fall.