Kontrollrummet

Gurano - Staplus Tonus

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Nu har jag staplat toner igen  ;)
Börjar sakralt men övergår sen i en kort studsstomp. Funkar ljudbilden eller suger det?
Den är kanske för kort?

Tyck gärna till om vad ni vill. Risa el rosa

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Stycke7.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 05.04.2009, 16:48:04 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Gillade låtnamnet så det fick bli en lyssning  :)

Orgeln låter riktigt bra,som en bättre inspelad kyrk dito,fast mera/längre reverb för stor kyrka feeling hade suttit...Låten håller hur bra som helst.Visst kan du göra den längre om du vill,men det är inte nödvändigt - duger gott så här.

Jag gillade det,men så är jag en klassisk musik diggare.Finns ingen annan musik som sätter mig i rätt stämning förutom blues då..Den äldre sorten med Robert Johnson och Son House,Howlin´wolf etc...

Kort och gott - bra!

Mvh
Micael


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack HM för "braiga" synpunkter.
Jo jag ska kanske testa att lägga på mer reverb på orgeln - det gör nog susen!
 
Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vad använder du för orgel?

Låter lite country, notkombinationerna. Men klart värt en lyssning eller två :) Sen stråk..

Haha, gong-gongen på slutet.

Konstmusik var det ja..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjenis Divid

Jo konstmusik, eller "konstig" musik passar nog bra in på mitt - det var därför jag taggade med det.  B)
En gång är ingen gång men två gånger är en gonggong :). Gonggong e ballt och passar ofta bra som avslut.
Jag tycker det är roligt att para ihop lite olika nya sättningar - det blir mer spännande då.....

Men hörru Divid - hoppas att stycket även är värt mer än en lyssning eller ...... tre.....fyra......fem ggr  ;)

ha det
Gurano
« Senast ändrad: 04.04.2009, 00:32:21 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, udda upplägg med kyrkorgel, tvärflöjt och gong-gong, men det är kul med nya grepp, och klangerna funkar väl lika bra som något annat. Ljudbilden är bra, om kyrkorgeln är från Miroslav kan man konstatera att även den spöar Garritans (som har ringande reverbsvansar)

Jag får inga associationer eller känslor av musiken direkt, den känns mest som tillfällighetsmusik även om tonhoppen inte känns slumpartade utan på något vis sökande. Kanske finns något där om man lyssnar fler gånger.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej Rattle

I detta fall är faktiskt orgeln från EWQL. En polare fixade ljudet. Har faktiskt inte provat att lägga orgeln med Miro - skulle kanske vara intressant.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej gott folk!
Har staplat vidare på höjden. Hade inget att göra idag så stycket fick växa sig lite längre. Jag inser nu när jag lyssnar på det igen att förlängningen ligger volymmässigt för högt - får fixa det senare.

H Mike - du tyckte ju att stycket inte behövde bli längre så jag hoppas att den inte blev sämre nu än tidigare  ;)

Ang mitt förra inlägg så trodde jag att orgelljudet kom från EW, men nu har jag snackat med min polare lite mera så det visade sig att han använde Garritan till detta - så fel man kan ha

Ha det Gurano

Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker som tidigare att det är väl sammansatt. Och bättre nu. Tvärflöjt?

Orgeln från EWQL får jag testa.

Detta är filmmusik från 80 och framåt av hög klass...  FORTSÄTT!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare.

Lyssnat på verre två.Inga problem med det,rätt läckert.Rätt stor differens mellan a och b delen,men ändå så tycker jag att dom funkar ihop.Hellre det än att man tjatar ut a delen med variationer i b delen.Får du lust så gör en c del där du återknyter lite till a samt för in lite b så har du ett komplett alster med en röd tråd som löper genom hela kompositionen.Mina tankar dock,inte nödvändigt.

Jag gillar det,snyggt jobbat.

Mvh
Micael


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Uppfattar detta som utkast till två låtar
Orgellåten ger en känsla av att sitta i en kyrka och vänta
Den andra delen/låten är riktigt nice - En mix av Air och något ur Peter och Vargen - bygg vidare på den
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Cykeln - roligt att du tycker att det är najs. Jag förstår vad du menar med att det är 2 låtar men jag ser det snarare som en låt, där de hänger ihop. Nu har jag lagt till ytterligare en del (vi kan kalla den C-delen - efter H Mikes terminologi :)). I denna del återkommer A-delen fast utan orgel och invävd i B-delen. Tycker själv att invävningen sker på ett bra och naturligt vis. Tanken är att man ska vara i en kyrka i början - sedan börjar promenaden ut ur kyrka fram till porten - när gonggongen slår öppnas porten - detta avslutar A-delen. Väl ute i naturen börjar man nyfiket att utforska naturen - ja det är de bilder jag ser (hmmm - fan vad floskigt det lät  <_<).

H Mike - jag håller med dig att det ska till en C-del, så nu har jag vävt in det i slutet.

Divid - Man tackar

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 05.04.2009, 16:42:21 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Nu vågar man knappast kommentera något alls längre  :D, men here goes:
Fagotten låter lite lustig. Skulle nog må bra av lite mer nyanseringar i styrka. Det ligger något underligt diskantigt över hela ljudbilden. Hör inte om det är flöjt eller vad det är, men det känns lite obehagligt i öronen. Annars var det snyggt staplat  ;)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nä nu e det bäst att du e tyst egghuvud  ;)
Skämt åsido - jo jag hör något svagt svagt diskant, det är en flöjt - ska prova att byta flöjten ikväll. Jag sitter alltid med hörlurar när jag gör musiken vilka inte är de bästa, så ibland kan lite missljud passera - shit happens! Annars tycker jag själv att ljudbilden passar bra (passar åtminstone mig).

Roligt att du tycker att det är snyggt staplat - frågan är om det är staplat med en tanke eller bara slumpmässigt ?  :D

Så där - nu har jag tagit bort det obehagligt diskanta (tycker i alla fall jag)
« Senast ändrad: 06.04.2009, 23:44:54 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har den blivit närmare 3,5 minuter.
Känns klar för mig men vad tycker ni?  :huh:

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Gurano!
Har inte lyssnat på dina alster tidigare men tycker dom ställer snyggt upp mot anske jag åxå slänger upp nåt clässsiskt.
Du måste nog offra lite mer tid på arret, om din tanke är att få till stånd ett större verk.
Ett gott början har du på gångs, bara att skura vidare! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
ingen kännare av den staplade musiken men saknar lite skirare teman instrument mässigt.
men det flyter fint o tar sig framåt på ett spännande sätt . lite mer spänning kanske är det jag är ute efter.
ursäkta svamlet o tack för lyssningen

tony
att leva är att dö