Forum > Färdiga produktioner
Dividend - Qiu tian (Autumn on Er long lu)
Dividend:
LÅTNAMN: Qiu Tian (höst)
ARTIST/GRUPP: Dividend
GENRE: klassiskt
LÅTLÄNGD: 3:21
KOMPOSITÖR: P-E Rosqvist
PRODUCENT: densamme
EV. MEDVERKANDE: -
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
Extremt färdig nu! Och bättre än föregångarna! ;) Tycker jag. Vad tycker ni?
Den är förlängd 1 hel minut! MEd nya melodier och krumelurer...
--------------
Bestämde mig för att den (nog) är klar, efter två inlägg på raken. Ändrade därmed namnet, till det bästa namnet tycker jag. Både i mp3an och filnamnet. (Samma mp3a vad gäller musiken)
Er long lu, betyder "Andra drak-gatan". Där bodde jag i statsdelen Xidan i Beijing/Peking.
Det finns ett kinesiskt stråkinstrument, som f ö Memphis håller på att bygga. Den heter Er hu, för den har två strängar! ;)
Tack på förhand för lyssning och eventuella kommentarer :)
/Per
-------
Ok, jag tog till mig av kritiken och satt med den här låten i 6 timmar i sträck. Kanske är jag halvvägs i mål?
Fixat lite nya melodier och annat så det flyter bättre. Gitarren ut, harpa/cellipizzcato in. Ordentlig utvekcling av temata, trots repetitiv ackordsföljd (och enkel sådan), slängde in ett nytt parti med annan följd,,,
Nu när jag tittade på harmonierna såg jag att verket i princip är hexatoniskt, förutom nåt ackord och en not som ingår i en melodi (ny melodi).
Ja, lyssna gärna så man får veta om man är på rätt väg :)
/Per
---------
Gamla texten nedan:
Gammal låt jag gjorde i kina, och restaurerade ikväll. Låter inte SÅÅ kinesisk tycker jag, däremot är det den mest omtyckta av de 4 "kinesiska årstider" jag gjorde, på förslag från Emu :)
-----
Harmonica mike:
WOW!!
Nu fick jag lite gåshuds rysningar igen.Grymt med en gura på detta,hur har jag kunnat missa denna låt..? Här ser man ett tydligt exempel på när samarbeten är som bäst.Det smälter ihop till en helhet.Starkt jobbat boys!!
Men haken då,guran är alldels för lågt mixad.Sen är det nåt oljud på gura filen,hörs tydligast i slutet.Klipp och städa/fixa,sen är alstret klart.Får du problem med guran i mixen om du höjer den,skär lite botten.Den låter rätt dov/mörk på feta E-strängen(det lilla jag hörde av guran) - men det är lätt fixat.
Skitbra detta,höj guran så hamnar denna du vet vart :)
Mvh
Micael
Gurano:
Som vanligt en massiv och bra ljudbild. Låter alldeles utmärkt.
Men jag håller med Mike om gitarren.
Ha de
Gurano
Rattlesnake:
Lite för rörigt upplägg för min smak, så partiet 120-150s känns skönast för öronen. Gillar inte de stötiga, nästan slumpmässiga violin- och kazoobrass-stötarna som präglar första delen. Finns ett tydligt meloditema, men det känns lite för banalt för att det skall fastna. Tycker gitarren passar bra ljudmässigt mot resten, men den måste tonas/klippas på slutet innan stolsknarr och prassel hörs.
Vid 180s får jag lite kinesrestaurangvibbar (har ju inte varit i Kina så jag kan associera till den äkta varan :D), men i övrigt tycker jag det låter Dividend. Om det är ditt bästa verk skall jag låta vara osagt, jag har hört sådant som imponerat mycket mer. :)
När var du i Kina förresten?
Tokai:
Man får vårkänsor av det här. Skönt, vackert. Och den akustiska gitarren passar bra in. Popsnöre som jag är letar jag efter pulsen och har svårt att hitta den. Antar att det finns ett klick som musiken spelas till. Men ofta blir jag osäker på takten. Samtidigt gillar jag också den här flytande känslan när instrumenten går in i varandra...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida