Kontrollrummet

Välja dator.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Funderar på vad jag ska satsa på för dator. Fundrar på en beg. stationär mac.

Om man har en Mac g5 dual 2,0 med 4gb ram. Hur långt kommer man på en sådan innan man börjar märka att den inte räcker till prestandamässigt?

Kommer nog att mixa ganska stora projekt med ganska mkt pluggar.(Minst 24 audio kanaler).

Kan processorn bli en begränsning eller gäller det bara att fylla den med ram minne?


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Är det bara Mac som gäller? Annars kan jag rekommendera Ftechs datorer, min har gått som en klocka sen jag köpte den för lite mer än ett år sedan och den knäar tametusan aldrig. Jag kör tunga projekt med många kanaler och många VST-pluggar på varje kanal. Säg 25-30 kanaler med minst 1-2 pluggar på varje kanal plus en massa VST(i):er, säg 4-5 stycken EZ-drummer, Pianoteq, Chimera och några syntar. Har en äldre version av F-Station Audio Deluxe, mycket bra!
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Är det bara Mac som gäller? Annars kan jag rekommendera Ftechs datorer, min har gått som en klocka sen jag köpte den för lite mer än ett år sedan och den knäar tametusan aldrig. Jag kör tunga projekt med många kanaler och många VST-pluggar på varje kanal. Säg 25-30 kanaler med minst 1-2 pluggar på varje kanal plus en massa VST(i):er, säg 4-5 stycken EZ-drummer, Pianoteq, Chimera och några syntar. Har en äldre version av F-Station Audio Deluxe, mycket bra!

Jo, det är nog en mac som gälller.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Att köpa en G5 är nog ingen bra idé.
Verkar som om apple inte gör fler OS till G5 och då kommer inte pluggtillverkarna stöda plattformen så länge till.

En ny Quad core maskin är rackarns mycket kvickare än en gammal G5a.

Hmm, detta hade jag faktiskt ingen koll på. Kan man inte köra leopard i en g5?


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Nästa OS Snow Leopard stöder inte G5.

ok, går gränsen när de börjar använda intel processorer?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
annars ser ju current imac übernajs ut :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jo, Imacen ser trevlig ut. Hade dock velat ha en stationär med pci platser och lite mer utbyggnadsmöjligheter. Lite svårt det här efter att dr loop droppade den här infon om op systemet.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Dr. loop; Har du möjlighet att utveckla lite det där ang. g5 och operativ systemen?  :huh:

(eller någon annan som råkar vara insatt.)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Det jag har hört så droppar Apple supporten för PowerPCn i nästa OS.
Det är väl egentligen inget jätteproblem men det innebär nog att många tillverkare också kommer att släppa PowerPCn, det är dyrt att underhålla och ny försäljning av mjukvara till dessa gamla maskiner är begränsad.

Inget fel på maskinerna, bra grejer, men för nyutvecklingen av mjukvaror ser inte så ljust ut för.

Ok, jag är inte helt insatt i historiken (eller, problematiken) men är det bytet av processor som gör skillnaden, som gör att man inte kan köra nyare operativ system på den äldre powermacen?

Jag ska alltså leta efter en med intel processor? Om jag fattar rätt?


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Har just den setupen du pratar om.
Jag klarar mig galant med det.
Men, skulle jag varit lite rikare och skulle köpa en mac idag. så skulle det blir en mac PRO.

Dels för att det får plats (mycket) mer ram och det är möjligt att bygga ut den efter tycke och smak.
Men jag ångrar inte mitt köp och kommer inte göra det på länge, men min nästa mac blir en mac pro.
http://web.me.com/julle128


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Ingen dum idé att titta efter Intelprocessor.

Tack för värdefull info! Ska fundera lite. Självklart verkar det dock som att det är en ganska stor prisstegring mellan de gamla och nya. Precis som med ljudkort och annat så är det svårt att veta vilken nivå man ska lägga sig på.

Om man nu skulle köpt en powermac G5. Vilket operativsystem är bäst att köra i dem? Tiger eller Leopard, spelar det någon roll?


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Har just den setupen du pratar om.
Jag klarar mig galant med det.
Men, skulle jag varit lite rikare och skulle köpa en mac idag. så skulle det blir en mac PRO.

Dels för att det får plats (mycket) mer ram och det är möjligt att bygga ut den efter tycke och smak.
Men jag ångrar inte mitt köp och kommer inte göra det på länge, men min nästa mac blir en mac pro.

Ok, hur mycket ram minne får du i din nuvarande? Gör du stora projekt? Tycker du processorkraften räcker till?


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Har just den setupen du pratar om.
Jag klarar mig galant med det.
Men, skulle jag varit lite rikare och skulle köpa en mac idag. så skulle det blir en mac PRO.

Dels för att det får plats (mycket) mer ram och det är möjligt att bygga ut den efter tycke och smak.
Men jag ångrar inte mitt köp och kommer inte göra det på länge, men min nästa mac blir en mac pro.

Ok, hur mycket ram minne får du i din nuvarande? Gör du stora projekt? Tycker du processorkraften räcker till?
I min Imac ALU får  plats med max 4gb i ram. Har med andra ord fullt.
Ibland blir det rätt stora projekt och ja, jag tycker gott att min processor funkar fint.
http://web.me.com/julle128


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Har just den setupen du pratar om.
Jag klarar mig galant med det.
Men, skulle jag varit lite rikare och skulle köpa en mac idag. så skulle det blir en mac PRO.

Dels för att det får plats (mycket) mer ram och det är möjligt att bygga ut den efter tycke och smak.
Men jag ångrar inte mitt köp och kommer inte göra det på länge, men min nästa mac blir en mac pro.

Ok, hur mycket ram minne får du i din nuvarande? Gör du stora projekt? Tycker du processorkraften räcker till?
I min Imac ALU får  plats med max 4gb i ram. Har med andra ord fullt.
Ibland blir det rätt stora projekt och ja, jag tycker gott att min processor funkar fint.


Ok, fattade det som att du hade en powermac g5.


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Har just den setupen du pratar om.
Jag klarar mig galant med det.
Men, skulle jag varit lite rikare och skulle köpa en mac idag. så skulle det blir en mac PRO.

Dels för att det får plats (mycket) mer ram och det är möjligt att bygga ut den efter tycke och smak.
Men jag ångrar inte mitt köp och kommer inte göra det på länge, men min nästa mac blir en mac pro.

Ok, hur mycket ram minne får du i din nuvarande? Gör du stora projekt? Tycker du processorkraften räcker till?
I min Imac ALU får  plats med max 4gb i ram. Har med andra ord fullt.
Ibland blir det rätt stora projekt och ja, jag tycker gott att min processor funkar fint.


Ok, fattade det som att du hade en powermac g5.
Ah, nej för låt.
http://web.me.com/julle128


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
...Annars kan jag rekommendera Ftechs datorer... F-Station Audio Deluxe...

Ser ju jättebra bra ut men det måste väl bli flera tusen kronor billigare att plocka ihop allt själv??  :unsure:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
förmodligen....men vem vill  mecka med det? ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol