Har ganska nyligen skaffat min 24-kanal Tascam 2488 MKll plus mickar. Att jag valde porta istf dator och Cubase beror dels på att jag är datadyslektiker, plus att jag vill ha en portabel anläggning lämplig till liveinspelning av mindre band. Jag har gjort en cd redan med polarnas raggarrocksband. Men jag har haft en dröm att spela in enbart akustiskt, helst piano, kontrabas och trummor live.
Har spelat blues osv hela livet annars, är 53 bast nu.
Vid slasande på stan idag såg jag på affisher att jazzsångerskan Lena Jansson från Sandviken ska uppträda på Söderhamns jazzklubb söndg 5 april, med just min drömsättning bakom ryggen, bestående av Daniel Nolgård; piano, Peter Frykholm; kontrabas och John Brodin trummor. Jag satte genast igång ett litet detektivarbete och fick tag i jazzklubbsordföranden, trummisen och även sångerskan själv. Hon blev väldigt glad, de hade inte spelat in nåt sen 1998. De hade ju kunnat säga nej också, men de ville gärna bli inspelade.
Så nu är jag inte lite uppskruvad inför inspelningen! Jag kan spela in åtta kanaler samtidigt, och trummisen hade goda erfarenheter av att spela in med bara två oh plus kaggemick så sätter jag två på pianot och en på sångerskan kan jag använda hela två spår till kontran. Han spelar genom en liten combo, kanske den har en line out som jag kan ta hans stallmicksljud(?) från, plus en mick framför basen. Sångerskan hade inga problem med att sjunga i två hoptejpade mickar, en till PA, en till inspelning.
Lite funderingar om panorering dyker upp. Jag vill ju köra trummor och piano i stereo, men kanske de vill ha en stereobildmed pianot till vänster och trummorna till höger, som de är uppställda på scen? Jag ska förstås diskutera med dem men om någon har åsikter inom jazz är jag idel öra. (läsöga)
Har ni lite åsikter om mickval vore det kul. De mickar jag har är:
2 st Röde NT2-A (OH?)
1 st EV N/D 686 (kagge?)
3 st Line Audio CM3 (2 på piano?)
2 st SM57
1 st Beta58 (sång?)
1 st AKG D112 (kontra+line?)
1 st AKG C1000S
1 st ADK 51typelll
1 st Sennheiser E906
Har även en stereomickpreamp ART DPSll.
Och en stereokompressor RANE DC24, den tycker jag är helt underbar, jag kan använda den vid bouncing efteråt.
Reverb/delay är ett TC M300, gillar det också. Låter kanonbra, speciellt jmf med portans fula reverb.
Om jag vill koppla tex fem trummickar till ett stereospår kan jag använda min lilla livemixer en Soundcraft Spirit E12.
Det jag funderar mest på är vad som är bäst att köra på kontran. En kanal hoppas jag kunna ta som line från hans stallmick, sen ett till spår med riktig mick. I häftet som följde med AKG D112 visas bilder på hur de mickar både kagge, tuba och kontra bla. Skulle jag ta en av de stora Rödemickarna får jag bara en sån till trummorna. En liten idé jag haft är att sätta fast en mick med hjälp av en trumsargshållare. På hållaren kan jag sätta antingen D112an eller en CM3 lillkonding. Svåra men roliga val...
Shit vad kul, nu är jag igång som bara den.