Kontrollrummet

Läsa in talböcker åt talboksföretag...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har precis testat att läsa in tre noveller. Det var en underlig grej att göra, tyckte jag först. Att höra sig själv läsa så där är en liknande chock som att höra sig själv sjunga första gången. Fast mycket värre i mitt fall.
Hursomhelst, några pålitliga vänner som lyssnade ansåg att det var ruskigt bra gjort.
Var hittar man företag som behöver inläsare med rostig melankolisk norrländsk röst? Jag är arbetslös och typ desperat. Googlade men hittade bara de som har de färdiga talböckerna, bibliotek osv.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Man kan hoppas att de inte bara vill ha tjändisar till sånt.
Men en del som lyssnar på talböcker väljer eller ratar nog en bok, beroende på vilken kändis det är som läser boken.
Vissa röster älskar man. Läs in Cubase-manualen å kräng den här!  :lol:

Lycka till!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Idiotsvar förstås.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du kanske kan kolla på biblioteket vilka företag som har gjort talböckerna som redan finns, så kan du kontakta dem sedan, skicka röstprov och höra om de vill ha in fler röster än de som de redan har kontakt med. Det borde ju vara intressant för dem att få mer variation så att det inte är samma röster som återkommer på alla deras produktioner...
Bokförlagen kan också vara lämpliga att fråga, om du vill göra allt själv och inte gå genom någon av de som redan är etablerade. Det kan ju kanske ge mer intäkter att köra sitt eget race, än att gå genom någon annan - men samtidigt kanske det är svårare att få in foten då eftersom andra har funnits med mycket längre och därför är välkända redan.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Bra idé. Jag är lite kompis med vår bibliotetsboss, han vet nog det mesta inom branschen.
Undra hur pass mäktigt det är att läsa in en roman? Det jag provade var typ ett A4-ark text. Jag kanske skulle läsa in bibeln, så fick jag nog för mina synder.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Analogfreak

  • Gäst
Om det går vägen för dig så har du ju chansen att tjäna ihop till en Studer.  :wub:


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Dom får man nästan gratis nu. Man kan nog byta mot en platta folköl från Lidl.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag trodde nog också att det vanligtvis var skådespelare läste in böckerna. Torsten Wahlund tex har jag hört i minst ett par hundra böcker som jag lyssnade på när jag jobbade som städare. Chister Henriksson har också läst in en hel del. Det gäller nog att ha en ganska neutral röst när man läser in böcker, samtidigt som det måste finnas ett engagemang och en förståelse för texten. Jag minns att jag hörde Lovecraft inläst av Ernst-Hugo, men det var nästan omöjligt att inte förtrollas av rösten så till den grad att jag ibland missade vad historierna handlade om.  :)

När det inte är skådespelare så brukar det ju vara författarna själva som läser in. Ibland med mindre framgång. Kådisbellan var jag tvungen att skippa för jag stod inte ut med löständerna som klickade och smackade hos Roland Schutt (hmm hittade inte tyskt ü, he he  Schütt skall det naturligtvis vara)

Jag skulle gissa att man måste ha en producent som hjälper en att få till läsningen så att det verkligen funkar rent dramaturgiskt. Det är inte så lätt som det låter att få till de rätta tonfallen och att skapa rätt sorts stämning i en bok. Man måste vara väl förtrogen med texten och författarens intentioner för att kunna göra en bra tolkning.
Om man inte får många jobb så är ju frågan om det ger några större pengar förståss.
Men det borde ju vara värt att testa med olika förlag. Gör en bra dramatisk inläsning och skicka runt som arbetsprov. Bra inspleningsutrustning borde vara viktigt. Lycka till  :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nä det är nog typ fruktat svårt... Och neutral röst, det har inte jag alls. Lika bra och rostig som Bob Dylan sa en som är Dylanfanatiker. Lite grann åt Lennart Jäkhel kanske jag låter.
Biblioteksmannen trodde det enda var att försöka direkt med förlagen... Nu har jag ju gjort tre noveller, men de får jag inte lägga ut pga copyrigth...
Förslag på halvrolig novell jag kan läsa in och lägga ut här så ni får kommentera både läsning och ljud: Pannkakstårtan med Pettson och Findus läste jag visst bra när dottern var i den åldern för 15 år sen. Jag ser ut som Pettson också så det vore kanske bra att börja med. Eller nån annan barnbok. Otto och flugskräcken är en mina favoriter. B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad pts

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
http://tpb.se/ när det gäller talböcker.

Upphovsrätten skiljer sig mellan talböcker och ljudböcker.

Om det är ljudböcker så prata med ett förlag som ger ut dessa. De borde kunna leda vidare.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
http://tpb.se/ när det gäller talböcker.

Upphovsrätten skiljer sig mellan talböcker och ljudböcker.

Om det är ljudböcker så prata med ett förlag som ger ut dessa. De borde kunna leda vidare.
Vad är skillnaden på tal och ljudböcker? Kan det vara både prat, musik och tuffande ånglok i de senare? Det låter klart roligare. B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)



Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Var inte länge sen jag läste om det här och om jag inte minns fel sade dem att de enbart anlitade skådespelare och andra som redan har en skolad röst. Den är väldigt smal bransch så det är nog väldigt svårt slå igenom här. Därmed inte sagt att det inte går. Men möjligheterna är tyvärr mycket små att lyckas. Men skam den som ger sig.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Har du en rostig melankolisk norrländsk röst så borde du absolut tala in "Äldreomsorgen i övre kågedalen" på nytt, blev sjukt besviken på att den inte va inläst på norrländska.  ;)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag är troligen refuserad till de här tre novellerna jag läst in, så det blir nog ingen fortsättning.
Men lite kul var det allt. Vilken skräck att inse hur man låter.  :o :wacko:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så kan det gå! Kul att prova på!
Hoppas du hittar annat område, som kan generera intäkter!
Och håll oss gärna uppdaterade!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pts

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
http://tpb.se/ när det gäller talböcker.

Upphovsrätten skiljer sig mellan talböcker och ljudböcker.

Om det är ljudböcker så prata med ett förlag som ger ut dessa. De borde kunna leda vidare.
Vad är skillnaden på tal och ljudböcker? Kan det vara både prat, musik och tuffande ånglok i de senare? Det låter klart roligare. B)
Om man vill ha ljud effekter med så är det radio teater.
Själv gillar jag Paul Temple av Francis Durbridge.

Tal böcker går på ett annat avtal än ljudböcker. Daisy-format böcker är ofta talböcker.
Ljudböcker är ofta inlästa av med lite mera dynamik i talet och av kända inläsare.
Det kan vara flera som läser.

Talböcker är ofta lite mindre dramatiskt inlästa av mera okänt folk.
Höjden är när man får en ljus kvinno röst till en mans roll.


Utloggad henning

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
  • Folkmusik är inte en musikstil, det är en livsstil
    • Visa profil
    • Draupner
Testa att ta kontakt med några röstagenturer för att se om de har behov av en röst som din i sitt "stall".

Exempelvis:
http://se.voicearchive.com/
http://www.speakers.se/

/H.
Folkmusikgruppen Draupner - http://www.draupner.nu