Kontrollrummet

Asti - Bakom våra masker

gäst · 24 · 3038

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Tack alla som röstade på min låt i forumfestivalen!  :wub:
Jag har utökat den med ståbas och ett par stämmor, samt lite reverb! Är det bättre eller sämre? Har funderat på att också lägga på dragspel - vet att Freddy gärna skulle vilja det  :D ,men det kanske blir för mycket....?

Bakom våra masker

Det lyser om ditt ansikte, det strålar i din blick
Du låter oss ta del av den känsla som du fick
Det sprider sig en värme till alla som är här
Tinar våra sinnen och visar hur vi är

Min oro har försvunnit, den finns ej längre kvar
Nu känner jag mig säker, jag är i tryggt förvar
Lugnet breder ut sig och fyller mig med ro
Det är här som jag vill leva - här som jag vill bo

Bakom våra masker - under våra fasad
vill vi alla innerst inne göra någon glad
Varför ska det vara så ofantligt svårt
att säga det man vill och göra livet mindre hårt

Jag vill så gärna veta vad du tänker på
Jag vill så gärna lära mig att säga ett "Förlåt!"
Vi har ju våra roller man tvingas leva med
och enklast är att följa denna upptrampade väg

Om du bara låter mig få va´din vän
lovar jag försöka än en gång igen
Jag tror att jag besitter viljan att förstå
Se´n får tiden utvisa hur det kommer gå

Bakom våra masker - under våra fasad
vill vi alla innerst inne göra någon glad
Varför ska det vara så ofantligt svårt
att säga det man vill och göra livet mindre hårt
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:57:41 by asti »


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Får vår och sommar känslor av denna låt mycket trevlig låt du har fått till Asti säger bravo snyggt jobbat! :)


asti

  • Gäst
Får vår och sommar känslor av denna låt mycket trevlig låt du har fått till Asti säger bravo snyggt jobbat! :)

Roligt att den ger så trevliga reaktioner! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad tsmalmbe

Jag tycker du skall ta tillbaka på reverbet en hel del för att få mera värme på sångsoundet. Basen och allt gör sig väldigt bra, men reverbet grötar ihop hela grejen på ett dåligt sätt.

Så skall du nog titta över körmixen också: dra ner flere db på allt över 10kHz, eller kör riktigt stark de-esser. Nu strider dina k:n och ess mot leadsången. Klipp gärna lita bas på kören också. DÅ blir kören mera kör i bakgrunden, inte en grupp distinkta röster som sjunger tillsammans med dig.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


freddy

  • Gäst
HAHAHA! Vad är det jag ser?? :) :)

Ja, på med skiten. Det där äckliga helvetes otyget till instrument som jag knappt tål på midsommarafton :)

Förstör den här låten med, gör det ;)

Du fick nog några pinnar av mig i festivalen, väldigt taktiskt av dig att lägga på dragspelet först efter.  :lol:

Nejdå, men fin låt är det. Du borde göra skivor och spelas på någon dragspelsälskande vis-radiokanal, inte sitta här på KR och samla damm. Du kan det här, det låter bra. Förändringarna du gjort känns naturliga i låten, inget jag reagerar över jämfört med festivalaren. Så det är ett gott betyg.

Sen tycker jag inte du ska beskära basen på kören faktiskt. Jag gillar trycket i basen när den kommer in. Tror det skulle förta känslan av kören i denna låt. Stör mig inte på den nu.

Rocka på Asti, din butterfnutt!
« Senast ändrad: 31.03.2009, 02:10:12 by freddy »


asti

  • Gäst
Jag tycker du skall ta tillbaka på reverbet en hel del för att få mera värme på sångsoundet. Basen och allt gör sig väldigt bra, men reverbet grötar ihop hela grejen på ett dåligt sätt.

Så skall du nog titta över körmixen också: dra ner flere db på allt över 10kHz, eller kör riktigt stark de-esser. Nu strider dina k:n och ess mot leadsången. Klipp gärna lita bas på kören också. DÅ blir kören mera kör i bakgrunden, inte en grupp distinkta röster som sjunger tillsammans med dig.

Var lite osäker på reverbet, så det ska jag försöka justera! "Kören" är jag mer tveksam till - vill att det ska låta mer som en trio som helhet!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
HAHAHA! Vad är det jag ser?? :) :)

Ja, på med skiten. Det där äckliga helvetes otyget till instrument som jag knappt tål på midsommarafton :)

Förstör den här låten med, gör det ;)

Du fick nog några pinnar av mig i festivalen, väldigt taktiskt av dig att lägga på dragspelet först efter.  :lol:

Nejdå, men fin låt är det. Du borde göra skivor och spelas på någon dragspelsälskande vis-radiokanal, inte sitta här på KR och samla damm. Du kan det här, det låter bra. Förändringarna du gjort känns naturliga i låten, inget jag reagerar över jämfört med festivalaren. Så det är ett gott betyg.

Sen tycker jag inte du ska beskära basen på kören faktiskt. Jag gillar trycket i basen när den kommer in. Tror det skulle förta känslan av kören i denna låt. Stör mig inte på den nu.

Rocka på Asti, din butterfnutt!
Nej, det blir nog inget dragspel på den här!  :) Tror inte arrangemanget ska vara större än så här!
Jag kommer nog inte att ändra så mycket på kören heller - men kolla om det behövs lite mer deesser eller skära i högre frekvenser, som tsalmbe påpekade.
Vill få intrycket att det är en trio som spelar, typ FJK (som jag var en stor diggare av när det begav sig)!
Tack för dina synpunkter!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sorry Asti, men jag gillade inte denna låt. Fick därför inga poäng.

MEN texten är bra! :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Sorry Asti, men jag gillade inte denna låt. Fick därför inga poäng.

MEN texten är bra! :)

Roligt att något föll dig på läppen! Och här finns det väl ändå lite optimism i texten?  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo fin låt detta hära på med ett par dragspel bara så sitter den :D
Tror du fick nån poäng av mig också.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Jo fin låt detta hära på med ett par dragspel bara så sitter den :D
Tror du fick nån poäng av mig också.
Eko

Nä - det blir nog inget dragspel, tycker arret är tillräckligt så här! Det var mest på skoj gentemot Freddy!  :rolleyes:
Tack för poäng, lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
FJK:s I Rörelse är för mig en milstolpe inom svenska visan.
Epitetet "bruksfilosofi för vilsegångna" stämmer nog aldrig så bra som här,
härligt levererad av ett drivande basspel, gitarr och din trygga skånsksmåländska.
Fint!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
FJK:s I Rörelse är för mig en milstolpe inom svenska visan.
Epitetet "bruksfilosofi för vilsegångna" stämmer nog aldrig så bra som här,
härligt levererad av ett drivande basspel, gitarr och din trygga skånsksmåländska.
Fint!

Håller med dig helt vad gäller FJK! Älskar deras stämsång och känsla i sången!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo fin låt detta hära på med ett par dragspel bara så sitter den :D
Tror du fick nån poäng av mig också.
Eko

Nä - det blir nog inget dragspel, tycker arret är tillräckligt så här! Det var mest på skoj gentemot Freddy!  :rolleyes:
Tack för poäng, lyssning och kommentar!
/Asti
Dragspelet var bara för att skämta vidare och din låt fick 12 points !! av mig - skitbra helt enkelt.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Som sagt - en fin visa - väl värd sina festivalpoäng
Melodin är en sån där självklar som man önskar att man själv kommit på - det är lite en blanding av en psalm och Afzelius "Kungens man"
Gillar basen som jag tycker tillför - men kanske inte lika mycket kören

Även jag var stor fan av FJK - de har ett antal visor av mycket hög klass - I Rörelse är en av dem. Gillade även deras skiva med svenska 50-tals schlager. Såg Mats Klingström på Dan Andersson-veckan/Louossa-festen för två år sedan. Still going strong. Han presenterade då Sofia Karlsson ....
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Jo fin låt detta hära på med ett par dragspel bara så sitter den :D
Tror du fick nån poäng av mig också.
Eko

Nä - det blir nog inget dragspel, tycker arret är tillräckligt så här! Det var mest på skoj gentemot Freddy!  :rolleyes:
Tack för poäng, lyssning och kommentar!
/Asti

Dragspelet var bara för att skämta vidare och din låt fick 12 points !! av mig - skitbra helt enkelt.
Eko

OK, fattar lite långsamt ibland!  :) Bugar och tackar!
/Asti


asti

  • Gäst
Som sagt - en fin visa - väl värd sina festivalpoäng
Melodin är en sån där självklar som man önskar att man själv kommit på - det är lite en blanding av en psalm och Afzelius "Kungens man"
Gillar basen som jag tycker tillför - men kanske inte lika mycket kören

Även jag var stor fan av FJK - de har ett antal visor av mycket hög klass - I Rörelse är en av dem. Gillade även deras skiva med svenska 50-tals schlager. Såg Mats Klingström på Dan Andersson-veckan/Louossa-festen för två år sedan. Still going strong. Han presenterade då Sofia Karlsson ....

Intressant! Själv tycker jag kören tillför mycket, men basen bara marginellt!  :unsure: :) Blandning av psalm och Afzelius? Låter som Dysterkvist!  :)
Tyckte nog Christer Jonasson (heter han så?) sjöng bäst i FJK, han hade lite mer känsla. Mats Klingström var mer "skönsångaren".
Sofia Karlsson  :wub: - vilken sångerska!
Tack för lyssning och kommentarer!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ja, jag gillar verkligen din sång. Den känns så bergfast. Själva låten är är väl inte så speciellt annorlunda. Saknar lite spännande harmonier. Har inte hört den första versionen, men basfelan är go. Men rent drastigt skulle jag skippa hallelujagitarren och sätta in ett upright piano + vispar och få lite Norah Jones feeling + också en elgura som plockar lite.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Asti,
det här är det bästa jag har hört med dig. Den avskalade versionen var bra, men med ståbas och körer blev det super. Mixen är också riktigt bra, det låter skiva ända fram till körerna kommer. Jag håller med dem som tycker att de skall flyttas bak i bilden. Även FJK och CSN&Y har lead och stämmor, här blir det tre lead.

Gitarrerna låter grymt bra, ta inte bort någon av dem.
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Gitarrerna låter grymt bra, ta inte bort någon av dem.

Jag tycker gitarrena är bra också, men tänkte i lite andra banor med ha med ett piano istället. Vet inte riktigt varför men det skulle vara för att bryta det som här låter lite typiskt, alltså Wiehe, Affe osv. Så var det sagt. Men å andra sidan - skit i mina kommentarer


asti

  • Gäst
Asti,
det här är det bästa jag har hört med dig. Den avskalade versionen var bra, men med ståbas och körer blev det super. Mixen är också riktigt bra, det låter skiva ända fram till körerna kommer. Jag håller med dem som tycker att de skall flyttas bak i bilden. Även FJK och CSN&Y har lead och stämmor, här blir det tre lead.

Gitarrerna låter grymt bra, ta inte bort någon av dem.

Jag tycker själv att kören ska ge lite extra "tryck", men det är ju flera som tycker att den ligger lite för högt, så jag ska pröva att sänka den något!
Nä, gitarrerna är jag rätt nöjd med, kanske att dom är lite otajta på några ställen. Roligt att du gillar låten! Tack för dina synpunkter!
/Asti


asti

  • Gäst

Gitarrerna låter grymt bra, ta inte bort någon av dem.

Jag tycker gitarrena är bra också, men tänkte i lite andra banor med ha med ett piano istället. Vet inte riktigt varför men det skulle vara för att bryta det som här låter lite typiskt, alltså Wiehe, Affe osv. Så var det sagt. Men å andra sidan - skit i mina kommentarer

Om jag kunde spela piano hade jag nog byggt upp låtarna mer med det som grund, men jag är gitarrist först och främst, så då blir det så här! Halleluja!  :)
Men det är alltid intressant och tacksamt att få tips om andra arrangemang! Här tänkte jag mig nog gitarrarret skulle vara mer åt "tidig Dylan"-hållet (Freewheeling t.ex) än Wiehe & Afzelius.
Du har rätt i att låten är väldigt konventionell - inga spännande harmonier, och det var väl också ursprungstanken med låten. Tack för lyssning och intressant kommentar!
/Asti


Utloggad Mattewiik

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Trevlig visa. gillar gitarrspelet, fint plock! sen så tycker jag att det instrumentala försvinner när körsången kommer in.
Som sagt, fin visa :)


asti

  • Gäst
Trevlig visa. gillar gitarrspelet, fint plock! sen så tycker jag att det instrumentala försvinner när körsången kommer in.
Som sagt, fin visa :)

Tack för det! Kul att du gillar! Ska nog sänka kören en aning.
/Asti