Kontrollrummet

Ultramizer

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har en halvgammal Behringer Ultradyne burk. Det är en sorts mastringsburk, den användes förr på radiostationer vet jag för att mastra med.
Använder man den måttfullt förhöjer den ljudet rejält, drar man på mycket blir det rena katastrofen.
En av effekterna i den är en sorts sexbands kompressor, jag tror den kallas ultramizer. Det finns färdiga program att köra en låt igenom för analys, sen komprimerar och mastrar den efter vad den kommer ihåg av hela låten. Man kan även själv ändra på alla inställningar. På ultramizern finns det två grejer att skruva på %, där brukar jag ta 50 % ibland, och db, där brukar jag köra på 7, eller mindre. Har dålig koll på den här, manualen har försvunnit för mig för länge sen, jag har för mig att den inte var bra heller.
Är det nån som har nåt vettigt att säga om en Ultramizer?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Analogfreak

  • Gäst
Är det nån som har nåt vettigt att säga om en Ultramizer?
Ja den är väldigt billig!  :rolleyes:


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag hade en sådan själv för flera år sedan och tyckte att den var kanonbra då, men den åkte sedan iväg i rensningen som blev nödvändig när jag skaffade riktigt bra monitorer...

Autoläget kommer inte ihåg något av låten, utan den räknar kontinuerligt ut ett medelvärde för inställningarna som ska fungera i låten. För att det ska funka alls så måste man med andra ord låta den köra igenom hela låten i analysläget.
Autoläget kan i alla fall ge en hygglig utgångspunkt för att skruva vidare själv ifrån. Det blir åtminstone lite enklare än att skruva från scratch på alla banden själv.

Manualen hittar du här: http://www.behringerdownload.de/DSP9024/DSP9024_SVE_Rev_A.pdf
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Är det nån som har nåt vettigt att säga om en Ultramizer?
Ja den är väldigt billig!  :rolleyes:
Så du följde med mig hit... Det var väl sött. :wub:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

Antagligen gör du samma saker med gratis eller semi-gratis VST:er enklare. I livebruk har den säkert sin plats.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Analogfreak

  • Gäst
Är det nån som har nåt vettigt att säga om en Ultramizer?
Ja den är väldigt billig!  :rolleyes:
Så du följde med mig hit... Det var väl sött. :wub:

Jag tror det var du som följde med mig! Kolla när jag gick med...  :wub:


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Antagligen gör du samma saker med gratis eller semi-gratis VST:er enklare. I livebruk har den säkert sin plats.
Tack för tipset, men jag gör nästan bara en sak med datorer, jag hatar dem. Musik är roligt, att den till 90% skulle bestå av nåt jag avskyr, det finns inte för mig.
Jag är en outboard man. Pluggar och  sånt får andra leka med.
Jag har nyss fått reda på en ny metod att mastra, man tar två 50-watts Marshall av den riktiga modellen utan mastervolym och kör en kanal genom varje topp, de ska stå på en volym av ungf 8,5 och fullt på de andra rattarna. Då kan man närma sig ett äkta ljud.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

Tack för tipset, men jag gör nästan bara en sak med datorer, jag hatar dem. Musik är roligt, att den till 90% skulle bestå av nåt jag avskyr, det finns inte för mig.

OK, det låter välmotiverat. Men då skulle jag nog inte heller titta på billigt digidigi, utan försöka bygga en analogkedja eller kvalitativ digitalkedja. Outboard på riktigt.

Två alternativ. Titta på en kombination av Aphex Compellor och Dominator, du kan säkert landa en bra deal på ebay så småningom bara världen går i konkurs. Men åtminstone 500€ får du lägga ut. Andra alternativet. TC Triple-C, stereoversion.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack för tipset, men jag gör nästan bara en sak med datorer, jag hatar dem. Musik är roligt, att den till 90% skulle bestå av nåt jag avskyr, det finns inte för mig.

OK, det låter välmotiverat. Men då skulle jag nog inte heller titta på billigt digidigi, utan försöka bygga en analogkedja eller kvalitativ digitalkedja. Outboard på riktigt.

Två alternativ. Titta på en kombination av Aphex Compellor och Dominator, du kan säkert landa en bra deal på ebay så småningom bara världen går i konkurs. Men åtminstone 500€ får du lägga ut. Andra alternativet. TC Triple-C, stereoversion.
Jag har en bekant som har en hel del såna här grejor, både datorprogram och utombordare. Finns det en burk som heter TC Finalizer? Jag får låta honom göra det sista om jag skulle få till nåt som är riktigt bra så långt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

Ja, Finalizern är helt OK den också. Jag brukar köra materialet via den (eller Compellorn) och sen göra brikwall-limiteringen i datorn. Men Finalizern är lite allt-i-allo -burk.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Analogfreak

  • Gäst
Skaffa en musikdator och så kör du Izotope Ozone 4 Nilsson.  :wub:


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skaffa en musikdator och så kör du Izotope Ozone 4 Nilsson.  :wub:
Bättre att du mastrar åt mig.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)