Kontrollrummet

tsmalmbe - A Rodeo Story

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

LÅTNAMN: A Rodeo Story
ARTIST/GRUPP: tsmalmbe
GENRE: Country
LÅTLÄNGD: 3.20
KOMPOSITÖR: tsmalmbe
PRODUCENT: tsmalmbe
EV. MEDVERKANDE: Arbetskompis på violin
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg

Kryddad version av festivallåten. Spelad in med C-414 och C-391. Vispelvirveln är diskborste på bongo á la mahan-style. Lite torra frukter som perkussion. Och en massa text. Reverbet är analogt fjäderreverb + UAD Plate, och masterkompressorn är en Aphex Compellor Sony Oxford Inflator och en just-in-case limiter MPL-1 Kjaerhus på ändan.
« Senast ändrad: 16.06.2009, 23:57:40 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja,
varför gav jag inte den här låten poäng, tror inte jag gjorde det iaf. Melodin är ju väldigt catchy,och här passar ditt signum visslingen låten perfekt!

Har lite svårt att uppfatta texten, skall väl vara sydstatsdialekt antar jag.

Mixen tycker jag inte är helt perfekt. Percussion ligger väldigt lågt, och mixen saknar den krisp som du brukar ha. Tycker att gitarren och basen frekvenskrockar lite också runt 100Hz.Jag är inte riktigt så förtjust i fjäderekot, tycker det bara låter dåligt, inte retro.

Men det är något mer som hörs, förutom instrumenten du har angivet så hörs någon form av orgel svagt. Eller är det en svag kör?

L
DON'T PANIC


Utloggad tsmalmbe

Rätt och rätt igen. Denna låt är (troligen) ännu under arbete. Färdig men inte helt färdig. Krocken är antingen retro, eller nånting man inte gillar. Med retro menar jag bumlande motown eller nånting. Jag har svårt med bumlandet själv, och försöker vänja mig. Kanske borde jag hålla mig till mitt vanliga: gröpande tills det inte bumlar. Denna är mixad endast i lurar, vilket också förklarar balansen. Perkussionen hörs bra i lurarna.

Det ligger en mycket mycket svag pad i bottnet också, det är sant.

Sången kanske skall tas på nytt. Vet inte säkert.

Kanske det kommer ett instrument till.

Fjäderreverbet är generellt sätt bättre än allt det digitala jag har (UAD, TC,..). Jag gillar att det inte har det där hårda digitala klangande ljudet. Dessutom har jag en ganska stark rollof på höga frekvenser för att få det mera plateliknande. Men detta är smaksak tror jag. Och jag tror jag är i fjäderperioden just nu. Det är lite väl starkt på sången dock.

Nåväl, eftersom jag nu fått en lyssning skall jag väl kunna motivera mig att göra en bättre mix också. :) Tack för det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
En bra låt som fastnar genom sin annorlundahet
Gitarrintrot är s-fint
Gillar kören som smugit sig in
Hör inga percussions - skulle kunna tänka mig några train-trummor sådär vid andra versen
bam-pa--badadadaa - är riktigt nice!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltså trots att din sångröst inte passar låten, eller det kanske just det den gör 8) så älskar jag sån här - vad skall vi kalla det - uppfinningsrik musik med ena foten country och rodeotjurens arsle och den andra foten i finländsksvensk artikulation och uttal.


Bra låt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Sången och kompet sitter tajt ihop. Jag hör inga percussions heller. Kanonslut med visslingen.
Det jag har lite problem med är sången som jag upplever som lite för entusiastisk. Hade velat en lite mer coolare sång, mer dämpad men ändå övertygande. Annars låter det finemang!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Mattewiik

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 33
    • Visa profil
Till skillnad från Tokai så tycker jag att sången borde vara ännu mer entusiastisk, alltså inte viskandes. vet inte om det är meningen men det blir mycket per gessle över det. Jag tycker att man ska använda hela stämman när man sjunger, inte hålla tillbaka det. annars var det en skön låt, gött och lyssna på tillsammans med en ostfralla :)


Utloggad tsmalmbe

jag är ute efter en sång a la springsteen-tom-joad, alltså lite stapplandemumlande, men med min egna rodekrydda - för att inte vara hel ripoff (vilket iofs är en omöjlighet, att rippa bossen). Bara så ni ser mina referensramar framför er :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Ny version med violin och ommixning.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Gillar denna version väldigt mycket, lite trummor i bakgrunden skulle sitta fint, lite rimshots på virveln och någon jazz ride skulle sitta fint med.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Lyssnar här nu..jag ska erkänna att jag brukar ha svårt för country..i alla fall renodlad sådan..men måste bekräfta mina (för-)domar här..och lyssna..och blir nu glatt överraskad..det här är ju bra ;)

Jag gillar drivet, mollharmerna..fin röst till det här..varm stämma..och stråkarna.. :D

ha ha..där ser man..snygg låt..tummen upp :P

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Jag faller precis som Marruschkka för denna låt! :D


Utloggad tsmalmbe

Tackar för kommentarerna!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


asti

  • Gäst
Rolig och annorlunda låt mot vad man brukar få höra här på KR!
Gillar själv en hel del country (så länge det inte blir för smörigt)! Älskar t.ex Emmylou Harris, men hon älskar inte mig, tyvärr!  :D
Härlig fiol och kul arr på gitarrkompet! Man blir uppiggad av så´na här låtar och den sätter sig kvickt!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul växlingar mellan moll och dur på grundackordet, väl? Snyggt arrad och kanonsnygg mix (men sånt kan du juh). Roliga växlingar i övrigt också, originellt. Låter som du har haft kul när du gjorde denna Bra! Var denna med i SF-countryfestivalen??
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tsmalmbe

tackar tackar. Denna var med i kr-minimalism kommer jag ihåg, då en lite nedtrappad version.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU tSm!
Verkligt färggrann o glad låt med mångsidiga ingredienser, utan att slå över! Stråken av jobbekompisen har du lyckats få tillika öhörd men tillika så behövlig, snyggt! Ackeguran i introt e skitsnygg, på nåt sätt går "luften ur" den i fortsättningen, kanske en förändring från metal till nylon strings...Sen gäller samma sak som jag åxå blir torpederad med, otajtheten. Om all otajthet skulle fixas så ligger detta alster högt på listan. Den äkta stråken hämtar en hel del till prodden, gillas! Även sången får godkännt, ger en snygg dreamatisk känsla! Snyggt jobbat, GILLAS! Hoppas jobbekompisen med felan kan slänga in  fler slingor!

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Otajt ja... ingen märker när det är tajt, alla märker när det är otajt :) Men, jag tror inte denna låt blir mera tajt hur jag än skulle försöka. Kanske sången skulle läggas på nytt, men gitarrerna orkar jag inte längre med.

Det får falla i kategorin 'rolig låt att jobba på'.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Som sagt så godkänns detta alster såsåm det nu ligger till!
Vilket inte befriar resten av melodierna från deltagande!
'
'helan gåååååååår
sjunghåppfadderallanlei!  :D

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............