Kontrollrummet

HARMONICA MIKE - Livin´on a hard train

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Livin´on a hard train
Artist:Harmonica mike/Helen af Norrland/Josse "The mail man"
Genre:Bluesig reggae
Kompositör:Hm/Josse
Prod/mix:Hm
Ev.Medverkande:Helena sång,Josse på gura
Inspelnings år: Mars 2006
Format:mp3:a


Hej.
Jag slänger upp denna här då jag ser den som en färdig låt.Slängde på lite piano också..fixade inget vettigt hammond lir..
###########################

Lite nya funderationer:

Denna dök upp i min spelare i bilen idag.Inser att låten är bra,men mixen är inte riktigt hundra.Dessvärre har jag filerna nånstans i cyberspace efter en krasch.Så skall det göras nåt åt denna så blir det till att lira om.

Vad tycker ni,skall jag se denna som klar eller skall vi spela om rubbet?

Kom gärna med synpunkter på mixen/liret i dess nuvarande form.Hör ni det jag hör,så får det bli en nyinspelning,jag tycker låten förtjänar det.Kanske är jag överdrivet petig,men en bra låt förtjänar ett rättvist arr/lir/mix..
Jag avslöjar inte mina funderationer på detta,bättre att ni gör det så ser jag om ni går i samma tankebanor som mig..

Gör som vanligt - såga på!

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 14.05.2009, 14:00:07 by Harmonica mike »


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Har redan kommenterat denna en gång men det är en skön låt, förtjänar att nämnas/lyssnas på igen! :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Har redan kommenterat denna en gång men det är en skön låt, förtjänar att nämnas/lyssnas på igen! :)

Tack Hellpig.
Jag har en version med hammond å mera reggae betonad bas.Lite finslip kvar på mixen dock..Men den kommer upp så småningom.Jag tycker låten håller som den är.Drar man den mer åt reggae så kanske blues feelingen går förlorad..Vi får se vad som sägs när jag lägger upp finalmix..

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Okei, tåget drar igång... fint gung..
wow..vilket samarbete, o vikken kör vikken kör! Väl bearbetade stämmor :)

Såg: refrängerna vid 1:01, 2:17 och vid 3:19, kanske för mycket panorerade sångstämmor, försvinner lixom ur ljudbilden.

Annars känns allt väl balanserat, bra gitarrjobb, O munspelet, det sitter som vanligt. :)
Saknar lite action i mitten av låten, gitarrsolotyp eller munspel. :rolleyes:

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okei, tåget drar igång... fint gung..
wow..vilket samarbete, o vikken kör vikken kör! Väl bearbetade stämmor :)

Såg: refrängerna vid 1:01, 2:17 och vid 3:19, kanske för mycket panorerade sångstämmor, försvinner lixom ur ljudbilden.

Annars känns allt väl balanserat, bra gitarrjobb, O munspelet, det sitter som vanligt. :)
Saknar lite action i mitten av låten, gitarrsolotyp eller munspel. :rolleyes:

h.  Johan

Tack Johan.
Som du hör så är det Blues med en liten touch av reggae.Mixen är väl inte riktigt klockren,då det är ett år sedan jag mixade detta.Den håller på att få en ny kostym låten,med lite orgel och en lite annorlunda bas.Om det blir bättre eller sämre återstår att se.

Men grejen är,det är fullt möjligt att blanda in andra musik influenser i det man gör.Typ som du gjort i din låt.Då blir det eget och man behöver inte slaviskt följa de ramar som varje musik stil bygger på.

Tack för att du gillade det.

Mvh
Micael


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Fin låt där jag verkligen gillar tjejkören kontra din coola sång. Däremot finns det en hel del genomgångstoner i basen som klingar falskt i mina öron. I början tycker jag också att det är lite otajt med gitarren och basen. Tyckte också att kompgitarren lät lite ostämd på några ställen i början. (Kan också bero på hur du spelar ackorden.) Kan också hålla med mahan om panoreringen av sången. Sista minuten får låten en gungande intensitet som jag velat ha hela tiden. Där jobbar basen och gör bara precis det den ska. Snyggt och med gott gung men...VAR är tjejkören på slutet som kunde lyft låten till riktiga höjder sjungandes "Living on.... med din röst ovanpå med lite mer bett i!
En bra låt som jag kan tycka skulle kunna bli ännu bättre.
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Skönt. Ett härligt lungt sväng du fått till.

Om du får till, vill få till, så kan det bli väldigt bra club-känsla med lite tydligare rumsklanger. Bara en tanke.

Det är något lite konstigt där vid 2.11 och vid ett par till ställen?!

Men låten och inspelningen håller hög klass!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skönt. Ett härligt lungt sväng du fått till.

Om du får till, vill få till, så kan det bli väldigt bra club-känsla med lite tydligare rumsklanger. Bara en tanke.

Det är något lite konstigt där vid 2.11 och vid ett par till ställen?!

Men låten och inspelningen håller hög klass!

Tack light head.
Det är över ett år sedan jag mixade denna.Jag har nog utvecklat hörandet lite och hör nu saker jag inte hörde då.Det är några "genom slag" på kaggen och guran.Lite ojämna volym nivåer,men det är snabbt fixat.Vidare så finns det mycket riktigt lite reverb å eq fix kvar.Denna version får däremot vara orörd.Jag har en nyare mix med lite orgel å annorlunda basgång som ska se dagens ljus så småningom..

Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fin låt där jag verkligen gillar tjejkören kontra din coola sång. Däremot finns det en hel del genomgångstoner i basen som klingar falskt i mina öron. I början tycker jag också att det är lite otajt med gitarren och basen. Tyckte också att kompgitarren lät lite ostämd på några ställen i början. (Kan också bero på hur du spelar ackorden.) Kan också hålla med mahan om panoreringen av sången. Sista minuten får låten en gungande intensitet som jag velat ha hela tiden. Där jobbar basen och gör bara precis det den ska. Snyggt och med gott gung men...VAR är tjejkören på slutet som kunde lyft låten till riktiga höjder sjungandes "Living on.... med din röst ovanpå med lite mer bett i!
En bra låt som jag kan tycka skulle kunna bli ännu bättre.
Mvh
Toby



Tobbe.
Jo låten håller,men det finns lite å dona med.Håller på med en nyare version.Om den blir bättre det får vi se.Däremot så har jag tappat lite av tjej rösten/kören via en städning i datan,men det går ju alltid att ta om.Guran har polarn Josse/med kompositören lirat.Vi har lagt lite nya guror på den nyare versionen,förhoppningsvis till det bättre.Denna version var den första,och den vill jag inte ändra på.Däremot så kommer det en uppgradering så småningom..

Tack för feedback.

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jo den här har jag hört och kommenterat förut. Gillas och efter att själv suttit ett par dagar och trälat med en annan reggaelåt  ;) skulle jag kunna ge mig ut på hal is och säga att att om du vill "trenchtownisera" denna mer skall du dubblera anslaget på kompgitarren (wacka), lägga baskaggen på trean och undvika ettan på basen som också kan får en mer melodiös figur och släppas en hel takt spotadiskt men det gör jag inte... :D  -_-
« Senast ändrad: 21.04.2007, 00:53:23 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


DåligtGehör

  • Gäst
Jag har hört den förut och säkert sagt [  klagat  :D  ] något tidigare.

Låten är cool så cool. Cool & bra. Ingen tvekan. Men det jag tycker saknas är energi.

Jo, jag vill behålla den softa coola känslan men det behöver finnas små utbrott av djävlar anama ibland. Det kan handla om ett kaggeslag, en frasering, ett vansinnigt kort utbrott på gitarr, ett gemensamt crezendo osv!? Men det saknas något lite för mycket nu. Blir trots att den är fräck och cool lite för mycket tomgång.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Skön låt!

Lagom mycket av allt.

1.38 - 1.53 i mitt tycke den del jag uppskattar bäst, riktigt skönt driv och härlig melodi.

Kan väl hålla med att man saknar lite glöd på vissa ställen kanske.

Bra överlag
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Superbra låt, tror inte den blir bättre med fler instrument.
Sången skall upp eller komma närmre enligt mig (kanske vässa den något).
Kanske skall höja munspelssolot oxå och lägga lite mer rördist eller liknande på den!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JAg gillar denna låt!

Känns som jag kommenterat den tidigare? :D

Lite trenchtown ja, gillar "kvinnokören" som också är lite trenchtown!

Superbra!

mvh
Per

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
skönt stycke bluesug rockpop eller något :)

Är detta sångerskan som....ja, fick förhinder?


kanonlåt, tror jag kommenterat denna, kanske i en msnkonversation :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag undrar vad översättningen av "living on a hard train" betyder? Är väl inte så engelskbevandrad, men kan det betyda att bo på ett godståg?
Kopplar den här låten ganska snabbt till Bob Marley. Som också blandade reaggie med blues. Och det som slår mig är är att musiken sas är reaggie men inte trummorna och basen. Eller? Alltså det är nåt som inte stämmer där. Du vet det är med trean på baskaggen och virveln på ettan (eller om det är tvärtom - har inte riktigt koll på det hela).  Tror inte man kan kompromissa här.
Skulle vilja hör mindra mindre basspel och högre baskagge. Om basen ska vara så aktiv borde den vara mer luddig, mer basig och lägre, bara som en fet matta.
Och visst lite högre sång, gärna med lite mer uttryck, mer varianter, typ  "living on a" (upp en oktav) "hard train". Vet inte om det är så begripligt...?
Kunde du fixa det så skulle Bob le i sin himmel - och Jamaicas befolkning också :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vad glad jag blir, när jag ser vad fina tips och varma kommentarer jag fått på denna låt.
Istället för att kommentera allas svar så ger jag er lite info kring ursprung å utveckling istället.

Låten kom till i fjol vinter då jag och min gura polare Josse bestämde oss för att göra en blues med reggae influenser.Sagt och gjort vi totade ihop denna och jag skrev text och ringde helena och vi sjöng in låten.Första versionen hade en sur ton i basgången som jag försökte fixa till,och sedan så blev den liggande.Jag la upp den på Studios forum i höstas igen för nya kommentarer då jag tyckte att det var dags att göra den klar.Jag fick fina tips kring basgång och orgel  inspelat av 2 vänliga medlemmar(mången tack,ni vet själva vilka jag menar).Jag donade lite kring jul med det och är nog nästan klar med den nu.

Dock tvekar jag ändå,som alla hör så är ju detta en blues låt med ett stänk av jamaica gunget.
Frågan är om jag sabbar låten när jag närmar mig reggae,jag kanske skulle gått åt andra hållet istället och närmat mig bluesen då det är mera av mammas gata. Anyway,det som lyser klarast av era tips nu,det är nån form av instick på något sätt som ger lite mer frenesi i låten.Typ gura eller nåt..Bra ide,men det som jag fastnade för var Tokais tips om att oktavera på sången,klarar jag det så kan det bli riktigt grymt.
Huruvida det kommer att funka med den nya versionen återstår att se.

Givetvis så kommer jag att lägga upp den så att alla får höra hur det blev.Det är jag skyldig för alla varma kommentarer,,men inte förrän jag är riktigt nöjd - och det kan nog dröja ett tag till..
Med det så tar jag bort låten efter helgen och hojtar till när finalmix finns här i tråden.

Mången tack till er alla för mycket värdefull feedback.

Mvh
Micael


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Seriös BUMP då:

Jag lyssnade på denna idag då den dök upp i spelaren i bilen..Blev väldigt tveksam till mixen i första hand..
Nu behöver jag låna lite öron av er,håller det så här eller skall vi lira om rubbet?
Jag har inga filer kvar så det blir en nyinspelning om det skall göras nåt drastiskt.

Help me out here boys and girls..

Mvh
Micael


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
jag älskar ju reggae så min omedelbara reaktion var att detta var en cover av eddie grant



men hörde snart tydliga skillnader, det här är som sagt mitt emellan blues och reggae - och puristen inom mig vill nog att det ska vara antingen eller.
jag tycker ända att det gungar riktigt bra även om det ger ett något sömnigt intryck, men kören är asbra och det enda som fattas i mina öron är en lite mer 'dirty' approach med lite hesare sång och som nån påpekade, lite 'wacka' -anslag på guran för att det skall svänga ännu mer.
anyways - skitbra jobbat ! B)


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Skön låt och så men håller nog med lite mer energi i den är ju aldrig fel att testa med i ny version av låten ser om går får mer stuns i det! :)


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Jag gillar sången och melodin men kompet skulle jag vilja ändra på
Jag tror den här låten skulle bli kanon med nästan bara sång med en sparsmakad blues gitarr   
mvh Ola
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Aldrig hört förut - skitskön låt. Härligt gung men lite tillbakahållet som de andra säger. En variant av att göra nytt kan ju vara att förädla denna med lite oktavsång och en del percussionfills. Kan du sen klippa in damerna i slutet också så tycker jag att denna är hemma - inte är den så dåligt mixad väl?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Skön blueslåt, fint gung och jättebra sång (både lead och kör)! Det enda jag reagerade på vad gäller mixen är att lead-sången är lite låg i början!
Jag gillar inte reggae, men så här funkar det bra! Härlig låt!
/Asti