Jag känner igen mig i din beskrivnig och kan "se" ackorden framför mig. Eftersom jag inte har absolut gehör vet jag inte vilka ackord det är utan mer om de tas som ett Em9 (som i första) G, D, Em, Gsus, Hm, etc utan capo. Harrison har rimligen en capo på sin While my guitar med nedgång motsvarande Dm (capo femte bandet dvs Gm??)
Exakt det jag menar att "se ackorden framför sig". Troligen är det lättare att höra att ackorden låter ljusare (använder ett capo).
Japp hör direkt. G Em D G Em D G Em G Em D C Em D G Em G Em D C Em D C G Bm C G C o.s.v. Tror inte det är helt ovanligt bland gitarrister.. Men är det mer avancerad harmonik och inte det klassiska greppen blir det ju genast svårare.
Precis, redan i slutet av de två exemplen kan det bli lite lurigare om det dyker upp ett F#m och Hm till exempel. Ibland klarar jag dessa ackord, trots att de tas som barré-ackord. Kanske fixar jag dessa ackord om jag minns att det i tonarten Dm brukar bli F#m eller att jag i teorin "kommer ihåg" att det borde bli fyra halvtoner ovanför grundtonarten Dm.
Om t.ex G7 eller D7-ackordet spelas kan det vara lättare men, som du säger, om det blir mer avancerad harmonik, då är i alla fall jag körd.
En arbetskollega till mig som spelar i ett coverband (en suveränt duktig gitarrist) är en hejare på att ta ut låtar men han hör inte vilket ackord som tas i exemplen.
En annan föreslog att den här förmågan troligen är mer utvecklad hos de som inte kan läsa noter (som en blind som utvecklar hörseln mer och hör var nånting händer). Det stämmer på mig men är det samma sak för er?
Jag är nyfiken på om fler känner igen sig eller vill vara snälla att tala om att det inte alls är självklart att "se" de vanliga ackorden framför sig, vid lyssning!