Forum > Färdiga produktioner

Tokai - Down & Out

(1/3) > >>

Tokai:
LÅTNAMN: Down & Out
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Soul, typ
LÅTLÄNGD: 3.42 (42 sek in i andra ronden)
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Jag
EV. MEDVERKANDE: Jag, spelandes midi utom gitarr och sång
INSPELNINGSÅR: 2009
FORMAT: mp3

Låttiteln är tagen från en bok av George Orwell som heter Down and out in Paris and London. På svenska heter boken Nere för räkning i Paris och London. Det är egentligen en felöversättning. Är man Down and out så är man utslagen (i boxning). Är man nere för räkning har man möjlighet att resa sig upp igen. Ok, det var bara en parentes. En bra bok är det, en slags föregångare till G Wallraff.
Det är populärt med retro, soul från 60-talet, typ Duffy, Amy Winehouse, Raphael Saadiq osv. Här är mitt försök i samma genre. Alltid kul å testa för att se vad man fixar. Får dock inte till det där hårda soundet som i t.ex Winehouse mix. Vet inte heller om jag gillar det.
Så vad tycker ni, är det nåt att ha? Vill gärna ha lite synpunkter på allt.

stajo:
men du använder uttrycket och syftar på nere för räkning ändå eller? Tycker att texten handlar lite om att det finns lite hopp ändå... :). Tycker det låter bra här och har inget direkt att klaga på utan tycker snarare att det känns genomarbetat och du knyter ihop allt på ett fint sätt. Kanske saknar jag en kör på down and out, för att feta till det lite.

Tokai:
Texten handlar om ett svin som har varit otrogen och behöver en smäll på käften, som han inser själv. Han vill bli down & out, dvs uträknad. Det finns ingen ljusning i sikte. Han har gjort bort sig totalt.

Jag har dubblat sången i reffen, men kanske kan ha mer kör, visst

Kul att du gillar stajo

stajo:
ojdå  :), det var väl i frasen "you can set me free... " som jag försökte se någon slags ljusning, men det är alltså helt kört ;)

Tokai:
"You can set me free" betyder här att "du kan bli av med mig" (för jag är ett sånt kräk) Texten kommer nog från The Kinks: Set me free.
Vill lägga till att det handlar om fiktiv person.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion