Tjenare.
Då tar vi lite reverb kunskaper.
Först och främst,ett reverb symboliserar ett tänkt rum.Om jag som mixare/låtmakare har komponerat ett alster,så ser jag till att alla får samma reverb för att hela bandet skall hamna på samma scen.Enklast är ett gemensamt på mastern som får gälla för alla ingredienser i låten..Sen kan man laborera lite för att få fram/bak vissa instrument - men grundfilosofin är alltid en scen där man ser(hör) det tänkta bandet.
Många vill ha sången nära,och med det så menar dom svagt eller inget reverb.Jag tycker det kan vara störande om det är reverberat friskt på det övriga,men alltså inget fel..Här handlar det om smaksaker,vad man tycker låter bäst helt enkelt för låten.
I denna så har du reverberat din sång snyggt tycker jag,sången smälter in fint i helheten.Däremot så är låten sönder maxad på mastern,det distar och har sig rätt friskt - nästan på gränsen till outhärdligt.Be killen som har mastrat detta att han släpper på master trycket ordentligt innan du lägger på/mixar in sången,det kommer att göra underverk för låten och ljudbilden.Det är komprimerat/limiterat så till den milda grad att allt blir förstört.
Sen när man samarbetar som sångare så är det vanligaste att man låter den som mixar sköta reverberandet på sångfilen,med tanke på vad som ligger på mastern.Jag skickar alltid mina filer torra,under förutsättning att den som mixar in det vet vad han gör.Vid specialfall så mixar jag min sång själv,efter vad jag hör - sen får vederbörande dra ut en egen wave mix på sitt och foga in min fil i det - då funkar det oftast.Allt för att undvika att det som ligger på mastern påverkar min fil..
Hur hör man om sången är rätt reverberad för låten?
Det är dessvärre lite marigare.Generellt kan jag väl säga att om det låter "Ullevi/Madison square garden" om grundmixen,så bör man lägga sången med ett svulstigt reverb.Stort rum och en rätt lång efterklang.Nackdelarna med det är kraftiga ess ljud på sången som kräver en hel del special kunskaper för att fixas.Hoppas jag inte skrämmer livet ur dig nu...
Då kopierar man sångspåret och klipper ut alla ess på det ena spåret där man har reverbet.På det andra så klipper man bort allt utom essen.Därefter lägger man ett svagare reveb på det spåret för att ge det lite av samma feeling som det andra spåret men utan ess ljud..
Det är det ena sättet.Man kan också lägga reverbet som send och automatisera reverbet på ess ljuden,lite överkurs det sista..
Nåväl Hogge,hoppas du blev lite klokare..Reverb är ingen lek

Mvh
Micael