Kontrollrummet

Bas - missljuds problem..Litet nödrop till alla basister..LÖST!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.

Med tiden så växer mina baslir kunskaper men nu har jag stött på ett problem som iofs funnits där från början.
Jag lajnar alltså in min Warvick(5 strängad) rätt in i mixern - Mackie - sen vidare till datan.

Problemet då:

Om jag spelar nära sadeln så låter basen bra och inspelningarna blir mjuka och fina utan missljud.Men så fort jag vandrar nedåt på halsen så börjar det uppstå ett "knäppande" nästan metalliskt missljud som börjar reta gallfeber på mig.Jag böt strängar till slipade,ingen skillnad - 750:- pix fattigare,fast skönare att lira..Om jag kikar så ligger strängarna en bra bit ifrån greppbrädan längre ned 10-12 mm cirkus.Kan det vara höjden på strängarna som gör att anslaget blir för hårt och därför uppstår ett metalliskt klick ljud,vad är optimalt?
Eller måste jag investera i en Basstärkare/försteg av nått slag för att få bukt med problemet?

Jag kör sedan basen genom Ampex pluggen och då elimineras en del av missljudet samt efter lite eq.ande.Men nu är jag ute efter ett rent sound in,eller så rent det nu går att få utan missljud.Så fort man skär så eliminerar man delar ur soundet som man trots allt vill ha..I början så berodde mesta missljudet på kasst lir och dämpning,men inte nu då skillnaden är markant beroende var på halsen jag spelar.

Summasumarum:

Vad använder basister i studio sammanhang,
Nån sorts box?
Enbart stärkare/lajnat eller båda?
Har höjden på strängarna från greppbrädan betydelse för soundet? Jag vill inte börja skruva i den nu då intoneringen är perfa.Men har det betydelse så har jag inga val..
Till saken kan också sägas att jag får gaina rätt hårt för att få en anständig nivå in..Har det betydelse?


Help me out här boys,så får ni förhoppningsvis mer njutningsfullt bas sound att lyssna på från mig  :)


Mvh
Micael
« Senast ändrad: 27.03.2009, 16:15:20 by Harmonica mike »


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej micke lägg upp en liten ljudfil så vi får höra.
det är svårt att höra om det är basen eller något annat. i skrift form  :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker det låter som att du har mickarna för högt. Då suger magneterna ner strängen och det blir klickljud!  :)
DON'T PANIC


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Är det bandrassel du syftar på? Eller att strängarna slår i halsen vid anslag? Släng upp ett ljudklipp vetja. :)

Annars är det ju som du säger viktigt med en stränghöjd som passar för den spelstil man har. Högre om man spelar hårt o.s.v. Även strängtjockleken = hur spända strängarna blir påverkar det.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nu har jag hållit på med detta i 4 timmar och har löst problemet!

Först tänkte jag att det kan vara ett jordfel,då Mixern inte var jordad..näeee se det var det inte.
Då testade jag en bas zoom pedal som jag har och problemet blev etter värre.Starkare signal men med ett oherrans "elektroniskt" missljud som följd.Grundfenomenet i kubik alltså..

Och så kom jag på det brillianta,tänk om det är fel på sladden..?
Sagt och gjort kollade i basfodralet och där låg det en sladd som följde med när jag köpte basen beggad,det ser ut som om det är ett hemmabygge då ena kontakten skiljer sig från den andra.Sen var det riktningar på ena kontakten,amplifier - instrument,det har jag aldrig sett..I med den rackaren och - HEUREKA!!

Jag har säkert spelat in 15 låtar med min usla sladd,hå hå ja ja..och retat mig på dessa "störningar".Skruvat och rattat och spelat om samma prylar tills fingrarna blödde.När jag lyckades dölja det i mixen så lät jag det bero.Funderade ibland på om det var mina baskunskaper som var usla..Fenomenet uppstod tydligast vid "snabba" passager..Nu skall jag använda gammelsladden som ankar lina då jag fiskar  :lol:

Det märkliga var att det lät rätt hyfsat uppe vid stallet,men problemet växte liksom ju längre ned på greppbrädan jag kom.Nu låter det bra,lånar hem en di box också,då bör jag vara rustad till tänderna,tack MR Phil..Ringde till lokala musik leverantören helt desperat och fick samma tips innan jag hittade felet med sladden.


TACK ALLA FÖR HJÄLPEN,men ibland är den närmare än man tror  :D

ps.Fixar ett ljudklipp nästa gång jag sitter i studion så ni får höra skillnaden mellan bra och dåliga sladdar.Om jag inte hinner gräva ned sladdaset först  :ph34r: :lol:

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt att det löste sig! Och i ljudklippet kom ihåg att ha med din cajon!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google