Kontrollrummet

Vad ska jag spela in min master på?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Tjohej! Postade denna tråd på studioforumet, men tänkte kolla efter tips här också:

Eftersom jag eftersträvar att spela in helt och hållet med outboardutrustning börjar det nu bli dags att fundera på vart jag ska spela in masterkanalerna. Jag har i dagsläget enbart analog utrustning enda fram till sista skedet, dvs ljudkortet som är ett Motu 2408 utökat med 2 st Alesis AI-3. I framtiden planerar jag att ha möjlighet för Motu-kortet, men även en rullbandare på 24 kanaler. MEN, eftersom jag inte längre mixar i datorn vill jag ha tips på vad jag ska spela in masterkanalerna på.

Teoretiskt sett så kan jag ju gå tillbaka till Motu-kortet som har rätt sjyssta omvandlare. Men ponera att jag vill spela in på något som kan tillföra mixen något mer än Motu-kortet. Möjligen något rörbestyckat, vad skulle ni tipsa om då? Är en masterbandare trevlig och i vilken prisklass måste jag då lägga mig för att överglänsa Motu-kortet eller bör jag satsa på någon digital burk?

Bandare tilltalar mig mycket. Så finns det något trevligt alternativ för OK pengar som kan tillföra mixen något magiskt som inte digitalt kan så tar jag tacksamt emot tips(modellnamn och info), och har då även en slutgiltig fråga. När jag väl har det på band, hur går jag till väga för att få det på mp3 eller skiva? Måste jag sedan ta utgångarna från bandaren tillbaka till en digital inspelningsenhet?

Tacksam för svar.


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
ja nä det blir nog in i burken med det i slutenden i alla fall  :mellow:
vet inte hur det ska göras annars till mp3 eller cd  :huh:

hmmm dat band kanske men det ska in i burken det med för att göras till ovan nämnda
« Senast ändrad: 27.03.2009, 00:07:47 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hm, förstår inte vitsen med ditt resonemnang här, ska du strunta i datorer osv helst så skippa då motu oxå, annars är du ju ute och cyklar rent ut sagt...vill du göra mp3 och cd så lär du i alla fall behöva datorn eller en sunkporta...men detta vet du ju redan!
Vitsen med att bara köra analogt är en annan än du syftar på...


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Kör direkt till vinyl! Annars kommer du aldrig ur A/D-omvandlarnas smutsiga grepp.


Aettan

  • Gäst
I ditt fall skulle jag nog satsa på en pro/studio tvåkanals studer bandare eller liknande (kostar säkert multum även för en beggad). Har du redan en 24 kanals studiobandare och vill behålla analog soundet så finns det väl inget annat val. Att sen få över det till digitalt ja det vet du ju redan, fördelen är ju att förlagan är analog och har du vettiga grejor så ska ju det inte vara nåt problem iom att själva ad omvandlaren som komponent i sig är samma för alla apparater.
« Senast ändrad: 27.03.2009, 03:17:52 by Aettan »


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Tänk på att ju mer du kör ljudet fram och tillbaka i dina grejer ju mer brus får du om du inte har ett Neve bord så klart B)


jag mastrar själv alltid outboard med externa mastrings effekter och analogbord sen in i burken till Wavelab 6 ,Cubase 5, funkar för mig.
« Senast ändrad: 27.03.2009, 09:09:07 by Wille »
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Hm, förstår inte vitsen med ditt resonemnang här, ska du strunta i datorer osv helst så skippa då motu oxå, annars är du ju ute och cyklar rent ut sagt...vill du göra mp3 och cd så lär du i alla fall behöva datorn eller en sunkporta...men detta vet du ju redan!
Vitsen med att bara köra analogt är en annan än du syftar på...

Jag tror det är du som är ute och cyklar här. Jag vill ha möjlighet att spela in både digitalt och analogt. Motu-kortet blir kvar i studion, men används enbart för digital inspelning. Jag planerar inte på något sätt att integrera ljudkortet i en analog signalkedja eftersom den ej längre blir analog då.

Min vits med att köra analogt är dels att det är roligare att skruva på fysiska prylar, dels att jag vill försöka komma åt det magiska man pratar om i analog teknik. Jag har investerat i en rad dyra och fina grejer och blir belönad varje gång och därför har jag för avsikt att fortsätta med det.

Märk väl att jag frågar efter tips både på analoga och digitala enheter för att liva upp mastern lite.

Guran och Aettan, tack för svar. Det är lite de banorna jag tänker i, att kanske investera i en trevlig masterbandare eftersom jag i framtiden vill ha möjlighet att köra allt på band. Är det någon som har något tips på en sjysst rullbandare som det finns reservdelar och band att få tag på hyfsat enkelt till? Inte den dyraste bandaren på marknaden, men inte heller den billigaste.


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Fostex/Otari bl.a är ju bra rullbandare som du kan köpa ganska billigt.
Vet inte hur dom synkar till digital teknik.

Jag kör Alesis/ADAT som funkar kanon till Cubase .
« Senast ändrad: 27.03.2009, 09:51:29 by Wille »
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Du har ingen mångkanalsbandare idag, alltså spelar du in i datorn, vill sedan ta ut signalerna och lägga på 2 spårstape som master, du vinner INGET på detta, därav mitt ordval "ute ock cyklar" inget illa ment, tvärtom och endast i upplysningssyfte!

Vitsen med outboard (dvs det gamla hederliga som i nutid blivit döpt till outboard) är att spela in på tape först, sedan mastra till tape och till sist göra det digitalt, men då behöver du bara en stereo AD utav långt bättre kvalitét än din MOTU och det kan det ju vara värt att lägga stålar på om du verkligen vill få med allt det fina du hör i den analoga domänen!

Mitt tips på 2-spårs masterbandare är och förblir Studer B-67, ska du köra med Otari som också är bra får du bort bruset med 2 Dolby SR mackor, Studern brusar inte lika mycket och där kan du klara dig utan brusreducering om det är någorlunda jämntjockt material du jobbar med, inte gles klassisk musik alltså, då måste du ha Dolby SR.
En B-67 får du för 2-3000:- och dom finns det alltjämt folk som servar...glöm allt Fostex smäck osv om du inte är ute efter lo-fi som många gillar iofs, men då kan du ju lika gärna leka med kassettporta hela vägen...


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Har du redan en 24 kanals studiobandare och vill behålla analog soundet så finns det väl inget annat val.
En digital masterbandare kommer behålla soundet från 24-kanalaren bättre än ytterligare en analogmaskin.
Om man sen vill ha det som analogmastern tillför är en annan sak.

En dator med riktigt bra omvandlare/ljudkort är nog bästa lösningen. Då behåller du den analoga kedjan fram till att den måste bli digital.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Du har ingen mångkanalsbandare idag, alltså spelar du in i datorn, vill sedan ta ut signalerna och lägga på 2 spårstape som master, du vinner INGET på detta, därav mitt ordval "ute ock cyklar" inget illa ment, tvärtom och endast i upplysningssyfte!

Vitsen med outboard (dvs det gamla hederliga som i nutid blivit döpt till outboard) är att spela in på tape först, sedan mastra till tape och till sist göra det digitalt, men då behöver du bara en stereo AD utav långt bättre kvalitét än din MOTU och det kan det ju vara värt att lägga stålar på om du verkligen vill få med allt det fina du hör i den analoga domänen!

Mitt tips på 2-spårs masterbandare är och förblir Studer B-67, ska du köra med Otari som också är bra får du bort bruset med 2 Dolby SR mackor, Studern brusar inte lika mycket och där kan du klara dig utan brusreducering om det är någorlunda jämntjockt material du jobbar med, inte gles klassisk musik alltså, då måste du ha Dolby SR.
En B-67 får du för 2-3000:- och dom finns det alltjämt folk som servar...glöm allt Fostex smäck osv om du inte är ute efter lo-fi som många gillar iofs, men då kan du ju lika gärna leka med kassettporta hela vägen...

Tack för svar. Det klargjorde din synpunkt. Men när du säger att jag inte vinner någonting på det, menar du att jag inte får ut någon bandkompression eller mysiga övertoner eftersom spåren först har omvandlats till digitalt och sedan tillbaka till analogt? Även om jag har "sabbat" ljudkällan så bör jag väl kunna få ut lite mys i efterhand?

Edit: Och om inte annat kanske det kan vara värt att investera i en B-67 just nu, fylla på med en 24-kanals bandare framöver, och slutligen lägga en hacka på en grym stereo-AD...(?)
« Senast ändrad: 27.03.2009, 10:49:54 by Hellhoff »


Aettan

  • Gäst
Jag tror du är rätt ute med en B-67 och 24 kanalare i framtiden. MrPhil är ju oxå inne på en bra väg för hänger det bara på själva ad omvandlingen så är ju det förmodligen bäst men det finns ju kringkomponenter runt alla adomvandlare så det hänger ju då på om dom förändrar ljudet eller ej. Men å andra sidan kommer nog med största sannolikhet en analog masterbandare att på något sätt oxå påverka så frågan är väl vilket man föredrar.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag har också samma tankar. jag vill mixa från portan till 2-spårs rulle och sen tillbaka för att bränna i portan, ev kör jag genom en Behringer Ultradyne masterburk jag har, antingen på väg till rullen, eller mellan rullen och portan.
Och drömmen är att hitta en Studer B67 för 2, 3000 kr.
Men en fattigmans Revox A77, hur mycket sabbar den ljudet? Jag inbillar mig att den gör diskanten varmare, speciellt cymbalerna kan man ha lite starkt mixade utan att det skär i öronen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)