Följt denna tråd med intresse och länge tänkt dryfta mina funderingar.
Först och främst är Rattlets synpunkt bra och överens stämmer med min.
När jag skriver låtar så är det gitarr och munspel som gäller.Jag behärskar munspel bra och kan improvisera i vilken riktning jag vill.Lirar jag gura till så brukar det komma fram små ide´r mellan varven som är användbara.I början av min låtskrivar "karriär",så klickade jag alltid in basgångar och stråk,trummor osv då jag saknade keyboard för att "färdig" ställa alstret.
Låtar som:
"Voice of an angel"
"It´s okay"
"Do you know me"
"New York Central Park" - grund ide´n till "Learn your lesson" som Wernborg utvecklade till ett mästerverk,är alla klickade noter/toner.Dessa låtar är avsedda som exempel,det finns fler från de första åren..
Systemet med att skriva/spela in sin musik med noter/mus är väldigt tidsödande och kräver ett ohyggligt tålamod.
Men det fina i kråksången är att man faktiskt kan få ut det man hör i huvudet.För det är väl ändå där musiken uppstår?
Sen är inte alla begåvade med Segovias gitarrekvillibreringsteknik(jäddra långt ord det där),utan får använda andra hjälpmedel för att få ut ide´n ur huvudet.Givetvis är kunskapen om hur ett ackord fungerar och en låts sammansättning över en tänkt tidslinje en grundläggande del för att alstret skall "bli nåt".
Om man utvecklar resonemanget om vad man hör i huvudet och kan sätta det på pränt med sitt instrument,så finns det förbannelser och svårigheter att övervinna även med det.Som exempel kan jag nämna att jag tog ut ett munspelssolo,ett solo som jag anser vara i världsklass och helt rätt för låten.Infogade och skickade alstret som var ett beställnings jobb.Tiil svar fick jag att sångaren i det bandet tyckte att det "tog över",ändå låg inte mitt lir på dennes fraser.Han/hon kände sig alltså mindervärdig,min tolkning dock - men någon annan slutsats kunde jag inte dra.Om jag hade varit lite sämre på att lira så kanske mitt bidrag platsat och jag hade varit/blivit världsberömd

- som tes då: Trådskaparens funderingar i ämnet musikaliska ide´r kontra konstruktiv kritik.Givetvis har munspelssolot inte nåt att göra med egget som person,men det utgår jag ifrån att ni förstår.
Vidare så fick jag alltid kritik på mina första alster för att mina basgångar var "midiska" i soundet,trummorna stela och utan liv.Jag kunde inte ett jota om trumprogrammering.Än mindre om att programmera basgångar,jag gick på det jag hörde i huvudet.Men jag är den envisa typen så jag köpte mig en bas och tränade upp mina färdigheter.
Fördelen med det,är att man kan testa olika ide´r snabbt istf det tidsödande klickandet.
Keyboardet öppnade samma förutsättningar,men vette fanken om jag skriver bättre låtar för att jag har lärt mig(nåja utvecklat)mina färdigheter på några instrument till?
Sen byggde jag några övertonsflöjter vilka ni säkert hört,och lirade det jag hörde i huvudet efter lite träning.Bättre låtar av det,inte ett jota men kanske roligare att lyssna på..?
Kontentan av resonemanget:
Musiken sitter mellan öronen och måste ut ur huvudet oavsett vad man har för förutsättningar eller instrument/mus klickning.Det är skaparglädjen som är det centrala.En visa som ses som banal för en ekvillibrist kan vara det vackraste som finns för någon annan som lirar som en Gud eller inte lirar alls.Sinnestämning,tråkigheter av livet,glädje - allt ryms i lyssnarens öra och är specifikt för den personen vid lyssningstillfället.Gillar man inte alstret eller kompositörens sätt att förvalta det han/hon hört i sitt huvud,kan man alltid erbjuda sina tjänster med en liten gura snutt eller ett snyggare piano,sång,munspel,trummor etc..Om man nu tycker att det är det som saknas för att göra alstret "bättre",men då är det fråga om det egna tyckandet och inte kompositörens.
Det finns inga rätt eller fel i själva skapandet,bara begränsningar i att uttrycka teori i praktik.Det är kunskap som skiljer oss åt samt olika genre tillhörighet.Huvudskaen är att man har kul,sen om nån annan gillar det man hört i sitt huvud och lyckats pränta ned det via instrument eller klick - bingo!
Jag kan inga noter,allt jag gör baserar sig på gehör.Däremot så förstår jag vad som bygger ett ackord och hur man kan färga dom med omvändningar och alla andra krusiduller.
En annan aspekt som jag märkt i de egna alstren,när kunskapen ökar så ökar också svårighets graden att få till låtarna.Jag vill göra det svårare än det är,förmodligen en skada av mina nyvunna instrumentala färdigheter.Och i mitt fall så blir det hämmande för den musikaliska skaparprocessen.Smolk i bägaren alltså,tänk enkelt,skriv låten,spela in första ide´n,sen utveckla..
Måste pränta in det i skallen..
mvh
Micael