Kontrollrummet

Ribbon v. Condenser, vem gör vad...

Omröstning

Vilken mikrofontyp föredrar ni på Cembalo?

Nr. 1 såklart...
1 (33.3%)
Nr. 2 såklart
2 (66.7%)
Hör ingen skillnad???
0 (0%)

Antal personer som röstat: 2

Omröstningen har avslutats: 29.03.2009, 23:23:12

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja som titeln antyder har jag lekt lite vid Cembalon i kväll, tänkte göra denna grej på kul och mest för att se hur ni andra uppfattar det här med ljudåtergivning via olika mikrofontyper, ursäkta det halvtaffliga spelet och det något ostämda instrumentet-en Cembalo drar ur sig snabbt, snabbare än en gitarr faktiskt!

Givetvis avslöjar jag inte vilken version som är upptagen med vilka mikrofoner förrän efter 7 dagar då "testet" är klart, mikrofonerna satt på identiskt avstånd och höjd vid båda tillfällena och jag spelade på samma vis+tempo så gott det gick för att underlätta analysen.

*Blumlein på så vis att 2 mikrofoner med 8-karakteristik ställs upp med den ena rakt mot källan och den andra åt sidorna tätt intill varandra + adderar en fasvänd sidokanal efter:




Gissa eller tyck till etc under veckan men rösta gärna och förklara också varför...
För en del kan detta verka lätt, för andra kanske inte lika självklart, lyssna gärna i bästa hörlurarna eller på finstereon hellre än på halvtaskiga datorhögtalare, detta är wav-filer och för att höra dem i full kvalitét...

http://Camelotstudios.fileave.com/Cembalo%20Blumlein%201.wav

http://camelotstudios.fileave.com/Cembalo%20Blumlein%202.wav

 :rolleyes:

« Senast ändrad: 22.03.2009, 22:32:49 by Mr Artrock »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
OK,
jag går in först då! Jag är ganska säker på att fil 1 är bandmickarna. Köttigare mellan, lenare diskant och helt öppen i botten. Fil 2 har mera topp, och ett ljud som nog sitter bäst i en popmix. Men om vi pratar ren naturlighet tycker jag 1:an vinner.   :)
DON'T PANIC


Utloggad Ubbegubben

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Fafner
Båda har sitt.. Som tidigare nämnt, är tvåan lite poppigare i.o.m. den utmärkande diskanten. Det första exemplet är dock naturligare.. jag har svårt att hitta en favorit, det beror nog på i vilket sammanhang du vill använda inspelningen.



freddy

  • Gäst
1:an låter mer naturligt och mer som ett riktigt instrument. Svårt att förklara mig mer än så.

2:an är tydligare tycker jag, men låter samtidigt mer som en sampling än ett riktigt instrument. Dock föredrar jag 2:an för att jag tycker det är ett tydligare renare ljud.

Men det beror nog på tillämpning som Ubbegubben sa.




Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
För er fåtaliga som deltog avslöjar jag det som Rattlesnake träffade rätt på:

ex. 1 = Cascade FAT II dvs bandmikrofoner och mitt favoritval i detta test, går att presenshöja lite om man vill få det mer distinkt i en pop-produktion tex...
ex. 2 = AKG C-414 är ju spikrak i sin återgivning men lite väl vass för min smak på cembalo...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Synd att så få tyckte till, men en rolig tråd var det! Kul att få höra på ljudprov gjorda med schyssta grejer. :)
DON'T PANIC


Analogfreak

  • Gäst
Det kallas inte Blumlein det du gjort utan M-S.  Fast En äkta M-S använder sig av en kardioid som M och en åtta som S.
Blumlein använder sig av 2st åttor där den ena är vänd 45 grader åt vänster och den andra 45 grader åt höger om 0 grader är rakt mot ljudkällan. Vid Blumlein adderar man ingen fasvänd signal.  :rolleyes:
« Senast ändrad: 31.03.2009, 20:17:52 by Analogfreak »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Det kallas inte Blumlein det du gjort utan M-S.  Fast En äkta M-S använder sig av en kardioid som M och en åtta som S.
Blumlein använder sig av 2st åttor där den ena är vänd 45 grader åt vänster och den andra 45 grader åt höger om 0 grader är rakt mot ljudkällan. Vid Blumlein adderar man ingen fasvänd signal.  :rolleyes:

Låt oss kalla det en kombinerad teknik med betoning på Blumlein då, grejen är ju att man får ett skönt djup och space i ljudbilden med denna variant av Blumlein som jag lärt mig av en Amerikansk ljudtekniker med typ 50 års erfarenhet av filmljud och on location inspelningar etc där man använt denna teknik pga sin överlägsenhet framför andra...om det nu är någon skillnad för dig!
 B)


Analogfreak

  • Gäst
Det kallas inte Blumlein det du gjort utan M-S.  Fast En äkta M-S använder sig av en kardioid som M och en åtta som S.
Blumlein använder sig av 2st åttor där den ena är vänd 45 grader åt vänster och den andra 45 grader åt höger om 0 grader är rakt mot ljudkällan. Vid Blumlein adderar man ingen fasvänd signal.  :rolleyes:

Låt oss kalla det en kombinerad teknik med betoning på Blumlein då, grejen är ju att man får ett skönt djup och space i ljudbilden med denna variant av Blumlein som jag lärt mig av en Amerikansk ljudtekniker med typ 50 års erfarenhet av filmljud och on location inspelningar etc där man använt denna teknik pga sin överlägsenhet framför andra...om det nu är någon skillnad för dig!
 B)

Jag klargjorde bara vad tekniken bakom namnet Blumlein innebär.  :rolleyes:


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag tyckte inte det lät akustiskt inspelat, mer som stereoline från en synt. Eller keyboard eller vad de där av plast kallas. Vågade inte skriva det när jag lyssnade för några dar sen men har morskat upp mig nu.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


DåligtGehör

  • Gäst
Föredrar 1:an Den känns mest kontrollerad och definierad. Tycker att 2:an är lite skrikig. Men egentligen skulle jag vilja ha ännu lite mer rundad kropp och lite snällare ljud. Tycker det är något litet hårt över båda men det kanske är instrumentet?