Kontrollrummet

Exportera Videofiler, vilket format

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag har gjort en film + ljud från ett bröllop.
Själva filmsnuttarna håller relativt dålig kvalitet (är filmad med en enkel digitalkamera), dock är det inlagda högupplösta bilder som jag självklart vill ska vara snygga och inte korniga.
Nu har jag flera alternativ att välja vid exportering, som exempel:

Filetype
Videocompressor
Framrate
FrameSize
Pixel Aspect Ratio
Data rate
Recompress

Filmen är nästan 4min lång, jag vill ha så hög kvalitet på bilderna som är lämpligt i filmfilen utan att storleken skenar iväg. Satt en gräns på 1gb vilket borde räcka, men ändå skenar storleken iväg på en 4minuters snutt.

Någon som har några optimala inställningar eller ideer.
Kommer försöka fixa lite skärmdumpar av inställningsmöjligheterna.

Här är en ihopklippt bild på inställningarna.

http://forumbilder.se/images/bb2200981625Pf356.jpg
« Senast ändrad: 22.03.2009, 21:19:15 by Zyan »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Ska tydligen lägga in ytterliggare codecs.
Någon som har ett bra tips?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eftersom jag inte vet så är mitt tips "trial and error".
Jag har ibland valt att skapa något med hög kvalité (stor fil) i ordinarie programmet och sen efteråt använt något annat program (kanske ett gratisalternativ som är bra på att konvertera mellan olika format) och där skapat en mindre fil. Om den metoden är bra vet jag inte men det där med att det saknas nån codec i originalprogrammet kan man komma runt. Jag tror att vissa gratis-codec som man kan hitta på webben kan innehålla en del oönskade saker som man inte vill ks ainstalleras på datorn men det vet nog andra på KR mer om...
« Senast ändrad: 23.03.2009, 10:08:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Eftersom jag inte vet så är mitt tips "trial and error".
Jag har ibland valt att skapa något med hög kvalité (stor fil) i ordinarie programmet och sen efteråt använt något annat program (kanske ett gratisalternativ som är bra på att konvertera mellan olika format) och där skapat en mindre fil. Om den metoden är bra vet jag inte men det där med att det saknas nån codec i originalprogrammet kan man komma runt. Jag tror att vissa gratis-codec som man kan hitta på webben kan innehålla en del oönskade saker som man inte vill ks ainstalleras på datorn men det vet nog andra på KR mer om...

Tipsen jag har fått är mpeg2, Divx och Xvid och köra det direkt från programmet.
Kanske ska kolla upp detta med konveteringsprogram.