Kontrollrummet

Asti och Cykeln - En resa till min barndom

gäst · 47 · 6618

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
En poplåt i sakta mak. Är sången för svag? Är stråkarna acceptabla? Är gitarrerna för starka? Tacksam för kommentarer om detta eller vad som helst!  :)

Känner att jag inte har tillräckligt känsla i sången för denna låten, så jag bad Stefan, vars sånguttryck jag verkligen gillar, att hjälpa mig - och då blev det såhär!
Tycker själv att han lyckas förmedla en helt annan känsla och inlevelse!

Stefan har gjort en ny sångversion, som förhoppningsvis smälter bättre in i "rumsljudet" och saknar digital distorsion. Det blev precis som jag önskade och hoppades!  :wub:

Låtnamn: En resa till min barndom
Artist: Asti och Cykeln
Genre: Pop?
Låtlängd: 4:30
Kompositör: Asti
Producent: Asti
Ev medverkande: Cykeln
Inspelningsår: 2009
Format: mp3

En resa till min barndom
Här är allt så förändrat, ingenting är sig längre likt
Jag möter ingen jag känner, men något får mig att längta hit
Kanske är det en ödets nyck att jag hamnat här efter alla år
eller finns det ändå en mening med min resa
En resa till min barndom

Nu är lekplatsen borta, av fotbollsplanen finns inget kvar
Och där vi brukade handla - ett hus som sett sina bästa dar
Längs med gatan i vårt kvarter där jag bodde i min ungdomstid
ligger radhus ovanpå minnet av min barndom
En resa till min barndom

Jag önskar du vore med mig, kunde skänka mig någon tröst
Fast du inte kan se det bär jag med mig det i mitt bröst
Hur jag brukade springa här mellan vårat hus och min bästa vän
Hela världen fanns omkring oss på vår gata
En resa till min barndom

Bitterljuva minnen sköljer över mig där jag är
Och jag känner mig gammal, övergiven och ensam här
Varför blir jag bedrövad av det jag alltid trott var en lycklig tid?
Eller är det för att den tiden är förlorad?
En resa till min barndom

Dessa platser i livet som bär ett skimmer av nostalgi
kan bevara sin tjusning om man låter det så förbli
Man kan aldrig behålla det som livet lånat oss för en stund
Bara minnen som vi kan vårda....
En resa till min barndom
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:57:22 by asti »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena Asti! Tänker inte analysera sönder utan bara lyssna, och tycker det låter kalas...kanske upp med trummorna liite grann.. ( jaha då var man där )

Härlig text och bra sjunget!.. tycker alltid dina låtar trollbinder.. :)


asti

  • Gäst
Tjena Asti! Tänker inte analysera sönder utan bara lyssna, och tycker det låter kalas...kanske upp med trummorna liite grann.. ( jaha då var man där )

Härlig text och bra sjunget!.. tycker alltid dina låtar trollbinder.. :)

OK, ska kolla trummorna! Roligt att du gillar text och sång! Trollbinder - nu blir jag mallig!  :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Mycket vackert! Fin text! Du skriver väldigt bra...det går att identifiera sig. jag kan känna samma sak när jag tänker tillbaka på min egen barndom, men du vet verkligen hur det kan förmedlas i text och sång! Mycket bra sjunget och framfört!

Tack!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Fin vispop med mycket känsla som jag kan känna igen mig i.
Snyggt arrad. Ursäkta fjuttiga comments om mix men lite mycket
i nedre mellan annars topp. Pianot skulle kanske kunna ligga en oktav upp.
Körerna är jättefina. Trummorna likaså, låter riktiga. Vad är det? Groove
Agent? Jättesnyggt med orkestercrescendot till den lugna versen igen.
« Senast ändrad: 22.03.2009, 22:37:21 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
snygg text för jag säga. Dock känner jag inte att den passar ihop med musiken? det gifter sig inte riktigt... en klämkäck bakgrund också står det någon dysterkvist och ser ut som en grå dörr in till kommunalkontoret. (liknelser har aldrig varit min främsta förmåga)

det låter lite för "lågt" om sången, jag skulle vilja ha lite utbrott av känslor...på något barnsligt vis. Om låten istället skal förmedla försiktig vemodig eftertänksamhet/kontemplation tycker jag den bör arras om.

Mixen håller jag med eq om. sen ligger något klatschigt på virveln som låter som ett handklapp som kunde tonas ner lite.


Väl rott, trots min gnälliga kommentar.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


asti

  • Gäst
Mycket vackert! Fin text! Du skriver väldigt bra...det går att identifiera sig. jag kan känna samma sak när jag tänker tillbaka på min egen barndom, men du vet verkligen hur det kan förmedlas i text och sång! Mycket bra sjunget och framfört!

Tack!

Roligt att du gillar texten och framförandet!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Fin vispop med mycket känsla som jag kan känna igen mig i.
Snyggt arrad. Ursäkta fjuttiga comments om mix men lite mycket
i nedre mellan annars topp. Pianot skulle kanske kunna ligga en oktav upp.
Körerna är jättefina. Trummorna likaså, låter riktiga. Vad är det? Groove
Agent? Jättesnyggt med orkestercrescendot till den lugna versen igen.

Intressant kommentar om "nedre mellan" - ska se om jag hittar det!  :)
Det är Groove Agent! Tycker den funkar bra till denna typ av poplåtar.
Är själv rätt nöjd med "sticket"/"orkestercrescendot"!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
snygg text för jag säga. Dock känner jag inte att den passar ihop med musiken? det gifter sig inte riktigt... en klämkäck bakgrund också står det någon dysterkvist och ser ut som en grå dörr in till kommunalkontoret. (liknelser har aldrig varit min främsta förmåga)

det låter lite för "lågt" om sången, jag skulle vilja ha lite utbrott av känslor...på något barnsligt vis. Om låten istället skal förmedla försiktig vemodig eftertänksamhet/kontemplation tycker jag den bör arras om.

Mixen håller jag med eq om. sen ligger något klatschigt på virveln som låter som ett handklapp som kunde tonas ner lite.


Väl rott, trots min gnälliga kommentar.



..."en grå dörr in till kommunalkontoret"  :lol: Låter det så trist och utslätat?  :o
Sången är nog lite låg på sina ställen! Jag kollar också på lite andra sångalternativ, så vi får se..........
Handklappet har jag inte tänkt på, men du har säkert rätt. Den får jag nog plocka bort!
Tack för dina synpunkter!
/Asti


asti

  • Gäst
Tyckte min sång saknade inlevelse och känsla, så jag bad Stefan om hjälp och jag visste att han skulle kunna få mer känsla i sången och förmedla texten bättre!
Däremot är jag lite osäker på mixen - är det lagom nivå på sången? Är trummorna för höga?


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Härlig låt Asti,
jag gillar verkligen att du hittar nya stilar. Det här låter ju som helt äkta svensk pop. Tycker tempot är lite lågt först, men när låten är slut har jag glömt det.
Bra basspel och stämmor. Gitarrerna blir lite anonyma. Trummorna ligger rätt i nivå och låter jättebra, förutom handklapp-ljudet då.

Cykelns sång är riktigt innerlig. Första versen möjligen lite trevande, men sedan bra. Den limmar inte riktigt ihop med resten av låten, det låter som den flyter ovanpå. Svårt att säga vad som är problemet, kanske lite för hög, torr och vass? Tyvärr hör jag digitaldist på sången på några ställen, det tycker jag stör mest. Hoppas det går att fixa till.

Fin text, verkligen.
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tyckte den var fin med din sång Peter och jag tycker den är fin i Stefans tolkning också. Den får en lite annorlunda, konkret uttryck. Din sång var lite mer drömsk vilket jag tycker passade utmärkt.
Slutfrasen i varje vers är så snygg "en resa till min barndom". Gillar när en fras upprepas på detta sätt.
Det som inte funkar lika bra nu är mixen. Det låter som Stefan är i ett annat rum än resten av orkestern. Går säkert att fixa med enhetligt reverb. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nobelprisklass på texten (nästan), det berör. Och om en veckan finns inget av fotbollsplanen kvar här utanför, för då flyttar jag ifrån granhelvetet :D


Bar låt iövrigt, lyssnar på Stefans version
« Senast ändrad: 25.03.2009, 07:27:18 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Härlig låt Asti,
jag gillar verkligen att du hittar nya stilar. Det här låter ju som helt äkta svensk pop. Tycker tempot är lite lågt först, men när låten är slut har jag glömt det.
Bra basspel och stämmor. Gitarrerna blir lite anonyma. Trummorna ligger rätt i nivå och låter jättebra, förutom handklapp-ljudet då.

Cykelns sång är riktigt innerlig. Första versen möjligen lite trevande, men sedan bra. Den limmar inte riktigt ihop med resten av låten, det låter som den flyter ovanpå. Svårt att säga vad som är problemet, kanske lite för hög, torr och vass? Tyvärr hör jag digitaldist på sången på några ställen, det tycker jag stör mest. Hoppas det går att fixa till.

Fin text, verkligen.

Tackar, verkligen roligt! Ska ta bort handklappljudet, har fått påpekande tidigare men glömde bort det i ivern!  :)
Jag gillar Stefans sång mer och mer för varje lyssning - fin känsla och inlevelse! Har försökt sänka lite runt 2kHz för att få bort lite av det "hårda" övre mellanregistret, men det lyckades nog inte helt. Ska be Stefan om en ny, okomprimerad sångfil alternativt att han gör mixen.
Tack för kommentar och lyssning!
/Asti


asti

  • Gäst
Jag tyckte den var fin med din sång Peter och jag tycker den är fin i Stefans tolkning också. Den får en lite annorlunda, konkret uttryck. Din sång var lite mer drömsk vilket jag tycker passade utmärkt.
Slutfrasen i varje vers är så snygg "en resa till min barndom". Gillar när en fras upprepas på detta sätt.
Det som inte funkar lika bra nu är mixen. Det låter som Stefan är i ett annat rum än resten av orkestern. Går säkert att fixa med enhetligt reverb. 
Jag tycker Stefan gör en väldigt bra tolkning och förmedlar texten med en helt annan inlevelse och känsla än vad jag lyckades med! Gillar hans sätt att sjunga och frasera.
Som jag sa i mitt tidigare svar ovan så lyckades jag inte riktigt få till mixen och speciellt Stefans sångspår, vilken jag fick till mig i komprimerat format. Ljudet är lite "hårt".
Behöver nog få till mig filen okomprimerad alternativt att Stefan gör mixningen och lägger reverb.
Tack för dina synpunkter - som alltid sansade och insiktsfulla!
/Asti



asti

  • Gäst
Nobelprisklass på texten (nästan), det berör. Och om en veckan finns inget av fotbollsplanen kvar här utanför, för då flyttar jag ifrån granhelvetet :D


Bar låt iövrigt, lyssnar på Stefans version

Stefan förmedlar texten på ett sätt som ger extra mening och höjer den, så jag nästan blev nöjd med den själv!  :)
Hänger inte riktigt med..........flyttar du själv? Du vet, gammal man....... :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Känner att sången inte riktigt passar in i musiken. Kanske något kort eko i sången som inte är det samma för instrumenten?

Nu är fotbollsplanen borta...

Där jag växte upp hade vi en fotbollsplan bakom huset, vid skogsbrynet.
Nu har skogen förvandlats till ett skogsbryn och E18 skär av naturen rakt fram där fotbollsplanen tidigare låg.

Jag tror sången skulle bli bättre än bra om Cykeln skulle sjunga den här låten en hel natt och sen spela in den, utmattad på morgonkvisten. Det känns som att låten skulle vinna på om sångaren skulle kunnna släppa fram mycket mer känsla! Jag skulle önska att det är möjligt...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Jag håller med maxy B boy. Ta in sången i samma rum som bandet. Så blir nog detta bra. Härligt lirat gubbs!


asti

  • Gäst
Känner att sången inte riktigt passar in i musiken. Kanske något kort eko i sången som inte är det samma för instrumenten?

Nu är fotbollsplanen borta...

Där jag växte upp hade vi en fotbollsplan bakom huset, vid skogsbrynet.
Nu har skogen förvandlats till ett skogsbryn och E18 skär av naturen rakt fram där fotbollsplanen tidigare låg.

Jag tror sången skulle bli bättre än bra om Cykeln skulle sjunga den här låten en hel natt och sen spela in den, utmattad på morgonkvisten. Det känns som att låten skulle vinna på om sångaren skulle kunnna släppa fram mycket mer känsla! Jag skulle önska att det är möjligt...

Som jag svarat en del tidigare inlägg så fick jag sångspåret i mp3-format och har inte lyckats få in denna på ett bra sätt i mixen.
Så antingen behöver jag ett nytt sångspår i okomprimerat format, eller får Stefan göra mixen och hitta passande reverb till sången.
Annars tycker jag att han har fått till känsla och inlevelse på ett jättefint sätt!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Jag håller med maxy B boy. Ta in sången i samma rum som bandet. Så blir nog detta bra. Härligt lirat gubbs!
Ja, det borde vi kunna få till! Tack!
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja ni har förstås helt rätt om att det är ett annat rum på sången
Den var mest till för Astis öron för att avgöra om det var något åt det hållet han tänker sig.
Blev både smickrad och förvånad när A frågade om jag vill sjunga på denna - tycker att han gör det jättebra själv.
Men eftersom jag gillar låten mycket ville jag gärna göra ett försök
Jag ska se om jag kan sjunga om den utan distortion och i ett sånt skick att A kan mixa in den i samma rum
Men just hemkommen från huvudstaden är jag för trött i kväll
...Släppa fram mer känsla ... hmmm ... jag upplever texten som reflektioner som väcker en del känslor - en balans mellan detta försöker jag få fram - men det är inte så lätt att hitta rätt.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nobelprisklass på texten (nästan), det berör. Och om en veckan finns inget av fotbollsplanen kvar här utanför, för då flyttar jag ifrån granhelvetet :D


Bar låt iövrigt, lyssnar på Stefans version

Stefan förmedlar texten på ett sätt som ger extra mening och höjer den, så jag nästan blev nöjd med den själv!  :)
Hänger inte riktigt med..........flyttar du själv? Du vet, gammal man....... :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Flyttar till en stad, bor i ett mindre samhälle nu. I skogen.
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Nobelprisklass på texten (nästan), det berör. Och om en veckan finns inget av fotbollsplanen kvar här utanför, för då flyttar jag ifrån granhelvetet :D


Bar låt iövrigt, lyssnar på Stefans version

Stefan förmedlar texten på ett sätt som ger extra mening och höjer den, så jag nästan blev nöjd med den själv!  :)
Hänger inte riktigt med..........flyttar du själv? Du vet, gammal man....... :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Flyttar till en stad, bor i ett mindre samhälle nu. I skogen.

OK, då fattar även en halvsenil gamling som jag! (Stad = många hus, Mindre samhälle = inte så många hus, Skog = många träd)
Själv bor jag troligen i en mindre skog. :D


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilken härligt nostalgisk text, känner igen en hel del..hur allt är förändrat..kan kännas riktigt vemodigt, påminner om alltings förgänglighet, men minnena finns ju där...som tur är :rolleyes:

Jag tycker Stefan sjunger din jättefina text mycket bra, men håller med om att det kan mixas till med en okomprimerad sång-wave-fil..då blir den här låten helt perfekt.

Jättesnyggt samarbete :D

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Vilken härligt nostalgisk text, känner igen en hel del..hur allt är förändrat..kan kännas riktigt vemodigt, påminner om alltings förgänglighet, men minnena finns ju där...som tur är :rolleyes:

Jag tycker Stefan sjunger din jättefina text mycket bra, men håller med om att det kan mixas till med en okomprimerad sång-wave-fil..då blir den här låten helt perfekt.

Jättesnyggt samarbete :D

/Marr
Jag växte upp i Älmhult, på gränsen till Skåne, därav min dialekt!  :)
Den här texten handlar nog mest om de blandade känslor jag får när jag ibland återvänder dit, som du säger - vemod, förgänglighet, saknad, men också många omvälvande och spännande minnen man aldrig skulle vilja vara utan!
En sådan här berättelse tycker jag ska sjungas med ett visst uttryck, som Stefan är bra på, men som jag själv inte klarar.
Ja, jag tror det här kan bli riktigt bra!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...Släppa fram mer känsla ... hmmm ... jag upplever texten som reflektioner som väcker en del känslor - en balans mellan detta försöker jag få fram - men det är inte så lätt att hitta rätt.

Hmm jag missade att det finns olika nyanser, i hur man utrycker känsla. Jag tänkte på ett sätt men balansen du nämner är ju inte heller fel.
Det här är en så himla bra samarbetsprodukt att jag hoppades att du skulle låta som Van Morrison eller Joe Cocker eller... :wub:

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Snyggt.
Påminner om nationalteatern, kanske är det meningen?
http://web.me.com/julle128


asti

  • Gäst
Snyggt.
Påminner om nationalteatern, kanske är det meningen?

Menar du "Påminner om nationalteatern, kanske är det Nynningen?"  :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Marre
Tack - sjungit om nu - hoppas på bättring på känslo-, ljud- och rumsfronten

MaxB
En Van the man och Cocker coming up  ;)  :D
Tack för höga förväntningar  :wub:

Lådan
Nationalteatern  är en gammal favvo men dom hade lite andra texter

asti
 :D
även Nynningen en favvo - ex Majakovski-plattan)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Nu har Stefan sjungit in en ny version, som jag hoppas och tycker smälter bättre in i "rumsljudet" och är fri från digital distorsion!
Jag är helnöjd!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Jävligt skön låt, Bra arr och sång:)
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Så mycket bättre det låter nu..när Stefan kommit in i ljudbilden..och med ett än mer starkt uttryck :wub:
Texten går rakt in i märgen, det här har ni gjort bra..jag diggar :rolleyes:

Härligt!!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Så mycket bättre det låter nu..när Stefan kommit in i ljudbilden..och med ett än mer starkt uttryck :wub:
Texten går rakt in i märgen, det här har ni gjort bra..jag diggar :rolleyes:

Härligt!!

/Marr

Ja, jag är helnöjd med Stefans sång, han har ett uttryck och frasering som passar perfekt till låten, tycker jag!
Kul att du diggar!  :)
/Asti


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Marcus Broberg
Visst är det en bra låt - härlig att sjunga

Marre
Tack snälla Du!
Javisst är det en låt att digga!

asti
Tack för det!
Jag hör en del saker som skulle kunna vara bättre (mea culpa) återkommer på annat sätt
Men nu är ju i alla fall sången med i låten
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Marcus Broberg
Visst är det en bra låt - härlig att sjunga

Marre
Tack snälla Du!
Javisst är det en låt att digga!

asti
Tack för det!
Jag hör en del saker som skulle kunna vara bättre (mea culpa) återkommer på annat sätt
Men nu är ju i alla fall sången med i låten

Tycker inte alls du skall känna någon skuld - tvärtom, jag tycker det är lysande!