Kontrollrummet

Spacetrucker - What To Order

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Hola... B)

Här är våran nyaste låt. Kommentera gärna... år lite osäker på vissa ställen :unsure:.

      LÅTNAMN:             (Still don't know) what to order
      ARTIST/GRUPP:      Calle/Krister
      GENRE:                 Gubbrock
      LÅTLÄNGD:            3,48
      KOMPOSITÖR:        Calle
      TEXT:                   spacetrucker
      EV. MEDVERKANDE:  Calle på akustisk gitarr + sång å Krister på resten
      INSPELNINGSÅR:     2009
      FORMAT:               mp3

[mp3=200,20,0,center]http://www.kolumbus.fi/~kw2985/music/order.mp3[/mp3]

Krister

« Senast ändrad: 03.05.2009, 20:26:36 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Gillar detta. Sångaren låter lite som mahan :D

Finska brytningen där.

Fan denna skall fan spelas på min inflyttningsfest nästa vecka :) Gött!..

Gitarrljudet är perfa dessutom!
(SKitcomment, men jag hittar allvarligt inget att klaga på.. Lite zztop över det)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Diggar detta!
Skönt akustiskt tunggung - påminner på något sätt om en del av det G. Harrisson gjorde.
Skön taggigt sologitarr.
Kanske ändå något parti i vers eller ref kunde vara utan den ak gitarren? - för att skapa dynamik
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Funkar fint tycker jag :)

kanske lite jämntjockt utan något riktigt kontrasterande, men fanken. bra rock!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Japp,jag diggar också,skön lunk i denna.Skönt att bara lyssna och slippa reflektera över mixeriet.Jag dras med i lunken och konstaterar att detta är bra,rocken frodas även i vårt östra grannland - härligt!


Bra jobbat boys.

Mvh
Micael


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är imponerad av akustiska gitarrernas ljud, suveränt bra!
Ja, jag känner också något släktskap med Mahans låtar och sång. Finns släktband månne? Finskt släktband kanske  :P

Det finns ett ord som återkommer ofta, som kanske skulle testas att betonas annorlunda i sången: Order
Det ska nog inte ha så lång första bokstav. Här blir det lite långt i början med "Ååårder". Kan vara sånt som skiljer engelskan från "Fingelskan".
Vad heter Svengelska i Finland; "Fingelska"?

Skönt att höra!
« Senast ändrad: 23.03.2009, 12:08:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Va kul att ni gillar :D

Dividend: Låter som Mahan... hmmm. Vi har jobbat ihop alla tre sedan i början av nitti-talet så man blir väl lite påverkade av varandra. Hoppas grannarna inte får fnatt bara  :lol: (på inflyttningsfesten alltså).

Cykeln: Calle som gjort melodin är faktiskt en stor Beatles-fan. Skall ta mig en funderare på det du sa om att plocka bort acke-gitarren på nåt ställe.

Emu: Tack :P

Mike: Är själv rätt nöjd med mixen faktiskt... jo, i dag på morgonen behövdes nog (vinter) rocken här österut, vi hade -10 grader.

MaxB: Inte väl släktskap i ordets verkliga bemärkelse men som jag skrev tidigare har vi samarbetat i ett antal år nu och det lilla jag kan har jag lärt mig av mäster Mahan. Fingelska  ;), kanske det, har faktiskt inte lagt märke till åååårdern... heh... hoppas den inte börjar störa mig nu bara.

Gitarrsoundet ja, det är en Taylor (akustisk) och en Behringer B-1 mik. Solot är faktiskt också lirat på Tayloren

Tackar för lyssning och kommentarer

Krister
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
:D De kommer att tro att det är "THe mumintrolls goes zz-top" :D

(Skämtar bara så mumin lät det inte :)
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Oj, detta låter väldigt mycket mahan i både stil och sång, helt klart. Inte för att han har någon ensamrätt.. men ja :D

Det blir en aning för tjatigt för mig med samma kompande snudd på rakt igenom. Vill också ha något mer som bryter av. Behöver nog kortas av en bit eller så får du hitta på något som bryter av tycker jag.

Kul att höra och bra spelat! Rocka på 


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Pjaee jag tycker nog att det låter lite onyanserat. Lite "wall of sound" där allting slåss i samma utrymme. Basen är t e x svår att uppfatta. Lite distanserad och otydlig. Det lyfte verkligen när körerna kom in. Det blev mer liv i låten då.  Samtidigt som det är svårt att skilja ut huvudstämman från körerna. De aksnek skulle spridas lite eller eventuellt att huvudsången ligger högre i volym. Annars kan ju monotoni vara fräckt ibland, men jag tror att ni skulle vinna på att inte bara mala på utan fötrsöka hitta lite mer nyanser både i ljudbilden och i spelet. Ackegitarrena är t e x nästan för påträngande.
Tycker nog också att breaket var väl tjatigt och lite svårt att förstå vitsen med.

men bra energi och bra spelat, samt snygga körer.

egg  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bra låt, gillar hooken i "I still don't know what to order". Tycker grundstommen i låten funkar, krispiga ackar mot mörka distguror funkar bra. Basen är ute och schabblar på ett par ställen runt 51s och framåt. Är basen medvetet lågt mixad för att dölja osäkert spel? Gurorna har något konstigt för sig vid 1:15 också.

Gillar verser och solon, men brejket blir en negativ upplevelse. Hela låten stannar av, och det är ganska uttjatade harmonier också. Slutet är bra, gillar buzz-out-virveln.

Tycker du sjunger bra, tonsäkert med rätta rock-hesheten.
DON'T PANIC


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, som det konstaterats här på KR tidigare så blir man ju döv för sina egna låtar... och dessutom är det nästan alltid så, åtminståne för min egen del, att den senaste låt är det absolut bästa man nånsin gjort... heh :P. Då år det ju bra att man blir nertagen på jorden igen.
Musiksmak kan man väl egentligen inte diskutera, alla har ju sin egen så om nån inte gillar så betyder det ju egentligen inget... fast visst är det ju kul när någ gillar, det måste ju medges. Nå, i alla fall, tet tekniska kan ju däremot diskuteras och i alla goda råd och ideer här på KR har vi ju en liten guldgruva.

Angående basen på denna låt så har nog Rattlesnake rätt. Spelandet är (lite) osäkert. Jag har haft en bas i ca två månader nu och jag börjar småningom komma tillrätta med den (tror jag). Dedär med att mixa basen har jag dessutom aldrig riktigt fått ordentlig koll på. Måste nog jobba med det. Det bästa med dethär är ju att man lär sig nytt hela tiden.

Brejken vill jag nog ha kvar i nån form, kunde kanske kortas av en aning. Nån som har goda ideer?

Måste erkänna att det nog inte är jag som sjunger här... det är nog Calle som måste få krediterna för det.

Tack

Krister
« Senast ändrad: 27.03.2009, 08:56:18 by spacetrucker »
Life is too short to remove USB safely


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Snygga akkeguror:), fint gung!
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Skönt sound. Snyggt gjort att få till det sköna gunget med aukustiska guror.

Någon kommenterade att det var monotont typ, men jag tycker inte att det är guror och sång som skall ändras där i så fall utan det är trummorna här som skall ge låten den sista dynamiken som behövs. De är alldeles för enformiga nu för min smak.


/ Andréas
Me, Myself & I